Scudo Sports

Patlak Tubeless Lastik Nasıl Tamir Edilir?

Bozcan

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Temmuz 2005
Mesaj
710
Tepki
1.029
Şehir
Ankara
Tubeless sisteme geçmek isteyen her kullanıcı sistemin farklılığından dolayı eğer patlarsa ne olur diye düşünmeden edemiyor. Zaten lastikleri patlak önleyici sıvı ile kullanacağınız için küçük patlaklar sorun teşkil etmiyor. Patlak önleyicinin kapatamadığı problemli patlakları ise aşağıda anlatacağım yöntemi kullanarak kolaylıkla tamir edebilirsiniz.

Not: Piyasada satılan fitilli tubeless tamir kitleri (resimde görünüyor) ancak küçük patlakları kapatabilecek yapıdadır. Eğer zaten patlak önleyici sıvı kullanıyorsanız bu patlaklar kendiliğinden kapanır. Patlak önleyici sıvının kapatamadığı problemli patlaklarda (yanak patlakları veya küçük yarıklar) fitilli tubeless patlak tamir kitleri neredeyse tamamen etkisizdir.

http://img80.imageshack.us/img80/5710/tubeless1fn7.jpg

Yamama işlemi sırasında standart bir iç lastik yama kiti kullanacağız. Burada en büyük problem dış lastiğin normal bir iç lastik gibi yamandığında yamayı tutmamasıdır. Başka bir problem de iyi yapılmamış yamayı lastik sıvısı kısa sürede kaldırır. O yüzden biraz daha farklı bir prosedür izliyoruz.

Adım adım tamirat:

1) Patlağı bulun: Eğer lastikten çıkan hava ile patlağın yerini tespit edemediyseniz lastiğin dışına şampuan köpüğü sürerek patlak noktayı bulabilirsiniz. Yok, bu da olmuyor diyorsanız da lastiğin içine biraz sabunlu su doldurun ve lastiği şişirin. Patlak noktadan su ve bolca köpük dışarı fışkıracaktır. Patlağa bir cam çivisi sokmak yerini kaybetmenize çok yardımcı olacaktır.

http://img528.imageshack.us/img528/7509/1007389kg3.jpg

2) Yama yapılacak noktayı temizleyin: Önce eğer lastiğin içinde patlak önleme sıvısı kalıntıları varsa temizleyin. Patlak önleyici sıvı yapıştırıcıların yapısını bozar. Lastiğin iç tarafındaki et kalınlığı çok ince olduğu için lastiği zımparalamayın. Degressant veya başka bir temizleyici ile hiç olmadı kolonyalı mendil ile yapıştırılacak yüzeyi iyice temizleyin. ( Not: Bazı kaynaklarda bunun tam tersi geçiyor. Degressant kullanmayın, zımparalayın yazıyor. Halbuki Degressant lastiğin yapısını bozamandan ucuyor. Fakat zımparalarsanız hemen lastiğin ipleri çıkıyor. İlk basta yama duzgun tutmuş gibi görünüyor fakat lastik sıvısı yamayı cok kısa surede kaldırıyor.)

http://img300.imageshack.us/img300/6691/1007395ja6.jpg

3) Yamayı yapıştırın: Tamamen kurumuş yüzeye yapıştırıcıyı bolca sürün. Kurumasını beklemeden yamayı yapıştırın ve patlağın üzerinde ortalayın. Yama patlaktan her yöne en az 2cm kadar uzanmalıdır. Bu sebepten dolayı 4cm den küçük çapı olan yamaları kullanmanız sağlıklı olmaz.

http://img175.imageshack.us/img175/3690/1007405ke8.jpg

4) İç lastik takarak tekeri şişirin: Yamayı yapışmış mı diye kaldırmaya çalışmayın. Yapıştırıcı kurumadan iç lastik kullanarak lastiği maksimum izin verilen basıncın 5psi altına kadar şişirin ve sabaha kadar öyle bırakın. Yüksek basınç yamanın yapışma kuvvetini büyük ölçüde artıracaktır. Eğer bu adımı atlarsanız veya süresini kısa tutarsanız lastik sıvısı zamanla yamayı bozar. İç lastiğin dış lastiğe yapışmasını önlemek için araya kuçuk bir naylon parçası koyabilirsiniz.

5) İç lastiği çıkarıp, iç lastiksiz şişirin: Lastiğiniz kullanıma hazırdır.

Burak ÖZCAN
Odtü Dag Bisikleti Takimi
UCI Dag ve Yol Bisikleti Komiseri




Bu yazi ilk kez 5.sayisinda yayinlanmistir. Telif haklari kanununca korunmaktadir. Izin alinmadan kaynak gösterilerek dahi alinti yapilamaz.
 
Scudo
Bazı arkadaşlarımın tubeless lastiklerini tamir edemedikleri için iç lastik kullandıklarını, bazılarının ise yarılan lastiklerini çöpe attığını duyuyorum. Bu yöntemi kullanarak yamalanmıs, ustunde yanakda 14mm yarık olan bir lastikle geçen sezon 3000km'den fazla yol yaptım. Lastikler UST yanta iç lastiksiz takılıydı.

Yazı benzer sorunlar yaşayan arkadaşlarıma yardımcı olmak amaçı ile hazırlanmıştır.

Beğenilerinize sunarım.

Saygılar.
 
İki arkadaşımda Schwalbe nobby nic ve racing ralph lastiklerinin yandan taş kesmesi sonucu lastiklerini dikip iç lastikle beraber antrenman lastiği olarak kullnadıklarını biliyordum. Bu sistem daha mantıklıymış ;)

Deneyimlerinizi paylaştığınız için teşekkür ederim ;)
 
  • Beğen
Tepkiler: memocy
@bisikletcanavari

Enes iyi bir hatırlatma yaptın. Yazmayı unutmusum. Yanakdaki büyük yarıkları yamalarken iç lastiği takıp sisirdiğinizde lastik yamayı yarıkdan dısarı itiyor ve baloncuk olusuyor. Bunu önlemek için ben kanca işkence kullanıyorum ve lastiğin üstüne tam yarığa denk gelecek sekilde takıp lastiğin iç lastikle sisirmesini öyle yapıyorun.

Kanca işkence söyle birsey:
https://www.enginticaret.com/images/iskence.jpg
 
ben böyle aç-tak uğraşmayı sevmiyorum. bu çivi gibi bir diken vardı,her an çıkabilir gibi duruyordu,dikeni çektim ve yerine yarım santimlik ağaç dalını kastırıp soktum,içindeki sıvı ile iyice sızdırmaz oldu,dışardan birde japonladım ve lastik emekliye ayrılana kadar gitti.
yarılmalara karşı ise bence önce bir-iki dikiş atmakta yarar var,onun üzerine biraz japon ve geniş bir yama ile işlem tamamdır.
yama olarak eski sistem derby ile iç lastik yaması halen geçerli oluyor.
 
Mehmet senin bahsettiğin çivimsi diken mantıklıda.Yerine dal sokup japonlaman ilginç.Ağaç dalımı yoksa çalıların dalımı.)Neyse şaka bir yana burada benimde bir katkım olsun.Derby yada senin bahsettiğin japonun altarnatifi olarak artık bağzı japon yap. firmaları özel lastikler için japon gibi kırılgan olmayan ama ondan dahada güçlü yapıştırıcılar çıkartıyorlar.Hiper market veya muadili yerlere giderseniz bir göz gezdirin ve yama yapıştırıcıları olarak onları deneyin.Tubeless sıfısınında bu japon çeşitlerine etkisi olmuyor.Sağlıklı kullanım için gerçekten sağlam yapıştırıcılar.Ben 8 aydır kullanmaktayım sıfırmış gibi rahat kullanıyorum.Hem delik değil 2 cm ye yakın bir yarıktı.Son olarak Bozcan arkadaşımada bilgiler için teşekkür...
 
  • Beğen
Tepkiler: Bahadir.Karaca
Faydalı paylaşımınız için çok teşekkürler. İki sorum olacak:

Elde mengene veya işkence bulununca içerde teker şişirmek yerine bir gün süresince yama ile tekeri mengene/işkence ile sıkıp bekletmek işe yaramaz mı?

Bir de, tübüler tekerler için ne yapmalı, bir bilginiz var mı? Malum tübüler tekerin iç yüzüne ulaşmak mümkün değil, onlarda sıvının kapatmayacağı bir patlak oluşunca bir tamir yolu var mı?

Çok teşekkürler...


@BoZCaN
 
@Burak Paç

Mengenede bekletmek ise yarar tabiyki ama sisirmek yamanin heryerine ayni basinci sagladigi icin tercihimdir.

Tubular lastikler konusunda tecrubem yok malesef. Tubular lastikleri hic kullanmadigim icin benim bilgilerim de kulakdan dolma :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Burak/
Geri