Scudo Sports

Pedal rahat dönmüyor, nasıl ayarlanır? (aynakol sebepli değildir)

Yalchinosis

Daimi Üye
Kayıt
21 Ağustos 2015
Mesaj
221
Tepki
313
Şehir
İstanbul - Edirne
İsim
Yalçın
Bisiklet
Dahon
Merhaba,

Öncelikle konuyu internette ve forumda çok araştırdım ama ilgili bir konuya rastlayamadım, konu daha önce açıldıysa linkini paylaşmanızı rica ederim.

Yardımızı rica ettiğim konu şu;

Dahon bisikletimin katlanır pedallarının katlama mekanizması bozulduğu için Well-go marka aluminyum gövdeli yeni pedal aldım, pedallar bir güzel değiştirdim fakat yeni pedalların eski pedallarıma göre daha zor döndüğünü farkettim, bunun güç aktarımı sırasında negatif etkisi olacağını düşünüyorum, pedalların daha rahat dönmesi için yapabileceğimiz bir ayar var mıdır?

Pedalın üst tarafında plastik kapağı kaldırınca bir civara gördüm ama emin olmadan gevşetmek istemedim, bu civatayı gevşetmem pedalların daha rahat dönmesini sağlayabilir mi?

Pedal oldukça temiz ve iyi yağlanmış görünüyordu ama yine de yağlamam mı gerekir?

Yoksa bu yeni alınan pedallar için normal bir durum mudur yani kendi kendine açılır mı?

Pedalımın resmi aşağıdadır, bahsettiği civatanın yerini işaretledim;

upload_2017-6-29_7-39-25.png
 
Scudo
Daha zor derken sıkışık halde mi yoksa elinizle çevirdiğinizde erken mi duruyor ?
 
@Yusuf !!WOW!! evet elimle çevirdiğimde bir tur bile zor dönüyor halbuki eski pedallarım elimle çevirdiğimde pervane gibi dönüyordu.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yusuf !!WOW!!
Konuya yardımcı olamayacağım ama pedalın dönmesiyle, hızda ve akıcılıkta iyileşme olur mu?
 
@OnurÖzdağ sürtünme azaldıkça daha az güç harcayacağımı düşünüyorum, kadronun esnemesi ile kaybedilen güç bile hesaba katıldığı günümüzde pedalın daha zor dönmesiyle kaybedilen gücün de önemi vardır.
 
  • Beğen
Tepkiler: OnurÖzdağ
O işaretlediğiniz bölgede pedalın modeline göre rulman veya bilya yatağı bulunuyor. Bahsettiğiniz cıvata da kapak vazifesi görüyor, cıvatayı açtığınızda bilyalara veya rulmana erişirsiniz.

Bilya yatağı ve bilyaların yağlanmasında bir sıkıntı olabilir. O bölgenin açılıp güzelce greslenmesi gerekir eğer böyle bir durum varsa. Ancak sadece cıvatayı gevşetmek çözüm olmayacaktır, aksine gevşek kalan cıvata zamanla yerinden çıkabilir, bilya yataklarına toz, pislik girmesine sebep olabilir.
 
@Mehmet Altuğ Çok teşekkür ederim bilgi için, bu doğrultuda şimdilik olduğu gibi bırakacağım, açılma olmazsa yağlama işlemine girişeceğim.

İyi günler dilerim.
 
Yotube'da "repair pedals" diye aratırsanız pedal bakımını anlatan videolar bulabilirsiniz. Bilye yatakları aşırı sıkılmış olabilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yalchinosis
@rkurtcu teşekkür ederim, bakacağım. Yeni pedallarda bu durum normal midir acaba?
 
Olası bi durum, ben böyle sıfır pedal çok ayarladım, Ya üretimde iyi ayarlamıyorlar, yada genleşme v.b. sebeplerle bozuluyor ayar. Sıfır pedallarda zamanla gevşeme-boşlık olabiliyor,Sanırım kontra somunu iyi sıkılmadığı için.Bilyeli tekerlek göbekleri ile hemen hemen aynı mantık. Sizin orda gördünüz kontra somunu. Somunu sökün, devamında ise yataklı somun olması lazım. Yataklı somunu ne boşluk olacak, nede aşırı sıkı şekilde ayarladıktan sonra kontra somunu ile sabitleyeceksiniz. Sadece somumu gevşetmeniz ilerde sıkıntı yaşatacaktır.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yalchinosis
@rkurtcu Teşekkür ederim detaylı anlatım için, yine de pedalı sökmeden önce biraz zamana bırakacağım sanırım, kendi ustalığıma çok güvenemedim henüz risk almasam daha iyi. Pedalı sökmeden yağlama ile fark yaratılabilir mi?
 
Bana kalırsa bir kısım gevşetin rahatlar Yen'i olduğu için fabrikada makinalar sıktığı için çok sıkıdır
 
  • Beğen
Tepkiler: Yalchinosis
Oraya sürmeniz gereken yağ tipi gres ve gresi yatağı sökmeden süremezsiniz. Sakın dışardan ince yağ falan denemeyin. Bu dediklerim jant ve furç yataklarıda dahildir. Yağı görüyorum diyorsunuz, yağ kaynaklı olduğunu sanmıyorum. Ancak yağ koymayı unutacaklar o zaman zorlanır. Unutmadan ince bir tornavida ile yataklı somunu gevşetip sıkabilirsiniz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yalchinosis
@rkurtcu Tekrar teşekkürler, oldukça bilgi verici oldu. Akşam evde en azından zorlandığım yere kadar yataklı somuna ulaşmaya çalışacağım. Kontra somunu gömülü olduğu için sıradan anahtarla sökemeyeceğimi düşündüm, daha uygun bir aletle tekrar deneyeceğim.
 
@Zekeriya Çab Sadece somunu gevşetirse kontra bozulablir. Kontrayı bozarsa somunlar gevşer ve bilyeler dağılabilir.

1- Bilyeler (dağınık olabilir) 2- Yataklı somun 3 - Kontra somunu 4- dış taraf yatak.
Bilye aslında iki takım olması lazım bir dış taraf birde iç taraf yatak için. Ancak bu fotoğrafı bulabildim.

pedal_parts_2.jpg
 
  • Beğen
Tepkiler: Yalchinosis
Yeni aldığım pedalların (en sonuncusu Wellgo idi) belki yarısından fazlasında milin yatak ve kontra somununu açıp yeniden gresleyip kendi ayarıma göre sıkmış ve takmışımdır. Ne yazıkki fabrikadaki montaj sırasında fazla sıkılıyor ve çok zor dönüyor milleri.

Yalnız bu işlem pedallarda teker göbeklerine göre daha zor olabiliyor. Çünkü yatağı sabitleyip tutmak için anahtarı gömük olabilen yatak somununa zorlukla takabiliyorsunuz veya başka çözümler üretmeniz gerekiyor. Tabiki biraz sabır gerekiyor.

Aynı işi yeni Shimano teker göbeklerinin de hemen hepsinde yapıyorum. Mili söküp yatakları açma, sonra gresleme ve montaj ile birlikte hassas dönüş ayarı.

"Koskoca Shimano Wellgo firmları da kötü mü yaparmış, bu işi onlar bilmiyor da sen mi bileceksin" önyargısından kurtulunca makinanız daha güzel çalışıyor ve aşınma da en aza iniyor.
Kolay gelsin
 
@Haluk Eke teşekkür ederim, en büyük korkum sadece benim bu sorunu yaşadığımı düşünmemdi, sayenizde çok anormal bir durum olmadığını görmüş oldum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Haluk Eke
Merhaba,

100 km kadar kullandıktan sonra pedal kendiliğinden açıldı şu an çok rahat dönüyor. Bu süre içerisinde iyileşme olmasaydı yukarıdaki tavsiyeler doğrultusunda söküp gevşetmeyi deneyecektim. Konu başlığı altında yorum yazarak yardımcı olan herkese teşekkürler. Umarım bu konu benzer sorundan rahatsız olan kişiler açısından bilgilendirici olur.
 
Bir ustamin dedigi bir laf vardi:
"Zamanla geçer..." :)
 
Geri