İnsanın 400 liraya aldığı bir bisiklete 120 tl bakım ücreti vermesi gerçekten de can sıkıcı bir durum size hak veriyorum ama yasal olarak garanti koşullarının tam işlemesi için de bunlar gerekli.
Bisiklet alırken bunları da baştan hesaplamak lazım, tamam altı üstü bir bisiklet alıyoruz diyebilirsiniz ama, sonuç itibari ile bisiklet trafiğe çıkabilen bir araç, yani araba ile karşılaştırmamın sebebi de bir yerde bu. Bugün karne hediyesi olabilecek bisiklet de var, bir araba fiyatında olan bisiklet de var. 400 liraya aldığınız bisikletin, tekeri patlayacak, zinciri eskiyecek, dişlisi eskiyecek, zincirleri yağlanacak, maşasına bakım yapılacak vs vs vs vs. Bunlar mekanik parçalar, mutlaka ve mutlaka bakım gerektiriyor. Hatta işin daha da farklı bir noktası şu daha pahalı ürünler aldıkça daha fazla bakım yaptırmanız gerektirecek unsurlar oluşabiliyor. Örneğin yanlış hatırlamıyorsam fox maşalarda periyodik bakım zorunluluğu 12-20 saat. Bakın km veya yıl ay değil, saat. Bu bakım periyodlarında maşanıza bakım yaptırmazsanız, üretici, distribütör veya satıcı ürününüzü garanti dışı bırakma hakkına sahip, tabi siz de tüketici mahkemesine gitme hakkına sahipsiniz
Yasal olarak siz bu taşıtı alırken üreticinin garanti şartlarını karşılama taahhüdüne karşılık aldığınız ürünün periyodik bakımlarını yetkili servisinde yaptırmayı kabul etmiş oluyorsunuz. Nasıl arabanın yağ değişimi için garanti süresi içerisinde para verip yaptırıyorsak, bisiklet için de aynı durum (makul fiyatlar dahilinde) geçerli olmalı.
Motosiklet ve araba forumlarına bir girin bakın isterseniz, insanlar araçlarının bakımlarını yaptırmayıp aracı garanti dışında bıraksak daha mı karlı olur onun hesabını yapıyorlar ki bizden alınan periyodik bakım ücretleri onlarınkinin yanında devede kulak.
google arama sonucu 1. site ;
(link)
Yukarıda bir arkadaşın bahsettiği gibi, tekeri patladığı için garantiden lastik değişimi isteyen hatta satıcıyı mahkemeye vermekle tehdit eden insanlar gördü bu gözler. Veya sırf bir üst model kadronun tasarımını beğendiği için, karbon bisikletinin arka bacağını büyük rotor takarak kırıp, ürün değişimi isteyen hatta bunda başarılı olan insanlar biliyorum. Yani şark kurnazlığı üreticimizde de var tüketicimizde de.
Yine yukarıda yazdığım gibi, bence eleştirilmesi gereken ve çözüm bulunması gereken birinci sorun, tüm bisiklet üreticileri ve distribütörlerinin bisiklet servislerinin müşteriyi yolunacak kaz olarak görmelerini engelleyecek bir denetleme sistemi, servis eğitimleri ve satıcının müşteriyi doğru bilgilendirmesini sağlayacak kalifiye personel çalıştırılması.