@uguryilmaz144
Uğur arkadaşımın açıklamasını şöyle desteklemek istiyorum:
Eylemsizlik momenti yani dönme direnci m.r2 olarak hesaplanır. Şu halde dönen cismin ağırlığı ve merkezden uzaklığı ile doğru orantılıdır. Bu durumda eğer tekerliği ele alırsak:
1. Dönme merkezinden en uzaktaki donanım lastikler olduğuna göre onun ağırlığının azaltılması sürüşe en fazla katkıyı yapar.
2. Jant yine yakın uzaklıkta ama merkezden çok uzakta dönen bir donanımdır. O nedenle jantın ağırlığa da çok önemlidir.
3. Sonra teller gelir ki, dönme direncine katkısı hem ağırlığının yarıçap boyunca dağılması nedeniyle hem de kitlesinin görece düşük olması nedeniyle ötekilerden sonra gelir.
4. Göbek ise merkezden uzaklığı çok az olduğu için, ağırlığa bağlı dönme direnci ancak teorik olarak vardır. Ama teker göbeklerinde asıl önemli olan, dönmeden doğan sürtünme direncidir. Bu da göbeğin bakımlı olması ile ilgili bir konudur.
5. Aynakol ve dişlileri bu analiz dışında tutuyorum şimdilik.
Şu halde sürüşün akıcılığını arttırmak için ilk planda lastiklerin ağırlığına önem vermemiz ve ağır lastiklerden kaçınmamız gerekiyor. Bir 28" lik lastik 200 gr. dan neredeyse 1 kg'a kadar ağır olabiliyor. Burada bütçeye göre makul hafiflikte modeller seçmekte yarar var. Örneğin patlak koruma zırhı nedeniyle yakl. 100 veya daha fazla gram ağırlığa gerek varmı diye düşünmek çok yerindedir. Eğer rotanız çok riskli değilse yanınıza bir veya iki yedek lastik alıp yola çıkbilirsiniz. Tabi gerekirse evde yama yapmayı da göze almanız gerekir. Daha dayanıklı lastik kullanmak zorunda olan MTB'ler için de aynı şey geçerlidir tabi. Risk ve sürüş akıcılığı arasında optimum noktayı bulmak gerekir.
Jantlar ve teller için de fp oranı çok önemli, bütçeye uygun en hafif jantlı teker seti seçilmeli, göbek seçerken daha çok milin serbest ve hafif dönüşüne dikkat edilemelidir.
Bisikletin diğer ağırlıklarına bakarsak, alet çantanızın sele altına asılı olması ile sırt çantanızda olması arasında hiçbir fark yoktur, aynı şekilde suluğun da. Bisikleti yürüten döner akşamdır, diğerlerinin hepsi, örn. kadro, fren takımları, sele ve bagajlar ve sele ve onun üzerindeki insan taşınan ağırlıklardır. Tecihiniz ve bütçeniz hangisine uygunsa onun ağırlığını azaltırsınız.
Toparlarsam;
1. Lastiklere,
2. Jantlara,
3. Kendi (en ucuzu ve beden için sağlıklısı)
ağır(sız)lığınıza yatırım yapın, pedallarınız hafiflesin.
