Scudo Sports

Yol bisikleti için önerilen rutin bakımlar

Road_Runner

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Mesaj
6.000
Tepki
24.878
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
Teknik bilgilerden ve önerilerden oluşan 2-3 konu açacağım ilerleyen günlerde arkadaşlar, bu ilki. Bisikletinize kabaca haftalık, aylık, yıllık olarak yapmanız önerilen kontrolleri belirtiyoruz bu başlık altında :) Bu çizelgeyi aşağı yukarı da olsa takip edip bisikletinize düzenli aralıklarla özen gösterdiğinizde bisikletinizin ömrü uzayacak ve size daha az sorun çıkaracaktır, sizi kolay kolay yarı yolda bırakmayacaktır :harika:

Unutmayınız ki önerilen bu periyotlar sizin kullanım tarzınıza, kullanım şartlarınıza (yağışlı hava gibi) göre değişiklik gösterecektir. Eğer çok sık çamurlu veya yağışlı şartlarda sürüyorsanız bu düzenli bakım periyotlarını daha da sıklaştırınız.

5ac1fa3763b2c.jpg

Her sürüşten sonra rutin bakım (veya 3 sürüşte bir)
  • Zinciri, aynakolu, aktarıcıları ve rubleyi silin. Zinciri tekrar yağlayın.
  • Bisikleti silin, kadro ve maşaya göz gezdirin.
  • Eğer son sürüşünüzde sizi şüpheye düşürdülerse, vites ve fren ayarı yapın.
  • Son sürüşünüzde normal olmayan sesler duyduysanız bunların sebebini bulmaya çalışın.
  • Yağışlı havada sürüyorsanız sele borusunu çıkarıp, bisikleti kuruması (ve kadronun içindeki suyun tamamen süzülebilmesi) için ters çevirerek bırakın. Ertesi gün sele borusunu gresleyip takın.
  • Yağışlı havada sürmüşseniz bisikletinizi kurumadan yıkayın, asıl önemli olan paslanabilir bölgeleri islak bırakmamaya özen gösterin (yıkayamazsanız bile bu bölgeleri silin: Bisikletteki tüm vidalar ve özellikle ruble)

300 Kilometre rutin bakımı (1 veya 2 haftalık bakım)
  • Zincirin uzayıp uzamadığını kontrol edin. Eğer uzama fark ettiyseniz, dişlileri daha çabuk aşındırmasını engellemek için zincirinizi değiştirin.
  • Fren pabuçlarınızı kontrol edin. (Hem aşınma durumlarını hem temizlik durumlarını)
  • Bisiklet (özellikle zincir, ruble ve aynakol) kirlenmişse bisikleti komple yıkayın.
  • Dış lastik kontrolü yapın; aşınma, yırtılma vb. varsa tespit edin ve dış lastiği değiştirin. (Dış lastiğinizi değiştirirken jant bandına da göz atın, kötü durumdaysa onu da değiştirin)
  • Jantları yakından kontrol ederek, ileri geri döndürerek göbeklerinin sorunsuz ve sessiz döndüğüne emin olun. Jant göbek vidalarını kontrol edin, gevşemişse sıkın. (Bahsettiğimiz bu vida her jantta olmuyor, telaş yapmayın :) Örnek görseli aşağıda)
88-188-Hubs.jpg
  • Aynakol vidalarının tork anahtarı kullanarak tekrar sıkılayın.
  • Aynakolu elinizle ileri-geri çevirerek akıcı ve sessiz döndüğüne emin olun. Problem varsa orta göbeği sıkılayın veya değiştirin.

1.500 Kilometre rutin bakımı (1 veya 2 aylık bakım)
  • El pompanızı, kullanıyorsanız Co2 kartuşlarınızı ve aparatını çalışır durumda olduklarına emin olmak için kontrol edin.
  • Sele altı çantanızda bulunan yama setini (yapıştırıcısı kuruyabiliyor) ve yedek iç lastiklerinizi (bazen aşırı sıcaktan şekil bozuklukları oluyor kullanılmaz duruma geliyorlar) ve diğer malzemeleri (alyan seti, zincir aparatı gibi) kontrol edin.
  • Ön ve arka aktarıcı pivotlarına yağ damlatın (Elle döndürerek ayar yaptığımız, tele takılı olan döner plastik aparatlar bunlar)
  • Arka aktarıcıyı detaylı temizleyip yağlayın. (Sökülebilir yapıda bir parça bu, sökülmüş halinin görselini paylaşıyorum)
DSCN2473.JPG
  • Jant akort durumunu kontrol edin, gerekiyorsa akort yaptırın/yapın.
  • Jant fren yüzeyini kontrol edin, aşınma varsa jantınızı değiştirin.
  • Jantı detaylı gözden geçirin, çatlaklar, özellikle tel bağlantı noktalarında oluşabilecek çatlaklara/kırıklara dikkat edin.
  • SPD kallerinizi kontrol edin. Aşınmışlarsa yenileyin. (Bazı SPD ayakkabılarının topuk bölgelerindeki plastik tampon da yenilenebiliyor, bu tip bir ayakkabınız varsa o topuk aparatını da yenileyebilirsiniz; Görseldeki gibi)
554a388440ad56be7a3846a8df271401860ce440.jpg
  • Fren ve vites kablolarını yağlayın. (STI kollardan ve kaliperlerden çıkış noktalarını, kadronun içine giren noktalarını, aktarıcılara ve kaliperlere giriş noktalarını ve siyah koruyucu kaplamaya giriş-çıkış noktalarını yağlayabilirsiniz)
2 (1).jpg


5.000 Kilometre rutin bakımı (Sezonluk veya yıllık bakım)
  • Sele borusunu çıkarıp, gresleyip tekrar monteleyin.
  • Jant göbeklerine,orta göbeğe ve furç takımına (eğer bir sorun hissediyorsanız) bakım yapın/yaptırın. (Sökülüp temizlenmesi ve greslenmesi) Yenilenmeleri gerekiyorsa yenileyin.
  • Fren ve vites kablolarını ve bu kablolarının siyah plastik korumasını kontrol edin, gerek görüyorsanız yenileyin (Kablonun dönüş yaptığı bölgeler zamanla çatallanıp, yapısı bozulabiliyor veya siyah koruyucu plastik çatlayabilyor)

30.000 - 40.000 Kilometre rutin bakımı (3-5 yıllık bakım)
  • Gidon bandını yenileyin.
  • Gidon boğazını yenileyin.
  • Maşayı yenileyin.
  • Sele borusunu yenileyin.
  • Seleyi yenileyin.

Kaynak: Zinn & The Art of Road Bike Maintenance kitabı :islik:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Başlığı özellikle yol bisikleti için spesifik hale getirdim, çünkü MTB bir bisikletin bakımı çok daha detaylı ve sık olacaktır (çok daha zor kullanım şartları sebebiyle), ayrıca yazıda sadece V frenli bir bisiklet söz konusu, yani disk fren bakımı için öneriler bu konuda belirtilmiyor. Örneğin disk fren bakımını siz, kendi tecrübelerinizden yola çıkarak da paylaşabilirsiniz bizimle :) Böylece komple bir bakım konusu oluşturmuş olacağız.

Sorularınız, kafanızı kurcalayanlar, paylaşmak istediğiniz tecrübeler veya püf noktalar da eklenirse harika bir konu olacaktır :harika:
Kazasız sürüşler!
 
Scudo
1-Zincirin uzayip uzamadigini nasil anlariz?
2- freni sıkınca ses gelmeye basladi. Ozellikle yokus asagilarda. Freni sıkıncapabuclar sadece janta degiyor.
3- paslanan vidalari neyle temizlemelyiz?
Not : toplam 500km civari oldu
 
Arkadaş bisiklete güzel para bayıldık da bu kadarıyla bitmiyor mu? Kim bu kadar ilgileniyor merak ediyorum; yazı pro takımlar için falan yazılmış olsa gerek.
Zengin sporu dedik dedik inanmadınız. Bak n'oldu şimdi?
 
  • Beğen
Tepkiler: specific
Her surusten sonra zincir yaglamak ? Hmm
 
Çokda şey yapmamak lazım. :snzdglsn:
Bizim 1200 kilometre bisiklet koşan transtruvacılar ne yapacak bu durumda? :ckskc:
 
@muratokan

Zincir uzunluğu testi için bir alet var normalde ama almaya gerek yok. Cetvelle, hatta elle bile test yapabiliyoruz. Videoda 1:35'te elle test gösterilmiş.

Yani elle çektiğimiz zaman zincirin böyle gelmemesi gerekiyor
easy-way-to-check-chain-wear-cyclingtips-2.jpg

İkinci probleminiz için önce jantın fren yüzeyini güzelce temizleyin. Cif krem işe yarıyor. Daha sonra da fren pabuçlarınızı güzel bir şekilde silin.
Paslanan vidalarda WD-40 ve kulak çubuğu işe yarıyor :harika:

@N0YAN
Zincirin yağlandıktan sonraki o bembeyaz rengini kaybedip, tozu çekerek siyahlaşması ortalama 250 kilometre sürüyor (yolun durumuna bağlı olarak bu azalıp artabilir, hele bir de zinciri ihtiyacından fazla yağlamışsanız, 50 kilometrede bile simsiyah olabilir. Fazla yağ = toz mıknatısı)
Kastedilen temizleme pratik temizleme, detaylı temizlik değil:
5abd92b173906.jpg
 
@Serkan Mıstınoğlu Elle zincir testine göre zincirimi yenilemem gerekiyormuş fakat zincir kopana kadar devam hocam. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner
@Berke Şahan

Uzamış zincir dişlileri de aşırdırdığı için uzun vadede çok daha fazla masraf etmenize sebep olur. Orta seviye grupsetlerde bile ruble ve aynakol yaprakları zincirden daha pahalı, üst seviyelerde rublenin fiyatı zincirin 3-5 katına çıkıyor.
 
Gerçekten de öyle shimano 105 için küçük yaprak 50'den büyük yaprak 130'dan başlıyor. Ultegra fiyatları için kabaca 2 ile çarpın :krktm:

yaprak.png

Aynakol rubleye nazaran çok çok daha çabuk aşınıyor, çünkü sadece 2 seçenek var. Zincir ya büyük dişlide ya küçük dişlide. Ama rublede 10-11 diş var :)
 
Kablo uçlarının yağlanması için nasıl bir yağ kullanmalıyız acaba? :srnsml:
 
Güzel bir bilgilendirme olmuş teşekkürler @Serkan Mıstınoğlu

Bende bazı yerlere ilave soru getireyim, hem ben hemde başkaları da bilgilenmiş olur.

Yağlama ve gress için ne kullanmalı?

Her sürüşten sonra rutin bakım (veya 3 sürüşte bir)
  • Yağışlı havada sürüyorsanız sele borusunu çıkarıp, bisikleti kuruması (ve kadronun içindeki suyun tamamen süzülebilmesi) için ters çevirerek bırakın. Ertesi gün sele borusunu gresleyip takın.

    Hidrolik frenli bisikletlerde ters çevirme hava yapmasına sebep oluyor mu?


300 Kilometre rutin bakımı (1 veya 2 haftalık bakım)
  • Zincirin uzayıp uzamadığını kontrol edin. Eğer uzama fark ettiyseniz, dişlileri daha çabuk aşındırmasını engellemek için zincirinizi değiştirin.

    Şu alet ile ölçme olayı olduğundan, ölçme aletini alma vs. zor gelmişti.
    Bence de bu önemli bir şey, üç kuruşluk zincir için aşınmamış sağlam diğer parçaları bozuyor.

    Kalite zincir vs. ile bu uzama süresi artabiliyor mu?

1.500 Kilometre rutin bakımı (1 veya 2 aylık bakım)
  • Ön ve arka aktarıcı pivotlarına yağ damlatın (Elle döndürerek ayar yaptığımız, tele takılı olan döner plastik aparatlar bunlar)

    Bazı kişiler fren/vites tellerinin uçlarının bağlandığı vida noktalarına yağ damlatın diyorlar. Buraların yağlanması doğru mu?

    izmet bisiklet vites.jpg
  • Arka aktarıcıyı detaylı temizleyip yağlayın. (Sökülebilir yapıda bir parça bu, sökülmüş halinin görselini paylaşıyorum)

    İşte bu zor, dağıtılır da toplanır mı acaba :) Bunun için bir video var mı?
  • Jant fren yüzeyini kontrol edin, aşınma varsa jantınızı değiştirin.

    Belli bir km olayı var mı?


  • SPD kallerinizi kontrol edin. Aşınmışlarsa yenileyin. (Bazı SPD ayakkabılarının topuk bölgelerindeki plastik tampon da yenilenebiliyor, bu tip bir ayakkabınız varsa o topuk aparatını da yenileyebilirsiniz; Görseldeki gibi)

    SPD kallerini koruyan plastik koruma plastikleri var, ayakkabı ile yürümek zorunda kalınan vb. durumlarda, kaller koruma sağlanabilir.

    (link)

    spd.jpg

  • Fren ve vites kablolarını yağlayın. (STI kollardan ve kaliperlerden çıkış noktalarını, kadronun içine giren noktalarını, aktarıcılara ve kaliperlere giriş noktalarını ve siyah koruyucu kaplamaya giriş-çıkış noktalarını yağlayabilirsiniz)

    Kabloları kadro içinden geçen bisikletler içinde aynı şey geçerli mi?




Kafama takıldı da :)
zincir ölçme olayında, şöyle bir şey olabilir mi? Tabi tamamen düz mantık :)

105, Ultegra vs. zincir boyları sabit mi? Yani komple ve bakla ölçüleri olsa eğer ki:
Örnek 1 bakladan 2. baklanın başına aradaki boşluk dahil sallıyorum 3,6 cm.

Mesela 10 bakla için 3,6 x 10 = 36 cm.

Değerler sallama tabi..

Eğer bilmem kaç bakla için örnek bir ölçü boyu olsa, normal cetvel ile ölçme yapılamaz mı?

(10 bakla için 36 cm'den uzunsa, zincir uzamıştır gibi)

zincir.jpg
 
@The UGUR

Zincirde kullandığınız yağ :harika:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@Taner James maşallah :)

@Taner James
Önerdiğim bir yağ yok. Kullandığım gress no-name, zincir yağı da Zefal Dry lube (yağışlı havada sürmediğim için dry)

@Taner James
Bu konuda benim de bilgim yok :(

@Taner James
Bununla ilgili yapılmış amatör bir test var, testi gayet özenerek yapmışlar ve bir tablo oluşturmuşlar. Sürekli konuştuğumuz üzere Shimano, SRAM'dan daha uzun ömürlü çıkmış :snzdglsn: En sağlamı da Campagnolo çıkmış
(link)
SRAM marka zincirlerin uzaması (%1 uzaması) ortalama 45 saat sürerken, Shimano marka olanların ortalama 60 saat, Campagnolo olanların ise ortalama 90 saat sürmüş o_O
chain wear.jpg

@Taner James
Evet bahsettiğim yer tam olarak burası.
"Ön ve arka aktarıcı pivotlarına yağ damlatın (Elle döndürerek ayar yaptığımız, tele takılı olan döner plastik aparatlar bunlar)"

@Taner James
Arka aktarıcının detaylı temizlenmesi 1.500 kilometre bakımında, yani 1 veya 2 aylık bakımda önerilmiş. Ben şimdiye kadar bu işlemi sadece 2 kere yaptım, onda da arka aktarıcı döner dişlilerinin (jockey wheels veya pulley wheels diyorlar) dönmekte zonlandığını fark etmiştim bu yüzden açıp bakmıştım. Aralarından birsürü saç çıkmıştı.

@Taner James
Kadroya giriş ve çıkış noktaları tabiki. Kadronun içine yağ damlatamayız :bsmagryr:

@Taner James
Evet bakla boyları standart. Cetvelle ölçüp karar vermenin ne kadar zor olacağını göstermesi açısından şu görseli inceleyin;
lining_up_pin.jpg
Cetvelle tespitin zor olma sebebi, %1'lik bir uzamayı arıyor oluşumuz. Gerçekten gözle fark edilemeyecek bir uzamadan bahsediyoruz.

Ama sizin bahsettiğiniz gibi bir formül var aslında. 100 adet bağlantı noktası 63.5 santimetre çıkmalıymış;
chain-wear.jpg
64.13 santimetreden fazla çıkarsa zincirde %1'lik uzama olduğu tespitini yapabiliyoruz
 
400km oldu. Önerilerinizi dikkate alarak bakım ve temizliğini bugün yaptım. Yararlı bir başlık olduğunu düşünüyorum. Yazdıklarınızdan ve yapılan yorumlardan çok şey öğreniyorum. Bu başlığı açan size ve yorum yazarak bilgilerini paylaşan herkese yol bisikletine yeni başlamış biri olarak teşekkür ediyorum. Bugünkü temizliğin ardından benim canavar:
IMG_20180716_140851.jpg IMG_20180716_140727.jpg IMG_20180716_140254.jpg

IMG_20180716_140832.jpg
 
Onerilerinle gaza geldim. Bisikletin bircok yerini söktüm. 6 saat ugrastim epey bi kir ve sac cikti. Sonra takamadim ve arkadastan yardim aldim :) simdi pedal basarken cit cit ses geliyo :)
 
@muratokan
Aman Aman inşallah diş kapmamıştır.
 
  • Beğen
Tepkiler: muratokan
@BoraRyz hic bilmiyorum ki. Saglam bit tamircide yok bu bolgede. Dis kapma nedir?
 
@muratokan
Pedalı takarken diş atlamışsanız (fark etmeden) ve sıktıysanız diş eziliyor ve aynakol çöp oluyor. (Maalesef) pedalı takarken biyerden sonra sertleşme (zor ilerleme ) oldu mu ? eğer diş kaptıysa çok geçmiş olsun umarım öyle değildir ama çıt sesi onu ifade ediyor...
 
  • Beğen
Tepkiler: muratokan
@BoraRyz bi pedali sokmedim. Alet olsaydi onuda sokerdim :)
 
  • Beğen
Tepkiler: BoraRyz
Geri