38 gidon erkek kullanıcılar tarafından neredeyse hiç kullanılmayan bir beden. Çünkü çok küçük. Kadın bisikletçiler için tercih edilebilir (bize nazaran onların omuzları daha dar olduğu için). Erkekler cephesinde omuzları dar biri olsanız bile almanız gereken gidon çoğu zaman 40'tır. Fotoğraftan da omuzları dar biri gibi görünmediniz bana. Şu an mevcut, bisikletiniz üzerinde gelen gidonun 42 olması muhtemel. ( merak ediyorsanız center to center ölçüp bakınız gidon tıpasından gidon tıpasına) Çünkü erkekler beden tablolarında, çoğu firma açıklamaz ama, açıklayanlar da var websitelerinde beden tablolarında XS ve S boy bisikletler 40 cm gidonla, M-L ve XL bisikletler 42 gidonla satılırlar genellikle. XL beden için 44 gidon takanlar da olabiliyor. Fakat bazı (özellikle Türk firmaları ) tüm bedenlerde tek boy gidon kullanabiliyorlar. K i bunlar da M beden diyebileceğimiz 42 cm gidon kullanırlar. Yani piyasada bulabileceğiniz en ufak beden yol bisikletini dah satın alsanız 38 gidon ile gelmez (kadınlara özel modeller hariç). XS bir bisiklet dahi 40 gidonla gelir. (Yanlışım varsa diğer forumdaşlar mutlaka düzeltsin, önemli bir konu) 38 gidon daha dar omuz mesafesine sahip kadın kullanıcılara hitap bir bedendir. Onların da oturma kemikleri mesafesi daha geniş olduğundan daha geniş sele bedenleri tercih ederler mesela. Yani bu yönelimler tamamen sayılarla ilgili ve genetik farklılıklardan kaynaklı.
Gidonunuzun size geniş gelmesi için normal şartlarda 2 sebep olabilir. İlki ikinci el bir bisiklet almışsınızdır ve kullanıcı bisiklete gidip 44 beden takmıştır. Evet geniş gelir. Ya da fabrika çıkışı bir şekilde yanlış gidon bedeni ile satışa sunulmuştur. Bu 2 sebep dışında size büyük gelecek bir gidonu kullanıyor olmanız pek mümkün değil. Bu sebeple, size çok büyük gelen bir gidonunuz olduğu kanısına nasıl vardığınızı açıklamanız biz okurlar için daha iyi olacaktır. 38 gidona ihtiyacınız olduğunu da omuz mesafenizi ölçerek yapmış olmanız gerekir, çünkü gidon seçimi çok basit bir mantığa göre yapılır. Omuz kemiklerinizi ölçersiniz, çıkan ölçü tam olarak sizin gidon boyunuzu verir. İnternette görselleri de bulabilirsiniz kısa bir arama ile. Kısacası, demonte halde bir gidonu tam olarak omuz kemiklerinize koyduğunuzda omuz kemikleriniz ile aynı genişlikte olması gerekir.
İhtiyacınız oladan daha dar bir gidon tercih edilebilir mi? Bu, hangi sebeplerle yapılabilir ve hangi sonuçları doğurur? Evet, ihtiyacınız olan bedenden 1 boy küçük beden gidon tercih edilebilir (42 ise 40, 40 ise 38 vb.) Bu tamamen aerodinamik bir amaca hizmet eder. TT pozisyonunda (%100 olarak tam kapanmış pozsiyonda) uzun süreler kalıyorsanız ve omuzlarınızı olabilecek en az şekilde yer kaplasın, hava sizi olabilecek en az şekilde yavaşlatsın istiyorsanız, bir boy küçük beden gidon almaya yönelebilirsiniz. Fakat, bu gidon kesinlikle no pain no gain mantığına göre çalışacaktır ve kesinlikle çok ama çok konforsuz bir gidon olacaktır. Çünkü bu gidonu tuttuğunuzda istemsiz bir şekilde omuz mesafenizi küçüklmeye sizi zorlayacaktır. Bu gidonlar sürmek daha zor, daha yorucudur, hatta zamanlar bu gidona uyum sağlamanız ve omuzlarınızı kendi kendinizi zorlayarak büzmeye alışmanız gerekir, çünkü gidon da sizi buna iter. Fakat bunun için çok uğraşıp çok acı çekmeniz gerekir. 10 dakika boyunca tam kapalı pozisyonda, hiç pozisyonunuzu bozmadan sürmüşseniz, bahsettiğim acıyı ve ağrıyı biliyorsunuzdur. Bu ağrıya alışmaktan, limitlerinizi daha da zorlamanızdan ve olabilecek en küçük alanı kaplayan pozisyona ulaşmanızdan bahsediyorum. Tabiki doğal olarak bu durum çok çok rahatsız edici, acı verici, sürdürülmesi zordur. Ve ödülü de önden görenen alanınızı küçülttüğü için, havanın sizi daha az yavaşlatması anlamına gelir. Fakat bu mertebeye erişebilmek için (tam kapalı posizyonda uzun süren kişiler mertebesi) gerçekten performans sürüşü konusunda çok çok ileride olmanız gerekir. Çünkü bu adım, atılabilecek en son adımlardan biri. Neredeyse aeroluğun nirvanasından bahsediyoruz. Kendi sürüş stilinizde pek çok ayarlamayı hali hazırda yapmış olmanız gerekir ve sıranın gidon küçültmeye gelmiş olması gerekir. Nedir bu adımlar? %100 tam kapanma pozisyonunu gerçekten uzun süre sürdürebilmek. Bu pozisyona tam anlamıyla girebilmek. Ki bu gerçekten çok zordur, çoğumuz (ben de dahil) bu pozisyona henüz girebilmiş değiliz, sadece girdiğimizi sanıyoruz. Dirsekler tam kapalı. Omuzlar tam kapalı. Bu ikisini tam olarak yaptığınızı nasıl anlarsınız biliyor musunuz? Bunun 2 yolu var. Ya ayna. Ya da acı. Bu pozisyondaysanız canınız yanar çünkü. Acı verici bir sürüş pozisyonudur. Bu sebeple sürdürmek çok ama çok zordur. Dizler, tam kapalıdır. Kask, aerodur. Kadro, aerodur. Sporcuda mutlaka skinsuit vardır. Yani ekipman anlamında tüm aero adımları atılmıştır, sürüş pozisyonu anlamına tüm adımlar atılmıştır, %100 kapanma pozisyonunda uzun süre sürmeye alışılmıştır, çok acı çekilmiştir ve sıra gidon boyu küçültmeye gelmiştir.
Yukarıda defalarca kez yazdığım %100 tam kapanma pozisyonu için yol bisikleti ile zamana karşı rekoru kıran sporcuların duruşlarına bakılabilir. Aerobar ile sürek sporculara bakıp yanılmayın, çünkü aerobarda dirsek koyulacak yerler net olduğu için omuzlarımızı daha fazla büzer. Yol bisikletinde sürdürülebilir tam kapanma tam olarak şudur:
300492 dosyayı görüntüle
2016 Katar turu 3. Etap bu. Yol bisikletleriyle yapılan zamana karşı etabı. Çol ilgimi çekmişti. Tam video linki:
Kazanan Edward Basson Hagen, start anı için 1:38:18 açılabilir. Kazanan sporcunun hız ortalaması 50.86 km/h, süre 13 dk 26 saniye. Etap uzunluğu 11.4 km.
Fotoğrafta %100 kapanmadan kastımın STI koldan tutarak kapanma olduğunu görüp şaşıranlar olabilir. Haksınız da. Fakat bu kapanma daha sürdürülebilir, daha yüksek güç üretimine olanak veriyor ve daha verimli. Linkini verdiğim katar turunda da sporcular bu teoriyi doğruluyor. Hatta bir dönem forumda da konuşmuştuk ve 3 farklı sürüş pozisyonunun verimini sayılarla karşılaştırmıştık, kazanan STI kollardan tutarak (beklenildiği gibi dropbarlardan tutarak değil) kapanma olmuştu. Şu başlık incelenebilir:
Aynı eforla nasıl daha hızlı gidilir?