Salih Dinçer
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 30 Haziran 2011
- Mesaj
- 1.002
- Tepki
- 687
- Şehir
- İstanbul
- Bisiklet
- Sedona
Merhaba Arkadaşlar,
Herkesin ehliyeti olmayabiliyor ve bu konuda bazı şeyler göz aşinalığı olması gerekebiliyor. Bilgimizi de tazelemek açısından sorduğum sorulara aşağıdaki cevabı aldım. Faydalı olması dileğiyle kazasız pedallamalar...
Dip Not: Sondaki bilgiler kıymetli!
Sn. Salih DİNÇER
Öncelikle bisiklet kullanımı hakkında göstermiş olduğunuz titiz ve bilinçli tavrınızdan dolayı sizi tebrik ediyoruz. Otoyol üzerinde bisiklet kullanmak için uygun yaştasınız. Anlattığınıza göre bisikletinizin güvenlik açısından gerekli aksesuarlara sahip olduğunu görüyorum. Ayrıca kendi güvenliğiniz için de Kask ta taktığınızı söylüyorsunuz. Bu açıdan dikkatli ve bilinçli bir bisiklet kullanıcısı olduğunuz ortada.
Sn. Salih Bey İsterseniz öncelikle ülkemizde yürürlükte olan 2917 Sayılı Karayolları Kanununda Bisiklet Kullanımına dair yer alan kurallara bir bakalım.
Bisiklet, Motorlu bisiklet, Motosiklet ve Sürücüleri ile İlgili Kurallar
Madde 136- Bisiklet, motorlu bisiklet ve motosiklet sürücülerinin uyacakları kurallar aşağıda gösterilmiştir.
a) Bisiklet, motorlu bisiklet ve motosikletlerin;
1) Yaya yollarında sürülmesi,
2) Ayrı bir bisiklet yolu olduğu halde, bisiklet ve motorlu bisikletlerin taşıt yollarında sürülmesi,
3) İkiden fazlasının taşıt yolunun bir şeridinden yan yana sürülmesi,
4) Bunlara, sürücü arkasında yeterli bir oturma yeri olmadıkça başka kişilerin bindirilmesi,
5) Sürücü arkasında yeterli oturma yeri olsa bile bir kişiden fazlasının taşınması,
6) Bu araçlarla, diğer araçlar izlenirken, geçilirken, manevra yapılırken; karayolunu kullananların hareketini zorlaştırıcı, tehlike doğurucu davranışlarda bulunulması,
7) İzin alınarak yapılan gösteriler dışında, bu araçlar üzerinde akrobatik hareketler yapılması,
8) Bunların, başka bir araca bağlanarak, asılıp tutunarak sürülmesi,
9) Sürülmeleri sırasında; elde bagaj, paket ve benzerlerinin taşınması, bu Yönetmeliğin 134 üncü maddesindeki kurallara aykırı yük yüklenmesi,
10) Üç tekerlekli ve özel şekilde imal edilmiş motosikletler hariç, bu araçlar üzerine kasa, sandık ve benzerleri yaptırılarak ve karayollarında sürülerek ticari amaçlı yük taşımalarında kullanılması, yasaktır.
b) Özel şekilde imal edilmiş 3 tekerlekli motosikletlerle sadece yük taşınabilir. Bunlar hiç bir şekilde yolcu taşımak üzere imal ve tadil edilemezler. Aynı zamanda yük taşımak için yapılmış olan kasa kısmı sürücünün ön tarafında bulunacak şekilde imal edilemez.
c) Bisiklet sürenlerin en az bir elleri, motorlu bisiklet sürenlerin manevra için işaret verme halleri dışında iki elleri ve motosiklet sürenlerin devamlı iki elleri ile taşıtlarını sürmeleri zorunludur.
Ayrıca Uymamız gereken Trafik İşaretlerine de kısaca bir bakalım.
(T-13) BİSİKLET GEÇEBİLİR
http://www.reformtrafik.com/panel/urunResim/74441305448936.jpg
Bu işaret levhası, bir bisiklet yolunun bu işaretin konulduğu yola bağlandığını ya da bisikletlilerin yol eksenini dik olarak karşıya geçebilecekleri kesimleri belirtmek için kullanılabilir.
(TT-6) MOTOSİKLET HARİÇ MOTORLU TAŞIT TRAFİĞİNE KAPALI YOL
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Motosiklet-Haric-Tasit-Trafigine-Kapali-Yol_403.jpg
Bu işaret levhası, sepetsiz motosikletler ve motorlu bisikletler dışındaki her türlü motorlu taşıtın girmesinin yasak olduğunu bildirir.
(TT-7) MOTOSİKLET GİREMEZ
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Motosiklet-Giremez_404.jpg
Bu işaret levhası, motosiklet girişinin yasak olduğunu bildirir. Bu işaret levhası daha ziyade şehir içi yollarda, söz gelişi aşırı gürültü gibi sebeplerle, motosiklet trafiğinin uygunsuz olduğu düşünülen yerlerde kullanılabilir.
(TT-8) BİSİKLET GİREMEZ
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Bisiklet-Giremez_405.jpg
Bisikletlerin bu yola girmelerinin yasaklanmış olduğunu belirtir. Bisiklet sürücülerinin bu yola girmeleri gerekir.
(TT-9) MOTORLU BİSİKLET GİREMEZ
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Motorlu-Bisiklet-Giremez_406.jpg
Bu işaret levhası, motorlu bisiklet girişinin yasak olduğunu bildirir.
(TT-18) MOTORLU TAŞIT GİREMEZ
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Motorlu-Tasit-Giremez_417.jpg
Bu işaret levhası, bisikletliler ile hayvanlar tarafından çekilen araçlar hariç
Motosikletler ve motorlu bisikletler de dâhil her türlü motorlu taşıtın girmesinin yasak olduğunu bildirir.
(TT-19) TAŞIT GİREMEZ
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Tasit-Giremez_418.jpg
Bu işaret levhası bisiklet, motorlu bisiklet ve el arabası dışındaki her türlü taşıtın girmesinin yasak olduğunu bildirir.
(TT-27) ÖNDEKİ TAŞITI GEÇMEK YASAKTIR
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/ondeki-Tasiti-Gecmek-Yasaktir_428.jpg
Bu işaret levhası, iki tekerlekli mopedler (motorlu bisikletler) ve yanında sepeti olmayan iki tekerlekli motosikletler ile bisikletlerin dışındaki taşıtların geçilmesinin yasak olduğunu bildirmek için kullanılır.
(TT-38a) MECBURİ BİSİKLET YOLU
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Mecburi-Bisiklet-Yolu_449.jpg
Bu işaret levhası, bisikletlilerin bisiklet yolunu kullanmak zorunda olduklarını ve
diğer araçların aynı yolu kullanma haklarının olmadığını bildirir.
(TT-38b) MECBURİ BİSİKLET YOLU SON
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Mecburi-Bisiklet-Yolu-Sonu_450.jpg
Bu işaret levhası, bisiklet yolunun sona erdiğini bildirir ve sadece TT-38a nolu Mecburi Bisiklet Yolu işaret levhası ile belirtilen zorunluluğunun sona erdiğini belirtmek için kullanılır.
Ayrıca bisiklet kullanırken trafikte uyulması gereken kuralların neler olduğu hakkında kısaca bahsetmekte yarar görüyorum;
• Trafik halinde seyir eden araçların sizi fark etmelerini sağlamanız gerekir. Bunun için gündüz kırmızı, sarı ve turuncu, gece ise beyaz renkli kıyafetler giymelisiniz. Ve bisikletinizde mutlaka ışık ve reflektörler bulundurmalısınız.
• Her an bir tehlike ile karşılaşabileceğinizi öngörüp hazırlıklı olmalısınız. Ve zorunlu olmadıkça tünel veya alt geçitleri kullanmamalısınız.
• Bisikletli sürücü şehir içi 30 km/s hız sınırına uymak zorundadır.
• Gideceğiniz yolda bisiklet yolu var ise önceliğiniz bu yollarda seyir etmek olmalıdır. Bisiklet yolu yok ise yolun en sağından gitmek zorundasınız.
• Trafik tıkalı ve yavaş ilerliyorsa arabaların kullandığı şeritten gitmelisiniz. Hem bu şekilde arabaların hızına eş değer de ilerleyebilir hem de sürücüler tarafından sıkıştırılma ihtimaliniz ortadan kalkmış olur.
• Yol kenarında paralel bir şekilde park edilmiş araçların kapıları aniden açılabilir. Bu sebeple arkanızdan korna çalıp sizden yol isteyen araçların önünüze geçmesine izin vermemelisin, park halindeki araçlar ile aranızdaki takip mesafenizi korumalısınız.
• Kırmızı ışık yandığında arabaları sağdan geçmemelisiniz. Çünkü her iki taraftan açılan kapılara çarpabilirsiniz.
• Işıklar yandığı sırada bulunduğunuz yolun kullandığınız kısmının tam ortasında durmanız, araç sürücüleri tarafından sıkıştırılma ihtimalinizi ortadan kaldırmış olacaktır. Işık değiştiğinde ise ortalama hızınıza ulaşın, ardından sağa yanaşarak sürücülerin sizi geçmelerine izin vermelisiniz.
• Sağa dönüşlerde yolun sağında kalmalı, fakat arkadan gelebilecek araç ile kaldırım arasında sıkışmamaya dikkat etmelisiniz. Sola dönüşlerde ise hızlıca sol omzunuzun üstünden yol durumunu kontrol etmelisiniz. Yol boş ise paralel şekilde ilerleyip sola dönüşünüzü tamamlamalısınız.
• Bisiklet kazalarının çoğunluğu, trafikte el İşaretlerinin bisiklet sürücüleri tarafından neredeyse hiç kullanılmamasından kaynaklanmaktadır. Bu sebeple dönüşlerde, şerit değişikliklerinde ve durmak istediğinizde vücudunuzla işaret vermeniz sizin faydanıza olacaktır. Sağa dönüşlerde sağ kolunuzla, sola dönüşlerde sol konulunuzla sinyal vermelisiniz. Fren yapmak istediğinizde ise sağ kolunuzu avuç içiniz arkaya dönük olacak şekilde hafifçe kaldırmalısınız.
• Kendinize güçlü bir korna veya zil temin etmelisiniz. Ya da gerekli durumlarda yüksek sesle bağırarak karşınızdaki sürücüyü uyarmalısınız.
• Sürücüler sizi bilerek ve isteyerek sıkıştırdıklarında bağırmadan, kızgın tepkiler vermeden yolunuza devam etmelisiniz. Aksi halde saldırgan kişiye amacına ulaşmada fırsat sağlamış olursunuz.
Herkesin ehliyeti olmayabiliyor ve bu konuda bazı şeyler göz aşinalığı olması gerekebiliyor. Bilgimizi de tazelemek açısından sorduğum sorulara aşağıdaki cevabı aldım. Faydalı olması dileğiyle kazasız pedallamalar...
Dip Not: Sondaki bilgiler kıymetli!
Sn. Salih DİNÇER
Öncelikle bisiklet kullanımı hakkında göstermiş olduğunuz titiz ve bilinçli tavrınızdan dolayı sizi tebrik ediyoruz. Otoyol üzerinde bisiklet kullanmak için uygun yaştasınız. Anlattığınıza göre bisikletinizin güvenlik açısından gerekli aksesuarlara sahip olduğunu görüyorum. Ayrıca kendi güvenliğiniz için de Kask ta taktığınızı söylüyorsunuz. Bu açıdan dikkatli ve bilinçli bir bisiklet kullanıcısı olduğunuz ortada.
Sn. Salih Bey İsterseniz öncelikle ülkemizde yürürlükte olan 2917 Sayılı Karayolları Kanununda Bisiklet Kullanımına dair yer alan kurallara bir bakalım.
Bisiklet, Motorlu bisiklet, Motosiklet ve Sürücüleri ile İlgili Kurallar
Madde 136- Bisiklet, motorlu bisiklet ve motosiklet sürücülerinin uyacakları kurallar aşağıda gösterilmiştir.
a) Bisiklet, motorlu bisiklet ve motosikletlerin;
1) Yaya yollarında sürülmesi,
2) Ayrı bir bisiklet yolu olduğu halde, bisiklet ve motorlu bisikletlerin taşıt yollarında sürülmesi,
3) İkiden fazlasının taşıt yolunun bir şeridinden yan yana sürülmesi,
4) Bunlara, sürücü arkasında yeterli bir oturma yeri olmadıkça başka kişilerin bindirilmesi,
5) Sürücü arkasında yeterli oturma yeri olsa bile bir kişiden fazlasının taşınması,
6) Bu araçlarla, diğer araçlar izlenirken, geçilirken, manevra yapılırken; karayolunu kullananların hareketini zorlaştırıcı, tehlike doğurucu davranışlarda bulunulması,
7) İzin alınarak yapılan gösteriler dışında, bu araçlar üzerinde akrobatik hareketler yapılması,
8) Bunların, başka bir araca bağlanarak, asılıp tutunarak sürülmesi,
9) Sürülmeleri sırasında; elde bagaj, paket ve benzerlerinin taşınması, bu Yönetmeliğin 134 üncü maddesindeki kurallara aykırı yük yüklenmesi,
10) Üç tekerlekli ve özel şekilde imal edilmiş motosikletler hariç, bu araçlar üzerine kasa, sandık ve benzerleri yaptırılarak ve karayollarında sürülerek ticari amaçlı yük taşımalarında kullanılması, yasaktır.
b) Özel şekilde imal edilmiş 3 tekerlekli motosikletlerle sadece yük taşınabilir. Bunlar hiç bir şekilde yolcu taşımak üzere imal ve tadil edilemezler. Aynı zamanda yük taşımak için yapılmış olan kasa kısmı sürücünün ön tarafında bulunacak şekilde imal edilemez.
c) Bisiklet sürenlerin en az bir elleri, motorlu bisiklet sürenlerin manevra için işaret verme halleri dışında iki elleri ve motosiklet sürenlerin devamlı iki elleri ile taşıtlarını sürmeleri zorunludur.
Ayrıca Uymamız gereken Trafik İşaretlerine de kısaca bir bakalım.
(T-13) BİSİKLET GEÇEBİLİR
http://www.reformtrafik.com/panel/urunResim/74441305448936.jpg
Bu işaret levhası, bir bisiklet yolunun bu işaretin konulduğu yola bağlandığını ya da bisikletlilerin yol eksenini dik olarak karşıya geçebilecekleri kesimleri belirtmek için kullanılabilir.
(TT-6) MOTOSİKLET HARİÇ MOTORLU TAŞIT TRAFİĞİNE KAPALI YOL
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Motosiklet-Haric-Tasit-Trafigine-Kapali-Yol_403.jpg
Bu işaret levhası, sepetsiz motosikletler ve motorlu bisikletler dışındaki her türlü motorlu taşıtın girmesinin yasak olduğunu bildirir.
(TT-7) MOTOSİKLET GİREMEZ
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Motosiklet-Giremez_404.jpg
Bu işaret levhası, motosiklet girişinin yasak olduğunu bildirir. Bu işaret levhası daha ziyade şehir içi yollarda, söz gelişi aşırı gürültü gibi sebeplerle, motosiklet trafiğinin uygunsuz olduğu düşünülen yerlerde kullanılabilir.
(TT-8) BİSİKLET GİREMEZ
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Bisiklet-Giremez_405.jpg
Bisikletlerin bu yola girmelerinin yasaklanmış olduğunu belirtir. Bisiklet sürücülerinin bu yola girmeleri gerekir.
(TT-9) MOTORLU BİSİKLET GİREMEZ
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Motorlu-Bisiklet-Giremez_406.jpg
Bu işaret levhası, motorlu bisiklet girişinin yasak olduğunu bildirir.
(TT-18) MOTORLU TAŞIT GİREMEZ
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Motorlu-Tasit-Giremez_417.jpg
Bu işaret levhası, bisikletliler ile hayvanlar tarafından çekilen araçlar hariç
Motosikletler ve motorlu bisikletler de dâhil her türlü motorlu taşıtın girmesinin yasak olduğunu bildirir.
(TT-19) TAŞIT GİREMEZ
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Tasit-Giremez_418.jpg
Bu işaret levhası bisiklet, motorlu bisiklet ve el arabası dışındaki her türlü taşıtın girmesinin yasak olduğunu bildirir.
(TT-27) ÖNDEKİ TAŞITI GEÇMEK YASAKTIR
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/ondeki-Tasiti-Gecmek-Yasaktir_428.jpg
Bu işaret levhası, iki tekerlekli mopedler (motorlu bisikletler) ve yanında sepeti olmayan iki tekerlekli motosikletler ile bisikletlerin dışındaki taşıtların geçilmesinin yasak olduğunu bildirmek için kullanılır.
(TT-38a) MECBURİ BİSİKLET YOLU
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Mecburi-Bisiklet-Yolu_449.jpg
Bu işaret levhası, bisikletlilerin bisiklet yolunu kullanmak zorunda olduklarını ve
diğer araçların aynı yolu kullanma haklarının olmadığını bildirir.
(TT-38b) MECBURİ BİSİKLET YOLU SON
http://www.trafikmarket.com/userfiles/images/product/Mecburi-Bisiklet-Yolu-Sonu_450.jpg
Bu işaret levhası, bisiklet yolunun sona erdiğini bildirir ve sadece TT-38a nolu Mecburi Bisiklet Yolu işaret levhası ile belirtilen zorunluluğunun sona erdiğini belirtmek için kullanılır.
Ayrıca bisiklet kullanırken trafikte uyulması gereken kuralların neler olduğu hakkında kısaca bahsetmekte yarar görüyorum;
• Trafik halinde seyir eden araçların sizi fark etmelerini sağlamanız gerekir. Bunun için gündüz kırmızı, sarı ve turuncu, gece ise beyaz renkli kıyafetler giymelisiniz. Ve bisikletinizde mutlaka ışık ve reflektörler bulundurmalısınız.
• Her an bir tehlike ile karşılaşabileceğinizi öngörüp hazırlıklı olmalısınız. Ve zorunlu olmadıkça tünel veya alt geçitleri kullanmamalısınız.
• Bisikletli sürücü şehir içi 30 km/s hız sınırına uymak zorundadır.
• Gideceğiniz yolda bisiklet yolu var ise önceliğiniz bu yollarda seyir etmek olmalıdır. Bisiklet yolu yok ise yolun en sağından gitmek zorundasınız.
• Trafik tıkalı ve yavaş ilerliyorsa arabaların kullandığı şeritten gitmelisiniz. Hem bu şekilde arabaların hızına eş değer de ilerleyebilir hem de sürücüler tarafından sıkıştırılma ihtimaliniz ortadan kalkmış olur.
• Yol kenarında paralel bir şekilde park edilmiş araçların kapıları aniden açılabilir. Bu sebeple arkanızdan korna çalıp sizden yol isteyen araçların önünüze geçmesine izin vermemelisin, park halindeki araçlar ile aranızdaki takip mesafenizi korumalısınız.
• Kırmızı ışık yandığında arabaları sağdan geçmemelisiniz. Çünkü her iki taraftan açılan kapılara çarpabilirsiniz.
• Işıklar yandığı sırada bulunduğunuz yolun kullandığınız kısmının tam ortasında durmanız, araç sürücüleri tarafından sıkıştırılma ihtimalinizi ortadan kaldırmış olacaktır. Işık değiştiğinde ise ortalama hızınıza ulaşın, ardından sağa yanaşarak sürücülerin sizi geçmelerine izin vermelisiniz.
• Sağa dönüşlerde yolun sağında kalmalı, fakat arkadan gelebilecek araç ile kaldırım arasında sıkışmamaya dikkat etmelisiniz. Sola dönüşlerde ise hızlıca sol omzunuzun üstünden yol durumunu kontrol etmelisiniz. Yol boş ise paralel şekilde ilerleyip sola dönüşünüzü tamamlamalısınız.
• Bisiklet kazalarının çoğunluğu, trafikte el İşaretlerinin bisiklet sürücüleri tarafından neredeyse hiç kullanılmamasından kaynaklanmaktadır. Bu sebeple dönüşlerde, şerit değişikliklerinde ve durmak istediğinizde vücudunuzla işaret vermeniz sizin faydanıza olacaktır. Sağa dönüşlerde sağ kolunuzla, sola dönüşlerde sol konulunuzla sinyal vermelisiniz. Fren yapmak istediğinizde ise sağ kolunuzu avuç içiniz arkaya dönük olacak şekilde hafifçe kaldırmalısınız.
• Kendinize güçlü bir korna veya zil temin etmelisiniz. Ya da gerekli durumlarda yüksek sesle bağırarak karşınızdaki sürücüyü uyarmalısınız.
• Sürücüler sizi bilerek ve isteyerek sıkıştırdıklarında bağırmadan, kızgın tepkiler vermeden yolunuza devam etmelisiniz. Aksi halde saldırgan kişiye amacına ulaşmada fırsat sağlamış olursunuz.