Vites ve dişli hakkında teknik bilgiler

Admin

Yönetim Kurulu
Kayıt
5 Eylül 2004
Mesaj
1.737
Tepki
2.903
Dağ bisikletinizde, büyük bir olasılıkla arkada 7, 8 veya 9, önde 3 dişli vardır. 7X3=21 veya 8X3=24 vites demektir. Doğru mu? Hayır, yanlış. Gerçekte (21 vites olduğunu varsayalım), 13 farklı vitesiniz var. Bunlar son yıllarda dağ veya şehir bisikletlerinin çoğalmasıyla kafaları karıştıran rakamlardır. Bunları bilerek, hem bisikletinizi daha iyi tanır, eğer yeni bisiklet alacaksınız da daha çabuk karar verebilirsiniz. 21 yerine, gerçekte 13 vitese sahip olmanızın nedeni iki yönlüdür: Biricisi, bazı kombinasyonlar 1 pedal devrinde aynı mesafeyi kat ettirir. Örnek olarak, benim bisikletimde en düşük vites önde (en küçük) 24 dişli “çark” arkada 30 dişli “çark” (en büyük) vardır. Bu da, 24 / 30=0.8 ve 0.8 X 26=20.8 vites katsayısı verir.

Burada 26, dağ bisikletlerindeki teker çapıdır (inch olarak). Vites katsayısı pi sayısı ile çarpıldığı zaman tekerin 1 pedal devrinde kat ettiği mesafeyi buluruz. 20.8 X 3.14=65.3 inch (1 inch=2.54 cm), 65.3 X 2.54=165.9 cm. Eğer zinciri ön, en küçükteyken (24 diş), arkayı da 3. büyük dişliye (20 diş) geçirirsek bu da bize 31.2 vites katsayısı verir. Sonra, önde zinciri ortaya (36 diş), arkada en büyük dişliye (30 diş) geçirirsek, görürüz ki sonuç yine 31.2’dir. Diğer dişlilerde de bu hesabı uyguladığımızda birbirinin aynı veya birbirine çok yakın kombinasyonlar görürüz. Aslında, daha az vitese sahip olmamızın nedeni, zincirin olmaması gereken konumlarından ileri gelmektedir.

Şimdi zincirinizi ön orta dişlideyken, arkada da orta dişliye geçirin. Sonra bisikletin arkasından zincir hizasına eğilip, zincire bakın. Zincirin dümdüz durduğunu göreceksiniz. Şimdi de, zinciri öndeki en küçüğe aktarın ve tekrar bakın. Zincirin biraz bükülmüş durumda olduğunu fark edeceksiniz. Sonra bu konumda zinciri arkada en küçük dişliye geçirin. Bükülme iyice artar. Bunun tersini yaptığınızda, yani zinciri önde büyük, arkada da en büyük dişliye geçirirseniz bükülme daha da fazla olur. Bu bükülme zincirde, rublede, (arka dişli takımı) ve ayna dişlide (ön dişli takımı) erken aşınmaya, zincirin yük altında kopmasına neden olur.

Şunu unutmayın: Zincir önde en küçükteyken, arkada en büyük 3, zincir önde en büyükteyken, arkada en küçük 3, zincir önde ortadayken arkadaki tüm (7) dişlilerde bulunabilir. Fakat ön orta konumdayken arkada zinciri en büyük ve en küçük dişlide uzun süre ve zorlayarak kullanmaktan sakınmalıdır. Böylece “bu kadar vitese ne gerek var ?” diye düşünenlerin kafalarındaki sorulara yanıt vermiş oluyoruz. Gelelim bu vitesleri, hangi koşullarda, nasıl kullanacaksınız.

Öncelikle unutulmaması gereken bir koşul var: Pedal devrinizi mümkün olduğu kadar, en az 60 devirde tutmanız gerekir. Bu, randımanlı bir sürüş için gerekli olduğu kadar, dizlerde oluşabilecek sakatlıkları büyük ölçüde engeller. Diz ağrılarının nedenlerini soran bisikletçi arkadaşlardan birkaç yüz metre kadar bisikletlerine binip, pedal çevirmelerini istiyorum. Ağrılarının nedeni hemen kendini ele veriyor. Bu arkadaşlar çok alçak devirde çevirdikleri pedallara sanki ezercesine basarlar. Zincirleri de genelde önde en büyük dişlide, arkada da ya en küçükte veya 2. küçükte bulunur.

Yani bu arkadaşların ancak oldukça süratli giderken (30-40 km./saat) kullanacakları vites kombinasyonunu 10-15 km. hızla giderken kullanmaları söz konusu. 1 dakikada çevirdikleri pedal sayısı da 25-30’dur. Böylece 3. ya da 4. viteste kalkmaya çalışan otomobil motorunun dişlilerine binen yükün benzeri dizlere biner. Pedallara kuvvetlice basıp, bacaklarda da yük hissedilince, bisikletin daha hızlı gittiği düşünülür. Çabuk yorulup, tükenmek de yanında hediyesidir.

Aşırı yüklenen her türlü adale fazla oksijen tüketir. Yüklenme de bisikleti düşük pedal devrinde kullanmaktır ve kaçınılması gerekir. Tüm yapacağınız biraz daha fazla pedal çevirmek ve bunu elinizin altındaki vites kollarıyla ayarlamaktır. Zinciri, genelde önde orta dişlide bırakıp arkada çoğunlukla ortalardaki dişlileri kullanabilirsiniz. Bu durum, “genelde” düz ya da eğimli yollar için geçerlidir. Fakat bazı yanıltıcı yayınlarda olduğu gibi “düz yol vitesi”, “yokuş vitesi” gibi tanımlar yanlıştır. Viteslerin konumunu belirleyen birçok faktör vardır; sürat, teker çapı, “çarklardaki” diş sayıları, pedal kollarının uzunluğu (170-175-180 mm.), lastiklerin dış yapısı (yüksek ve seyrek dişli/ sık dişli, dişsiz) yolun yapısı, eğimi, yumuşaklığı (asfalt, çamur, ıslak, toprak, taşlık, kuru), rüzgarın yönü, kuvveti, ayakta pedal basılması ve son olarak da bisikletçinin fizyolojisi. Tüm bu sayılanlar pedal devrinizi doğrudan etkiler. Sizin yapmanız gereken bu koşullara ayak uydurarak viteslerinizi ve pedal devrinizi ayarlamaktır.

Örnek olarak, dik sayılabilecek bir asfalt yokuşta tırmanırken kullanılan vites kombinasyonunu, düz fakat iri taşlı, yoğun çamurlu veya kumlu yolda da kullanılabilir. Ya da az eğimli bir yolda tırmanırken karşıdan gelen kuvvetli bir rüzgar sizi en düşük vitese geçirmeye zorlayabilir. Görüldüğü gibi her koşula göre viteslerinizi ayarlamanız gerekiyor. Eğer bunlara uyarsanız bisikletinizi verimli bir şekilde kullanmış olursunuz. Bu verimde ancak pedal devrinizi en az 60’ta tutarak elde edilir. Bu koşula uymak bazı durumlarda zor olabilir. Özellikle ayakta yokuş çıkarken pedal devri daha düşük olmak zorundadır. Ayakta pedal çevirmek genelde bir küçük dişliyi kullanmaya olanak verir.

Dönelim bisikletinizdeki vites kombinasyonlarına. Zinciri “genellikle” ön dişlide bırakıp, değişen koşulları çoğunlukla arka vitesle idare edebilirsiniz. Öndeki en küçük ve en büyük dişlileri, özellikle yeni başlayanların daha iyi anlayabilmesi için bir anlamda “takviye vitesleri” olarak adlandırabiliriz. En küçük dişli, ”ön orta dişli/arka büyük dişli” kombinasyonunun yetmediği durumlarda imdada yetişir. Bu durum, dik bir yokuş ya da yukarıda söz edilen koşullardan biri olabilir. Öndeki büyük dişli de, yine orta dişli/arka küçük dişliler kombinasyonunun yetmediği durumlarda kullanılır. Tabii, bu en yüksek vitese geçebilmeniz için de pedal devrinizin en az 60 olması demektir. Bu da 26 tekerli “dağ bisikletlerinde” hatırı sayılır bir sürattir. (30-40 km/saat).

Örnek olarak, öndeki en büyük “çark” 48, arkadaki en küçük de 13 dişli olduğunu varsayalım. 48/ 13=3.692, 3.692 X 26=96. Tekerin bir pedal devrinde aldığı yol da 96 X pi(3.14)=301.5 inch ya da 301.5 X 2.54=766 cm.dir,yani 1 saniyede alınan yol. Pedal devrinin de 60 olduğunu kabul edersek bu da hızın 27.5 km/saat olduğunu gösterir. Bu örneği bir de yol bisikleti (27” tekerli) kombinasyonunda görelim: Ön 52, arka 11 olsun. Bu durumda 60 pedal devrindeki sürat 36.6 km/saat olur. Zaten 60 devir yol bisikleti yarışçıları için çok düşüktür. Onlar çoğu zaman 90, hatta bazen 110-120 devirde kullanırlar. (120 devirde aynı kombinasyondaki sürat: 73.2 km/saat). Umarım artık şu vitesler kafanızı karıştırmıyordur.. Bu bilgiler kafanızın bir kenarında dursun ama siz pedal basmaya devam edin.

Bol pedallı Günler!
Gürsel AKAY
 
Scudo

ifmybuddy

Üye
Kayıt
22 Ekim 2009
Mesaj
3
Tepki
5
Şehir
adapazarı
Söylediklerinizi ben 1 ay içerisinde tecrübe ettim.Gerçekten doğru bilgiler.Ayrıca bacak kaslarının daha doğru çalışması için sele yüksekliğini doğru ayarlamak gerekiyor.Genelde yeni başlayanlar seleyi olması gerektiğinden aşağıda tutar buda bacağın hareket edeceği açıyı azaltır.Olması gereken yükseklik seleye oturunca pedal en aşığı seviyede iken bacağın dümdüz olması.
Bilmiyorum ben azıcık bükülmesine izin veriyorum.
Birde bir kaç kişi bunu nasıl böyle sürüyosun demişti (sele yüksekliğinden).
Aslında eskiden nasıl sürüyormuşum cahillik işte. :)
 

Cihan ÜRÜT

Daimi Üye
Kayıt
27 Ekim 2009
Mesaj
278
Tepki
69
Şehir
bursa
Paylaşım için çok teşekkürler. Dişli sayıları oranı çevre hesabı vs. ile bulunan sürat hesabı çok ilgimi çekti. Vites sistemimdeki dişlilere bakıp, her vites için ben de hesaplamayı düşünüyorum. Ayrıca ne kadar çok pedal çevirirsek, eğer kendimizi geliştirmeye açıksak bu ayarları yapabileceğimizden eminim. Yine de dişlilerin erken aşınması hakkında verdiğiniz bilgiler için teşekkürler.
Saygılarımla.
 

BULUT ÇELİK

Forum Demirbaşı
Kayıt
29 Ağustos 2009
Mesaj
443
Tepki
163
Şehir
istanbul AVCILAR
ben genelde ön ortada arka yol durumuna göre hareketli kullanıyorum hız arttığında önü büyük dişliye geçiriyorum fakat bu kullanımda bile bariz yanlışlıklar var bunu anladım bilgilendirdiğiniz için teşekkürler..
 

SerkanNamazcı

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Nisan 2010
Mesaj
1.669
Tepki
2.040
Şehir
Giresun/Görele
İsim
Serkan Namazcı
Başlangıç
2006—07
Bisiklet
Giant
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Acil yardıma ihtiyacım var.

--------------------------------------------------------------------------------

Arkadaşlar ben Salcano ng 650 kullanıcıyım uzun zamandır bisiklet kullanmıyordum ama 1 hafta öncesine kadar NG 650 ile tanışana kadar simdi ben Shimano TZ37 Mega almayı düşünüyorum ama denemeLik bir Ruble aldım rolendide giderken yani pedal cevirmedigim zaman cıt cıt cıt ses geliyor ama orjinalde böyle bir sey yok sesi bile duymuyorsun ??

Normali nasıl olmali Shimano nun orjinal ürünlerinde böyle bir şey varmi ?
acil bilgi gerek ..
Bisiket servisi bana bunun her rublede oldugunu söyledi.. simdi Sessiz giden bir bisikletle nasıl sese alışılır bilmiyorum ilgili ve bilgisi olan arkadaşlardan yardım istiyorum.

İginiz icin Teşekkürler.
 
Kayıt
18 Nisan 2010
Mesaj
72
Tepki
34
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Giant
Detaylı anlatım için çok teşekkür ederim. Önde en büyük dişli ile sürüyordum genel olarak. Yanlış olduğunu erken anlamam çok iyi oldu.

Tekrar teşekkürler.
 

Burçak Erbil

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Eylül 2006
Mesaj
892
Tepki
2.691
Şehir
Istanbul
Ufak bir ekleme de ben yapayim..
Dogru aynakol/ruble secimi ile cok daha efektiv vites oranlarina sahip olmak mumkun. Soyle ki: kendi kullandigim (ve en yaygin kullanilan seceneklerden olan) 22-44 3`lu aynakol ve 11-32 9`lu ruble icin tum vites oranlarini hesapladim; bu kombinasyon icin on vitesin tek degisimi arka vitesi yaklasik 2.5 vites atlatmaya denk geliyor (bu oran degisik vites konumlari icin az cok farklilik gosterse de fazla degismiyor)

Bu durumda ornegin on vitesi 1 klik buyutup ayni anda arka vitesi 2 klik kucultmek yarim vites buyutmeye denk geliyor. Ve sonucta benim hesabima gore 19 farkli vites orani kullanabiliyorsunuz.
 

iskender şerit

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Şubat 2010
Mesaj
1.018
Tepki
464
Yaş
40
Şehir
Kocaeli
Bisiklet
Bianchi
22-32-44, 11-32 dişlilerde 18 farklı vites kombinasyonunu kullanmanız mümkün değildir. Ön 22 de iken Arka en çok 4'e kadar. Ortada 32'de iken 3den 7ye kadar yani 5 farklı, 44 de iken 5den 9a kadar oda 5 farklı toplamdada 14 farklı + tolerans olarakda 15 farklı kombinasyonda kullanılır......