Scudo Sports

Yol bisikleti vites ayarı nasıl yapılır?

Ben de neden her modelin inceliklerine dair bir videonun olmadığını anlatmak istedim. Aslında ellerinin altında her model ve malzeme bulunan atölye sahipleri/çalışanları bu tür videolar çekse faydalı olur. Aslında Shimano Türkiye bile çekmeli.



Çok fark var. Mesela sizinkinde dönüştürücü var ama 105'te yok ya da 105 7000'de vites teli üstünde ayar aparatı yok, gerginlik ön attırıcı mekanizmasındaki çizgileri denk getirerek ayarlanıyor. Bu kısmı bilmeyen genel videolarla ne kadar uğraşsa ayarı tutturamaz. Bunlar gibi her modelin ufak tefek ama mutlaka bilinmesi gereken farkları var.



Gerginlik ayarını Shimano'nun dediği şartlarda yapmak lazım. Zincir hangi dişlilerde duracaksa, kol hangi konumda olacaksa (genelde trim konumları). O şartlara uyunca oluyor. Trim pozisyonunda olmadan ayar yapmaya çalışınca da hiçbir zaman olmuyor.
Şu kısımı anlayamadım hocam, zincir rehberinin ön ucunu büyük dişliye paralel ayarlıyoruz ama arka ucunu böyle mi bırakacağız, biraz daha içte kalacak şekilde? Ön ucunda içe doğru bir boğumlu yapılmış zaten, komple aktarıcıyı dişliye paralel yapınca ön ucu daha içte kalıyor.
Bu trim mevzusuda neymiş ya,şekilde anlaşılmıyor.
:okyrm:
 

Dosyalar

  • Screenshot_1.png
    Screenshot_1.png
    91,6 KB · Okunma: 17
  • Screenshot_2.png
    Screenshot_2.png
    89,3 KB · Okunma: 17
Son düzenleme:
Scudo
Şu kısımı anlayamadım hocam, zincir rehberinin ön ucunu büyük dişliye paralel ayarlıyoruz ama arka ucunu böyle mi bırakacağız, biraz daha içte kalacak şekilde? Ön ucunda içe doğru bir boğumlu yapılmış zaten, komple aktarıcıyı dişliye paralel yapınca ön ucu daha içte kalıyor...

Evet, öyle diyor. Boğumlara göre hareket edilmeyecek sanırım.

...Bu trim mevzusuda neymiş ya,şekilde anlaşılmıyor.

Alt vitesteyken vites düşürme kolunu tekrar itince alt trim;
Yine alt vitesteyken yükseltme kolunu tam ittikten sonra düşürme koluna hafif basınca tık sesinin olduğu yer (düşme yönünde küçük bir attırıcı hareketi de oluyor) üst trim. Aynı konuma alt vitesten yarım basarak da gelinir ama ayarlarda önce tam üste alıp üstten üst trime düşürmeyi özellikle belirtiyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Skynet-
Evet, öyle diyor. Boğumlara göre hareket edilmeyecek sanırım.



Alt vitesteyken vites düşürme kolunu tekrar itince alt trim;
Yine alt vitesteyken yükseltme kolunu tam ittikten sonra düşürme koluna hafif basınca tık sesinin olduğu yer (düşme yönünde küçük bir attırıcı hareketi de oluyor) üst trim. Aynı konuma alt vitesten yarım basarak da gelinir ama ayarlarda önce tam üste alıp üstten üst trime düşürmeyi özellikle belirtiyor.
Ön kısmı ayarlarken kırmızı kareyi mi yoksa mavi kareyi dişliyle hizalamamız gerekiyor?
 

Dosyalar

  • DSC_0017.JPG
    DSC_0017.JPG
    93,3 KB · Okunma: 14
Ön kısmı ayarlarken kırmızı kareyi mi yoksa mavi kareyi dişliyle hizalamamız gerekiyor?

Attırıcıyı konumlandırırken en dış yüzeyin tamamını:
image.png

Resimdeki gibi alyan ya da başka bir düz nesneyi aynakolla birlikte döndürürken attırıcının bütün dış yüzeyine paralel olmalı.

(not: sizdeki fotoğrafta fazla yüksek gibi duruyor ama içeride olduğundan açı yanıltıyor olabilir)
 
Attırıcıyı konumlandırırken en dış yüzeyin tamamını:
image.png

Resimdeki gibi alyan ya da başka bir düz nesneyi aynakolla birlikte döndürürken attırıcının bütün dış yüzeyine paralel olmalı.

(not: sizdeki fotoğrafta fazla yüksek gibi duruyor ama içeride olduğundan açı yanıltıyor olabilir)
Son attığım fotoda mavi dikdörtgen varya, onun ucu 20.vitesteyken sürtüyor. Ne yaptıysam düzelmiyor, ne lanet bir işmiş bu harbiden bisikletten nefret ettim. Zaten ilke alet, mmlik ölçüm olurmuya..
 

Dosyalar

  • DSC_0017.JPG
    DSC_0017.JPG
    93,3 KB · Okunma: 6
Son attığım fotoda mavi dikdörtgen varya, onun ucu 20.vitesteyken sürtüyor. Ne yaptıysam düzelmiyor, ne lanet bir işmiş bu harbiden bisikletten nefret ettim. Zaten ilke alet, mmlik ölçüm olurmuya..

Teli biraz daha gerince ve/veya üst ayar vidasını az daha çevirince biraz dışarı çıkmıyor mu? Çıkınca bu sefer zincir iç plakaya değmiyorsa tabii.
 
di2 ya geç rahat et.
 
Teli biraz daha gerince ve/veya üst ayar vidasını az daha çevirince biraz dışarı çıkmıyor mu? Çıkınca bu sefer zincir iç plakaya değmiyorsa tabii.
Üst ayar vidası aktarıcıyı bisikletin gövdesine çekiyor, bizim onun tam aksine azıcık dışarı atmasını sağlamamız gerekiyor ki aktarıcı zincire sürtmesin. Teli çeke çeke baş kısmını bozdum. Hayır aktarıcı dediğimiz şeyi kenarı düz değilki zincire paralel koysak, kıcı ayrı eğimli başı ayrı eğimli. Ön tarafının uc kısmı içe bombeli.

Zincir aktarıcıya değmesin diye kablonun ayar vidasıı gevşetiyorum, bu sefer değmiyor ama büyük çarka çıkmıyor. Sıkıştırıyorum, büyük çarka çıkıyor bu sefer zincire sürtüyor o baş kısmı. Tam kafayı yemelik bir şey valla.:)
En son 100 lira vereceğim yaptıracağım, lakin bu sefer adamsda az süreterek ayarlarsa boşa para vermiş olacağız.
di2 ya geç rahat et.
Şu elektronik aktarıcılar var, en sonunda ona geçirecekler valla. Elektrikli bisiklet çıktı arkadaş, biz daha demirin eğrisiyle, zincirin çapağıyla uğraşıyoruz valla. Tüm bunların sebebi belli, yazılıda ifade edeceğimde hemen siyaset diye muhalefet edilecek..

Tekrar ayarladım, öncekinde ayarladıydım lakin bir süre kullandıktan sonra hafif yine bozuluyordu. Valla gene olursa tıpış tıpış bisikletçinin yolunu tutacağız :)

Olay hiçbir zaman videolarda denildiği gibi, küçük dişliye al low vidasını ayarla. Teli tak, büyük dişliye al, high vidasını ayarla DEĞİLMİŞ. Bin tane faktör işin içine giriyor, telin kabloda ufak takılsa saatlerce nerede yanlış yapıyorum diye uğraşıyorsun. Bu ayar işi jant örmekten daha zor, onu gördüm valla. Bunu yapamayanda ben bisikletten anlıyorum demesin, temel bir şey ama karmaşık.
 

Dosyalar

  • DSC_0023.JPG
    DSC_0023.JPG
    45,7 KB · Okunma: 11
  • DSC_0022.JPG
    DSC_0022.JPG
    43 KB · Okunma: 12
Son düzenleme:
Üst ayar vidası aktarıcıyı bisikletin gövdesine çekiyor, bizim onun tam aksine azıcık dışarı atmasını sağlamamız gerekiyor ki aktarıcı zincire sürtmesin...

Bir yöne çevirince gövdeye çekiyorsa diğer yöne çevirince dışarı alması lazım. Almıyorsa tel oraya kadar çekemiyordur.
 
Bir yöne çevirince gövdeye çekiyorsa diğer yöne çevirince dışarı alması lazım. Almıyorsa tel oraya kadar çekemiyordur.
Şöyle, high vidasını sıkınca aktarıcıyı içeri çekmiyor mu, çekiyor. Benimki daha boştayken, hiç sıkmadan sürtüyor. o yüzden sıkıp daha da sürttürmek olmuyor. Lakin low ayarında sıkıntı yapmıyordu.
 

Dosyalar

  • 11.png
    11.png
    134,3 KB · Okunma: 7
  • Screenshot_3.png
    Screenshot_3.png
    150,2 KB · Okunma: 6
Şöyle, high vidasını sıkınca aktarıcıyı içeri çekmiyor mu, çekiyor. Benimki daha boştayken, hiç sıkmadan sürtüyor. o yüzden sıkıp daha da sürttürmek olmuyor. Lakin low ayarında sıkıntı yapmıyordu.

İşte vida iki yönlü olduğu için sıkınca içeri çekiyorsa gevşetince dışarı alması lazım, almıyorsa gitmesini engelleyen bir şey var; ya sınırına dayanmış, ya tel daha fazla çekemiyor (gevşek).
Resimdeki sorunun cevabı 1'den 2'ye kadarki tüm o büyük düz yüzeyin tamamı.
 
İşte vida iki yönlü olduğu için sıkınca içeri çekiyorsa gevşetince dışarı alması lazım, almıyorsa gitmesini engelleyen bir şey var; ya sınırına dayanmış, ya tel daha fazla çekemiyor (gevşek).
Resimdeki sorunun cevabı 1'den 2'ye kadarki tüm o büyük düz yüzeyin tamamı.
Valla hocam, 1+2 li eşitleme yaptım; sadece 3 eşitleme yaptım değişen bir şey olmadı. Zaten temelde 2 sorun oluyor.
1.si 3 numaralı yere 20. vitesteyen sürtme.
2.si teli hayvan gibi çekmediğin sürece büyük dişliye atmaması. Çekincede telsiz yaptığın low ayarı bozuluyor. Az çekip kablodaki vidayla sıkıştırıyorum fayda etmedi. Teli çeke çeke zaten baş kısmı dağıldı iyice. Hani olayın çözsek, önemli değil sıfır tel alıp temiz takardık. Şuan yaptık sürmüyor ama sürüşten sonra esneyip yine salar. Tel boştaki durumdan sonra takarkenki tel çekme gerginliği yol bisikletlerinde farklıymış onu gördüm. hafif çekmelerde fayda etmiyor.

Biz, normalde teli boşa alıp low vida ayarı yaparız. sonra teli takarız diyorduk lakin kitapçıkta sırasıyla gittiğinde telitaktıktan sonra low ayarına geçmiş...

Ek olarak, high vidasını boşa alarak ayara başlıyoruz. büyük dişlide iken high sıkmaktaki amaç aktarıcı içeriye doğru gelsinki zincir çıkmasın diye. iyide benimkinde o vidaya söksende zincir ayna kolun büyük dişlisinden çıkmıyorki. :) temel sorun teli çok güçlü çekmek gerek sanırım, ben aşırı abanmıyorum kollara bir zararı olurfalan gibisinden, buda yeterli gerginlik sağlamıyor sanırım.
 
Bu aktarıcının ön vites ayarını anlatan Türkçe içerik var mı video olarak?
 
Ön vites ayarı çok teferruatlı bir işlem gerektirmiyor. Limit vidalarıyla aktarıcının aynakoldaki hareketini sınırladıktan sonra, çekme telini gergin bir şekilde montajlayıp vites kolundan tel gerginliği için ince ayar yapmanız yeterli olacaktır.
 
Her sene yeni bir "yol bisikleti vites ayarı" başlığı açacaksın sanırım. Zaten st4700'ü de konuşmuşsunuz o başlıkta. 2024'te yeni başlık açmayı unutma :harika:

Yol bisikleti vites ayarı nasıl yapılır?
Olur, 2025'de açarım sırf sen salça ol diye. Malüm, elinden başka bir şey gelmiyor sanırım, sorunu çözebilmek gibi.:harika: Bak o zamandan bu zamana kaç ay gelmiş, konu, sorun bir arpa boyu yol kat edememiş. Sorun devam etmiş, konu çözümsüz kalmış. Karara bağlanan ortak nokta aktarıcıların spesifik olarak ayarına odaklanma olmuş. Baktım genel konuşunca çözüm çıkmıyor, bende spesifik olarak sorayım dedim. Aktarıcının adını yazayım dedim, belki anlayan birisinin dikkatini çeker, diye. Yahu bu sitede neden çözümden çok tefarruatta takılan insanlar var anlamıyorum. O yüzden sanırım site eskisi gibi aktif değil. İkidir konu açıyoruz, yok oraya açma buraya aç, yok öyle sorma buradan sor. Ya bırakın bu işleri, çözüme, yardıma elini yatıyorsa edin. Yatmıyorsa es geçin gidin. Lütfen siz ve sizin gibiler benim konumdan uzak dursun.
 
Olur, 2025'de açarım sırf sen salça ol diye. Malüm, elinden başka bir şey gelmiyor sanırım, sorunu çözebilmek gibi.:harika: Bak o zamandan bu zamana kaç ay gelmiş, konu, sorun bir arpa boyu yol kat edememiş. Sorun devam etmiş, konu çözümsüz kalmış. Karara bağlanan ortak nokta aktarıcıların spesifik olarak ayarına odaklanma olmuş. Baktım genel konuşunca çözüm çıkmıyor, bende spesifik olarak sorayım dedim. Aktarıcının adını yazayım dedim, belki anlayan birisinin dikkatini çeker, diye. Yahu bu sitede neden çözümden çok tefarruatta takılan insanlar var anlamıyorum. O yüzden sanırım site eskisi gibi aktif değil. İkidir konu açıyoruz, yok oraya açma buraya aç, yok öyle sorma buradan sor. Ya bırakın bu işleri, çözüme, yardıma elini yatıyorsa edin. Yatmıyorsa es geçin gidin. Lütfen siz ve sizin gibiler benim konumdan uzak dursun.
Geçmiş mesajların hepsini okuyamadım, sizin aktarıcının modelini bilmiyorum; ama olay sadece H ve L vidası ile olmuyor. Shimano sitesinden Türkçe PDF bulabilirsiniz. Örnek verecek olursam:
Öncelikle aktarıcının kadroya doğru monte edilmiş olması gerekiyor. Aynakol büyük dişlisi ile arasında olması gereken mesafe gibi kriterleri var. Sonra hangi seriyi kullanıyorsanız ona göre tarif ediyor. Mesela zinciri belli bir konuma alıp önce tel gerginliği veya L ayarı sonra diğer ayarlar diye gidiyor. Adım adım tarif ediyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Skynet-
Geçmiş mesajların hepsini okuyamadım, sizin aktarıcının modelini bilmiyorum; ama olay sadece H ve L vidası ile olmuyor. Shimano sitesinden Türkçe PDF bulabilirsiniz. Örnek verecek olursam:
Öncelikle aktarıcının kadroya doğru monte edilmiş olması gerekiyor. Aynakol büyük dişlisi ile arasında olması gereken mesafe gibi kriterleri var. Sonra hangi seriyi kullanıyorsanız ona göre tarif ediyor. Mesela zinciri belli bir konuma alıp önce tel gerginliği veya L ayarı sonra diğer ayarlar diye gidiyor. Adım adım tarif ediyor.
Muhalefet edenler olmasa yazdıydım aktarıcının modelini...Shimano Tiagra 4700 2x10V
Türkçe pdf var hocam, lakin oradaki anlatıma göre yapamadım bir türlü. Daha doğrusu yapıyorum ama sık sık bozuluyor. Nette Türkçe video anlatımını bulamadım. Temel sıkıntı şu, normalde montajını çalışmasını yapabiliyorum. Kullanabiliyorumda lakin 18-19-20 viteslerde ön aktarıcı zincire baya sürtüyor. H vidasını gevşetiyorum, sıkıyorum değişmiyor. Al baştan yapmaya kalınca da bu sefer büyük dişliye geçmiyor.
 
Muhalefet edenler olmasa yazdıydım aktarıcının modelini...Shimano Tiagra 4700 2x10V
Türkçe pdf var hocam, lakin oradaki anlatıma göre yapamadım bir türlü. Daha doğrusu yapıyorum ama sık sık bozuluyor. Nette Türkçe video anlatımını bulamadım. Temel sıkıntı şu, normalde montajını çalışmasını yapabiliyorum. Kullanabiliyorumda lakin 18-19-20 viteslerde ön aktarıcı zincire baya sürtüyor. H vidasını gevşetiyorum, sıkıyorum değişmiyor. Al baştan yapmaya kalınca da bu sefer büyük dişliye geçmiyor.
Tel ayarına baktınız mı Hocam?
 
Tel ayarına baktınız mı Hocam?
Tel ayarından kasttın aktarıyıca takarkenki gerginlikse evet, sıkıntı yok. Büyük dişliye atıyor. Sorun şu, 20 vitesteyken zincir ön aktarıcıya sürtüyor. Vites kablosundan sürtmeyecek şekilde ayarlıyorum. Bu seferde 1.vitesteyken sürtüyor. Sırf şunun için gidipte 100tl vermek istiyorum, vermeyeceğim zaten.
 
  • Beğen
Tepkiler: el Cezeri
Geri