Road_Runner
Road Runner
- Kayıt
- 24 Nisan 2010
- Mesaj
- 6.000
- Tepki
- 24.878
- Şehir
- İstanbul
- Bisiklet
- Cervélo
Teknik bilgilerden ve önerilerden oluşan 2-3 konu açacağım ilerleyen günlerde arkadaşlar, bu ilki. Bisikletinize kabaca haftalık, aylık, yıllık olarak yapmanız önerilen kontrolleri belirtiyoruz bu başlık altında
Bu çizelgeyi aşağı yukarı da olsa takip edip bisikletinize düzenli aralıklarla özen gösterdiğinizde bisikletinizin ömrü uzayacak ve size daha az sorun çıkaracaktır, sizi kolay kolay yarı yolda bırakmayacaktır 
Unutmayınız ki önerilen bu periyotlar sizin kullanım tarzınıza, kullanım şartlarınıza (yağışlı hava gibi) göre değişiklik gösterecektir. Eğer çok sık çamurlu veya yağışlı şartlarda sürüyorsanız bu düzenli bakım periyotlarını daha da sıklaştırınız.

Her sürüşten sonra rutin bakım (veya 3 sürüşte bir)
300 Kilometre rutin bakımı (1 veya 2 haftalık bakım)

1.500 Kilometre rutin bakımı (1 veya 2 aylık bakım)



5.000 Kilometre rutin bakımı (Sezonluk veya yıllık bakım)
30.000 - 40.000 Kilometre rutin bakımı (3-5 yıllık bakım)
Kaynak: Zinn & The Art of Road Bike Maintenance kitabı :islik:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Başlığı özellikle yol bisikleti için spesifik hale getirdim, çünkü MTB bir bisikletin bakımı çok daha detaylı ve sık olacaktır (çok daha zor kullanım şartları sebebiyle), ayrıca yazıda sadece V frenli bir bisiklet söz konusu, yani disk fren bakımı için öneriler bu konuda belirtilmiyor. Örneğin disk fren bakımını siz, kendi tecrübelerinizden yola çıkarak da paylaşabilirsiniz bizimle
Böylece komple bir bakım konusu oluşturmuş olacağız.
Sorularınız, kafanızı kurcalayanlar, paylaşmak istediğiniz tecrübeler veya püf noktalar da eklenirse harika bir konu olacaktır
Kazasız sürüşler!
Unutmayınız ki önerilen bu periyotlar sizin kullanım tarzınıza, kullanım şartlarınıza (yağışlı hava gibi) göre değişiklik gösterecektir. Eğer çok sık çamurlu veya yağışlı şartlarda sürüyorsanız bu düzenli bakım periyotlarını daha da sıklaştırınız.

Her sürüşten sonra rutin bakım (veya 3 sürüşte bir)
- Zinciri, aynakolu, aktarıcıları ve rubleyi silin. Zinciri tekrar yağlayın.
- Bisikleti silin, kadro ve maşaya göz gezdirin.
- Eğer son sürüşünüzde sizi şüpheye düşürdülerse, vites ve fren ayarı yapın.
- Son sürüşünüzde normal olmayan sesler duyduysanız bunların sebebini bulmaya çalışın.
- Yağışlı havada sürüyorsanız sele borusunu çıkarıp, bisikleti kuruması (ve kadronun içindeki suyun tamamen süzülebilmesi) için ters çevirerek bırakın. Ertesi gün sele borusunu gresleyip takın.
- Yağışlı havada sürmüşseniz bisikletinizi kurumadan yıkayın, asıl önemli olan paslanabilir bölgeleri islak bırakmamaya özen gösterin (yıkayamazsanız bile bu bölgeleri silin: Bisikletteki tüm vidalar ve özellikle ruble)
300 Kilometre rutin bakımı (1 veya 2 haftalık bakım)
- Zincirin uzayıp uzamadığını kontrol edin. Eğer uzama fark ettiyseniz, dişlileri daha çabuk aşındırmasını engellemek için zincirinizi değiştirin.
- Fren pabuçlarınızı kontrol edin. (Hem aşınma durumlarını hem temizlik durumlarını)
- Bisiklet (özellikle zincir, ruble ve aynakol) kirlenmişse bisikleti komple yıkayın.
- Dış lastik kontrolü yapın; aşınma, yırtılma vb. varsa tespit edin ve dış lastiği değiştirin. (Dış lastiğinizi değiştirirken jant bandına da göz atın, kötü durumdaysa onu da değiştirin)
- Jantları yakından kontrol ederek, ileri geri döndürerek göbeklerinin sorunsuz ve sessiz döndüğüne emin olun. Jant göbek vidalarını kontrol edin, gevşemişse sıkın. (Bahsettiğimiz bu vida her jantta olmuyor, telaş yapmayın
Örnek görseli aşağıda)

- Aynakol vidalarının tork anahtarı kullanarak tekrar sıkılayın.
- Aynakolu elinizle ileri-geri çevirerek akıcı ve sessiz döndüğüne emin olun. Problem varsa orta göbeği sıkılayın veya değiştirin.
1.500 Kilometre rutin bakımı (1 veya 2 aylık bakım)
- El pompanızı, kullanıyorsanız Co2 kartuşlarınızı ve aparatını çalışır durumda olduklarına emin olmak için kontrol edin.
- Sele altı çantanızda bulunan yama setini (yapıştırıcısı kuruyabiliyor) ve yedek iç lastiklerinizi (bazen aşırı sıcaktan şekil bozuklukları oluyor kullanılmaz duruma geliyorlar) ve diğer malzemeleri (alyan seti, zincir aparatı gibi) kontrol edin.
- Ön ve arka aktarıcı pivotlarına yağ damlatın (Elle döndürerek ayar yaptığımız, tele takılı olan döner plastik aparatlar bunlar)
- Arka aktarıcıyı detaylı temizleyip yağlayın. (Sökülebilir yapıda bir parça bu, sökülmüş halinin görselini paylaşıyorum)

- Jant akort durumunu kontrol edin, gerekiyorsa akort yaptırın/yapın.
- Jant fren yüzeyini kontrol edin, aşınma varsa jantınızı değiştirin.
- Jantı detaylı gözden geçirin, çatlaklar, özellikle tel bağlantı noktalarında oluşabilecek çatlaklara/kırıklara dikkat edin.
- SPD kallerinizi kontrol edin. Aşınmışlarsa yenileyin. (Bazı SPD ayakkabılarının topuk bölgelerindeki plastik tampon da yenilenebiliyor, bu tip bir ayakkabınız varsa o topuk aparatını da yenileyebilirsiniz; Görseldeki gibi)

- Fren ve vites kablolarını yağlayın. (STI kollardan ve kaliperlerden çıkış noktalarını, kadronun içine giren noktalarını, aktarıcılara ve kaliperlere giriş noktalarını ve siyah koruyucu kaplamaya giriş-çıkış noktalarını yağlayabilirsiniz)

5.000 Kilometre rutin bakımı (Sezonluk veya yıllık bakım)
- Sele borusunu çıkarıp, gresleyip tekrar monteleyin.
- Jant göbeklerine,orta göbeğe ve furç takımına (eğer bir sorun hissediyorsanız) bakım yapın/yaptırın. (Sökülüp temizlenmesi ve greslenmesi) Yenilenmeleri gerekiyorsa yenileyin.
- Fren ve vites kablolarını ve bu kablolarının siyah plastik korumasını kontrol edin, gerek görüyorsanız yenileyin (Kablonun dönüş yaptığı bölgeler zamanla çatallanıp, yapısı bozulabiliyor veya siyah koruyucu plastik çatlayabilyor)
30.000 - 40.000 Kilometre rutin bakımı (3-5 yıllık bakım)
- Gidon bandını yenileyin.
- Gidon boğazını yenileyin.
- Maşayı yenileyin.
- Sele borusunu yenileyin.
- Seleyi yenileyin.
Kaynak: Zinn & The Art of Road Bike Maintenance kitabı :islik:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Başlığı özellikle yol bisikleti için spesifik hale getirdim, çünkü MTB bir bisikletin bakımı çok daha detaylı ve sık olacaktır (çok daha zor kullanım şartları sebebiyle), ayrıca yazıda sadece V frenli bir bisiklet söz konusu, yani disk fren bakımı için öneriler bu konuda belirtilmiyor. Örneğin disk fren bakımını siz, kendi tecrübelerinizden yola çıkarak da paylaşabilirsiniz bizimle
Sorularınız, kafanızı kurcalayanlar, paylaşmak istediğiniz tecrübeler veya püf noktalar da eklenirse harika bir konu olacaktır
Kazasız sürüşler!