Scudo Sports

Piyasadaki en iyi yol bisikletleri için rüzgar tüneli test sonuçları

Road_Runner

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Mesaj
6.006
Tepki
24.945
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
Zaman zaman internette dolaşırken rüzgar testlerine denk geliyorum, jant ve kadrolar için. İnsan bunları gördükçe, daha dogrusu bu testlerdeki kriterleri gördükçe aslında bu kadroların neden bu kadar abartıldıgının farkına varıyor o_O

Şimdi paylaşacağım test aslında sadece ruzgar tuneli degil, ayni zamanda esnemezlik test sonuclarini da iceriyor, bunlarin arasinda;Orta gobek esnemezligi, maşanın (yanal) esnemezligi, sele borusu bölgesinin esnemezligi gibi maddeler var.

image1.png

Listede mukemmel bisikletler var :asik:

images

images

Bikes-n-Bites-Singapore_Cervelo-S5-MTN-Qhubeka.jpg
images

images

images

images

images

images

images

images

images

WorldTour-bikes-2017-Trek016p.jpg

Degerlendirildikleri kriterler;
Agirlik: 6500 ile 7300 arasinda degisiyor
Aerodinamik sürtünme, watt cinsinden: 204 ile 220 arasinda degisiyor, en iyi Trek çıkmış o_O
Gidon mukavemeti (gidon dedigime bakmayinm maşa ve head tube ile alakali aslinda): En iyi yine madone çıkmış :ssrtcbya: Bu özellik yanilmiyorsam virajdaki performansla yakindan alakali.
Maşanin yanal esnemezligi: Scott-specialized-giant kazanmis, trek sonuncu :ssrtcbya:
Sele borusu bölgesinin esnemezligi: Scott kazanmis. Cervelonun degeri cok kotu :tskler:
Orta gobek esnemezligi (rijitligi): Listedeki hemen her model en iyi puani almiş (1.0 en iyi puan) Firmalarin zaten aerodinamiyle birlikte en cok onem verdikleri ve reklamlarinda dilegetirdikleri konu da bu, orta gobegin sertligi. Kadronun o bolgeden sıfır esnemesi gerekiyor arkadaslar, ki gucumuz kadroyu esnetmeye harcanmamis olsun, aynakola daha verimli gecsin o_O Modellerin pek cogu bu konuda kusursuz cikmis testte. En kotusu bile 2.0 puan almis. Yani yine de cok iyi demek.
Bunun disinda vites gecisi, frenleme ve lastik degerleri de var fakat kadroyla cok da alakali olmadiklari icin (tamam bazi kadrolar dahili fren kaliperiyle geliyor ama) onlardan bahsetmiyorum.

Her yeni lansmanda ayni şeyler konusuluyor aslinda; daha aero, daha sert orta(esnemez) gobek, daha sert(esnemez) headtube bolgesi (furc takiminin oldugu yer). Bisiklet kadrosunun anahtar bolgeleri bunlar demekki. Performansa en cok katki saglayan yerler de bunlar. Yani arka catalin çok da kritik bir oneminin olmadigi belli, kaldi ki bazi modeller serce parmak kalinliginda arka catal kullanirken bazi modeller gercekten kalin bir arkacatal borusu kullaniyor ama testlerde cok yakin cikiyorlar. Arka catal icin ozellikle endurance bisikletlerde farkliliklar goruyoruz zaten. Surucunun hemen altindaki boru olusu, konfor icin anahtar olmasini sagliyor (surucuyu arka tekere baglayan boru o_O)

Bir de tablonun altinda acceleration'un açiklamasi, daha dogrusu onu belirleyen kriterler dikkatimi cekti. Acceleration hizlanma demek arkadaslar. Ve bir bisikletin hizlanmasinda temelde 3 kriter cok etkiliymis, bunlardan yola cikarak karar veriliyor yani bir bisikletin 'atik' olup olmadigina.
Hafifligi,
Esnemezligi,
Jant seti.
Yani ne kadar aero olursaniz olun, bu sprint gucunuze veya atak gucunuze ancak bu 3 maddeden sonra etki edebiliyor. (Tabiki profesyonel yarislarda finiş sprintinde 70 km/h gibi degerlere ulasildigini dusunursek aero da çok çok çok onemli!)

Test sonuclarina geri donecek olursak, Trek madone net bir sekilde birinci olmus 1.5 ortalamayla. Bunda 2 madde cok belirleyici olmus; birisi aero, digeri gidon hakimiyeti (viraj performansi diyelim) yani bu bisiklet gercekten cok hizli bir makina o_O Listedeki diger modeller de siradan bisikletler degil, her firmanin en iyi, en yeni bisikleti var listede.

Yine bir tablodan yeni bilgiler edinmenin mutluluguyla bitiriyoruz kisa yazimizi :D

Bu tip arastirmalar yapmak, bunlari ogrenmek, birseyleri farketmek ve kafamda bunlari belli yerlere oturtmak, aralarindaki baglantilari kurmak, bisiklet kadrosunun aerodinamisini ve performansini daha iyi anlamak beni acayip mutlu ediyor! Cunku bu benim hobim! Evet, hicbir zaman bu listedeki bisikletlerden birine binemeyecegim, ama bu bisikletleri oldukca yakindan taniyorum. Tipki F1 severlerin oldugu gibi :D o arabalara binemeyecekler ama motor guclerine, silindir sayilarina kadar biliyorlar! İste bu hobidir, ilgi alanidir ve bence cok guzel birseydir arkadaslar :):harika:

Arastirmalarim ve sizlerle paylasimlarim devam edecek :naslyany: (Mayis'tan itibaren)

Gorusmek uzere! Atarsa 69 :D:ssrtcbya:
 
Scudo
Çok güzel bir inceleme, teşekkürler. Yanılmıyorsam Alman Tour dergisinden, her zaman en kapsamlı ve bilimsel incelemeleri onlar yaparlar...

Ön tarafın esnemezliği ile ilgili iki farklı değer olması benim de dikkatimi çekti, bunlar: Gidon mukavemeti (Steering column rigidity) ve maşanin yanal esnemezligi (lateral fork rigidity). Bunların ilki gidon, boğaz ve maşanın alın borusu içindeki kısmını kapsıyor olmalı, ikincisi ise maşanın bacaklarını. Kadronun üstünde kalan ve altında kalan kısımlar diye de ayırabiliriz yani.

Virajlarda önemli olanın maşanın yanal esnemezliği olması gerek; çünkü virajda istediğiniz esnemezlik, merkezkaç kuvvetinin maşayı bükmemesi. Diğeri daha çok sprintte gidondan güç alırken işe yaramalı.
 
@Murat B.

Evet mukemmel yazmissiniz :naslyany: Virajda janta yanal basinc geleceginden maşanin bacaklari esnememeli. Diger kriter de sprintle alakali o halde, cunku sprintte temelde gidondan güç aliyoruz ve bisikleti altimizda saga-sola yatirirken kollarimizla da gidonu aksi istikamette kaldirarak pedala daha siddetli guc uygulamis oluyoruz o_O

---------------------------------------------

Yani sprint esnasinda bisiklet altimizda orta gobek ve alin borusu boylaminca çok ciddi bir basinca maruz kaliyor ve esnememesi gerek :naslyany: Bunda gidon bogazindan ve gidon da oldukca etkili hatta. Yeni cikan modellerin ciddi bir kisminin tümleşik (gidon+ gidon bogazi tek parca) olmasinda sanirim bunun da ciddi bir payi var, cunku bildiginiz gibi piyasada satilan 'sprint' icin ozel gidon bogazlari daha esnemez ve koselidir.



images

Bu sprinte ozel gidon bogazinin 2 onemli ozelligi var, ilki kendisinin esneyememesi icin koseli olusu, ikincisi de 4 adet, birbirinden uzak konumlanmis vida noktasi ile, gidonun esneme payini en aza indirgemesi. Bazi klasik gidon bogazlarinda şoyle bir vidalama mevcut:
images


Hatta mtb gidon bogazlarinda 4 vidaya bile ihtiyac duyulmuyor :snzdglsn::ssrtcbya::tskler:

images
 
@Serkan Mıstınoğlu
Scott Foil 1,4 ortalama değil mi? Benmi yanlış okudum tabloyu? (Çözünürlüğü çok düşük net okunmuyor)
 
F1 araçlarının viraj performansları değerlendirilirken mekanik yol tutuşunun(süspansiyon geometrisi,ağırlık dağılımı etkisi vb) yanında aerodinamik yol tutuşunun(araca etkiyen aero kuvvetlere karşı gösterdiği tepki) da iyi olup olmadığına bakılır.
Benim merak ettiğim ise aerodinamik yol tutuş gibi bir kavram bisikletler için de kullanılabilir mi?
Yani aero kadro yol bisikletlerin aerodinamik õzellikkleri daha iyi olduğu için daha iyi yol tutar diyebilir miyiz?

Aero kuvvetler bisikletin viraj performansında etkili midir?
 
  • Beğen
Tepkiler: Cemil Dada
@hamlet2006 F1 lerdeki aero downforce için yani o arkadaki spoiler havaya karşı direnç uygulayarak otomobilin yol tutuşunu daha da arttırıyor ama bunu yaparken sürtünme katsayısıda artıyor bu yüzden bence bisikletlerde pek verimli olmaz.
 
@FarukB58 Downforce ile drag (sürüklenme) kuvvetleri arasındaki optimum denge sağlanmaya çalışılır.Bu olay ,bisiklet dünyasında da var mıdır?
 
@hamlet2006 downforce için mi bilmem ama yukarıdaki testte de olan madone 9 un alın borusunda kanatçıklar var gidonu çevirdiğiniz taraftaki açılıyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: hamlet2006
Italyan eski bir bisikletci kendi zamanlarındaki çelik bisikletlerin sürücüye kolaylık sağladığını , şimdiki karbon bisikletlerin ise virajlarda kullanıcıyi sadece belli bir sürüşe zorladığını aksi halde düşmesine neden olduğunu yazmıştı.
 
Paylaşım için teşekkürler. Son paragrafa sonuna kadar katılıyorum. Devamı için beklemedeyiz. Kolay gelsin
 
  • Beğen
Tepkiler: BerkEvren
@Serkan Mıstınoğlu
Resimlerin yüksek çözünürlüklü halini aradım ama sonuç yok. (Belki almancası olan biri almanca arayıp bulabilir) (link)
Ama şuna ulaştım Scott'ın kendi sayfasında;
(link)
Foil Premium_tour prod review-2016-1200x675_142479_jpg_zoom_1.jpg

Bu da abilerin aero test ortamı;
8_1cd6152c0d.jpg
 
Puanlamaların yapıldığı hususları hissedecek kadar ne profesyonelim ne de o kadar araştıracak kadar bisiklet ile ilgilenmiyorum. Lakin sizin dediğiniz tek bir şeyi hissettim, o da madone'un gidon hassasiyeti...

Madone 9.5 kullanan birisi olarak eski bisikletimle gittiğim aynı rotaları gidiyorum. Öyle çok abartarak kendimi kasarak sürmem. Stravada uçayım üst sıralara çıkayım gayretim yok ama bisiklet ile bazı uzun düzlüklerde dayanıklılığımı görmek için tempolu gitmeye çalışıyorum(polatlı-temelli arası 25 km civarı) Gerçekten bisikletin benim çevirdiğim güçte bana karşılık verdiğini hissediyorum. Her zaman yaptığım rotalarda eski bisikletime göre ortalama watt üretimini 50 ila 70 puan artırdığımı program söylüyor.

Burda ki her bisiklet üst seviye umarım herkesin bir gün istediği bisikleti alması dileğiyle...
 
@BerkEvren

Almancam yok ama biraz daha yüksek çözünürlükte olanını basit bir arama mantığıyla buldum.

EPmQbz.png


Talep gelirse nasıl bulduğumu da açıklayabilirim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Özhan Akgöğ
Geri