Scudo Sports

Yol bisikleti vites ayarı nasıl yapılır?

-Skynet-

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Eylül 2017
Mesaj
1.804
Tepki
2.045
Şehir
Giresun
Başlangıç
1992—93
Bisiklet
Giant
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Özellikle yol bisikletlerinde video anlatım şekilde a'dan z'ye anlatım yapılan bir video var mı? Gördüğüm videoların çoğu yol bisikleti vites ayarı değil. Benzer olsada önemli farkları var, aslında biliyordum da uzun bir ara verdiğimden tam hatırlamıyorum detayları.:hhhhhh:

Arka vites H, L ayarı; vites geçiş ayarları ile ön vites H, L ayarı; vites geçiş ayarını arıyorum.

Hatırladığım arka vites ayarında H kısmında vitesi en küçük dişleye alıp vites telini boşaltıyor muyduk, boşaltmıyor muyduk hatırlamıyorum. Hadi boşaltıp H ayarını yaptık,L ayarı için tekrar teli takmadan vites 1'e geçmeyecektir. Orada yine teli sıkıp 1. vitese alıp teli boşaltıp L mi yapılıyordu falan?

Ön vites ayarında yine H büyük dişli miydi bu arada? Yine teli orada takıp çıkar mı yapacağız?
 
Scudo
A'dan Z'ye anlatım yapılan videolar var ama doğrusu ön ve arka attırıcının kendi dokümanları üzerinden ilerlemek, çünkü genel ayarlar benzer olsa da farklı modellerde sıralama ve bazı detaylar farklı, özellikle gerginlik ayarı kısmında. İdeal olan, (link) sitesinden kendi kullandığınız ön ve arka attırıcı modellerinin (bazı modellerde ön ve arka aynı dokümanda oluyor) teknik dokümanlarını indirip orada anlatılan adımları izlemek.

H arkada en küçük, önde en büyük dişli. Tel arkada üst ayarda, önde alt ayarda takılıyor. Tel yokken arka attırıcı en küçük dişli, ön attırıcı en küçük dişli hizasında duruyor. Önce telsiz hiza yapılıyor, arkada ve önde en küçük dişlide, sonra tel bağlanıp diğer tarafın limiti ve sonra da gerginlik ayarı yapılıyor ama yol ön attırıcısının modeline göre TRIM pozisyonunda (küçük vitesten büyük vitese alıp yarım alta doğru basarak) ayarlamak gerekiyor. Ön ayarları için arka attırıcının da çalışır durumda olması gerektiğinden önce arkayı sonra önü ayarlamak lazım.
 
A'dan Z'ye anlatım yapılan videolar var ama doğrusu ön ve arka attırıcının kendi dokümanları üzerinden ilerlemek, çünkü genel ayarlar benzer olsa da farklı modellerde sıralama ve bazı detaylar farklı, özellikle gerginlik ayarı kısmında. İdeal olan, (link) sitesinden kendi kullandığınız ön ve arka attırıcı modellerinin (bazı modellerde ön ve arka aynı dokümanda oluyor) teknik dokümanlarını indirip orada anlatılan adımları izlemek.

H arkada en küçük, önde en büyük dişli. Tel arkada üst ayarda, önde alt ayarda takılıyor. Tel yokken arka attırıcı en küçük dişli, ön attırıcı en küçük dişli hizasında duruyor. Önce telsiz hiza yapılıyor, arkada ve önde en küçük dişlide, sonra tel bağlanıp diğer tarafın limiti ve sonra da gerginlik ayarı yapılıyor ama yol ön attırıcısının modeline göre TRIM pozisyonunda (küçük vitesten büyük vitese alıp yarım alta doğru basarak) ayarlamak gerekiyor. Ön ayarları için arka attırıcının da çalışır durumda olması gerektiğinden önce arkayı sonra önü ayarlamak lazım.
Shimano Tiagra set için Türkçe vites ayar dökümanı var mı bildiğiniz?
 
Tiagra 4700 için
arka: (link)
ön: (link)
Hıım, yalnız burada aşırı detay verilmiş. Kısaca özetleyecek olursak arka ayar kısmında, vitesi büyük numaralı dişliye alıp teli boşaltıyoruz. sonra H ile dişilileri ortalayıp, tekrar teli çekip sıkıştırıp 1. dişliye alıp tekrar mı teli boşaltıyorduk, 1 numaralı dişilin L ayarını yapmak için? ortalamalar dışında geçişlerde aktarıcının ayar düğmesiyle yaparıyoruz onu bilyiorumda ortalama olayın hatırlamıyorum sadece. Yine aynı mantıkla ön aktarıcınında ortalaması yapılıyor sanırım? (ön aktarıcıyı sanırım ellemeyeceğim. zamanında teli takmaya çok uğraşmıştım ama olmamıştı. sadece ön aktarıcıyı ayarlatmak için bisikletçiye gittiğimi hatırlıyorum ve güzel bir kazık yemiştik. 2019de miydi neydi adamlar ön vitesi ayarladılar ve ücret olarak 50-60tl istemişlerdi. Genelde alışveriş yaptığım bisikletçi hani. O günden beri ilişkiyi kestiydim orayla. yine aynı olursa rahat 100tl üstü isterler, gerek yok ön aktarıcıya..)
 
Hıım, yalnız burada aşırı detay verilmiş. Kısaca özetleyecek olursak arka ayar kısmında, vitesi büyük numaralı dişliye alıp teli boşaltıyoruz. sonra H ile dişilileri ortalayıp, tekrar teli çekip sıkıştırıp 1. dişliye alıp tekrar mı teli boşaltıyorduk, 1 numaralı dişilin L ayarını yapmak için? ortalamalar dışında geçişlerde aktarıcının ayar düğmesiyle yaparıyoruz onu bilyiorumda ortalama olayın hatırlamıyorum sadece. Yine aynı mantıkla ön aktarıcınında ortalaması yapılıyor sanırım? (ön aktarıcıyı sanırım ellemeyeceğim. zamanında teli takmaya çok uğraşmıştım ama olmamıştı. sadece ön aktarıcıyı ayarlatmak için bisikletçiye gittiğimi hatırlıyorum ve güzel bir kazık yemiştik. 2019de miydi neydi adamlar ön vitesi ayarladılar ve ücret olarak 50-60tl istemişlerdi. Genelde alışveriş yaptığım bisikletçi hani. O günden beri ilişkiyi kestiydim orayla...)

Tel boşaltılınca attırıcı yerinde kalmayacağı için alt ayarda tekrar tel boşaltma yok. Zincir en küçük dişlideyken teli gevşetip üst ayar, teli bağlayıp vites koluyla zinciri en büyük dişliye alıp alt ayar, sonra gerginlik ayarı. Kılavuzda gerginlik ayarını 14 ve 15. sayfalarda 2 ve 3. en küçük dişlilerle anlatıyor ama biraz karışık. Önce en küçük dişliden en büyüğe doğru sırayla vites düşürün, zincir küçük dişliden büyük dişliye geçmeyi başaramazsa biraz gerginliği arttırın, olması gerekenden sonrakine doğru fazla gidip ses yaparsa biraz gevşetin. Tüm viteslerde önceki-sonraki dişlilere bulaşmadan sessizce dönüyorsa tamamdır.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Skynet-
Büyük, küçük dişli olayı olayı karıştırıyor biraz.:komik:
Şöyle yapalım, bendeki arka ruble 10 dişliden oluşuyor. Adım, adım gidelim:
1. zinciri 10 dişliye alıyoruz
2. teli bağlantı vidasından çıkartıyoruz.
3. H ayar vidasıyla 10. dişliyi ortalatıyoruz.
4. Zinciri 1. dişliye almak için teli tekrar takıp sıkmak gerekiyorki zincir yukarı çıksın. teli tekrar takıp sıkıştırıyoruz ve zinciri 1.dişliye alıyoruz.
5.burada tel tekrar çıkartılıp L ortalam ayarı mı yapılıyordu?
6. sonra tekrar 10 dişliye alıp aktarıcıdaki tırtıklı vidayla sıkıp gevşetiyoruz?
sıralama bu şekildeydi değil mi?


Ön aktarıcıydada:
1.küçük dişide iken teli çıkarıyoruz
2. L ile ortalama yapıyoruz.
3.teli tekrar takıp büyük dişliye alıp tekrar çıkarıyor muyduk falan? H ayarı için. Kopuk kopuk hatırlıyorum bunu. Haftasonu bir ayar çekeceğimde saatlerce uğraşamak istemiyorum. :)
 
Büyük, küçük dişli olayı olayı karıştırıyor biraz.:komik:
Şöyle yapalım, bendeki arka ruble 10 dişliden oluşuyor. Adım, adım gidelim:
1. zinciri 10 dişliye alıyoruz
2. teli bağlantı vidasından çıkartıyoruz.
3. H ayar vidasıyla 10. dişliyi ortalatıyoruz.
4. Zinciri 1. dişliye almak için teli tekrar takıp sıkmak gerekiyorki zincir yukarı çıksın. teli tekrar takıp sıkıştırıyoruz ve zinciri 1.dişliye alıyoruz.
5.burada tel tekrar çıkartılıp L ortalam ayarı mı yapılıyordu?
6. sonra tekrar 10 dişliye alıp aktarıcıdaki tırtıklı vidayla sıkıp gevşetiyoruz?
sıralama bu şekildeydi değil mi?


Ön aktarıcıydada:
1.küçük dişide iken teli çıkarıyoruz
2. L ile ortalama yapıyoruz.
3.teli tekrar takıp büyük dişliye alıp tekrar çıkarıyor muyduk falan? H ayarı için. Kopuk kopuk hatırlıyorum bunu. Haftasonu bir ayar çekeceğimde saatlerce uğraşamak istemiyorum. :)

Arkada 5'teki, önde 3'teki tekrar çıkarma olayı yok, gerisi doğru. Arkada tel 10'dışındaki viteslerde çıkarıldığında attırıcı yayı nedeniyle 10'a, önde de 1 dışındakilerde çıkarıldığında yayı nedeniyle 1'e gider, arkada alt, önde üst ayar yapılamaz o zaman.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Skynet-
Arkada 5'teki, önde 3'teki tekrar çıkarma olayı yok, gerisi doğru. Arkada tel 10'dışındaki viteslerde çıkarıldığında attırıcı yayı nedeniyle 10'a, önde de 1 dışındakilerde çıkarıldığında yayı nedeniyle 1'e gider, arkada alt, önde üst ayar yapılamaz o zaman.
Anladım, çok teşekkürler hocam. Biraz karışık bir konu, özellikle terimlerinden ötürü. Uzun zaman ayarlarla uğraşmayınca unutuyor valla. Zamanında jant örmüş insanım, geçende nasıl yapıyorduk diye öylesine bir bakayım dedim kafam karıştıydı. :))
 
Arka aktarıcı ayarını yaptım, yalnız ön aktarıcı baya zorladı. Biraz olmuş gibi duruyor ama tam randımalı olması sanırım. Dediğim gibi Tiagra set mevcut bisiktlette. Ön aktarıcıda vidalar üzeirnde H, L işaretide yok. Teli boşa aldığımda ayna koldan en uzaktakini sıkıştırma veya gevşetme aşamasında akarıcı içe veya dışa doğru hareket ediyor. Onda sorun yok. Diğerini yaptığımda hiçbir tepki vermiyor. Sorun yaşadığım nokta:
-Teli boşalttım, arka vites 1'de. Zincir küçük dişlide(x diyelim). İçteki vidayla zinciri aktarıcı arasında ayarlıyorum. Teli çekip sıkıştırdıktan sonra 20 vitese alıp ön aktarıcıdan büyük dişliye(y diyelim) almaya çalıştığımda geçmiyor. İlk aşamada teli çok sert çekersemde geçiyor fakat bu seferde Y dişlisinden X dişlisine inmiyor. İlk zamanalrda bu ön aktarıcı olayı zorlamıştı. Vida olayı nedir abiya ya, yıl olmuş 2022 halen ilkel şeylerle uğraşıyoruz. Tiagra sette vites ayarını anlatan Türkçe içerik bulamadım doğrusu. Sadece şu ayar iiçin bisikletçiye gitsem en az 50 tl ister valla.
 
Arka aktarıcı ayarını yaptım, yalnız ön aktarıcı baya zorladı. Biraz olmuş gibi duruyor ama tam randımalı olması sanırım. Dediğim gibi Tiagra set mevcut bisiktlette. Ön aktarıcıda vidalar üzeirnde H, L işaretide yok. Teli boşa aldığımda ayna koldan en uzaktakini sıkıştırma veya gevşetme aşamasında akarıcı içe veya dışa doğru hareket ediyor. Onda sorun yok. Diğerini yaptığımda hiçbir tepki vermiyor. Sorun yaşadığım nokta:
-Teli boşalttım, arka vites 1'de. Zincir küçük dişlide(x diyelim). İçteki vidayla zinciri aktarıcı arasında ayarlıyorum. Teli çekip sıkıştırdıktan sonra 20 vitese alıp ön aktarıcıdan büyük dişliye(y diyelim) almaya çalıştığımda geçmiyor. İlk aşamada teli çok sert çekersemde geçiyor fakat bu seferde Y dişlisinden X dişlisine inmiyor. İlk zamanalrda bu ön aktarıcı olayı zorlamıştı. Vida olayı nedir abiya ya, yıl olmuş 2022 halen ilkel şeylerle uğraşıyoruz. Tiagra sette vites ayarını anlatan Türkçe içerik bulamadım doğrusu. Sadece şu ayar iiçin bisikletçiye gitsem en az 50 tl ister valla.

Ön attırıcının hizası doğru değilse bu sorun yaşanabiliyor. Dış plakasının büyük dişliye tam paralel olup olmadığına ve zincir büyük dişlideyken dişli uçlarıyla dış plakanın en tepedeki kısmının alt kenarı arasında 1-3 mm boşluk olup olmadığına bakmak lazım.
unknown.png


Bir de dönüştürücü anahtarının doğru tarafta olup olmadığından emin olmak lazım ama ilk kurulumda doğru seçildiyse ve sonra yanlışlıkla değiştirilmediyse zaten doğru taraftadır.

Tiagra ön attırıcısı için tel bağlama işleminin alt trimde yapılması lazım (vitesi küçük dişliye aldıktan sonra bir tık daha).
Alt ayar zincir arka büyük dişli (1. vites), ön küçük dişlideyken, vites kolu yine alt trimdeyken zincir iç plakadan yarım mm kadar açıkta duracak şekilde yapılmalı.

Sonra hem arka büyükte (1. vites) hem ön büyükteyken, kol da üst trimdeyken (kolun küçük vitesten büyük vitese alındığı konumdan bir tık aşağı doğru alındığı konum) kablo gerginliği ayarlanmalı.

En son üst ayar da zincir arka en küçük dişli (10. vites), ön de büyük dişlideyken, vites kolu büyük dişli konumundayken, zincir dış plakadan yarım mm kadar açıkta duracak şekilde yapılmalı.

unknown.png
 
  • Beğen
Tepkiler: -Skynet-
Ön attırıcının hizası doğru değilse bu sorun yaşanabiliyor. Dış plakasının büyük dişliye tam paralel olup olmadığına ve zincir büyük dişlideyken dişli uçlarıyla dış plakanın en tepedeki kısmının alt kenarı arasında 1-3 mm boşluk olup olmadığına bakmak lazım.
unknown.png


Bir de dönüştürücü anahtarının doğru tarafta olup olmadığından emin olmak lazım ama ilk kurulumda doğru seçildiyse ve sonra yanlışlıkla değiştirilmediyse zaten doğru taraftadır.

Tiagra ön attırıcısı için tel bağlama işleminin alt trimde yapılması lazım (vitesi küçük dişliye aldıktan sonra bir tık daha).
Alt ayar zincir arka büyük dişli (1. vites), ön küçük dişlideyken, vites kolu yine alt trimdeyken zincir iç plakadan yarım mm kadar açıkta duracak şekilde yapılmalı.

Sonra hem arka büyükte (1. vites) hem ön büyükteyken, kol da üst trimdeyken (kolun küçük vitesten büyük vitese alındığı konumdan bir tık aşağı doğru alındığı konum) kablo gerginliği ayarlanmalı.

En son üst ayar da zincir arka en küçük dişli (10. vites), ön de büyük dişlideyken, vites kolu büyük dişli konumundayken, zincir dış plakadan yarım mm kadar açıkta duracak şekilde yapılmalı.

unknown.png
Bunu uygulamalı anlatan Türkçe içerik olsaymış çok güzel olurmuş valla.
 
Bunu uygulamalı anlatan Türkçe içerik olsaymış çok güzel olurmuş valla.

Türkçe video olarak sadece genel ve üstünkörü videolar var. Genel videolar her vitese göre ana hatları anlattığından modele özel ince ayrıntılara değinilmiyor. Neredeyse her model için yabancı videolar bulunabiliyor ama çoğunda ya anlatım bozuk, o yüzden otomatik altyazı düzgün çalışmıyor, ya da çekim kötü olduğundan neyi gösterdiği anlaşılmıyor.

Aslında o videoları çekmek büyük bir açığı kapatır ama farklılığı olan her modeli bulup video üretmek de kolay iş değil. Mecburen ya dokümanlardan devam, ya olan videolarla idare, ya deneme-yanılma, ya işten anlayan tamirciye denk gelmeyi umma.
 
Türkçe video olarak sadece genel ve üstünkörü videolar var. Genel videolar her vitese göre ana hatları anlattığından modele özel ince ayrıntılara değinilmiyor. Neredeyse her model için yabancı videolar bulunabiliyor ama çoğunda ya anlatım bozuk, o yüzden otomatik altyazı düzgün çalışmıyor, ya da çekim kötü olduğundan neyi gösterdiği anlaşılmıyor.

Aslında o videoları çekmek büyük bir açığı kapatır ama farklılığı olan her modeli bulup video üretmek de kolay iş değil. Mecburen ya dokümanlardan devam, ya olan videolarla idare, ya deneme-yanılma, ya işten anlayan tamirciye denk gelmeyi umma.
Bisikleti ilk aldığım zamanda bu ön aktarıcıyı ayarlayamamıştım. Sonra bildiğim (öyle sandığım) bir bisikletçiye götürüp ayarlattıydım. Sadece ek olarak zamanın 1-2TL olan vites telini değiştirtmiştim. Adam bana 50-60TL fiyat çıkarmıştı. Olay teknik bir konu ama bilen için 2dkllık ayar işte. Aslında herkes, elindeki aktarıcının dilinden anladığına inanıyorsa kısa bir ayar videosu çekse böyle sorunlar kalmayacak ama işte...
 
Burada adam güzel anlatıyorda, ne anlattığını anlamıyoruz. Dumanla haberleşiyoruz gibi hal ve hareketlerinden anlam çıkarmaya çalıyoruz. :))
Ön attırıcının hizası doğru değilse bu sorun yaşanabiliyor. Dış plakasının büyük dişliye tam paralel olup olmadığına ve zincir büyük dişlideyken dişli uçlarıyla dış plakanın en tepedeki kısmının alt kenarı arasında 1-3 mm boşluk olup olmadığına bakmak lazım.
unknown.png


Bir de dönüştürücü anahtarının doğru tarafta olup olmadığından emin olmak lazım ama ilk kurulumda doğru seçildiyse ve sonra yanlışlıkla değiştirilmediyse zaten doğru taraftadır.

Tiagra ön attırıcısı için tel bağlama işleminin alt trimde yapılması lazım (vitesi küçük dişliye aldıktan sonra bir tık daha).
Alt ayar zincir arka büyük dişli (1. vites), ön küçük dişlideyken, vites kolu yine alt trimdeyken zincir iç plakadan yarım mm kadar açıkta duracak şekilde yapılmalı.

Sonra hem arka büyükte (1. vites) hem ön büyükteyken, kol da üst trimdeyken (kolun küçük vitesten büyük vitese alındığı konumdan bir tık aşağı doğru alındığı konum) kablo gerginliği ayarlanmalı.

En son üst ayar da zincir arka en küçük dişli (10. vites), ön de büyük dişlideyken, vites kolu büyük dişli konumundayken, zincir dış plakadan yarım mm kadar açıkta duracak şekilde yapılmalı.

unknown.png
Şu dediklerinizi videoda anlatabilseniz aslında bu iş çözünürmüş.:) Mesala sol stı kolda 3 basamak var gibi, birinci basamakta low ön aynakol dişlisinde duruyor; 3 basamakta ön ayna kol high dişlisinde duruyor. birde ara geçişte bir basamak var gibi. O ne oluyor? 3 çarklı ayna kol için orta çark mı oluyor?
Mesala:
 

Dosyalar

  • FFF.png
    FFF.png
    175,4 KB · Okunma: 13
Son düzenleme:
Şunun Türkçe detaylı bir anlatımını bulamadıkya valla, bir ülke dolusu bisikletçiyiz hepimizin ayıbı bu valla. :) Bir çok kaynakta anlatıyor ama detay yok, çekim açısı kaliteli değil vs. Belkide bisikletin en hassas ayar kısımlarından birisi bu. Geçende rast gele ayarladıydım yine ayar bozulmuş. Tel mi gevşemiş anlamadım, yine en yüksek viteste iken gırgır ayna kola sürtüyordu. Valla nefret ettim valla, yıllar önce sırf bu ayar ve bir tel değişimi için 60tl almışlardı. Şuan Allah bilir tek ayardan alırlar onu.
 
...
Şu dediklerinizi videoda anlatabilseniz aslında bu iş çözünürmüş.:) Mesala sol stı kolda 3 basamak var gibi, birinci basamakta low ön aynakol dişlisinde duruyor; 3 basamakta ön ayna kol high dişlisinde duruyor. birde ara geçişte bir basamak var gibi. O ne oluyor? 3 çarklı ayna kol için orta çark mı oluyor?
Mesala:

Bu soruyu yeni mesajdan sonra gördüm.
Ön kolda toplam 4 basamak var: Alt trim, alt, üst trim, üst. Trim aşamaları ayarların yapıldığı konumlar, aynı zamanda uç dişlileri kullanırken zincirin konumunda küçük bir düzeltme yapmak için kullanılıyor.
Resimdeki converter olayı ise vites telinin geliş yönüne göre sadece ilk kurulumda ayarın yapılması için. Onu kurulumu yapan doğru ayarlamıştır, sonra bilerek değiştirilmediyse kendi kendine değişme/bozulma şansı yok. Sadece ilk kurulumu yapan kişi konuyu bilmiyorsa/ihmal ettiyse yanlış olabilir o ayar. O kısım hiç yokmuş gibi yapın ayarınızı.

Şunun Türkçe detaylı bir anlatımını bulamadıkya valla, bir ülke dolusu bisikletçiyiz hepimizin ayıbı bu valla. :) Bir çok kaynakta anlatıyor ama detay yok, çekim açısı kaliteli değil vs. Belkide bisikletin en hassas ayar kısımlarından birisi bu. Geçende rast gele ayarladıydım yine ayar bozulmuş. Tel mi gevşemiş anlamadım, yine en yüksek viteste iken gırgır ayna kola sürtüyordu. Valla nefret ettim valla, yıllar önce sırf bu ayar ve bir tel değişimi için 60tl almışlardı. Şuan Allah bilir tek ayardan alırlar onu.

Video çekmek için o donanımın çekecek kişinin elinin altında bulunması gerekiyor. Mesela ben ön vites ayar videosu çekmeye kalksam Ultegra, 105, Altus, Tourney ve Saiguan için video çekebilirim, elimde sadece onlar var. MTB/trekking grubu için modeller arasında pek fark yok ama yol modellerinin her birinin kendine özgü önemli farkları var. Yoksa bu kadar yazacağıma videolu anlatırdım.
 
  • Beğen
Tepkiler: suyunsesi
Bu soruyu yeni mesajdan sonra gördüm.
Ön kolda toplam 4 basamak var: Alt trim, alt, üst trim, üst. Trim aşamaları ayarların yapıldığı konumlar, aynı zamanda uç dişlileri kullanırken zincirin konumunda küçük bir düzeltme yapmak için kullanılıyor.
Resimdeki converter olayı ise vites telinin geliş yönüne göre sadece ilk kurulumda ayarın yapılması için. Onu kurulumu yapan doğru ayarlamıştır, sonra bilerek değiştirilmediyse kendi kendine değişme/bozulma şansı yok. Sadece ilk kurulumu yapan kişi konuyu bilmiyorsa/ihmal ettiyse yanlış olabilir o ayar. O kısım hiç yokmuş gibi yapın ayarınızı.



Video çekmek için o donanımın çekecek kişinin elinin altında bulunması gerekiyor. Mesela ben ön vites ayar videosu çekmeye kalksam Ultegra, 105, Altus, Tourney ve Saiguan için video çekebilirim, elimde sadece onlar var. MTB/trekking grubu için modeller arasında pek fark yok ama yol modellerinin her birinin kendine özgü önemli farkları var. Yoksa bu kadar yazacağıma videolu anlatırdım.
Hocam sizin için değil de genel bir eksikliği dile getirdim, her ne kadar yazarak anlaşılmasada yardımcı olmaya çalıştınız, çok teşekkür ederim yinede.
Youtubede profesyonel takılan kişiler bile üstün körü bir çekimle anlatım yapmış bu olayı. Çok zor değil ama ince ayrıntılar var ve tutmuyor.

Aktarıcılar farklı olabilir ama mantık aynıdır diye düşünüyorum. Şunu şunu kaç tane parametre var ki zaten.
Küçük dişli için vida
büyük dişli için vida
vites teli üzerindeki tuş

Vidaları sağa sıkıştırma aktarıcıyı içe doğru sıkıyor, tersi ise dışa doğru itiyor zaten.

Şimdi aktarının yüksekliği bisikleten ötürü sabit takılıyor, onda sıkıntı yaşamıyorum, yoksa zincir dışarı çıkardı. Teli boşaltıp aktarıcıyı büyük dişliye paralel montajlamaya çalışıyorum, onda sıkıntı yok. Küçük dişli vidasıyla zinciri sağa yakın ayarlıyorum. teli takıp arka vitesi yüksek vitese alıyorum ve ayna kolu yüksek vitese almaya çalıştığımda zinciri yukarı çıkarmıyor. Temel sebep tel gerginliği olması lazım burada. İyide teli boşluk kalmayacak kadar çekip takıyorum zaten. O kısmı şöyle çözüyorum, teli var gücümle çekip aktarıyıca montajladığımda ise bu sefer aktarıcı biraz daha ayna kola doğru kaymış oluyor küçük vites ayarında iken. ama bunu yapmazsam yukarı çıkmıyor. tamam, bunu yaptım ve vites yukarı atıyor. bu sefer ise zincir büyük çarka sürtüyor. büyük dişli vidası ise sadece zinciri içeri çekmek için çalışıyor. ee zaten aktarıcı baştan çok gergin takıldığı için dışarı kaçırmıyor zinciri ama bu seferde zincir büyük dişlide iken sürtüyor.

Önceki operasyonumda böyle bir teli çektire çektire ziyan etmiştim. Bu telin ucuda kırılmaya yamulmaya başladı valla. Üst modellerde nasıldır bilmiyorum ama bu sistemler gerçekten çok ilkel ya. teli takacaksın, kendi ayarlayacak arkadaş nedir bu böyle. mmlik iş yapıyoruz, sanki parçalar mmlik düzgün çalışıyorda. zinciri mmmlik yaklaştırıyorsun, iyede parçalar sürüşte esniyor zaten, yalpa yapmayan ruble görmedim bu zamana kadar. o nasıl olacak. :) Daha izlemedim yerli yabancı video kalmadı, bisikletçiye gittim, yol bisikletine bakan arkadaş yok burada. ben yaparım ama tekrar bozulabilir, yol bisikleti daha ince ayar istiyor diyor.(ucuz yırtamazsının sinyali. :D )
 
Hocam sizin için değil de genel bir eksikliği dile getirdim, her ne kadar yazarak anlaşılmasada yardımcı olmaya çalıştınız, çok teşekkür ederim yinede.
Youtubede profesyonel takılan kişiler bile üstün körü bir çekimle anlatım yapmış bu olayı. Çok zor değil ama ince ayrıntılar var ve tutmuyor.
...

Ben de neden her modelin inceliklerine dair bir videonun olmadığını anlatmak istedim. Aslında ellerinin altında her model ve malzeme bulunan atölye sahipleri/çalışanları bu tür videolar çekse faydalı olur. Aslında Shimano Türkiye bile çekmeli.

...
Aktarıcılar farklı olabilir ama mantık aynıdır diye düşünüyorum. Şunu şunu kaç tane parametre var ki zaten.
Küçük dişli için vida
büyük dişli için vida
vites teli üzerindeki tuş
...

Çok fark var. Mesela sizinkinde dönüştürücü var ama 105'te yok ya da 105 7000'de vites teli üstünde ayar aparatı yok, gerginlik ön attırıcı mekanizmasındaki çizgileri denk getirerek ayarlanıyor. Bu kısmı bilmeyen genel videolarla ne kadar uğraşsa ayarı tutturamaz. Bunlar gibi her modelin ufak tefek ama mutlaka bilinmesi gereken farkları var.

...ayna kolu yüksek vitese almaya çalıştığımda zinciri yukarı çıkarmıyor. Temel sebep tel gerginliği olması lazım burada. İyide teli boşluk kalmayacak kadar çekip takıyorum zaten. O kısmı şöyle çözüyorum, teli var gücümle çekip aktarıyıca montajladığımda ise bu sefer aktarıcı biraz daha ayna kola doğru kaymış oluyor küçük vites ayarında iken. ama bunu yapmazsam yukarı çıkmıyor. tamam, bunu yaptım ve vites yukarı atıyor. bu sefer ise zincir büyük çarka sürtüyor. büyük dişli vidası ise sadece zinciri içeri çekmek için çalışıyor. ee zaten aktarıcı baştan çok gergin takıldığı için dışarı kaçırmıyor zinciri ama bu seferde zincir büyük dişlide iken sürtüyor...

Gerginlik ayarını Shimano'nun dediği şartlarda yapmak lazım. Zincir hangi dişlilerde duracaksa, kol hangi konumda olacaksa (genelde trim konumları). O şartlara uyunca oluyor. Trim pozisyonunda olmadan ayar yapmaya çalışınca da hiçbir zaman olmuyor.
 
Geri