VİTES KULLANIMI
Bisiklet vites sistemi, kollar, attırıcılar ve dişlilerden olşur. Gidonun sol elciğindeki vites kolu ön, sağdaki arka vitesi kontrol eder. Bazı bisikletlerde önde, aynakolda vites sistemi bulunmaz.
Ön Vites
Bisikletin ön vites kolundaki sayı büyüdükçe, zincir aynakoldaki bir büyük dişliye geçer. Aynakol (ön) dişlilerinin çapları dışa doğru gittikçe büyür. En dışta en büyük aynakol (ön) dişlisi bulunur. Aynakoldaki (ön vitesteki) büyük dişliler daha hızlı ve daha çok yol alınmasını sağlar. Düz yolda ve inişlerde kullanıma uygundur. Aynakolun (ön) en küçük dişlisi ile bisiklette kuvvet kazancı en üst noktaya ulaşır. Küçük yaprak, yavaş hızlarda ilerleme şansı verir, alınan yol kısalır ama pedalları çevirmek kolaylaşır. Rampa tırmanışlarına uygundur.
Arka Vites
Bisikletin arka vites sisteminin işleyişi öndekinin tersinedir. Vites kolundaki sayılar büyüdükçe zincir küçük dişliye doğru ilerler. Ruble (arka) dişlilerinin çapı dışa doğru gittikçe küçülür. En dışta en küçük ruble (arka) dişlisi yer alır. Rublenin (arka) dişlileri küçüldükçe daha hızlı ve daha çok yol alınır. Rublenin (arka) küçük dişlileri, aynakolun (ön) büyük dişlileri ile birlikte düz ve iniş eğimli yollarda hızlı sürüşlerde kullanmak için elverişlidir. Tırmanışlarda rublenin (arka) büyük dişlisi işgörür. Bisiklette kuvvet kazancı en üst düzeye rublenin (arka) büyük dişlisi ile aynakolun (ön) küçük dişlisi birlikte kullanıldığında ulaşır.
Vites Kullanımı
Bisiklet vites kullanımındaki temel ilke ön ve arka dişlilerin birbirine paralel hareket etmesidir. Şöyle ki, aynakolun en küçük dişlisi...
bir de böyle bişey var