Scudo Sports

ruble, ön çark boyutları, yardım?

Anonim

Silinmiş hesap
Kayıt
27 Nisan 2005
Mesaj
459
Tepki
305
merhaba arkadaşlar foruma yeni üye oldum, Yıldız Teknik Üniversitesi makina mühendisliği son sınıf öğrencisiyim,
bitirme tezim için bir noktada yardım istiyorum sizden.

tezimin konusu, Hava basıncıyla çalışan bisiklet tasarımı, sizin gibi bisiklet sürme sevdalılarına pekcazip gelmeyecek belki ama benzin ve elektrik kullanımındansa öpüp başımıza koymamız gerekir bu temiz enerjiyi.

neyse şimdi gelelim soruma, öncelikle normal standart bisikleti harekete geçirmek için gerekli momenti hesaplamam gerekiyor, bunun içinse ön ve arka dişililerin(tamamına ruble deniyor sanırım) çaplarını bilmem gerekiyor. bu çaplar standartmıdır, ya da kaç çeşidi vardır en çok kullanılan çark boyutu nedir beni bilgilendirirseniz sevinirim. internete baya bakındım ama boyutlar hep diş sayısı üzerinden söylenmiş, dişlerin ölçülerini bilmediğimden ordan da bir çıkarım yapamadım.

bir de son bir istek olarak; ilk hareket sırasında kendiniz tahmini olarak kaç kg lık bir kuvvet uyguluyorsunuz pedala bunu bi tahmin edip söylerseniz çok yardımcı olacak çalışmamda.

teşekkürler herkese, projem hakkında soruları olan varsa yanıtlamaya çalışırım onları da, iyi günler
 
Scudo
arkadaşlar lütfen, bu soruyu cevaplayabilecek olan yok mu? bakıyorum bakıyorum internette sürekli diş sayıları üzerinden verilmiş boyutlar, hiç bir yerde çap ölçüsünü bulamadım çıldırmak üzereyim artık
 
Genelde diş sayısı üzerinden konuşuruz, modellerde de öyle belirtilir, aynen denk geldiğiniz gibi. Ölçüp vermek lazım. Ama şimdi dişli sayısı vitesli bisikletlerde çok olduğu için, oldukça değişken bir veri olur bu. Siz nasıl bir tip bisiklet için çalışma yapacaksınız?

Kabaca düşünürsek; iki diş arasına bir zincir baklası giriyor. O da tahminen 2 cm civarı vardır. Ama tam değer için baklanın orta pimlerinden alarak ölçmek lazım. Kendi adıma, en erken yarın gündüz bakıp akşam yazabilirim.

Bir de ben bakındım göremedim ama isterseniz siz de bakın:
(link)

Linkte Shimano'nun çeşitli modelleri için teknik dökümanlar var. Dişli çapına denk gelemedim baktığım modellerde.
 
@Serden Us


öncelikle cevabın için sağol. benim yapacağım bisiklette zaten ekstra vitesler çarklar falan olmayacak, hava tankı boşaldığında normal pedala geçilip kullanılması için öne ekstra bir çark daha takılacak pedal için, arkadaki çark zaten ortak ikisi içinde, zaten kağıt üzerinde olduğu için o çapları ben hesaplayabilirim.

şuanda, normal standart bir bisikleti hareket ettirmek için ne kadar güç uygulaması gerekiyor sürücünün onu hesaplıyorum. bunun için de atıyorum önce 3 arkada 6 çark varsa, ön ve arkadaki en büyük ve en küçük çarkların diş dibi ve dişüstü çapları lazım. yani çarkın en uç noktasından dişlerin üstünden ve dişlerin alt noktalarından ölçülmüş çaplar. 4 ölçününde aynı bisikletten alınması yeterli olur, başka bisikletlerde değişmesi önemli değil, zaten teorik hesaplama olacak sadece, çok çok teşekkürler
 
Serkan bey, pedallara uygulanan kuvvet sabit olamaz. Ben 60 kiloyum, arkadaşım 100 kilo diyelim. Benim bisikletim 20 kilo, onunki ise 14 kilo. Yani bisikleti hareketi geçirmek için sabit kuvvet yok.
Önemli husus: krank kolu uzunluğu da etki eder.
Başarılar!
 
@Mansur KHASSANOV

cevabınız için teşekkürler.

öncelikle dediklerinizi anlıyorum. ama mühendislikte dewğişken diye bir şey olmuyor, o husustan kabullerle sıyrılıyoruz, sonuçta genelleme yapıp hesap yapmak zorundayız çünkü,

bisiklet ağırlığı 12kg, sürücü ağırlığı 80 kg misal, bunun üzerinden hesaplama yapıyorum.

iyi günler
 
Zannediyorum bisiklet ve sürücü için ağırlık varsayımı yapılır. Krank kol uzunluğunu da varsayımla kabul eder. Teorik olduğu için kabul görecektir sanırım.

Ama şimdi benim kilom belli, bisikletin ağırlığı belli, krank kol uzunluğum belli; pedala ne kadar kuvvet uygulayarak bisikleti harekete geçiriyorum? Bence baya zor bir soru. :)
 
@Serden Us

ya hocam esasen ımkan olsa cok zor değil deney yapara hemen ölçülür ama, bu şekil kabullerle falan uğraşıyoruz işte.

köprülü vinç te kullanılan hesaplar var köprü arabasını hareket ettirmek için falan onlardan bir uyarlama yapıyorum bisikletede o şekilde çıkacak bişeyler bakalım çark boyutlarını öğrendiğimde
 
Şimdi şöyle bir durum var:
11 dişli için diş sayısı tek olduğundan dolayı iki diş arası mesafeyi ölçemiyorum tam olarak. Çünkü dişin çıkıntısının karşılığına çukur olan kısmı denk geliyor. Ama ben ölçtüğüm noktaları birazdan resimleriyle beraber yükleyeceğim.

Umarım işinize yarar.
 
Aynakol (ön dişliler):
22-32-44 diş kombinasyonunda Shimano Deore model.

(link)

22 diş (en küçük dişli) için
C=9.5 cm
D=8.2 cm
44 diş (en büyük dişli) için
A=18.4 cm
B=16.9 cm

Ruble (arka dişliler):

11-32 diş kombinasyonunda 9 dişli Shimano Deore model
(link)

11 diş (en küçük dişli) için
B=4.6 cm
C=3.7 cm
(B ve C dişlileri arasındaki çap tam merkezden geçmiyor çünkü üst mesajda da belirttiğim gibi, dişin karşılığına çukur denk geliyor! Alttaki A ölçüsü, diş-çukur arası mesafedir ve çap tam merkezden geçmektedir.)
A=4.2 cm
32 diş (en büyük dişli) için
D=13 cm
E=12.1 cm

Anlaşılamayan ölçüler varsa yardımcı olabilirim.
Bu arada aşırı milimetrik ölçüm yapamadım, cetvelle olduğu kadar ölçebildim.
Kolay gelsin...
 
Gerekli momenti bulmak icin disli caplarini bilmeye gerek yok ki. Disli oranlari, aynakol uzunlugu ve teker capiyla hersey bulunuyor.

Basit bi FBD cizip bisikletin ilk ivmesi icin gereken kuvveti arka tekerlegin yerle temas noktasina yerlestirdigin zaman gerisi geliyor zaten. Disli capina ihtiyac nerede?
 
@onur demirer

hocam dişli oranlarını dediğin şeyi bulmak için zaten çaplar lazım. sadece diş sayısından çıkıyor mu, her çarkın çapı üzerindeki diş sayısıyla orantılı mı bilemiyorum, o kadar içli dışlı değilim bisiklet çarklarıyla, ama dediğiniz gibi diş sayıları oranı çap oranına denk geliyorsa, o halde haklısınız çevrim oranı oradan da bulunabilir.
 
@Serden Us


usta çok sağol öncelikle uğraşmışsın o kadar, bir şey soracağım, sadece ikinci resimdeki B ve C için mi merkezden geçmiyor ölçüler ilk resimdekiler falan merkezden mi geçiyor? sadece maviyle yazıp belirttiğin ölçüler tam çap değilse bu kadarı kafi o kısmı hallederim ben.
 
Evet. Diş sayısı tek olduğu için merkezden geçirdiğiniz zaman diş çıkıntısı, karşıda girintiye denk geliyor. Diğerleri çift sayı olduğu için merkezden geçiyor.
 
@serkan poyraz

Dislilerin adimlari/modulleri sabittir, dis sayisindan gidebilirsin direkt. Sonucta hepsi ayni zincirle kullanildiklarindan adimlari farkli yapilamiyor.
 
Ben de bir şey söyleyeyim.Krank uzunluğu büyüdükçe aynakol daha kolay çevrilir.
 
Evet, çaplarıyla orantılı olması lazım. Ölçtüğüm çaplardan bunu sağlayabiliriz sanırım (belki çok az fark çıkabilir ama ölçüm hatasıdır o). Ayrıca aynakoldaki 32 dişliyi de ölçtüm, rubledeki 32 diş ile aynı çapa sahipti.
 
@Serden Us

teşekkürler hocam tekrar, cevap yazan diğer arkadaşlara da teşekkürler, ilerleyen zamanlarda danışabileceğim engeller çıkarsa karşıma tekrar çalarım kapınızı, bu arada sizin merak ettikleriniz varsa bu proje hakkında sorabilirsiniz, yanıtlarım elimden geldiğince, iyi geceler
 
Önemli değil.

Aslında benim merak ettiğim; yanlış anlamadıysam hava basıncı ile hareket gücünü aynakoldan vereceksiniz. Bunun amacı nedir? Vitesleri kullanabilmek mi? Yani niye direkt tekerden değil de aynakoldan?
 
@Serden Us

şimdi sistem şöyle, öne bir, arkaya bir çark takıyorum normal bisiklette, ön tarafa bir de hava motoru koyuyorum, hava motorunun miline bir çark bağlıyorum, bu çark öne taktiğım normal pedal çarkından biraz daha küçük, vites sisteminin sadece ön kısmını kullanıyorum. hava motoruyla pedal çarkı aynı anda dönmüyor haliyle zaten dönmemesi de lazım. vitesten zinciri hangisi üzerine çekersek onu kullanmak istiyoruz olacak, ister pedal ister motor. şu anda vites değiştirirken tek çarkın duruyor diğerinin dönüyor olduğu için sorun olacağı aşikar, bu sorunuda ya hareket halindeyken vites değişimi yapılmayacak diye koşulk koyup önleyeceğim yada bu elektrikli bisikletlerde kullanılan bi sistem varmış eğer bir firmadan nasıl bi sistem olduğunu öğrenebilirsem o şekilde halledeceğim, onun üzerinde çalışmalar devam ediyor
 
Geri