Scudo Sports

Yalama yapmış vida yuvası

Enis Özer

Daimi Üye
Kayıt
25 Kasım 2008
Mesaj
263
Tepki
56
Şehir
Mersin
Bisiklet
Sedona
Arkadaşlar birkaç gün önce gidon boğazının vidasını sıkarken vidanın yuvasını yalama yaptırdım. Vida yuvasını tamir etmenin bir yolu var mı? Yada ne önerirsiniz ne yapmam lazım?
 
  • Beğen
Tepkiler: Yunusemr05
Scudo
Peki aynı çözüm yolu hidrolik fren koluna oluyor mu? Resimde gösterdiğim vida yuvası yalama oldu. Üstteki vida tam sıkışmıyor,boşa gönüyor. Bunun da fren sistemime ve güvenliğime zararı olacağı kanısındayım.Ne yapılmalı tornacı yeni yol açabilir mi?
 
@emre özbay İngilizce'si heli-coil ama sanayide ne derler adına bilemiyorum. Daha önce bi montaj ustasından helikoyil antin kuntin gibi bi isim duymuştum :) Bozulmuş deliğe bunu oturtup içine yeni bir civata takıyorlar çap değiştiği için. Şu şekilde oluyor. Bu kısımda kullanılabilir mi, kime yaptırabilirsin, ne denli güvenli olur bilemiyorum ancak aklıma bu geldi ilk olarak.
 
Enis bey,
Hüseyin beyin dediği gibi gidon boğazı gibi parçalara yeni bir diş açılabilir fakat fren kolu gibi hassas ve içeriği ince olan bir parçaya bu işlem uygulanmaz. Yada ben duymadım :rolleyes:
 
Civatanın yeri ,çapı ve özel bir baş kısmı olması nedeniyle bozulan yere yeni bir diş açılma işleminden sonra orada kullanılan civatanın daha geniş çaplı olanı ile değiştirilmesini gerektirir ki bu mümkün değildir veya çok zor bir işlem tornacılık açısından.Ayrıca dişi bozulan yerin (yuvanın) diş açıldığında etrafındaki hidrolik yağ haznesine ve yağ yollarına da zarar vermemesine dikkat edilmesi gerekiyor. Çözüm 1:Civata üzerine birkaç tur teflon(su tesisatlarında sızdırmazlık sağlayan beyaz ince izole bant a benzer madde) sarıp sıkmayı deneyin. Çözüm 2: Oto motor tamircilerinin kullandığı sıvı conta sürerek civatayı yerine hafifçe sıkmak.Çözüm 3: Yeni bir fren kolu olmak ki bence en mantıklısı.
 
  • Beğen
Tepkiler: emre özbay
@Enis Özer

gidon bogazınızın tek vidası bu yalama olduysa oncelıkle kullandıgınız anahtarın yarım mılım buyugunu alın..sonra gıdondakı butun vıdaları cıkartın sonrada gıdonun ustundekı fren kolunu ve vıtes kollarını sökun.sonrada gıdonu cekın cıkartın.sonra yarım mılım buyuk aldıgınız alyanı yala olmuş yere çakın(alyan markası olarak izeltaşı önerırım)sonra dönderin çıksın..eger boylede olmadı derseniz oynayan kısmı azıcık egerek baskı uygulayın ve dönmesını saglayın sonrada olay bıtmıstır:)detaylı bılgı ıcın özeldende yardımcı olabılırım saygılar.
 
  • Beğen
Tepkiler: emre özbay
Vidaya Loctite 243 sürmeyi deneyebilirsiniz.
 
@Mehmet Altuğ

O söylediğiniz sıvıyı sürersem bu sefer hiç açılmayacak. Hava yapma vb durumlarda ne yapacağım ?
 
@emre özbay

Yok, açılır. Loctite 243 orta derecede kuvvetli bir yapıştırıcıdır. Youtube'da bisiklet tamir, montaj videolarını bir inceleyin, vidaları, civataları monte ederken genellikle 243 kullanılıyor.
 
Merhaba arkadaşlar, tarihe dikkat ettiğiniz üzere 5 sene oluyor bu sorunu yazalı. Çözüm olarak 5 sene, sanayide tornacıya götürdüm, helicoil denilen parçayı içine ekledi ve o şekilde yıllarca sorunsuz kullandım ve hatta başka bir arkadaşıma verdim, şu anda kullanan arkadaşta sorunsuz kullanmakta. Fakat gidon boğazı tamamen aluminyum olduğu için güvenli bir şekilde yapılması kolaydı, aynısını fren kolu için söyleyemeyeceğim. Yapılması mümkün belki ancak güvenliği tartışılır. O yüzden ben olsam, yeni bir fren kolu arar bulur değiştirirdim.
 
Vidayı çıkardım sıktıra sıktıra tekrar yerine taktım kendi yuvasını yaptı tornayla mornayla uğraşmayın :D
 
  • Beğen
Tepkiler: MAERKEK
@hacışerif
Kılavuz çektirmek en iyisi.
 
alyan, en kolay yalama olan anahtar şekli. altıgen olduğu için düz tornavida veya torx a göre zayıf bir şekilsel bağı oluşturuyor. ayrıca, piyasadaki özellikle ucuz çin malı anahtarlarda hassas bir işleme yok. mesela, 4 mm gözüken anahtar ölçüsü 3.7 mm olabiliyor, ve bu anahtarla açmaya çalışırken anahtarın köşeleri yuvanın kenarlarının ortalarını yiyor ve size nurtopu gibi karın ağrısı bir yalama civata hediye ediyor.

bu konuda sahip olmak gereken genel mantığı şöyle özetleyebilirim.

1 - yalama anahtar yuvasının en iyi çözümü, o vidayı yalama yapmamak. alyan civata kullanacaksanız, civatanın yuvasına sıkı sıkıya giren, hatta biraz zor giren anahtar kullanmanız deformasyonu minimuma indirir.
2 - yine aynı mantıkla, civatayı gerekenden fazla sıkmamak önemli bir konu. anahtar şekli ne şekilde olursa olsun, civatayı daha fazla döndüremeyecek kadar hayvani bir kuvvetle sıkmak, büyük ihtimalle size yalama olarak geri dönecek.
3 - yalama yapmama yöntemlerinden bir diğeri de, alyan kullanmayıp düz tornavida veya torx civata (kare alyan bu ikisinden de üstün ama çok zor bulunuyor) tercih etmek. bu ikisi geometrik olarak deformasyona çok daha dirençli. ayrıca, civata malzemesi olarak paslanmaz çelik almak pahalı gözükse de uzun vadede kara geçiriyor, evladiyelik çünkü. ayrıca, kullanılacak anahtarların ağızları korozyondan korunmalı, küçük kapalı kaplarda pirinç veya madeni yağ içinde muhafaza edilmeli.

4 - yalamayı çıkarma çözümlerine gelirsek,
eğer civatanın kafası gömülü değilse, inox taşı ile civata kafasında yarık oluşturarak düz tornavida ile açılabilir. bu sebeple, mümkün oldukça, kafası gömülü civata kullanılmamalı.
ergime sorun olmayacaksa, anahtar yuvaya sokulup kaynakla karşılıklı 2 punta atılır ve öyle açılır.
civatanın diş dibi çapında bir matkap ucuyla civatanın gövdesi matkapla yokedilir, sonra 1 boy büyük kılavuzla yeni diş açılır.
civata metrik 6 veya daha büyük ise, ince matkapla merkezinde bir delik açılıp konik ters kılavuzla çözme yönünde çevrilebilir. bunu yaparken kılavuzu çevirirken civataya doğru allah ne verdiyse abanmak gerekiyor.
 
Bir de hasarlı civata çıkarmak için şöyle aletler var
(link)
 
Decathlondan aldigim barendlerin alyan vidalari o kadar dandikti ki ikisi de ilk seferde yalama oldu. Testereyle keserek cikarabildim. Tabi barendler perte cikti.

Bir de simdi aklima soyle bir fikir geldi. Yalama olan deligi macun epoksiyle doldurup alyan anahtari icine yerlestiriyoruz. Kurudugu zaman cevirip aciyoruz. Bu sekilde olabilir belki.
 
@EnginK.

en son yöntem olarak söylediğim ''konik ters kılavuz'' işte bu. ama küçük civatalarda şie yaramıyor.

@hgercek

epoksi o kadar dayanıklı bir malzeme değil. donduğu zaman beton gibi kaskatı olan bir sıvı lazım dediğin yöntem için. japon yapıştırıcı veya polyester reçine işe yarayabilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: hgercek
rotordaki çok sıkılmış alyanda yarma yöntemiyle sonuç alamadım sanayide tornacıya kaynakla çıkarttırdım. vidaları yağlayıp takmak ve arasıra bu işlemi tekrarlamanın faydalı olacağını düşünüyorum
 
Bugun gidon boğazının üst vidasının yalama olduğunu farkettim bu şekilde kullansam sorun yaşar mıyım alttaki vida gayet sağlam
Bide üsteki vidaya ne yapabilirim
C67BE48B-4C84-4734-8C9B-BEAC72A3D080.jpegBD794EDF-4143-4D11-A497-006CE89BEFF5.jpeg
 
@Berkaytopaktass erken tespit güvenlik açısından çok iyi olmuş. Tek vidayla kullanım güvenli olmaz. Şimdi gidon boğazı kılavuz yöntemiyle diş açılır lakin parça 7075 alüminyum ise malzeme sert olduğundan yapılabilir. Ama 6061alü ise sağlıklı olmaz yeni parça alsan daha iyi olur. O zamn 0 risk kafan rahat olur.
 
Son düzenleme:
Geri