Scudo Sports

Tubeless lastiklere dönüşüm için yardım

ratm

Forum Bağımlısı
Kayıt
16 Nisan 2009
Mesaj
1.163
Tepki
1.953
Şehir
izmir
İsim
Hakan Engin
Hem tubeless lastik kullanımını merak ettiğim için, öğrenmek adına, hem de bu aralar artan lastik patlaklarında sıkılmaya başladığım için lastiklerimi tubeless e dönüştürme isteğim doğdu.

Jantlarım tubeless değil ama lastiklerimlerim "tubeless ready" denilen yani tubeless e dönüştürülebilen türde.
Bunun için tabii gerekli araştırmamı yaptım, neler gerekli, nasıl yapılıyor vs.
Bu arada dönüşümle ilgili bir çok yazı okudum ve video izledim. Görünürde basit gibi görünüyordu ama maalesef başarılı olamadım :)

İzlediğim videolarda ve okuduğum yazılarda standart jantın dönüşümüyle ilgili çok fazla örnek vardı. Aynen yapılanları uyguladım ama bir türlü lastiği şişiremiyorum.

Daha önce bu tip dönüşümler yapan arkadaşlardan yardımlarını, görüşlerini ve tecrübelerini rica ediyorum.

Jantım Sun Ringle marka sıradan bir mtb jantı, yani tubeless ile ilgili bir özelliği yok, lastiğim schwalbe hans dampf "Tubeless Easy" özelliği var. Schwalbe'nin tubeless bantı ile güzel bir şekilde jantı bantladım, oldukça iyi bantladığımı düşünüyorum. Daha sonra Joe's tubeless sibobunu taktım. Lastiği taktım ve lastiğin tamamını janta oturtmadan önce içine schwalbe nin blue doc sıvısından koydum ve lastiği kapattım. Daha sonra büyük ayaklı pompa ile hava basmaya çalıştım hızlı bir şekilde, tabii olmadı.

Hava basıncı yeterli gelmemiş olabilir diye, şişirme olayını bisikletçilerde bulunan kompresör ve hatta benzin istasyonunda hava basma aleti ile de denedim, en ufak şişme belirtisi yok.
İzlediğim tüm videolarda lastiğin kolayca hemen şişmesi şaşırtıyor beni, ya çok önemli bir noktada hata yapıyorum ya da jantımın bu iş için uygun olmadığını düşünüyorum.

Sonuçta jantı lastiğin kenarına bağlayan bir şey yok ortada, yani birbirine geçmiyor, veya jantın kenarı ile lastiğin kenarını birbirine bağlayacak ve oradan hava kaçmasını engelleyecek birşey yok ortada, anca sıkı sıkıya birbirine yapışması lazım ki hava kaçmasın diye düşünüyorum ama nasıl oluyor da millet buu yapabiliyor. Anca bir anda çok güçlü bir hava basıncı lastiği anlık ittirip janta yapıştırabilir ama sonuçta kompresörle denedim.
Başka ne yapabilirim bilmiyorum.
Bu işi halletmem lazım yoksa gözüme uyku girmeyecek :)

Yardımcı olacak herkese şimdiden teşekkür.
 
  • Beğen
Tepkiler: UPCycling
Scudo
Acaba jant genişliği lastik ile uyumlu mu ? Orada mı sakatlık var ki ?
 
@ratm lastik ölçünüzle jant ölçüsü uymuyor olabilir veya lastikler yeni değilse bir şekilde janta oturan yerlerde deformasyon olmuş olabilir zamanla. CO2 tüpüyle deneyin bulabilirseniz, onlar ani olarak fazla havayı lastiğe basıyor. Bir de benzin istasyonlarında tamamen inik lastiklere hava basmak için bir ayar oluyor o ayarda da ani ve çok hava basıyor alet. Benim bildiğim tubeless lastiklerde lastikte hiç hava yoksa ilk şişirme ani olmalı...
 
  • Beğen
Tepkiler: Yusuf !!WOW!!
@EnginK.
Her sıvı Karbondioksit tüpüne uygun olmuyor. Karbondioksiti basınca donabiliyor. Karbondioksite uygun olan sıvılar da mevcut ama biraz pahalı.
 
@Yusuf !!WOW!! Haklısınız ben unutmuşum onu, lastiğe sıvı konulduğunu atlamışım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yusuf !!WOW!!
Hava izolasyonunu sağlayan eleman, latex bazlı sıvı. Yani sizin durumunuzda BlueDoc sıvısı.

Şunu deneyebilirsiniz: Eski bir diş fırçasıyla, lastik yanaklarını sıvıya bulayın, daha sonra fazla bekletmeden basınçlı havayla lastiği şişirin. Ayaklı pompayı unutun tabii; hatta bisikletçideki kompresör bile yeterli gelmeyebilir. En güzeli oto lastikçilerde bulunan kompresörler.

Ben UST jant ile UST lastik kullandığım dönemde ayaklı pompa ile kolayca ilk şişirmeyi yapabiliyordum. Lakin "Tubeless Ready - TLR" lastik kullanmaya başlayınca, ayak pompası kafi gelmemeye başladı; oto lastikçide yapabildim ilk şişirmeyi. UST lastiğin böyle bir avantajı var, dezavantajı ise TLR lastikten daha ağır olması.
 
  • Beğen
Tepkiler: Aybek Cihan
Ben Schawalbe Pro one Tubeless kullanıyorum. İki farklı ayak pompası,benzinlik ve lastikçi deki kompresörleri denesem de şişirememiştim. Bu işin tek çözümü 16gr CO2 tüpler veya Tubeless air tank gibi aniden hava üfleyen pompalar. Lastiği şişirmeden önce yanaklarını sabunlu bir bez ile ıslatmayı unutma. CO2 tüpler Doc blue sıvısına zarar vermiyor.

Tubeless güzel ama diken gibi kücük delikler için. Cam kesiği gibi, yuvarlak olmayan kesiklerde sıvı hiç bir şekilde patlağı kapatamıyor.(700x28c) bu yüzen defalarca dış lastiği söküp yama yapmam gerekti. CO2 + Sıvı bir süre sonra çok masraflı olmaya başlıyor.

 
*jantı bantladıktan sonra, sabunlu su ile yanakları köpükleyin.
** sibobun iğnesini çıkarın, çok önemli.....
***büyük miktarda havayı verin.. ben evde pet şişe ile havayı veriyorum..
**** şiştiğini gördükten sonra sıvıyı koyup aynı işlemi tekrarlayın.. iğnesiz siboptan hortumu çıkardıktan sonra iğneyi takana kadar çok hava kaçağı olmuyor, aklınıza takılmasın. iğneyi taktıktan sonra biraz fazla hava basıp sıvının boşlukları doldurmasını bekleyin.

güle güle kulanın..
 
  • Beğen
Tepkiler: mhtozel
@Yusuf !!WOW!! Jant genişliği ile lastik uyumlu, onda bir sorun yok gibi.

@EnginK. Lastikler yeni şu an, bir deformasyon yok. Co2 tüpü düşündüm , biraz fiyatlı bir ürün, tetiği ile birlikte 50-60 tl. Tek bir basım sonuçta. O da boşa gidebilir. Onun haricinde Schwalbe Blue Doc un kitapçığında CO2 tüp ile kullanmayın yoksa sıvı etkisini azaltırsınız uyarı vardı, onun için denemedim.

@Mehmet Altuğ Sıvı olayını kenarlara sürme olayını denedim, işe yaramadı. Dediğiniz gibi sanırım ayak pompası yeterli gelmiyor, oto lastikçilerdeki pompayı tekrar deniycem. Ani bir hava basıncı lazım sonuçta. Jant ve lastik olarak UST e geçmek bayağa bir maliyetli olacak ama, çok kafayı bozarsam geçicem valla :)

@ataberkdönmez Önce el yapımı air tank olayını deniycem, olmazsa artık CO2 tüp olayına bakarım. Tubeless olayını deneyip benim için uygun mu değil mi onu görmek istiyorum açıkcası. Belki yaptığım masraf çöpe gidecek ama öğrenmek istiyorum. Benim patlaklarım zaten genelde dikenlerden oluyor, veya snakebite oluyor. Dağda kullandığım için cam kesiği türü birşey pek olmuyor.

@eyupozturk Evet sabunlu su olayını da yapmıştım, tekrar yapıcam. Ev yapımı bu pet şişeden basınçlı hava olayını gördüm, onu kesin deniycem, anca o çözüm olacak gibi sanki.
Teşekkürler
 
@ratm TLR lastiklerinizi değiştirmenize gerek yok, sadece jantlar UST uyumlu olsa daha iyi olur. Herhangi bir dönüşüm kitine ihtiyacınız kalmaz UST jantlar ile. Ben halihazırda bu şekilde kullanıyorum, Tabii ilk şişirme işini oto lastikçide halledeceksiniz; ilk şişirmeden sonra, yani lastik yanakları UST jantın kanallarına bir kez oturduktan sonra pek sorun çıkmıyor.

UST lastiklerin espirisi, hava izolasyonu için latex bazlı sıvı kullanmanın gerekmemesi. Ancak bu, lastik başına 200-250 gr. fazladan ağırlık olarak geri dönüyor. Biz zaten patlakları önlemek adına, lastik UST de olsa her halükarda sıvı kullanıyoruz, bir 100 gr. da sıvının ağırlığı ekleniyor. Böyle olunca da bir espirisi kalmıyor UST lastiklerin.

TLR lastiklerle toplamda 500-600 gr'lık bir kazancınız oluyor, ki bu ciddi bir kazanım. Bu yüzden UST jant & UST lastik & sıvı kombinasyonu yerine UST jant & TLR lastik & sıvı kombinasyonu daha mantıklı bence.

Bir de ek bilgi. Tubeless lastikleri şişirebilmek için kendinden hava haznesi olan ayaklı pompalar var. Bunlardan zamanında Türkiye'de aramış ama bulamamıştım.

(link)
 
@Mehmet Altuğ Olmazsa UST Jant olayını düşünücem zaten son çare olarak. Pompa güzelmiş ama fiyatlı tabii.

Ve sonunda iş çözüldü.
Tekrar bir benzin istasyonu denemesi yaptım, ilk başta normal 50 psi ile hava vermeye çalıştım olmadı tabii, daha sonra da aletin "patlak lastik tuşu" na bastım, gerçi daha önce de başka yerde onu denemiştim ama nedense olmamıştı, bu sefer iş değişti, arka arkaya hızlı bir şekilde güçlü havayı verdi ve lastik şişti.
Hava inmeye başlar gibi oldu, tabii bazı yerlerden hava kaçağı oluyor, hemen lastiği çevirip sallayıp içindeki sıvıyı iyice yaydım, tekrar bi 50 psi hava bastım, yine taş gibi oldu ve havası inmedi.
Yani olay tamamen pompaya bakıyor. Ayak pompası falan hikaye, en azından benim için öyle. Booster denilen bir anda ani hava veren şeyler şart veya işte bu benzin istasyonlarındaki patlak lastik tuşunu kullanmak gerekiyor.
Tabii bundan sonra dağda bayırda oldu da lastik bir nedenden dolayı inerse ne olacak bilemiyorum, Allah kerim.
Special Thanks to Opet ...
:)
 
@ratm Dağda bayırda yanında iç lastik taşı, iner veya patlar ise iç lastik ile kullanabilirsin. Ben CO2 ile şişirmekten bıktığım için 2 aydır tubeless lastikleri iç lastik ile kullanıyorum bir sorun yok.
 
  • Beğen
Tepkiler: Anıl Erdoğan
Merhaba,

Surekli olarak on lastigim patliyor, hem de lastigin ic tarafindan. Janti kontrol ettim defalarca, herhangi bir sorun yok. Elledim yokladim patlagin oldugu yeri ve jantin tamamini purussuz mis gibi ama ic lastik patlamaya devam ediyor ( patlaklar cemberin ic tarafina dogru, kesin janttan kaynaklaniyor ) bu yuzden tepem atti, zaten jantlar da tubeless ready diye tubeless'a geceyim diyorum ama hala biraz tedirginligim var.

@ratm sagolsun uzun uzun anlatmis nasiil gecis yaptigini. Bu gecisten memnun musunuz, herhangi bir sikinti yasadiniz mi?

Bir de gecis icin yapilmasi gerekneler eger yanilmiyorsam
  • jant icin tubeless bant
  • yeni siboplar
  • patlak kapatici sivi
  • tubeless lastikler
  • tubeless icin uygun pompa
Bunun disinda gerekli olan bir sey var mi?
 
Listenin sonundaki pompa şart olmayabilir.
 
@SerkanEriş
nasil hava basicaz peki? her seferinde co2 tup mu harcamak daha mantikli?
 
@umutcelik

Evet şuan Schwalbe hans dampf lastikleri ile yaptığım tubeless dan çok memnunum. Hatta bir lastik takımı bitti , yeni bir tane daha yaptım. Yalnız Continental XKing lastikleri ile yaptığım tubeless dan hiç memnun kalmadım, çünkü lastiğin yanakları elek gibi, tubeless a hiç uygun değil. İlk kurulumdan aylar geçmesine rağmen hala lastik yanaklarındaki sızıntı tamamıyla kapanmıyor. Tabii bu sizin sorduğunuz soru ile alakalı değil ama ek bilgi olarak yazdım :)
Hem kalın sibop ile hem de ince sibop ile tubeless yaptım. İkisi de aslında basit ama biraz maliyetli.
Dediğiniz maddeler gerekiyor.
Sadece pompa olayı size kalmış. Ben evimde tubeless yapıcam diyorsanız tubeless pompası almanız lazım. Ben bir ara düşündüm sonra vazgeçtim, çok da gerekli birşey değil bence.
En yakın benzin istasyonuna gidip halledebilirsiniz işinizi.
Benim yaptığım tubeless lastikler hep dağ lastikleri olduğu için büyük ve geniş, o yüzden özel bir pompa şart. Ama yol bisikleti lastiklerinde belki gerekmiyordur, bilmiyorum.
İnce siboplu lastiğe hava basarken mutlaka sibop gövdesini çıkartıyorum, bunun için sibop anahtarı gerekiyor, zaten tubeless sıvısı ile birlikte veriliyor o.
umarım yardımcı olmuşumdur.
 
@ratm

Cok tesekkurler cevap icin.

Yol bisikletine yapmak istiyorum. Lastik konusunda karar veremedim henuz, bir de o dert var :kötü:
Evde var malzemelerim, benzin istasyonu da uzak zaten oraya gidip gelmektense alayim dursun kenarda pompa. En yakin benzin istasyonu da 5 km civari zaten.

Tubeless sivi icin bir oneriniz var mi, internette arastirdim bir suru farkli marka/urun var ama birbirinden cok da farkli oldugunu dusunmuyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: ratm
@umutcelik

Ben Schwalbe Doc Blue kullanıyorum, en yaygın ve kolay bulunanı o zaten. Bir ara yurtdışı karşılaştırmalarına bakmıştım, doc blue fena bir sıvı değil , testlerde üst sıralarda, o yüzden onu tercih edebilirsin. Fiyatlar tabii uçmuş. Yurtdışında komik rakamlara alıyorlar biz burada sıvıya deli para ödüyoruz. Allahtan sizin lastikler ince, çok fazla sıvı gerekmiyor :))
 
@ratm
Bunun gibi kitler var hepsi bir arada. Iyi bir lastikle beraber bulabilirsem hepsini beraber alip aradan cikartayim diyorum.

(link)
 
@umutcelik

Olabilir tabii, mantıklı.
 
Geri