Scudo Sports

Shimano mineral oil yerine hangi yağı kullanabiliriz?

@Uğur Sabuncu

XLC'nin değil mi o? XLC ürünleri bisiklete benzin istasyonlarındaki ürünlerden daha çok zarar verebilir.
 
Scudo
@Burak_Dingiloglu

Merhaba. Biraz daha açıklarmısınız?
 
@SerkanH

XLC'nin ürünlerinin kalitesiz olduğunu düşündüğümden serzenişte bulundum. Yoksa bariz bir şekilde bisiklete zarar vermiyor tabii ki verse satılmaz. Önerilen ürününde XLC'inse bedavada olsa kullanmamayı tercih ederdim.
 
Sakın yanlış anlamayında daha önce kaçkere hidrolik fren doldurdunuz ? Kaç markanın kaç modeline hidrolik sıvısı takviye,dolum veya hava alma çeşitli bakım işleri yaptınız ? Amacım sadece öğrenmek tartışma yaratmak değil...
 
@Burak_Dingiloglu

Emin olun ki Shimano' nun hidrolik yağı ile Tektro' nun hidrolik yağı arasında hiç bir fark yok.. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Uğur Sabuncu
@Burak_Dingiloglu

Mineral yağ petrol türevidir ve şampuan bebeklerle ilgili hassas ürünler olsun bu tarz kozmetik ve temizlik ürünlerinde yıllardır kullanılmakta.Düzgün ayrıştırılmış bir mineral yağın kanserojen içerdiğine inanılmamakta ve güncel olarakta bahsettiğim gibi kozmetik ürünlerde kullanılmakta zararsız olduğu ne kadar doğrudur bilemem (?) Bu kadar önem verilmeyen rafinesi sanırım Grup 1 diye adlandırılan mineral yağlarda bizim shimano'nun olduğu gibi tarafımıza kullanıma açılmış durumda herhangi bir temas olmadığı düzgün doldurulmuş bir frende [uzun zamanlarca sıkıntısız çalıştığını varsayıyorum çünkü kapalı bir sistem] için bir zararı olmamakta ama dolum aşamasında mutlaka ellere bulaşmakta eldiven ile iş yapmak bir yere kadar artık işin çevreye veya insana zarar vermemekle ilgili olduğuda manidar gerçi dot'unda ondan arta kalır yanı yok bana mantıklı gelen tek açıklama shimano kendi ürününü yine bir farkındalık yaparak satmak istemesi...

Sram ile shimano'nun çekiş sistemleri bile birbiri ile uyumlu çalışmazken frenleri çalışmamış e gayet normal =)
 
@Uğur Sabuncu

Bana soruyorsanız benim 10 veya 100 kez dolduruyor olmam neyi değiştirecek ki, benim sorunum XLC'nin ürünleriyle ilgili. Belli bir standartı olmamasından yakındım ve kalitesiz olduğunu düşünüyorum. Bunun yerine ha Shimano kullanmışım ha Sram kullanmışım ha ne biliyim ne kullanmışım. Benimki sadece önyargı ve tespit.
 
@Burak_Dingiloglu

Önyargı ise yıkmak gerekir,tespit ise doğru kaynak gerekir.Teşekkür ederim tekrar cevapladığınız için.
 
@Uğur Sabuncu

Tecrübeyle sabit,konu dışı. Bedavada verseler XLC ürünü kullanmam.
 
BP direksiyon yağı kullanan arkadaşlar konu güncel frenleriniz nasıl? :)

Ayrıca mineral hidrolik sıvısı olarak aratınca eski pejo sitroen araçlar için tasarlanan mineral yağlar çıkıyor. acaba aynı mıdır?
 
Egrisini dogrusunu bilmiyorum. Cok guvenilir bir kaynaktanda okumadigim icin "kesin budur" diyemem. Ancak mineral yag kullanan sistemler icin ve DOT yaglar icin bir makalede anlatilanlar kisaca soyleydi:

"Fren sistemleri mineral yag veya DOT yag tabanli hazirlanir. Sisteminiz hangisine uygunsa uygun tur yag kullanin! Mineral yag sisteme DOT, DOT sisteme mineral yag asla kullanmayin.

Yag ozelliklerine bakinca:

Mineral yaglar su ile bagdasmaz. Yani mineral yagin icinde su bulunmaz. Havada bulunan su zerrecikleri sisteme nufuz etse dahi yagdan ayrismis olarak haznelenecek asla yaga karismayacaktir.

Ancak Dot yaglar icerisinde su barindirir. Su DOT yaga nufuz ettiginde karisim olarak icerisinde kalir.

Mineral veya DOT tum yaglarin kaynama noktasi vardir.
Dot yagin kalitesine gore (Dot3, Dot4, Dot5.1) isinma ve kaynama noktasi farklidir.
Bu arada DOT5 (DOT5.1 den farkli bir yagdir) yag silikon iceriklidir ve diger DOT yaglar ile asla bagdasmaz. Bu nedenle bisiklet HD fren sistemlerinde asla kullanilmamalidir. Ayni zamanda mineral yag gibi DOT5 de su ile bagdasmaz.

Kaynama noktalari kuru yag (su barindirmayan) ve su karismis yag olarak 2 farkli sonuc verir (asagidaki tabloda Dry boiling point ve Wet boiling point olarak olcumleri verilmis. Yaglara %3,7 oraninda su karistirilmis sonuclar).

Kuru yag deneyinde kaynama sirasi asagidan yukari:
DOT3, DOT4, LHM+ (mineral yag), DOT5.1

Su karismis yag deneyinde kaynama sirasi asagidan yukari:
DOT3, DOT4, DOT5.1, LHM+ (mineral yag)

Tum bunlardan cikan sonuc soyle aciklanabilir:
Mineral yag yuksek kaynama noktasi ve su ile bagdasmamasi nedeni ile hava yapma riskini minimize eder. Ancak Extreme (uç) düşük hava koşullarinda kullanildiginda yag su iceriyorsa, yagdan ayri olarak haznelenen su donarak fren performansinda ciddi probleme sebep olabilir.
DOT yag su icermesi nedeni ile kaynama noktasina daha cabuk ulasir. Bu oldugu takdirde yaga karismis haldeki su buharlasir ve fren sisteminizde hava kabarcigina donusur. Yani hava yapma, fren performansinin zamanla dusmesi sorunu yasanabilir."

Asagidaki tabloda yaglarin kaynama noktalari goruluyor:

Characteristics of common braking fluids
Dry(link)Wet boiling pointViscosity limitPrimary constituent
(link)190 °C (374 °F) 140 °C (284 °F) ?Castor oil/alcohol
(link)205 °C (401 °F)140 °C (284 °F)1500 mm2/s (link)
(link)230 °C (446 °F)155 °C (311 °F)1800 mm2/sGlycol Ether/(link)
(link)249 °C (480 °F)249 °C (480 °F)1200 mm2/sMineral Oil
(link)260 °C (500 °F)180 °C (356 °F)900 mm2/sSilicone
(link) 260 °C (500 °F)180 °C (356 °F)900 mm2/sGlycol Ether/Borate Ester
Wet boiling point defined as 3.7% water by volume

Ayrica bir yerlerde, DOT yagin mineral sistem fren hortumlarinda korozyona, zamanla delinmeye sebep oldugunu da okumustum. Ancak fren hortumlarinin "mineral" veya "DOT yag" ozellikli olarak farkli uretildigini hic gormedim/duymadim. Belki fren elcikleri veya kaliperler icin boyle bir gecerlilik vardir. Sonucta uretici belli bir amaca ve uygun materyale yonelik uretiyor bunlari. Ancak hortum daha genel birsey.
Bu konuda aciklama getiren olursa sevinirim.
 
NOT: Orjinal shimano mineral yag Pembe renkli gorunuyor. Benim bisikleti aldigimda icindeki yag acik sari renkliydi. Su anda ise Tektro-XLC yag kullaniyorum. Hicbir sorunla karsilasmadim. Elbette havasi iyi alindigi takdirde sorunla karsilasmiyorsunuz demek daha dogru :)
 
@suat akman Bende BP yağ kullanmayı planlıyordum ama elim yine pembe renkli shimano mineral yağa gitti. Kablolama sistemlerini değiştirdiğim için bir serviste kablo ve yağı yeniledim ama o köpük alma olayı ve 2 saatlik süre adamı çıldırtıyor. Siz kendiniz mi yağı değiştirdiniz?
 
@Bülent Gökmen
Evet kendim degistirdim. Aslinda cokta karmasik degil.
2 yontem onerebilirim.

1. Eger kit yoksa elinizde ve elcikteki hazne kapagina uygun siringa varsa, bunu oraya takin. Ama zorlamayin yoksa yuvayi bozarsiniz sonra yag kacirabilir. Eger siringa buraya uyarsa, buyuk baska bir siringayi yag doldurup kaliperdeki nipple a baglayin, nipple'i 1/4 veya 1/2 tur gevsetip yagi elcikteki siringadan cikana kadar basin. Sonra borulara vb. tiklayin, kabarciklari yukseltin. Biraz daha basin. Kabarcik gelmiyorsa nipple'i sıkın, siringayi sökün, elcikteki siringayida cikarin ve vidasini kapatin.

2. Yine kit olmadigini varsayalim. Elcikteki hazne kapagini ve lastik contayi cikarin. Buyuk bir siringayi yag doldurup kaliperdeki nipple a baglayin, nipple'i 1/4 veya 1/2 tur gevsetip yagi elcikteki hazneye dolana kadar basin. Sonra elcigi hafif hafif pompalayin, borulara - kalipere tiklayin. Haznedeki kucuk delikten kabarcik cikmayana kadar bunu yapin. Kabarcik gelmiyorsa nipple'i sıkın, siringayi sökün. Hazneye silme yag doldurun, contayi ve kapagi dikkatlice kapayip vidalarini takin.
2. yonteme ait bir video linki:

Önemli hatirlatmalar:
Siringayi basarken sert davranmayin, hortum atabilir, yag basincla hazneden vb. fiskirabilir.
Islemlere baslamadan balatalari sökün, pistonlarin arasina plastik birsey sıkıştırın. Yoksa balatalariniza yag bulasabilir birde onlarla ugrasirsiniz.
Elcikteki haznenin altina bir bez yerlestirin, yag sizar tasarsa yerlere veya bisikletinize akmaz.
 
@suat akman Bende performansından memnun olduğum için değiştirmediğim MAgura Julie (2004) sistem olduğu için ne youtube ne de resmi linklerinde nasıl yapılacağına dair videoya henüz rsatlamadım. Şimdiki sistemlerden biraz farklı. Videodaki gibi sadece üst kısımdan takviye yapmak malesef yetmiyor. Elimde kit mevcut, ilk önce ona ilave ettiğim yağın kabarcıklarının yok olmasını bekliyorum sonrada alt kısımdan yağ basma bölümüne presliyorum. Nasıl yapılacağını görmeme rağmen daha profosyenel bir yöntemin olduğuna eminim. Yoksa arabamın servisteki yağ değişim işlemi bile 3 kat daha hızlı :)
 
başka yazacak biryer bulamadığımdan burada yazıyorum. xlc nin fren bakım setini(xlc tektro mineral yağ) alanlar, fren koluna takılan hava alma contası frene uyumlu değil. ya hazneyi komple çıkaracaksınız ya da shimano huni kullanacaksınız. shimano fren seti demişler ama shimano ya uymuyor nasıl iş anlamadım.

http://www.bikeandoutdoor.com/xlc-br-x03-disk-fren-mineral-yag-seti-9066-35-B.jpg
 
  • Beğen
Tepkiler: Muhlis G.
Geri