Bahsettiğiniz kötü asfaltta MTB ile tabiiki daha konforlu gidilir, ama daha hızlı? Kesin katılmıyorum, hiç bir zaman bir MTB ister dişli ister dişsiz lastik ile bir Tour bisikletinin bile hızına erişemez, hele hele yol bisikletinin yanına bile yaklaşması mümkün değil. Fizik olarak mümkün değil bu. Bakın, mütamadiyen MTB ve Yol bisikleti karşılaştırması yapılıyor, her ikiside farklı disiplin. Dağ bisikletinin yeri dağ-tepedir, ancak arazide amortisörlü maşa ve kalın diş lastiğin faydasını görürsünüz. Bunun dışında bu denli ağırlığı, balon lastikleri ve motorsiklet vari disk fren leri taşımak, ister temiz asfalt ister mıcır asfalt, hamallıktır.
İyi bir MTB nin ağırlığı 9.5-10 kg.lerde, lastikler 26" ve yere temas 4-5cm. Bir yol bisikleti 7-8.5 kg.lerde ve yere temas 20mm.
Ama en önemlisi bisikletin üstündeki duruşunuz, bu duruş size aerodinamide büyük dez avantajdır. Sadece bu nedenle %8-10 kayıp verilir. Bir diğeride pedal basış kapasitesi; yol bisikletinin kurduğu geometri bacakların pedala max. transferini sağlar, bir diğer deyişle gövdenin bisikletin üstüne yatışı ve ayakların piston ahenginde çalışması sırasında "kramp" veya sıkışma yaşamazsınız. Bu MTB geometrisinde mümkün değil.
Bir diğer konu varki gidon tutuşu; MTB de elleriniz sabit, tek tutuş opsüyonunuz var. Bu size sürekli uyuşma getirecektir, özellikle 80-100km. arası bir sürmeyi deneyin ne demek istediğimi anlarsınız, ilk 40 km. lerde bilekler ve avuç içlerinde uyuşma başlayacaktır. Yol bisikletinde 3-4 tutuş opsüyonu vardır ve bu nedenle daha konforlu bir sürüş olur, hakimiyet daha fazladır.
Yokuş aşağı ve virajlar: hiç bir zaman düz gidon bir bisiklet yol-yarış gidonunun verdiği hakimiyeti vermez. Yol bisikletinde gövde pozisyonunu gidon tutuşunuzla değiştirebilir, hızlı virajlarda denge merkezini aşağıya çeker ve bisikleti daha çok yatırabilirsiniz.
Ülkemizde bisikletçilik 1980 lerde öldürüldü, ardında 88-90 başlarında Haşim İşcan yeraltı geçidi ve Sirkeci piyasısında MTB ye benzeyen bir takım aletler türedi (Tasarım derlemesi Türkiye'ye ait, su borusundan MTB uyarlaması-motorsiklet amortisörlü). MTB Türkiye'ye yavaş yavaş böylece girdi ve biz bisikletçilerde 28 jant, ince tekerlek ( 30-32mm.) normal binek (tur) bisikleti göremez olduk. Nedense asfaltlanmış şehir, kasaba yollarinda DAĞ bisikletleri moda oldu.
Eh tabii bunun sonundada millete "şehirde" çakmışlar dağ bisikletini, o dağ bisikletini asfaltta kullananlarda içten içten "acaba benim dağ bisikletim yol bisikleti kadar hızlımıdır, yoksa ben miyim yavaş giden" diye ufaktan sorgulamaya başladı. Biz de burada dil tüketiyoruz...