Scudo Sports

Yol bisikleti iniş problemi!

Erdal Ylmz

Daimi Üye
Kayıt
15 Mart 2019
Mesaj
348
Tepki
835
Yaş
43
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2011—12
Bisiklet
Trek
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Herkese merhaba,

Öncelikle ricam, benzer bir durumu yaşamış veya iniş konularında deneyimli arkadaşların yorum yapmasıdır.

Biraz detay verip sonrasında yaşadığım sorundan bahsedeceğim. Geçtiğimiz bir kaç yıl içerisinde yapmış olduğum hatalı bisiklet modeli ve yüksek profil jant seçimimden dolayı, inişlerde sorun yaşıyorum. Şöyle ki; inişlerde yanlardan aldığımız rüzgarlar yüksek profil jantları etkilemekte ve hız arttıkça bu rüzgarların etkisi daha da hissedilir hale gelmektedir. Benim gibi profil jant konusunda tecrübesiz birisinin, kaza yapma riski de doğal olarak artmaktadır.

Sürüşlerde amacım çok yüksek hızlara çıkmak tabi ki değil. Ancak yanlardan aldığım rüzgarın bana yaşattığı bu olumsuz tecrübe ve korku, şu an için 50-60 km. hızlara çıkarken bile frene basmama neden oluyor. Yani kaza durumunun önüne geçmek için, her rüzgar aldığımda frenleyerek inişleri olması gerekenden çok daha yavaş bir hale getiriyorum. Rüzgar aldığım esnada gidon'da normalin üzerinde bir titreme ve sağa sola yalpalama durumu yaşıyorum, akabinde frenleyerek hızımı düşürmeye başlıyorum.

Bu durumu bisikletimi ve jantlarımı değiştirdiğim halde yaşamaya devam etmekteyim. Yaşadığım durumu araç içerisinde trafik kazası geçirmiş birisinin, kaza sonrasında sağlıklıyken ve bir araçta yan koltukta otururken, frene basmaya çalışmasına veya aracı süren kişiye yavaş git demesine benzetiyorum.

Bisikletim ile bike-fit işlemi yaptırdım ve bisiklet benim için uygun ölçülere sahip, bu açıdan sorun yok.

Yan rüzgarlara karşı alınabilecek en iyi önlemi ve çözüm sürecimde nelere dikkat etmem gerektiğini, frenleme olayından nasıl kurtulacağımı bilemiyorum. Uzun süredir aklımda olan bu soruyu bir de burada sormak istedim. Sorunun çözümü adına bilgili arkadaşlarımın yorumlarını rica ediyorum. Umarım bilgilendirici ve faydalı cevaplar alırım.

Teşekkürler :)
 
Son düzenleme:
Scudo
İnişlerde trafiğin izin verdiği ölçüde en doğrusal çizgiyi yani yarış çizgisi kullanarak biraz daha rahat ve hızlı viraj alabilirsiniz.Bildiğiniz gibi yarış çizgisi kullanmak sadece hızlı viraj almayı sağlamaz aynı zamanda virajı daha güvenli bir şekilde almanızı da sağlar.Mümkün olan en doğrusal çizgiyi kullanacağınızdan çok ani ve sert gidon hareketlerinden kurtulacak ve bu da bisiklet hakimiyetinizi artıracaktır.
Sagan,Spartacus,Contador,Nibali,Alaphilippe, Bardet,Froome,Moharic gibi üst düzey inişçilerin ortak özelliği bisiklet hakimiyetlerinin en üst düzey olmasıdır.Bu yeteneklerinin gelişmesinde mental olarak da inişe hazır olmaları önemli yer tutar.Dağ bisikleti yapanların bisiklet hakimiyetlerinin çok daha iyi olduğu konuşulur.Bir de yanlış bilmiyorsam roller kullanmak bisiklet hakimiyetini geliştiriyormuş bunun sayesinde de iniş performansı geliştirilebilir.
 
@hamlet2006

Cevabınız için teşekkür ederim, gördüğüm kadarıyla daha çok viraj odaklı (yanlışsam düzeltin lütfen) bir cevap yazdınız. Benim problemim virajlardan ziyade, düz bir inişte yanlardan aldığım rüzgar ile baş edemiyor olmak ve korku sebebiyle frenleme isteğimin oluşması.
 
@erdlylmz
Bisiklette uygulanabilirliğinden emin olmamakla birlikte motosiklet kullanıcılarının yanal rüzgarlardan korunmak için uyguladığı bir teknik var:Motosikleti rüzgarın geldiği yöne doğru yatırmak veya eğmek.
Aynı yöntem bisiklette de denenebilir.
 
@erdlylmz
Benim düşünceme göre bir de şöyle bir durum olabilir:
Bisiklet sürücüsü, inişte aerodinamik kuvvetlerden en az etkilenecek şekilde bisiklet üzerinde en aero, en kompakt yapıda kendini konumlandırırsa yanal rüzgarlardan da en az şekilde etkileneceğinden daha güvenli bir sürüş gerçekleştirebilir.
 
@frknltngl

Konuyu daha önce görmüş ancak içeriğe çok dikkat etmemiştim. Tam olarak rüzgar alınca gidon sıkma ve akabinde fren olayını yaşıyorum. Daha önce yaşamadığım bir hadise olduğunu ve öz güvenimin, hatalı bisiklet ve jant seçimimden ötürü kalmadığını, mevcut bisikletim ile de bu güvensizliği aşmakta zorlandığımı ifade etmek isterim.

Link için teşekkürler, konuyu daha detaylı inceleyeceğim.

Bu video içerisinde 1:56'da başlayan durumu yaşıyorum.

@hamlet2006
Yorumlarınız için tekrardan teşekkür ederim.
 
  • Beğen
Tepkiler: frknltngl
Bisikleti dengede tutan, dönen tekerleklerin açısal momentidir. O yüzden ne kadar hızlı gidiyorsanız, bisiklet o kadar dengededir ve dışardan gelen bir kuvvetin onu devirmesi zorlaşır aslında.

Hızı saatte 60km civarı olan rüzgar hamlesinin beri şeridin bir yanından diğer yanına savurduğu da oldu, arka tekerime kafa atan köpeğin bisikletin arkasını yana fırlattığı da. Fakat yalpalama veya gidonun titremesi gibi durumları hiç yaşamadım. Emin olmamakla birlikte; sizin yaşadığınız sorunların, rüzgara gidonu çevirerek karşı koymaya çalışmanızdan kaynaklandığını düşünüyorum.

Yanal rüzgar sabitken hiç sorun yok, rüzgar sizi bir yana doğru iter ama bunun sonucu, bagajın sadece bir tarafına çanta asmış turcudan farklı olmaz, bir tarafın daha ağır olduğu bir dengede sürersiniz. Ancak rüzgar aniden artar, azalır veya yön değiştirse; bunun sonucu olarak savrulabilirsiniz. Bu iki türlü olabilir, iki teker de aynı ölçüde savrulduğu için sadece bir süre çapraz gitmiş ve yönünüzü korumuş olabilirsiniz, veya bir teker daha fazla savrulduğu için yönünüz de değişebilir. Bu durumda soğuk kanlı olmak, ani hareket yapamak ve hemen şerit içindeki eski konumunuza geri dönmek için manevra yapmak yerine 5-10 saniye sonra gideceğiniz yere bakarak o yönde ilerlemeye devam etmeniz gerekli.

Kendinize güvenin ama sürücülük becerinizin üzerinde riskler de almayın; ventolin Chris gibi TT bisikleti üzerinde çapraz rüzgarda burun silmek ellerinizi gidondan ayırmayın mesela...
 
@Murat B.

Bilgilendirici cevabınız için çok teşekkürler. Tekrar aynı şeyleri yazıyorsam kusura bakmayın. Rüzgarın itmesi sebebiyle frenleme hissiyatının oluşması durumunu çözmek için, risk alarak bu durumun üstüne mi gitmek gerekir? Yani frenlemeden ve gidonu çok sıkmadan olayı akışına bırakmak!
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
@erdlylmz
Bu durumu bende dahil olmak üzere özellikle profil jant kullanan çoğu kişi yaşıyordur.
Rüzgarı almaya başladığımız esnada frenleme ihtiyacı duyuyor olmamız biraz da korktuğumuzdan aslında. Bunun önüne belki biraz daha düşük hızlarda pratik yaparak geçebilirsiniz. Diğer taraftan aldığınız rüzgar yüksek hızdayken sizi gitmeniz gereken yönünüzün dışına (panikle) sürükler. Gidonu ne çok sıkın, ne de çok serbest bırakın. Video da 1:56'da göstermeye çalıştığınız durum bisiklette de yaşanır. Moto'da tank slapper denen durum bisiklette de geçerli. Aynı durumu yaşayan arkadaşım var videosunu bulup eklerim birazdan. Profil jantlardan kurtulmanız iyi olmuş, kullanan bir kullanmayan bin pişman =) bu arada lastik ne kullanıyorsunuz? Mümkünse 25 lastik daha güvenilir olabilir.

Video'nun sahibi @CeCeKa
 
  • Beğen
Tepkiler: Erdal Ylmz
@erdlylmz
Üstüne gitmek demeyelim de, ani tepki vermemek diyelim. Mesela videoda arka frenle hafifçe yavaşlamayı öneriyor. 1:56'daki gidon titremeye başladıysa birden ön freni sıkmak durumu daha kötü yapabilir. Titreşimleri sönümlemek için dirsekleri kırmak da güzel öneri, gidonu sabit tutacağım diye kolları kasmak da ters tepebilir çünkü.

Bu arada, videonun başında olası sebepler olarak; tekerlerin hizalı olmaması, bütün ağırlığı seleye veriyor olmanız, pedallarken sizin sallanmanız, kadronun küçük olması ve üst borunun yeterince rijit olmaması sıralanmış. Canyon'un yeterince rijit olmaması pek olası gelmiyor ama diğerlerini eleyebiliyor musunuz?
 
@x2772
Continental 4 sezon 25mm kullanıyorum, yorumunuz için teşekkürler.

@Murat B.
Tekerler hizalı, yalnız yine de işinin ehli birisine göstereceğim. Bütün ağırlığı evet seleye veriyorum ve öne çok fazla yatmıyorum. Kadro bana uygun ölçüde, aktif pedal’da bike-fit yaptırmıştım. Son olarak frenlemeyi ön ve arka aynı anda hafifçe yapıyorum, bu alışkanlık oldu. Şimdilik aklıma gelenler bu şekilde.
 
İniş esnasında ağırlık merkezinizi aşağı kaydırmaya çalışın ağırlık merkeziniz aşağıda olur ise yol tutmanız artar dengesiz artar. Bir çok etken sizin daha dengeli sürüşübüzü etkiliyebilir
 
@Murat B.

Malesef yanlış bir bilgi. Teorik hesapların ve modellerin yanı sıra, deneylerde tekerleklerin jiroskopik etkisi sıfırlanarak da bisikletin dengede durduğu gözlemlenmiş.
 
Benim yol bisikletimin gidonun da boşluk var. Bu boşluk yüksek hızlarda bisikletin dengesi falan bozar mı, dezavantaj olarak ne sağlar?
 
@alicangul29
Jiroskopik etki olmadan da dengede durabilen bisiklet veya benzeri şeyler yapılabilmesi, dönen tekerleğin bisikleti daha dengeli yaptığı gerçeğini değiştirmez.
 
@Murat B.
Tabiki daha dengeli yapar ama etkisi az.
 
@m_m
Ne yazık ki bisiklet dinamikleri bu videodaki basit sistemden çok daha farklı. Şu video olayı güzel özetliyor:
 
Geri