Karbon lifinin çitos gibi gevrediği bilgisi enteresanmış

Karbonu yermeye bayılıyoruz tamam ama bazı iddialar da gerçekten komik
Fatigue diyor ecnebiler, stress fatigue diyen de var, anlatılmak istenen şey aynı: Zamanla oluşan yorgunluk. Yani çitos gibi gevreme olayı. Kaynak gösterme gereği duymuyorum çünkü tonla belge, deney hatta grafik var küçük bir aratmayla ulaşabileceğiniz. Sonuç çok net: Karbonun “zamanla gevremesi” yok denecek kadar az, hatta alüminyum ve çelikle kıyaslarsak direk YOK diyebileceğimiz kadar az arkadaşlar.
Karbon bisikletleri ezelden beri konuşuyoruz, ama akılda kalan tek özellik hafiflik oluyor. Neden karbon? Sorusuna verilen yanıt da hafiflik oluyor. Doğru, ama tek başına yeterli değil.

Hafifliğin yanına kesinlikle esnemezlik yazılmalı, yıllara bağlı yorgunluğun (ister fatigue, ister çitos gevremesi deyin) az olması neredeyse sıfır olması yazılmalı. Karbonu en öne taşıyanlar bunlar. Ve bu 3 özellik o kadar önemli ki, eğer karbon çok hafif ama esner yapıda olsaydı, bugün profesyoneller karbon bisiklet kullanıyor olmazdı. Benzer şekilde, eğer karbon materyal çitos gibi gevriyor olsaydı profesyoneller yine karbon bisikletle yarışıyor olmazdı, çünkü çok sık kadro değiştiremezlerdi. Takımların ne kadar büyük giderleri olduğunu biliyoruz, sürekli bisiklet değişimini göze alamazlardı (Her ne kadar firmalarla yaptıkları sponsorluk anlaşmalarıyla bisikletlere para ödemediklerini biliyor olsak da, bu tezimiz yine de çürüyemez)

Gevremenin olmadığını ispatlayabileceğimiz bir diğer örnek de birkaç sezon kullanıldıktan sonra satışa çıkan pro bisikletleri. Bazen Merlin gibi sitelerde, bazen de takımların kendi websitelerindeki shop sayfalarında denk gelmişsinizdir bu bisikletlere. 3-4 sezon kullanılmış bisikletlere sıklıkla denk gelmiştim hatırlıyorum.
Eh, son olarak yaşayan efsane Kudret abimizin 10 yaşını deviren karbon treğini söylemesek olmaz
Karbonun yorulmadığını, liflerin 10 yıla kadar (belki daha da fazla) sapasağlam kaldığını uzun uzun konuştuk. Ama bunun için bazı şartlar da var. En önemlisi vernik ve boya.

Karbonun olumsuz hava şartlarından korunması. Çünkü gerçekten hassas ve ufalanabilen bir yapıya sahip (bildiğiniz kömür) bu yüzden ikinci el bisikletlerde mutlaka dikkat ettiğimiz şart temiz olması. Vuruksuz, soyuksuz, darbesiz olması. Eğer kullanılmamış bir bisikletten bahsediyorsak ve bu bisikletin boya ve verniği ilk günkü gibi korunmuşsa (ayrıca bisiklet güneşte bekletilmemişse, karbonun güneşte depolanmaması gerektiğine dair birkaç bilgi okumuştum onu da başka zaman konuşuruz

) o bisiklet sapasağlamdır diyebiliriz ve gözünüz kapalı alabilirsiniz!
Diye düşünüyorum ben
