Tubeless sisteme geçmek isteyen her kullanıcı sistemin farklılığından dolayı eğer patlarsa ne olur diye düşünmeden edemiyor. Zaten lastikleri patlak önleyici sıvı ile kullanacağınız için küçük patlaklar sorun teşkil etmiyor. Patlak önleyicinin kapatamadığı problemli patlakları ise aşağıda anlatacağım yöntemi kullanarak kolaylıkla tamir edebilirsiniz.
Not: Piyasada satılan fitilli tubeless tamir kitleri (resimde görünüyor) ancak küçük patlakları kapatabilecek yapıdadır. Eğer zaten patlak önleyici sıvı kullanıyorsanız bu patlaklar kendiliğinden kapanır. Patlak önleyici sıvının kapatamadığı problemli patlaklarda (yanak patlakları veya küçük yarıklar) fitilli tubeless patlak tamir kitleri neredeyse tamamen etkisizdir.
http://img80.imageshack.us/img80/5710/tubeless1fn7.jpg
Yamama işlemi sırasında standart bir iç lastik yama kiti kullanacağız. Burada en büyük problem dış lastiğin normal bir iç lastik gibi yamandığında yamayı tutmamasıdır. Başka bir problem de iyi yapılmamış yamayı lastik sıvısı kısa sürede kaldırır. O yüzden biraz daha farklı bir prosedür izliyoruz.
Adım adım tamirat:
1) Patlağı bulun: Eğer lastikten çıkan hava ile patlağın yerini tespit edemediyseniz lastiğin dışına şampuan köpüğü sürerek patlak noktayı bulabilirsiniz. Yok, bu da olmuyor diyorsanız da lastiğin içine biraz sabunlu su doldurun ve lastiği şişirin. Patlak noktadan su ve bolca köpük dışarı fışkıracaktır. Patlağa bir cam çivisi sokmak yerini kaybetmenize çok yardımcı olacaktır.
http://img528.imageshack.us/img528/7509/1007389kg3.jpg
2) Yama yapılacak noktayı temizleyin: Önce eğer lastiğin içinde patlak önleme sıvısı kalıntıları varsa temizleyin. Patlak önleyici sıvı yapıştırıcıların yapısını bozar. Lastiğin iç tarafındaki et kalınlığı çok ince olduğu için lastiği zımparalamayın. Degressant veya başka bir temizleyici ile hiç olmadı kolonyalı mendil ile yapıştırılacak yüzeyi iyice temizleyin. ( Not: Bazı kaynaklarda bunun tam tersi geçiyor. Degressant kullanmayın, zımparalayın yazıyor. Halbuki Degressant lastiğin yapısını bozamandan ucuyor. Fakat zımparalarsanız hemen lastiğin ipleri çıkıyor. İlk basta yama duzgun tutmuş gibi görünüyor fakat lastik sıvısı yamayı cok kısa surede kaldırıyor.)
http://img300.imageshack.us/img300/6691/1007395ja6.jpg
3) Yamayı yapıştırın: Tamamen kurumuş yüzeye yapıştırıcıyı bolca sürün. Kurumasını beklemeden yamayı yapıştırın ve patlağın üzerinde ortalayın. Yama patlaktan her yöne en az 2cm kadar uzanmalıdır. Bu sebepten dolayı 4cm den küçük çapı olan yamaları kullanmanız sağlıklı olmaz.
http://img175.imageshack.us/img175/3690/1007405ke8.jpg
4) İç lastik takarak tekeri şişirin: Yamayı yapışmış mı diye kaldırmaya çalışmayın. Yapıştırıcı kurumadan iç lastik kullanarak lastiği maksimum izin verilen basıncın 5psi altına kadar şişirin ve sabaha kadar öyle bırakın. Yüksek basınç yamanın yapışma kuvvetini büyük ölçüde artıracaktır. Eğer bu adımı atlarsanız veya süresini kısa tutarsanız lastik sıvısı zamanla yamayı bozar. İç lastiğin dış lastiğe yapışmasını önlemek için araya kuçuk bir naylon parçası koyabilirsiniz.
5) İç lastiği çıkarıp, iç lastiksiz şişirin: Lastiğiniz kullanıma hazırdır.
Burak ÖZCAN
Odtü Dag Bisikleti Takimi
UCI Dag ve Yol Bisikleti Komiseri
Bu yazi ilk kez 5.sayisinda yayinlanmistir. Telif haklari kanununca korunmaktadir. Izin alinmadan kaynak gösterilerek dahi alinti yapilamaz.
Not: Piyasada satılan fitilli tubeless tamir kitleri (resimde görünüyor) ancak küçük patlakları kapatabilecek yapıdadır. Eğer zaten patlak önleyici sıvı kullanıyorsanız bu patlaklar kendiliğinden kapanır. Patlak önleyici sıvının kapatamadığı problemli patlaklarda (yanak patlakları veya küçük yarıklar) fitilli tubeless patlak tamir kitleri neredeyse tamamen etkisizdir.
http://img80.imageshack.us/img80/5710/tubeless1fn7.jpg
Yamama işlemi sırasında standart bir iç lastik yama kiti kullanacağız. Burada en büyük problem dış lastiğin normal bir iç lastik gibi yamandığında yamayı tutmamasıdır. Başka bir problem de iyi yapılmamış yamayı lastik sıvısı kısa sürede kaldırır. O yüzden biraz daha farklı bir prosedür izliyoruz.
Adım adım tamirat:
1) Patlağı bulun: Eğer lastikten çıkan hava ile patlağın yerini tespit edemediyseniz lastiğin dışına şampuan köpüğü sürerek patlak noktayı bulabilirsiniz. Yok, bu da olmuyor diyorsanız da lastiğin içine biraz sabunlu su doldurun ve lastiği şişirin. Patlak noktadan su ve bolca köpük dışarı fışkıracaktır. Patlağa bir cam çivisi sokmak yerini kaybetmenize çok yardımcı olacaktır.
http://img528.imageshack.us/img528/7509/1007389kg3.jpg
2) Yama yapılacak noktayı temizleyin: Önce eğer lastiğin içinde patlak önleme sıvısı kalıntıları varsa temizleyin. Patlak önleyici sıvı yapıştırıcıların yapısını bozar. Lastiğin iç tarafındaki et kalınlığı çok ince olduğu için lastiği zımparalamayın. Degressant veya başka bir temizleyici ile hiç olmadı kolonyalı mendil ile yapıştırılacak yüzeyi iyice temizleyin. ( Not: Bazı kaynaklarda bunun tam tersi geçiyor. Degressant kullanmayın, zımparalayın yazıyor. Halbuki Degressant lastiğin yapısını bozamandan ucuyor. Fakat zımparalarsanız hemen lastiğin ipleri çıkıyor. İlk basta yama duzgun tutmuş gibi görünüyor fakat lastik sıvısı yamayı cok kısa surede kaldırıyor.)
http://img300.imageshack.us/img300/6691/1007395ja6.jpg
3) Yamayı yapıştırın: Tamamen kurumuş yüzeye yapıştırıcıyı bolca sürün. Kurumasını beklemeden yamayı yapıştırın ve patlağın üzerinde ortalayın. Yama patlaktan her yöne en az 2cm kadar uzanmalıdır. Bu sebepten dolayı 4cm den küçük çapı olan yamaları kullanmanız sağlıklı olmaz.
http://img175.imageshack.us/img175/3690/1007405ke8.jpg
4) İç lastik takarak tekeri şişirin: Yamayı yapışmış mı diye kaldırmaya çalışmayın. Yapıştırıcı kurumadan iç lastik kullanarak lastiği maksimum izin verilen basıncın 5psi altına kadar şişirin ve sabaha kadar öyle bırakın. Yüksek basınç yamanın yapışma kuvvetini büyük ölçüde artıracaktır. Eğer bu adımı atlarsanız veya süresini kısa tutarsanız lastik sıvısı zamanla yamayı bozar. İç lastiğin dış lastiğe yapışmasını önlemek için araya kuçuk bir naylon parçası koyabilirsiniz.
5) İç lastiği çıkarıp, iç lastiksiz şişirin: Lastiğiniz kullanıma hazırdır.
Burak ÖZCAN
Odtü Dag Bisikleti Takimi
UCI Dag ve Yol Bisikleti Komiseri
Bu yazi ilk kez 5.sayisinda yayinlanmistir. Telif haklari kanununca korunmaktadir. Izin alinmadan kaynak gösterilerek dahi alinti yapilamaz.


