Abdullah.R
Forum Demirbaşı
- Kayıt
- 8 Temmuz 2013
- Mesaj
- 565
- Tepki
- 958
- Yaş
- 62
- Şehir
- Büyükçekmece & Anamur
- İsim
- Abdullah Ramazanoğlu
- Başlangıç
- 1973—74
- Bisiklet
- Diğer
- Bisiklet türü
- Şehir - Tur
Vites, hız, tırmanış arasındaki alaka ve hesaplar bir zamandır soruluyor. Konuyu toptan ele aldım. Umarım faydalı olur.
Size genel formülleri vereyim, bunu her bisiklete uygulayabilirsiniz.
========================================
Gerekli Veriler:
KOL (mm) = Aynakolun göbek merkezinden pedal merkezine olan uzunluğu. (mm olarak)
ÇAP (mm) = Dış lastiğin uçtan uca mm olarak tam çapından 10 mm eksiği. Bu eksiltmenin sebebi şudur: Yük altında lastik biraz çökeceğinden (5 mm varsayıyorum), tekerin "fiili çap"ı bu çökmenin 2 katı kadar daha kısa olacaktır. Yarıçap 5 mm kısalırsa, çap 10 mm kısalır. Neticede dış lastiğin uçtan uca çapını ölçün, bisiklete bindiğinizde kaç mm çöküyorsa bu çökmenin iki katını yaptığınız ölçümden çıkarın, ve elde ettiğiniz rakamı ÇAP olarak not edin.
Dikkat: Inch ve mm standartları arasında kafa karışıklığı olabilir. Bu tür karışıklıklardan korunmanın en garantili yolu, çelik mezurayı alıp dış lastiğin çapını uçtan uca ölçmektir.
AYNA (n) = Ayna dişlisinin diş adedi. Küçük, orta ve büyük aynalardaki hesapları her bir ayna için ayrı ayrı yapmalısınız.
RUBLE (n) = Ruble dişlisinin diş adedi. Burada da, her bir ruble dişlisi için hesabı o dişliye özel yapmalısınız.
KADANS (d/dk) = Dakikada çevirilen pedal sayısı (devir/dk pedallama hızı)
Pİ = 3,14159265359
========================================
Hesaplanacak olan değerler:
HIZ KABİLİYETİ = HIZ/KADANS (km/s / d/dk) = Kadansa göre bisikletin km/saat hızını verir. Başka bir ifadeyle, kadans 1 devir/dk iken bisikletin km/saat hızıdır. Vitesi yükselttikçe bu değer yükselir, yani aynı kadans ile daha yüksek hız yapabilirsiniz. Bu değeri yaptığınız kadans ile çarparsanız, o kadanstaki hızınızı bulursunuz. Mesela 70 ile çarparsanız, 70 d/dk kadansta yapacağınız km/s hızı bulursunuz. Optimal kadansla uzun mesafe, veya azami kadansla kısa mesafe hız limitlerinizi hesaplayabilirsiniz.
TIRMANMA KABİLİYETİ = İTİŞ KUVVETİ / PEDAL KUVVETİ (newton/newton) = Bisikleti ileri iten kuvvetle, pedala basma kuvvetiniz arasındaki bağıntıdır. Vitesi düşürdükçe bu değer yükselir ve aynı kuvvetle daha dik yokuş tırmanabilirsiniz.
Not: Kuvvet Newton ile ölçülür ama kolay anlaşılması için kuvvetin kg eşdeğerini kullandım. Yani "50 kg.lik kuvvet" demek, "50 kg.lik ağırlığın basma kuvveti" (490 Newton) demektir. Normal şartlarda 1 kg = 9,8 Newton kuvvete eşdeğerdir.
AYNA VİTES ARALIĞI = en büyük ayna ile en küçük ayna arasındaki nispi oran. Tek yaprak aynakol için bu değer 1'dir.
RUBLE (veya GÖBEK) VİTES ARALIĞI = En büyük ruble ile en küçük ruble arasındaki nispi oran. Göbek vitessiz tek yaprak ruble için bu değer 1'dir. Eğer bisikletinizde sadece arka vites (derailleur veya göbek) var, lakin tek yaprak aynakol ise, bisikletin toplam vites aralığı ruble veya göbek vites aralığına eşit olur.
TOPLAM VİTES ARALIĞI = En yüksek vites (en büyük ayna, en küçük ruble) ile en düşük vites (en küçük ayna, en büyük ruble) arasındaki nispi oran. Bu oran, HIZ KABİLİYETİ ve TIRMANMA KABİLİYETİ değerlerine aynen yansır. Yani en yüksek ve en düşük viteslerdeki "HIZ KABİLİYETİ" ve "TIRMANMA KABİLİYETİ" de bu oran kadar değişir.
========================================
Formüller:
HIZ KABİLİYETİ = HIZ/KADANS = (AYNA / RUBLE) x Pİ x ÇAP x 60 / 1.000.000
veya kısaca,
HIZ KABİLİYETİ = (AYNA x ÇAP) / (RUBLE x 5305)
--------------------
Şu viteste şu kadansla çevirirken kaç km/s hız yaparım?
HIZ = (KADANS x AYNA x ÇAP) / (RUBLE x 5305)
Şu viteste şu kadar km/s hız yapabilmem için kaç kadansla çevirmem lazım?
KADANS = (HIZ x RUBLE x 5305) / (AYNA x ÇAP)
Şu kadansla şu kadar km/s hız yapabilmem için vites (AYNA/RUBLE) oranı ne olmalı?
AYNA/RUBLE Oranı = (HIZ x 5305) / (KADANS x ÇAP)
Şu ruble ile şu kadansta şu kadar km/s hız yapabilmem için AYNA diş sayısı ne olmalı?
AYNA = (RUBLE x HIZ x 5305) / (KADANS x ÇAP)
Şu ayna ile şu kadansta şu kadar km/s hız yapabilmem için RUBLE diş sayısı ne olmalı?
RUBLE = (KADANS x AYNA x ÇAP) / (HIZ x 5305)
--------------------
TIRMANMA KABİLİYETİ = İTİŞ KUVVETİ / PEDAL KUVVETİ = (KOL / yarıçap) x (RUBLE / AYNA)
veya kısaca,
TIRMANMA KABİLİYETİ = (KOL x RUBLE x 2) / (ÇAP x AYNA)
--------------------
AYNA VİTES ARALIĞI = En Büyük AYNA / En Küçük AYNA
Tek yaprak aynakolda AYNA VİTES ARALIĞI = 1 dir.
RUBLE VİTES ARALIĞI = En Büyük RUBLE / En Küçük RUBLE
Vitessiz bisiklette RUBLE VİTES ARALIĞI = 1 dir.
GÖBEK VİTES ARALIĞI = En Büyük Göbek Transmisyon Oranı / En küçük Göbek Transmisyon Oranı
Transmisyon oranları, göbeğin teknik özelliklerinde yazar.
TOPLAM VİTES ARALIĞI = AYNA VİTES ARALIĞI X RUBLE VİTES ARALIĞI
veya
TOPLAM VİTES ARALIĞI = AYNA VİTES ARALIĞI X GÖBEK VİTES ARALIĞI
========================================
Yukarıdaki sonuçları bulduktan sonra bunları her şekilde kullanabiliriz. Benim tur bisikletinden misaller vereyim:
Jant: 700C (ölçüm=698mm) , Aynakol: 28-38-48 , Ruble:28-24-21-18-16-14 , Pedal kolu = 170mm (merkezden merkeze)
Bisiklete bindiğimde lastik 5 mm kadar çöküyor. Dolayısıyla ölçülen dış lastik çapından 2x5=10 mm kırpmam lazım.
KOL = 170
ÇAP = 688
Minimum - Maksimum AYNA = 28 - 48
Minimum - Maksimum RUBLE = 14 - 28
En düşük vites HIZ KABİLİYETİ = (Minimum AYNA x ÇAP) / (Maksimum RUBLE x 5305) = (28 x 688) / (28 x 5305) = 0,1297
Yani en düşük viteste 100 d/dk kadansla çevirirken bisikletin hızı 100 x 0,1297 = 12,97 km/s olacak.
En yüksek vites HIZ KABİLİYETİ = (Maximum AYNA x ÇAP) / (Minimum RUBLE x 5305) = (48 x 688) / (14 x 5305) = 0,4446
Yani en yüksek viteste 100 d/dk kadansla çevirirken bisikletin hızı 100 x 0,4446 = 44,46 km/s olacak.
En düşük vites TIRMANMA KABİLİYETİ = (KOL x Maksimum RUBLE x 2) / (ÇAP x Minimum AYNA) = (170 x 28 x 2) / (688 x 28) = 0,4942
Yani siz pedala 50 kg (490 Newton) kuvvetle basarken, bisiklet 50 x 0,4942=24,7 kg (242 Newton) kuvvetle ileri itilecektir.
En yüksek vites TIRMANMA KABİLİYETİ = (KOL x Minimum RUBLE x 2) / (ÇAP x Maksimum AYNA) = (170 x 14 x 2) / (688 x 48) = 0,1441
Yani siz pedala 50 kg kuvvetle basarken bisiklet 50 x 0,1441 = 7,2 kg kuvvetle ileri itilecektir.
AYNA VİTES ARALIĞI = 48 / 28 = 1,7143 = %171
RUBLE VİTES ARALIĞI = 28 / 14 = 2 = %200
TOPLAM VİTES ARALIĞI = 1,7143 x 2 = 3,429 = %343
--------------------
Daha evvel ne demiştik:
"""...Bu oran (toplam vites aralığı), HIZ KABİLİYETİ ve TIRMANMA KABİLİYETİ değerlerine aynen yansır. Yani en yüksek ve en düşük viteslerdeki "HIZ KABİLİYETİ" ve "TIRMANMA KABİLİYETİ" de bu oran kadar değişir..."""
Hakikaten de...
Toplam vites aralığımız neydi? 3,429
Max ve min tırmanma kabiliyetleri arasındaki oran ne? 0,4942 / 0,1441 = 3,429
Max ve min hız kabiliyetleri arasındaki oran ne? 0,4446 / 0,1297 = 3,428
Hepsi de aynı!
Eğer vites aralığınızı biliyorsanız, sadece en düşük vitese dair hız ve tırmanma kabiliyetlerini hesaplasanız yeter. Bunu bisikletin toplam vites aralığıyla çarparak (veya bölerek) en yüksek vitesin hız (veya tırmanma) kabiliyetlerini bulabilirsiniz.
Dahası şunu da yapabilirsiniz: Bisikletin mevcut tüm vitesleriyle 1. vites arasındaki aralıkları hesaplayıp tablo halinde yazabilirsiniz, daha sonra sadece 1. vitese dair hız ve tırmanma kabiliyetlerini hesaplasanız yeter. Hangi vitesin hız kabiliyetini bulmak istiyorsanız, 1. vitesin hız kabiliyetini, o vitesin 1. vitese olan oranıyla çarpmanız kafi. Veya hangi vitesin tırmanma kabiliyetini bulmak istiyorsanız, 1. vitesin tırmanma kabiliyetini, o vitesin 1. vitese olan oranına bölmeniz kafi.
Yine benim bisikletten misal vereyim: (3x6 vitesli bisiklette ayna:28-38-48 , ruble:28-24-21-18-16-14)
Mesela ayna 2. yaprakta, ruble 4. yaprakta iken (10. vites) ve en üst (18.) viteslerdeki hız ve tırmanma kabiliyetlerini hesaplayalım.
* 1. vites transmisyon oranı = 1. ayna yaprağı / 1. ruble yaprağı = 28 / 28 = 1
* 10. vites transmisyon oranı = 2. ayna yaprağı / 4. ruble yaprağı = 38 / 18 = 2,111
* 10. vitesin 1. vitese oranı (10. vites aralığı) = 10.V oranı / 1.V oranı = 2,111 / 1 = 2,111
* En üst (18.) vites transmisyon oranı = 3. ayna yaprağı / 6. ruble yaprağı = 48 / 14 = 3,429
* En üst (18.) vitesin 1. vitese oranı (azami vites aralığı) = 18.V oranı / 1.V oranı = 3,429 / 1 = 3,429 (bisikletin toplam vites aralığını hesaplamanın başka yolu)
* 1. vites hız kabiliyeti = 0,1297 (kms/kadans) hesaplamıştık.
* 10. vites hız kabiliyeti = (1.V hız kabiliyeti) X (10.Vitesin 1.Vitese oranı) = 0,1297 x 2,111 = 0,2738 kms/kadans olacak. Yani 10. viteste 100 kadansla çevirirken 27,38 km/s hız yapacağım.
* Top (18.) vitesin hız kabiliyeti = (1.V hız kabiliyeti) X (18.Vitesin 1.Vitese oranı) = 0,1297 x 3,429 = 0,4447 (diğer yolla bulduğumuzun aynısı)
* Keza 1. vites tırmanma kabiliyeti = 0,4942 (Newton/Newton) hesaplamıştık.
* 10. vites tırmanma kabiliyeti = (1.V tırmanma kabiliyeti) / (10.Vitesin 1.Vitese oranı) = 0,4942 / 2,111 = 0,2341 N/N olacak. Yani 10. viteste pedala mesela 50 kg ile basarken, bisiklet 50 x 0,2341 = 11,7 kg kuvvetle ile ileri itilecek.
* Top (18.) vitesin tırmanma kabiliyeti = (1.V tırmanma kabiliyeti) / (18.Vitesin 1.Vitese oranı) = 0,4942 / 3,429 = 0,1441 (diğer yolla bulduğumuzun aynısı)
Not: Aynı neticeyi farklı yollardan hesaplarken, yuvarlama hataları sayesinde küsürat farkları olabilir - dikkate almayınız.
Size genel formülleri vereyim, bunu her bisiklete uygulayabilirsiniz.
========================================
Gerekli Veriler:
KOL (mm) = Aynakolun göbek merkezinden pedal merkezine olan uzunluğu. (mm olarak)
ÇAP (mm) = Dış lastiğin uçtan uca mm olarak tam çapından 10 mm eksiği. Bu eksiltmenin sebebi şudur: Yük altında lastik biraz çökeceğinden (5 mm varsayıyorum), tekerin "fiili çap"ı bu çökmenin 2 katı kadar daha kısa olacaktır. Yarıçap 5 mm kısalırsa, çap 10 mm kısalır. Neticede dış lastiğin uçtan uca çapını ölçün, bisiklete bindiğinizde kaç mm çöküyorsa bu çökmenin iki katını yaptığınız ölçümden çıkarın, ve elde ettiğiniz rakamı ÇAP olarak not edin.
Dikkat: Inch ve mm standartları arasında kafa karışıklığı olabilir. Bu tür karışıklıklardan korunmanın en garantili yolu, çelik mezurayı alıp dış lastiğin çapını uçtan uca ölçmektir.
AYNA (n) = Ayna dişlisinin diş adedi. Küçük, orta ve büyük aynalardaki hesapları her bir ayna için ayrı ayrı yapmalısınız.
RUBLE (n) = Ruble dişlisinin diş adedi. Burada da, her bir ruble dişlisi için hesabı o dişliye özel yapmalısınız.
KADANS (d/dk) = Dakikada çevirilen pedal sayısı (devir/dk pedallama hızı)
Pİ = 3,14159265359
========================================
Hesaplanacak olan değerler:
HIZ KABİLİYETİ = HIZ/KADANS (km/s / d/dk) = Kadansa göre bisikletin km/saat hızını verir. Başka bir ifadeyle, kadans 1 devir/dk iken bisikletin km/saat hızıdır. Vitesi yükselttikçe bu değer yükselir, yani aynı kadans ile daha yüksek hız yapabilirsiniz. Bu değeri yaptığınız kadans ile çarparsanız, o kadanstaki hızınızı bulursunuz. Mesela 70 ile çarparsanız, 70 d/dk kadansta yapacağınız km/s hızı bulursunuz. Optimal kadansla uzun mesafe, veya azami kadansla kısa mesafe hız limitlerinizi hesaplayabilirsiniz.
TIRMANMA KABİLİYETİ = İTİŞ KUVVETİ / PEDAL KUVVETİ (newton/newton) = Bisikleti ileri iten kuvvetle, pedala basma kuvvetiniz arasındaki bağıntıdır. Vitesi düşürdükçe bu değer yükselir ve aynı kuvvetle daha dik yokuş tırmanabilirsiniz.
Not: Kuvvet Newton ile ölçülür ama kolay anlaşılması için kuvvetin kg eşdeğerini kullandım. Yani "50 kg.lik kuvvet" demek, "50 kg.lik ağırlığın basma kuvveti" (490 Newton) demektir. Normal şartlarda 1 kg = 9,8 Newton kuvvete eşdeğerdir.
AYNA VİTES ARALIĞI = en büyük ayna ile en küçük ayna arasındaki nispi oran. Tek yaprak aynakol için bu değer 1'dir.
RUBLE (veya GÖBEK) VİTES ARALIĞI = En büyük ruble ile en küçük ruble arasındaki nispi oran. Göbek vitessiz tek yaprak ruble için bu değer 1'dir. Eğer bisikletinizde sadece arka vites (derailleur veya göbek) var, lakin tek yaprak aynakol ise, bisikletin toplam vites aralığı ruble veya göbek vites aralığına eşit olur.
TOPLAM VİTES ARALIĞI = En yüksek vites (en büyük ayna, en küçük ruble) ile en düşük vites (en küçük ayna, en büyük ruble) arasındaki nispi oran. Bu oran, HIZ KABİLİYETİ ve TIRMANMA KABİLİYETİ değerlerine aynen yansır. Yani en yüksek ve en düşük viteslerdeki "HIZ KABİLİYETİ" ve "TIRMANMA KABİLİYETİ" de bu oran kadar değişir.
========================================
Formüller:
HIZ KABİLİYETİ = HIZ/KADANS = (AYNA / RUBLE) x Pİ x ÇAP x 60 / 1.000.000
veya kısaca,
HIZ KABİLİYETİ = (AYNA x ÇAP) / (RUBLE x 5305)
--------------------
Şu viteste şu kadansla çevirirken kaç km/s hız yaparım?
HIZ = (KADANS x AYNA x ÇAP) / (RUBLE x 5305)
Şu viteste şu kadar km/s hız yapabilmem için kaç kadansla çevirmem lazım?
KADANS = (HIZ x RUBLE x 5305) / (AYNA x ÇAP)
Şu kadansla şu kadar km/s hız yapabilmem için vites (AYNA/RUBLE) oranı ne olmalı?
AYNA/RUBLE Oranı = (HIZ x 5305) / (KADANS x ÇAP)
Şu ruble ile şu kadansta şu kadar km/s hız yapabilmem için AYNA diş sayısı ne olmalı?
AYNA = (RUBLE x HIZ x 5305) / (KADANS x ÇAP)
Şu ayna ile şu kadansta şu kadar km/s hız yapabilmem için RUBLE diş sayısı ne olmalı?
RUBLE = (KADANS x AYNA x ÇAP) / (HIZ x 5305)
--------------------
TIRMANMA KABİLİYETİ = İTİŞ KUVVETİ / PEDAL KUVVETİ = (KOL / yarıçap) x (RUBLE / AYNA)
veya kısaca,
TIRMANMA KABİLİYETİ = (KOL x RUBLE x 2) / (ÇAP x AYNA)
--------------------
AYNA VİTES ARALIĞI = En Büyük AYNA / En Küçük AYNA
Tek yaprak aynakolda AYNA VİTES ARALIĞI = 1 dir.
RUBLE VİTES ARALIĞI = En Büyük RUBLE / En Küçük RUBLE
Vitessiz bisiklette RUBLE VİTES ARALIĞI = 1 dir.
GÖBEK VİTES ARALIĞI = En Büyük Göbek Transmisyon Oranı / En küçük Göbek Transmisyon Oranı
Transmisyon oranları, göbeğin teknik özelliklerinde yazar.
TOPLAM VİTES ARALIĞI = AYNA VİTES ARALIĞI X RUBLE VİTES ARALIĞI
veya
TOPLAM VİTES ARALIĞI = AYNA VİTES ARALIĞI X GÖBEK VİTES ARALIĞI
========================================
Yukarıdaki sonuçları bulduktan sonra bunları her şekilde kullanabiliriz. Benim tur bisikletinden misaller vereyim:
Jant: 700C (ölçüm=698mm) , Aynakol: 28-38-48 , Ruble:28-24-21-18-16-14 , Pedal kolu = 170mm (merkezden merkeze)
Bisiklete bindiğimde lastik 5 mm kadar çöküyor. Dolayısıyla ölçülen dış lastik çapından 2x5=10 mm kırpmam lazım.
KOL = 170
ÇAP = 688
Minimum - Maksimum AYNA = 28 - 48
Minimum - Maksimum RUBLE = 14 - 28
En düşük vites HIZ KABİLİYETİ = (Minimum AYNA x ÇAP) / (Maksimum RUBLE x 5305) = (28 x 688) / (28 x 5305) = 0,1297
Yani en düşük viteste 100 d/dk kadansla çevirirken bisikletin hızı 100 x 0,1297 = 12,97 km/s olacak.
En yüksek vites HIZ KABİLİYETİ = (Maximum AYNA x ÇAP) / (Minimum RUBLE x 5305) = (48 x 688) / (14 x 5305) = 0,4446
Yani en yüksek viteste 100 d/dk kadansla çevirirken bisikletin hızı 100 x 0,4446 = 44,46 km/s olacak.
En düşük vites TIRMANMA KABİLİYETİ = (KOL x Maksimum RUBLE x 2) / (ÇAP x Minimum AYNA) = (170 x 28 x 2) / (688 x 28) = 0,4942
Yani siz pedala 50 kg (490 Newton) kuvvetle basarken, bisiklet 50 x 0,4942=24,7 kg (242 Newton) kuvvetle ileri itilecektir.
En yüksek vites TIRMANMA KABİLİYETİ = (KOL x Minimum RUBLE x 2) / (ÇAP x Maksimum AYNA) = (170 x 14 x 2) / (688 x 48) = 0,1441
Yani siz pedala 50 kg kuvvetle basarken bisiklet 50 x 0,1441 = 7,2 kg kuvvetle ileri itilecektir.
AYNA VİTES ARALIĞI = 48 / 28 = 1,7143 = %171
RUBLE VİTES ARALIĞI = 28 / 14 = 2 = %200
TOPLAM VİTES ARALIĞI = 1,7143 x 2 = 3,429 = %343
--------------------
Daha evvel ne demiştik:
"""...Bu oran (toplam vites aralığı), HIZ KABİLİYETİ ve TIRMANMA KABİLİYETİ değerlerine aynen yansır. Yani en yüksek ve en düşük viteslerdeki "HIZ KABİLİYETİ" ve "TIRMANMA KABİLİYETİ" de bu oran kadar değişir..."""
Hakikaten de...
Toplam vites aralığımız neydi? 3,429
Max ve min tırmanma kabiliyetleri arasındaki oran ne? 0,4942 / 0,1441 = 3,429
Max ve min hız kabiliyetleri arasındaki oran ne? 0,4446 / 0,1297 = 3,428
Hepsi de aynı!
Eğer vites aralığınızı biliyorsanız, sadece en düşük vitese dair hız ve tırmanma kabiliyetlerini hesaplasanız yeter. Bunu bisikletin toplam vites aralığıyla çarparak (veya bölerek) en yüksek vitesin hız (veya tırmanma) kabiliyetlerini bulabilirsiniz.
Dahası şunu da yapabilirsiniz: Bisikletin mevcut tüm vitesleriyle 1. vites arasındaki aralıkları hesaplayıp tablo halinde yazabilirsiniz, daha sonra sadece 1. vitese dair hız ve tırmanma kabiliyetlerini hesaplasanız yeter. Hangi vitesin hız kabiliyetini bulmak istiyorsanız, 1. vitesin hız kabiliyetini, o vitesin 1. vitese olan oranıyla çarpmanız kafi. Veya hangi vitesin tırmanma kabiliyetini bulmak istiyorsanız, 1. vitesin tırmanma kabiliyetini, o vitesin 1. vitese olan oranına bölmeniz kafi.
Yine benim bisikletten misal vereyim: (3x6 vitesli bisiklette ayna:28-38-48 , ruble:28-24-21-18-16-14)
Mesela ayna 2. yaprakta, ruble 4. yaprakta iken (10. vites) ve en üst (18.) viteslerdeki hız ve tırmanma kabiliyetlerini hesaplayalım.
* 1. vites transmisyon oranı = 1. ayna yaprağı / 1. ruble yaprağı = 28 / 28 = 1
* 10. vites transmisyon oranı = 2. ayna yaprağı / 4. ruble yaprağı = 38 / 18 = 2,111
* 10. vitesin 1. vitese oranı (10. vites aralığı) = 10.V oranı / 1.V oranı = 2,111 / 1 = 2,111
* En üst (18.) vites transmisyon oranı = 3. ayna yaprağı / 6. ruble yaprağı = 48 / 14 = 3,429
* En üst (18.) vitesin 1. vitese oranı (azami vites aralığı) = 18.V oranı / 1.V oranı = 3,429 / 1 = 3,429 (bisikletin toplam vites aralığını hesaplamanın başka yolu)
* 1. vites hız kabiliyeti = 0,1297 (kms/kadans) hesaplamıştık.
* 10. vites hız kabiliyeti = (1.V hız kabiliyeti) X (10.Vitesin 1.Vitese oranı) = 0,1297 x 2,111 = 0,2738 kms/kadans olacak. Yani 10. viteste 100 kadansla çevirirken 27,38 km/s hız yapacağım.
* Top (18.) vitesin hız kabiliyeti = (1.V hız kabiliyeti) X (18.Vitesin 1.Vitese oranı) = 0,1297 x 3,429 = 0,4447 (diğer yolla bulduğumuzun aynısı)
* Keza 1. vites tırmanma kabiliyeti = 0,4942 (Newton/Newton) hesaplamıştık.
* 10. vites tırmanma kabiliyeti = (1.V tırmanma kabiliyeti) / (10.Vitesin 1.Vitese oranı) = 0,4942 / 2,111 = 0,2341 N/N olacak. Yani 10. viteste pedala mesela 50 kg ile basarken, bisiklet 50 x 0,2341 = 11,7 kg kuvvetle ile ileri itilecek.
* Top (18.) vitesin tırmanma kabiliyeti = (1.V tırmanma kabiliyeti) / (18.Vitesin 1.Vitese oranı) = 0,4942 / 3,429 = 0,1441 (diğer yolla bulduğumuzun aynısı)
Not: Aynı neticeyi farklı yollardan hesaplarken, yuvarlama hataları sayesinde küsürat farkları olabilir - dikkate almayınız.