Scudo Sports

Yol bisikleti ağırlık konusu merak ettiklerim

Ulaş Çavuşoğlu

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2015
Mesaj
1.709
Tepki
871
Yaş
25
Şehir
İstanbul
İsim
Ulaş
Bisiklet
Mosso
Merhabalar farzedinki 2 arkadaş yol bisikletleriyle yarışıyorlar bir arkadaşınki 9 kg lik bir bisiklet diğer arkadaşınki 6 kg lik bir bisklet 9 kg liği kullanan çocuk 6kg liği kullanan çocuktan 3 kilo hafif olursa (fiziken ) durum eşitlenirmi :D çok merak ettiğim bir konuydu hep şimdiden teşekkürler iyi günler
 
Scudo
Esitlenir. Bisikletteki agirlik konusunda yapilanyanlis su. Yariscilar zaten kondisyon olarak en zirvede olduklari icin ve yarislar milisaniye farklarla gecildigi icin 100 gr in bile etkisi olur.

Fakat bizim gibiler icin bir fark yok. Mesela ben 85 kg yum. Bisiklet 3 kg hafif olsa ne olur. 15 kg fazlalik var. İki bisiklet ustum de resmen.
 
Hayır eşitlenmez. Çünkü bisiklete binen 3 kg ötelenen kütle olarak kilo verirken, diğer bisiklette ötelenen ağırlık haricinde, jantlar, aynakol, ruble gibi dönen ağırlıklar da azalıyor. Dönme hareketi yapan cisimlerin ataleti, ağırlığın karesi ile orantılı olduğu için hafif bisikletin avantajı olur.

Bunu basit olarak şöyle düşünebilirsin. 1000kg'lik bir arabaya 60kg bir yolcu bindiğinde aracın hızlanması hemen hemen hiç değişmez. Fakat güç aktarımının yapıldığı 12 kg olan tekerleklerin ağırlıklarını 30'ar kilo arttırıp 42 kg yaparsan araba yerinden kalkamaz.

3kg'ye gerek yok, sadece jantlar 500gr hafiflese uçtuğunu hissedersin. @oktayakgoz
 
üzerindeki kim olursa olsun, hafif bisiklet etkiye daha hızlı tepki verir. çabuk hızlanır, hareket kabiliyeti artar.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ahmet Onur Çakmak
Benimde merak ettiğim bir konu. Fakat 8kglik bisikletle 9 kglik bisikletin normal sürüşte farkedeceğini sanmıyorum. Tabii ağırlı farkı kadrodan kaynaklı ise
 
O işler öyle değil, fazladan ağırlık kadrodan mı dönen parçalardan mı, sürücü farkı yağ fazlalığından mı kastan mı? Yağ fazlalığı sürücünün hangi bölgesinde? Bu sorular bitmez :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Kuzey Ege
tabii ki eşitlenmez bisiklet üzerindeki ağırlık fazlalığı çok daha etkilidir
 
  • Beğen
Tepkiler: Kuzey Ege
@uguryilmaz144

Uğur arkadaşımın açıklamasını şöyle desteklemek istiyorum:

Eylemsizlik momenti yani dönme direnci m.r2 olarak hesaplanır. Şu halde dönen cismin ağırlığı ve merkezden uzaklığı ile doğru orantılıdır. Bu durumda eğer tekerliği ele alırsak:

1. Dönme merkezinden en uzaktaki donanım lastikler olduğuna göre onun ağırlığının azaltılması sürüşe en fazla katkıyı yapar.
2. Jant yine yakın uzaklıkta ama merkezden çok uzakta dönen bir donanımdır. O nedenle jantın ağırlığa da çok önemlidir.
3. Sonra teller gelir ki, dönme direncine katkısı hem ağırlığının yarıçap boyunca dağılması nedeniyle hem de kitlesinin görece düşük olması nedeniyle ötekilerden sonra gelir.
4. Göbek ise merkezden uzaklığı çok az olduğu için, ağırlığa bağlı dönme direnci ancak teorik olarak vardır. Ama teker göbeklerinde asıl önemli olan, dönmeden doğan sürtünme direncidir. Bu da göbeğin bakımlı olması ile ilgili bir konudur.
5. Aynakol ve dişlileri bu analiz dışında tutuyorum şimdilik.

Şu halde sürüşün akıcılığını arttırmak için ilk planda lastiklerin ağırlığına önem vermemiz ve ağır lastiklerden kaçınmamız gerekiyor. Bir 28" lik lastik 200 gr. dan neredeyse 1 kg'a kadar ağır olabiliyor. Burada bütçeye göre makul hafiflikte modeller seçmekte yarar var. Örneğin patlak koruma zırhı nedeniyle yakl. 100 veya daha fazla gram ağırlığa gerek varmı diye düşünmek çok yerindedir. Eğer rotanız çok riskli değilse yanınıza bir veya iki yedek lastik alıp yola çıkbilirsiniz. Tabi gerekirse evde yama yapmayı da göze almanız gerekir. Daha dayanıklı lastik kullanmak zorunda olan MTB'ler için de aynı şey geçerlidir tabi. Risk ve sürüş akıcılığı arasında optimum noktayı bulmak gerekir.

Jantlar ve teller için de fp oranı çok önemli, bütçeye uygun en hafif jantlı teker seti seçilmeli, göbek seçerken daha çok milin serbest ve hafif dönüşüne dikkat edilemelidir.

Bisikletin diğer ağırlıklarına bakarsak, alet çantanızın sele altına asılı olması ile sırt çantanızda olması arasında hiçbir fark yoktur, aynı şekilde suluğun da. Bisikleti yürüten döner akşamdır, diğerlerinin hepsi, örn. kadro, fren takımları, sele ve bagajlar ve sele ve onun üzerindeki insan taşınan ağırlıklardır. Tecihiniz ve bütçeniz hangisine uygunsa onun ağırlığını azaltırsınız.

Toparlarsam;

1. Lastiklere,
2. Jantlara,
3. Kendi (en ucuzu ve beden için sağlıklısı)

ağır(sız)lığınıza yatırım yapın, pedallarınız hafiflesin. :harika:
 
@Haluk Eke bey çok güzel açıklamışsınız. Ben yüksek makine mühendisi olarak konuyu arkadaşlara olabildiğince basit şekilde anlatmaya çalıştım. Bisiklet sporuyla ilgilenen arkadaşlar hobi olarak dinamik kitabını inceleseler modifiye yaparken sizin de belirttiğiniz gibi önce dış,iç lastik sonra jant çemberleri ve teller,ardından aynakol ruble, ardından göbekler ve en son karbon kadro parçaların değişmesinin daha verimli olacağını görürler. Tabi bu konuştuklarımız parazit atalet kuvvetlerini azaltmak içindir. Profesyonel sporcularda daha iyi güç aktarımı için rijit karbon kadro ve daha düşük rüzgar direnci için aero profil kadro ve jantlar diye liste uzayıp gidiyor :) Tabi bunlardan önce en başında bacak gücümüzü, kadansımızı ve torkumuzu arttırmamız gerekir. Bacak olmadan bahsettiklerimiz geliştirmeler hiçbir işe yaramaz...
 
@uguryilmaz144

Yanlış. Doğru formülü Haluk bey vermiş.

İlk soruya geri dönersek, 6 kiloluk bisiklet ile 9 kiloluk bisikletin sadece ağırlıkları farklı ise durum büyük ölçüde eşitlenir (dönen parçaların ataleti yalnızca bisiklet hız veya yön değiştirirken etki eder). Fakat, 9 kiloluk bisiklet ile 6 kiloluk bisiklet arasında genelde ağırlıktan çok daha önemli farklar da oluyor; mesela mesela göbekler çok daha akıcı oluyor,
 
@uguryilmaz144 dedikleriniz cok dogru fakat en uc noktalar haricinde gorebilecegimiz pratik etki ne kadar.

Mesela jantlari 300 er gr hafifletirsek ayni surucuye ne kadar fayda saglar. Benim tahminim dise dokunur bir fark olmayacaktir.

Profesyonel bir bisikletci icin milisaniye onemli oldugundan onda buyuk bir fark olabilir ama normal bir bisiklet surucusu icin ?
 
Evet yanlış yazmışım. Ağırlık değil yarıçapın karesi olacak. F=m2r yazmışım fakat doğrusu mr2'dir. @Murat B.
 
Çok bilgilendirici bir yazı!!!!
Hem elinde bisikleti olup upgrade yapmak isteyenlere hem de yeni bisiklet almak isteyenlere yol gösterici olur bence!!!
 
@uguryilmaz144

Kusura bakmayın, konu iyice fizik dersine dönüyor ama m*r^2 olan F yani kuvvet değil, I ile gösterilen atalet momenti.

Bunun kuvvet ile ilişkisi tau = I * alfa şeklinde, yani tork = atalet momenti * açısal ivme

Sabit bir hızda giderken alfa sıfır olacağı için I'nın ne olduğunun hiç bir önemi yok. Bir başka değişle, toplam ağırlık sabitken dönen ağırlığı azaltmak sadece çabuk hızlanmanızı ve yön değiştirmenizi sağlar. Bunun da criterium yarışları dışında etkisi çok azdır.

Shimano'nun ürettiği iki jant setini ele alalım, giriş seviyesi R500:

http://merlincycles-img.s3-eu-west-1.amazonaws.com/productImage_1280_1024_ffffff_image-jpeg/8069_shimano_r501_wheels.jpg
Pro peletonda en çok kullanılan jantlardan biri olan Dura-Ace C50:
http://c455580.r80.cf2.rackcdn.com/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/o/road_7900_c50t_wheels.jpg

Dura-ace'ler 400 gram kadar daha hafif ama esas fark bu değil. Göbekler daha akıcı, daha az sayıda ve yassı tellere sahip olduğu için aerodinamik direnci daha düşük, çember profilinin yüksekliği ve şekli sayesinde özellikle yanal rüzgarlara karşı çok daha başarılı...
 
@Murat B. dura ace yanal rüzgarlarda nasıl başarılı oluyor anlamadım tam tersine yüksek profil yan rüzgarlarda sıkıntı yaratmaz mı
 
  • Beğen
Tepkiler: Yakup3525
@Fırat Y.

30 km/h hızla gidiyorsunuz, ve rüzgar tam sağınızdan saatte 15 kilometre hızla esiyor diyelim. Bunun toplam etkisi yaklaşık olarak saat 1 yönünden saatte 33,5 kilometrelik bir rüzgar olacaktır. Havanın bu şekilde çapraz olarak gelmesi tekerlerin etrafındaki akışı bozduğu için rüzgar direnci çok artıyor. C50 gibi aerodinamik jantlar durumuna göre de tasarlandıkları için daha az etkileniyorlar.

Yüksek profilin sıkıntı yaratması; rüzgar hamlesi denilen, rüzgarın hızının aniden artması durumunda oluyor.
 
Bunlar hep teori kimse kusura bakmasın'da ben 90kg'lik bir adamım yaş 35 altımda yol bisikleti kadro ve diğer herşey çok uygun diğer arkadaşımda mtb( bu arada yol kendisinin) o mtb üstünde ben yol üstünde beni geçiyor ve fark atıyor.o benden 10 yaş büyük ve 60 kg lık bir adam.buda bana tecrübe oldu bisiklet isterse 40 kg olsun sen hafifsen yokuşlarda,düz yolda sorun değil.bu kadar hesap kitap olayına gerek yok iş pratikde bitiyor zaten.
 
11 kg ama disk frenli yol bisikleti mi(Jant seti ve kadro da daha iyi) yoksa 9.30 kg lik yol bisikletimi(kumpas fren jantlar daha kötü, diğer herşey aynı.) Yardım lütfen arada kaldım
 
Geri