Scudo Sports

İnceleme Shimano Nexus 8 Vites

Konuyu hotrlatmış olayım.
Single speed / fixie bir bisikletim var.
Şehir bisikletine çevirmeye müsait tam dönüşümü düşünüyordum nexus konusuyla karşılaştım. Özellikle Hollanda tipi bisikletlerde kullanıldığını görünce.

Nexus 8 göbeği düşünüyorum, araştırıyorum bu aralar.
Genelde sorunsuz olduğunu herkes söylüyor, tüm youtube videoları ve forumlarda bu şekilde veriler buldum.

Fakat biraz önce bisikletçimi arayıp sorduğumda hem piyasada şuan bulunmadığını hem de çok sıkıntılı bir sistem olduğunu sürekli arıza verdiğini ve kimsenin yapmaya yanaşmadığını (kapalı devre/sisztem olduğu için) söyledi.

Kafam karıştı.

nexus 7 olsun 8 olsun yillardir sehir bisikletlerimde kullaniyorum. Senede tahminim 5 bin civari yapiyorumdur bu bisikletlerle. Yagmur, camur, kar, ruzgar dinlemeden her kosulda disarida da kaliyor bisikletler simdiye kadar herhangi bir sorun yasamadim.
Yaz - kis degisiminde vites kablosu sicaklik yuzunden genlestigi icin onu sikilastiyorum sadece herhangi bir bakim da gerekmiyor.

Size cok sikintili oldugunu, surekli ariza verdigini soyleyen bisikletciye tam olarak ne ariza verdigini sorun buyuk ihtimalle lafi geveleyip net bir sey soyleyemeyecektir. Kimsenin yapmamaya yanasmamasinin sebebi de buyuk ihtimalle mekanik bilgilerinin yeterince iyi olmamasi. Burada nexus, alfine, rohloff vs. butun kapali sistemleri tamir eden ustalar var, hicbirisi de mirin kirin etmiyorlar.
 
Scudo
@umutcelik Ben bir göbek bakmaya başlayayım ozaman bir de usta buldukmu tamamdır :D

Sizin bahsettiğiniz yer tabi Amsterdam malum Türkiye'ye gelince kurumsal firmaların bile ayarı kaçıyor.
Biz onları da kendimize benzetiyoruz. :D
 
@umutcelik Ben bir göbek bakmaya başlayayım ozaman bir de usta buldukmu tamamdır :D

Sizin bahsettiğiniz yer tabi Amsterdam malum Türkiye'ye gelince kurumsal firmaların bile ayarı kaçıyor.
Biz onları da kendimize benzetiyoruz. :D

Eger eliniz biraz yatkinsa, gerekli malzemeleri alarak siz de yapabilirsiniz tamir. Youtube uzerinde dunya kadar video var. Bakim da dedigim gibi hemen hemen hic gerektirmiyor, 2 yil ya da 5000 km'de bir gobek yaginin degistirilmesi tavsiye ediliyor, hanimin bisiklette muhtemelen 10 senedir ayni yag vardir sorun yasamadi.
 
  • Beğen
Tepkiler: bonder76
Eskiyen göbeğimi değiştirdikten sonra 1 senedir severek kullanıyorum bozulmayı geçtim ayarı bile bozulmadı. Bisikletimi satıp cromoly bir tur bisikleti almayı düşündüğüm zamanlar oluyor ama bir türlü satmak istemiyorum. Çünkü kullanımı zevkli, pratik ve sorunsuz.
 
  • Beğen
Tepkiler: bonder76
Konuyu hotrlatmış olayım.
Single speed / fixie bir bisikletim var.
Şehir bisikletine çevirmeye müsait tam dönüşümü düşünüyordum nexus konusuyla karşılaştım. Özellikle Hollanda tipi bisikletlerde kullanıldığını görünce.

Nexus 8 göbeği düşünüyorum, araştırıyorum bu aralar.
Genelde sorunsuz olduğunu herkes söylüyor, tüm youtube videoları ve forumlarda bu şekilde veriler buldum.

Fakat biraz önce bisikletçimi arayıp sorduğumda hem piyasada şuan bulunmadığını hem de çok sıkıntılı bir sistem olduğunu sürekli arıza verdiğini ve kimsenin yapmaya yanaşmadığını (kapalı devre/sisztem olduğu için) söyledi.

Kafam karıştı.
Nexus sistem arıza veriyor diyen bisikletçi den korkulur. Nexus 8, alfine göbeklere kıyasla daha sorunsuz ve yük altında daha iyi yanıt vermesiyle bilinir. Kaldı ki insanlık dışı muamelelere maruz bırakıldığında en son hata verecek vites sistemi kapalı veya şanzımanlı sistem diye tabir olunan göbekten vitestir.

Göbekten vites sunduğu vites aralığının açık sistemin sunduğu dan az olması ve ağırlık mevzuundan tercih edilmez. Ancak keyif için toplanan bir bisiklette vereceği tadı Bianchi Ferrari işbirliği ile yapılan karbon kadro vermez veremez.

Yurtiçinde temin mevzuu şu dönem zor olduğu doğrudur. Kendim göbeği şanta örülü vaziyette yurtdışında 1400-1500TL civarına almıştım. Sjs cycles sitesinden.

Göbekten vitesliler Y.Y.D. başlığını okumanız tavsiye olunur.
 
  • Beğen
Tepkiler: bonder76
@Upper Architect Evet okudum teşekkürler bilgiler için.

O vakit sanırım elimdeki bisikletleri elimden çıkararak hollanda tarzı malum siteden birşeyler bakmak gerek.
 
Konuyu hotrlatmış olayım.
Single speed / fixie bir bisikletim var.
Şehir bisikletine çevirmeye müsait tam dönüşümü düşünüyordum nexus konusuyla karşılaştım. Özellikle Hollanda tipi bisikletlerde kullanıldığını görünce.

Nexus 8 göbeği düşünüyorum, araştırıyorum bu aralar.
Genelde sorunsuz olduğunu herkes söylüyor, tüm youtube videoları ve forumlarda bu şekilde veriler buldum.

Fakat biraz önce bisikletçimi arayıp sorduğumda hem piyasada şuan bulunmadığını hem de çok sıkıntılı bir sistem olduğunu sürekli arıza verdiğini ve kimsenin yapmaya yanaşmadığını (kapalı devre/sisztem olduğu için) söyledi.

Kafam karıştı.
Kusura bakmayın ama bisikletçiniz biraz saçmalamış göbekten vites sistemleri kapalı bir sistem olduğu için kolay kolay arızalanmaz bakımı kolaydır kaç senedir kullanıyorum bana hiç sıkıntı çıkarmadı bence bisikletçi arkadaş kendisi sistem ile ilgili birşey bilmediği için kötülemiş
 
@hidromek Evet durum onu gösteriyor. Teşekkürler.
 
Hayırlı olsun.Güle güle kullanın...
 
@bonder76
Göbekten Vitesliler GYY diye bir konu başlığı vardı. Bulursam link atacağım şimdi. Orada tüm sorularının yanıtlarını göbekten vitesin üstadları cevaplamış.

Konu budur.
Göbekten Vitesliler Y.Y.D.
 
  • Beğen
Tepkiler: bonder76
Arkadaşlar bendeki ruble 11-34 (tü sanırım).. Nexus 8in vites dişli oranları (ratio mu deniyor buna bilemedim) ile benim ruble in oranlarını karşılaştırırsak... Nexus ça geçersem ne gibi kayıp ya da kazanç olur bilen olur mu?
 
@mervan kızıl 1426829582749_E.png


(link)

linkteki fotoğrafta daha detaylı karsılastırılmıs üç yaprak aynakol ve 11-32 ruble ile
 
  • Beğen
Tepkiler: mervan kızıl
@Saburié teşekkür ediyorum.. 3 yapraklı aynakol olabiliyor mu? Bendeki tek yapraklı (elektrik sistem taktığım için, 3lü aynakol yerine tekli takılması gerekti çünkü) Bu aynakol da 46T dişli..
 
@mervan kızıl

karsılatırma yapılan yol bısıkletı ve dağ bısıkletı harıc tum sistemlerde tek yaprak aynakol var zaten (linkteki fotoğraf)

çok yaprak aynakolla kullanmak hem gereksız hemde gergı felan lazım olacak
 
@mervan kızıl 252109 dosyayı görüntüle


(link)

linkteki fotoğrafta daha detaylı karsılastırılmıs üç yaprak aynakol ve 11-32 ruble ile

Ustam öncelikle bu tablo, 20T arka dişli ile kullanıldığında INTER-7 ve INTER-8 dişli göbekleri için ilgili dişli oranını gösterir.

Parantez içindeki sayılar, her dişli oranının vites değiştirici sistemde karşılık geldiği dişli boyutunu gösterir.

Yani ön dişli/aynakol hem aktarıcılı hem göbekten viteste aynı iken, nexusta arkada 20t dişli takılı olduğu koşullarda; göbek/hazne içi oranlamaya uğrayınca var olan Nexus'un somut vites oranı.

Basitçe tablo, göbekten vites yerine aynı vites oranlarına sahip açık sistemdeki vites oranlarını gösteriyor.
@Saburié teşekkür ediyorum.. 3 yapraklı aynakol olabiliyor mu? Bendeki tek yapraklı (elektrik sistem taktığım için, 3lü aynakol yerine tekli takılması gerekti çünkü) Bu aynakol da 46T dişli..

Üç yaprak aynakol ve ön aktarıcı ile Nexus 8 kullanan var. @ozgurgokalp Türkiye'de bunun kitabını yazan üstad. Aşağıda detaylı anlatımı var. @Saburié nin dediği gibi zincir gergisi kadro dropları yere paralel olsa dahi lazım olur. Çünkü zincir bir anda 10 dişli uzayacak veya kısalacak. Herhalde zincirin doğrudan üzerine atlamasını istemiyorsundur?

Göbekten vites hız yapar mı?

Bu nework 500'ü disk frenli olması, vfren yuvaları bulunmamasından dolayı ben elerdim.

Ayrıca konu ile ilgili olarak ben de tecrübelerimi paylaşayım. Halihazırda nexus 8'li bir bisiklete sahibim. Bu sistemi bisiklete ben uydurdum. İlk önce yukarıda olur mu diye sorulan 3'lü aynakol ile 7-8 ay kadar kullandım. 22 32 44 aynakol ile kullanıyordum. Zincir gergisini de mevcut arka aktarıcımı (acera) vidalarıyla sabit pozisyona getirmek suretiyle kullandım. Bu sistemle hiç bir sorun yaşamadan uzun süre kullandım. Bu arada ben bisikleti sadece hafta sonları sahilde dolaşmak için değil, dağda bayırda, işten eve evden işe, uzun turlarda da kullanan ve her gün istisnasız binen biriyim. Bu 3lü aynakola ile toplam vites aralığım %612 oluyordu ki bu fevkaladenin fevkinde bir rakam. Yokuşları yumuşacık vitesle tırmanıp yokuş aşağı da yardırıp gitmek sonuna kadar mümkün.

Gel gelelim bir gün bisiklet gözüme biraz kirli göründüğü bir gün temizlemek için giriştiğimde iş bir anda komple söküp boyatma döndü. Derken öndeki aynakolu tek yapraklı bir çarkla değiştirip deneme fikri geldi. 3'lü aynakol ile tek yapraklı kol arasında ciddi bir ağırlık farkı vardı. Elimde de nexus 8'i alırken aldığım tekli aynakol olunca denemek istedim. Elimde uygun birkaç tane de arka dişli çeşidi vardı. Üzerindeki 21 diş arka çarkı 16 ile değiştirdim, yanılmıyorsam ön dişli de 33 dişli ile sabitlendi. Kadrom zincirin gerginliğini ayarlayabilecek özellikte olmayan drop down denen arka tekerleğin aşağıdan takıldığı bir kadro olduğundan el yapımı bir zincir gergi çarkı ilavesiyle zinciri de sabitledim ve sonuç harika oldu.

Ben kendi fikrimi yazacak olursam, bu saatten sonra asla klasik aktarıcılı bir sisteme geçmeyi düşünmüyorum. Bu vites sistemini kullanmadan farkı anlayamazsınız. Yokuş tırmanışlarında evet, biraz ağır kalıyor ancak eski bisikletlerimle tırmandığım yokuşları çok daha iyi derecelerle tırmanmaya başladım. Örneğin %12 civarındaki eğimleri dahi tırmanabiliyorum.

Artı gözden kaçan şöyle bir ayrıntı var. Toplam göbekten vitesin ağırlı 1.8 kg civarında. Ama klasik sistemde ön vites kolu, ön attırıcı, arka attırıcı, arka ruble, ön aynakol farkını düştüğünüzde toplamda daha bile hafif bir sistem oluyor. Ayrıca sistemin basitliği de insanın içini ferahlatıyor

Sorusu olanlara yardımcı olmaya çalışır, detaylı foto da paylaşabilirim.
Ayrıca @Abdullah.R üstadın yazdığı şekilde göbekten vites, vites aralığı için değildir. Göbekten/kapalı sistem; vites aralığı ve ağırlık dengesini arkaya doğru artırması dışında eksisi olmayan, çoğunluğun en konforlu vites sistemi diye tanımladığı sistemdir.

Göbekten vites hız yapar mı?

Konu biraz dağılmış, bisiklet markalarına kaymış. Daha mühimi, göbek vitesin temel avantajları atlanarak vites aralığına odaklanılmış. Konuyu tekrar başa sarayım.

Arkadaşlar, göbek vitesin temel avantajı vites aralığının yüksek olması falan değildir. Burada bir yanlış anlaşılma var. Sanki göbek vites + üçlü aynakol ile çok yüksek vites aralığı elde ediliyormuş, göbek vites bu yüzden tercih edilmeliymiş gibi izlenim edinenler olmuş. Tam tersine, göbek viteste -tekli aynakol ile- vites aralığı yetersizdir. Anca üçlü aynakol ekleyerek göbek vitesin bu dezavantajı giderilerek, normal herhangi bir derailleur bisikletle eş hale getiriliyor. Fuji Touring ile kıyaslama yaparak biraz açayım bunu.

Shimano Nexus-8 vites aralığı: %307
Fuji Touring arka ruble vites aralığı: %309

Yani göbek vites, sadece arka aktarıcının vites aralığını sağlıyor. Oysa Fuji Touring'de ilaveten bir de %185 oran sağlayan ön aktarıcı var, toplamda %571 ediyor (%309 x %185). Dolayısıyla Fuji'nin (ve çoğu 3x9 bisikletin) toplam vites aralığı Nexus-8'den yüksektir. Göbek vites, üçlü aynakol ile birlikte kullanılırsa, vites aralığı anca 3x9 derailleur (açık) vitesli bisikletle başa baş geliyor. Yani göbek vites sadece arka vitesin yerini aldığı gibi, sadece arka vitesin transmisyon aralığını sağlıyor. Ez cümle, eğer vites aralığını arttırmak için göbek vites düşünüyorsanız hiç düşünmeyin, çünkü orada göbek vites hiç bir avantaj sağlamıyor. Sadece yerini aldığı arka rublenin vites aralığını veriyor.

Göbek vitesin avantajı ise çok daha başka yerlerde:
1. Arka tekerin sağlamlığını arttırmak (%90 sebep)
2. Arka vitesin sağlamlığını arttırmak ve bakım gerektirmez hale getirmek (%10 sebep)

Bu iki avantajı elde edebilmek için göbek vites istiyoruz. Fakat göbek vites sadece arka aktarıcının transmisyon aralığını verdiği için tek yaprak aynakol ile bisikletin toplam vites aralığı düşük kalıyor. Dolayısıyla göbek vitese bir de üçlü aynakol eklemek lazım ki, bisikletin toplam vites aralığı normal bir 3x8 bisikletten geri kalmasın.

Üçlü aynakolun amacı vites aralığında öne geçmek değil, geri kalmamak. Olay bu kadar basit.

Yukarıda göbek vitesin temel iki avantajını sıraladım. Konu uzamasın diye bunun detayına girmiyorum ama şu linkte bundan biraz bahsetmiştim:
Sınırsız bütçe mükemmel tur bisikleti

Kısaca, arka teker sağlamlığı çağdaş tur bisikleti teknolojisinde hala aşılamamış bir problem olarak duruyor. Hala yüklü tur bisikletleri stabilize yolda tel kırıyorlar, hala insanlar mecburen 26 jantla tura çıkıyorlar, 26 jantın dezavantajlarına rağmen arka teker sağlamlığı için buna mecbur kalıyorlar. Tur bisikleti imalatçıları hala "domuz gibi sağlam" 28 jant arka teker yapmaktansa, bisikletin yanında yedek jant teli verecek kadar ezik durumdalar. 2015 senesindeyiz ve hala bisiklet imalatçıları arka teker sağlamlığı problemini aşamamış durumdalar. İşte göbek vites + üçlü aynakol (diğer tur avantajlarının yanında) 28 jant ile 26 janttan dahi sağlam teker elde etmenin bir yoludur. Bir de tur bisikleti imalatçıları bunu görebilse...

Sn @ozgurgokalp, sizin mevzuya gelince, üçlü aynakolu tekli aynakola çevirmenize üzüldüm doğrusu. Mükemmel bir tasarım yapmıştınız. Bisiklet imalatçılarının/tasarımcılarının kafalarına vura vura gösterilmesi gereken bir konsepte imza atmıştınız. Dünya çapında ciddi bisiklet dergilerine konu olabilecek bir çalışmaydı. Bundan geri adım atarak bisikletin toplam vites aralığını yarıya düşürmüşsünüz. Bunun için zorlayıcı bir sebep var mıydı merak ettim.
 
Son düzenleme:
Konuyu hortlatiyorum, sram göbekten 7 vitesli bir sistemin vites teli nasıl takılıyor.
 
Geri