Scudo Sports

Specialized Kadro Tipleri (A1/M4/M5/E5)

ekranci

Daimi Üye
Kayıt
22 Mayıs 2017
Mesaj
234
Tepki
347
Yaş
44
Şehir
Londra
İsim
Kemal
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
Canyon
Specialized yardım sayfasından kadro tiplerini açıklayan yazıyı kaldırmış, buraya ekliyor ve altında özet kısmının çevirisini paylaşıyorum...


What are the differences between A1, M4, E5, and M5 aluminium?

A1 alloy is our workhorse 6061 frame material, employed extensively since 1995. The advantage of this material is the high level of control our engineers have over the production process. Minute differences in alloy mixture, tube dimensions, and heat treating are applied to specific areas of the bike. This allows advanced tube shaping at more attainable price points for added compliance and lighter weight.

M4 alloy is the mountain version of E5; it uses the same allow with different tube shaping and butting profiles to handle the more extreme loads of mountain application. Approximately 30% stronger than A1 alloy, the additional strength means less material can be used for significant weight savings.

M5 alloy is a complex mixture of the best alloys for a specific job and is a higher-grade 6000-series alloy. When building an M5 tubeset, the most appropriate alloy is used for each section of the bike to balance strength and weight requirements. For example, a mountain bike down tube supports a tremendous amount of load during its life, so a very strong and fatigue-resistant alloy is optimal for this application. On the other hand, the top tube carries a relatively small load, so a lighter alloy can be used in this area.

E5 alloy is a proprietary alloy which allows our engineers unmatched freedom to manipulate the inner and outer shapes of the tubing. However, the biggest advantage of the E5 is it's weld-recovery properties. Aluminium in any form does not like to be heated and cooled much. What makes E5 special is the phenomenal strength it possesses at the joint after welding. Under normal conditions bikes don't fail in the middle of a tube unless they are engineered poorly, so this stronger joint means overall frame strength can be improved with less material.

In summary:
A1
gets the job done well; function is the focus
6000-series alloy
entry level
allows for butting of tubes and can be manipulated as needed

M4
takes ordinary to the extraordinary!
higher-grade 6000-series alloy
15% higher tensile strength than A1
allows more aggressive tube shaping and butting
better weight and ride quality

M5/E5
Now you've reached amazing!
custom-blend alloy
15% higher tensile-strength than M4
most aggressive butting
best weight and ride quality

((link))

En alttaki özet kısmının, düzyazıdan da biraz bilgi alınarak çevirisi şöyle:

A1, M4, M5 ve E5 alaşımlı kadrolar arasındaki fark nedir?

A1
- İş yapar, fonksiyon odaklı
- 6000-serisi aluminyum alaşım (6061)
- Giriş seviyesi
- Butting uygulanabilir, gerekli yerlerde şekillendirilebilir (ve alaşım da farklılaştırılabilir)

M4
- 6000 serisi, daha kaliteli alaşım
- A1'e göre yaklaşık %30 daha sağlam (Ç.N: %15 daha yüksek "tensile strength" diyor, ama düz yazıda da %30 daha sağlam denmiş)
- Daha sağlam olduğu için daha az malzeme kullanarak hatırı sayılır ölçüde hafiflik kazanımı sağlanır

M5 ve E5
- Özel alaşım
- Kadronun her parçası, değişen ağırlık ve hafiflik ihtiyaçlarına göre özel/farklılaşan alaşımlar ile üretilir. Örneğin down tube için yorulmaya dayanıklı ve ekstra güçlendirilmiş alaşım kullanılırken, görece daha az yük taşıyan top tube için daha hafif alaşım kullanılır.
- M4'e göre %15 daha güçlü (Ç.N: "tensile strength")
- En yüksek oranda butting uygulanır
- En hafif, en iyi sürüş kalitesi
 
Scudo
@ekranci
Bilgi içim teşekkürler karbon ile ilgili var mı bu tarz şeyler
 
Geri