Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Neden bu kadar çok vites sayısı var?

fulham

Forum Demirbaşı
Kayıt
3 Şubat 2006
Mesaj
495
Tepki
44
Şehir
adana
İsim
Mustafa
27 vites var bir bisiklette. 24 ile 25. vitesler arasında ne kadar fark olabilirki ?
azaltsalar daha mantıklı olmaz mı? önemli olan öndeki çark değil mi zaten?
komik şeyler söylüyorsam gülebilirsiniz:) pek bilgim yok.
 
Scudo
fulham seni üzmek istemem ancak yol bisikletlerinde vites sayısı 30'a kadar çıkıyor :). Aslında arabalar üzerinden düşündüğümüz için çok mantıksız geliyor bize bu kadar çok vites olması. Ancak şöyle düşün; Bunlar dişli kombinasyonları. Yani bir bisiklette 27 farklı dişli kombinasyonu var. Bunların bir kısmı ise kullanılmayan, kullanılmaması tavsiye eden kombinasyonlar. Örneğin her iki dişlinin de en ufak olanda bulunması. 1-9 kombinasyonu yani... Çünkü bu durumda zincir çok çapraz kalacak ve zarar görecektir. Yine viteslerden de sürtme sesleri gelecektir. Aynı şekilde her iki dişlinin en büyükte olması da tavsiye edilmez. Sebebi yine aynı. Şimdi bu şekilde kullanılmayan veya kullanılması tavsiye edilmeyen dişli kombinasyonlarını düşünürsen, önemli olan ön dişli değil, her iki dişli olduğunu görebilirsin. Yine aklına takılan birşey olursa sor lütfen. Komik bir şey söylemek söz konusu olamaz, bir biliyorsak ve sen bilmiyorsan, senin bilmemen değil bizim öğretmemiz ayıp olur :).
Diğer yandan ben veya diğer üye arkadaşlarım da bu konuda herşeyi biliyor değiller tabi ki, zaten olamazlar da. Ancak bildiğimiz kadarını paylaşmak, hatalarımızı düzeltmek bu forumun ilk amacı zaten. Bilgi paylaştıkça çoğalır ;)
 
Kısaca açıklayayım. (Bunu dükkanda konuya yabancı müşterilere de söylüyorum hemen kavrıyorlar durumu)


27 vites'ten söz etmek yerine " bisiklet 9 (veya 8, 7) vitesli, 1 adet yokuş ve 1 adet hız takviyesi var" diyorum. Olay açıklığa kavuşmuş oluyor..
Halil'in açıklama da çok doğru ve o da benzer bir durumdan söz ediyor..zaten. Teşekkür..

Selamlar..

 
HaliliOzturk tesekkurler.. Sakincali durumlari ben sahsen bilmiyordum.. Cok sık (uzun sureli) kullandigimi hatirlamiyorum daha once, ama gene de kafamin bir kenarinda bulunmasi onemli bir bilgi :D
 


Valla, tebrikler.. Elime geçecek olsan elini sıkıp, yanaklarından öpmek isterdim... Hem konunun anlatımı, hem de içerdiği sosyal msj çok tatmin edici...

Neden bu kadar duygulandığımı söylemek istiyorum: Bir zamanlar sorduğuma pişman olduğum bir kaç soruyu hatırladım da.. :eek:
Neyse eskiyi daha fazla hatırlamak istemiyorum, şu anda çok mutluyum :)
 
Önemli değil arkadaşlar :).
Ama inanın bir gün herkez özüne dönecek, herkez "single speed" denilen tek vitesli kontra bisikletlere binecek :D.
 
Mesela ben Halil Abi :) Su chopper planini anlatmistim sana zaten. Singlespeed olacak. Agir olacak, yokuslarda vites ufaltamayacagim için haliyle baldirlar da gelisecek. Sonra ön vites aynakolun 3. dislisindeyken yokus tirmanicam :)
 
Tırnamınca gel derim Sercan :). Tabi ki yaparsan çok güzel olur, senin için geliştirici nitelikte olur ancak; ABD'de daha yaygın olan bu bisikletler (Chopper tarzı) genellikle sahil şeridinde kullanılıyor. İnsanlar onlarla yokuş tırmanmıyor, zaten önü kalkar o aletlerin :D. Tepe takla gidersin mazallah...
 
bende 9 lu arka dişli, üçlü ön dişli aynakol var..
normal kombinasyonlarda ön en içte iken içteki 4 dişliyi kullanıyorum. sonra ön vitesi orta dişliye değiştiriyorum. sonra küçük dişlilere doğru 3 dişli daha iniyorum. sonra tekrar ön dişlilerden en büyüğüne geçiriyorum. hızlanabilirsem 2 dişli daha aşağı inebiliyorum. dişlilere göre toplarsam 4+4+3=11 vites kombinasyonu kullanıyorum. 27 vites bisikletimde kullandığım 11 vites var anlayacağınız. belki yanlış belki doğru...
 


Kıdemli bir üyenin temel bir meseleyi bilmemesi... Pes. Yani diğer bölümlerde öyle bilgiler vermişsiniz ki, bisiklet kitabından mı yazıyordunuz onları.
 


Arkadaşım bu ne şimdi? derdinmi var?böyle bir yorumla nereye varıcağını düşünüyosun...
:mad:
 
aslina bakarsaniz evet, ne o sakincasi mi var? evimin bir kosesi bisiklet forumda ahkam kesmek icin raf raf bisiklet referans kitaplarina ayrilmis, ben de donem donem onlari indiriyorum, tozlarini aliyorum, sayfalari aralayip burada hava atiyorum.. bunu yapacak kadar bos vaktim, sifir sosyal hayatim ve saplantim var..

ah, ama tabii bu saplanti sizin benim uzerimde olan kadar yogun olamaz..

bence kardesim surekli nick degistirip forumda hortlamak yerine saglam bir psikologa gitmenizi oneririm size..

saygilar...
 
:winkenlux :winkenlux :winkenlux Khayat Kucuk Detaylarda Saklidir Bencede Ama Kucuk Detaylara Rakilip Kalmak Saplantilik Yapar,kotuyu Davet Etmemek Icin Iyiyle Olmak Lazim, Sayin Master
Bikegirrl Ablacik Sana Alkis Diyorum:winkenlux :winkenlux :winkenlux
 
@first master

Aslında bu konu açılalı epey uzun bir zaman olmuş,yeni fark ettim ve alıntıda yazan beni çok üzdü,bunları neden yazmış anlayamadım ???? :( :( :(
 
@alpinist
İlk vitesli bisiklete binmeye başladığımda dişli kombinasyonlarında çapraza düşmemek için bayağı çaba sarf eder, formüller ezberlemeye çalışırdım. Sonradan işin mantığını özümsedikçe allahtan buna gerek kalmadı ve bisiklet sürmek matematik problemi çözmekten çıkarak zevk alınan bir uğraş haline geldi. :)
Bu arada bu konu açılmışken aklıma takılan bir soruyu da sorayım. Shimano için konuşacak olursak... Shimano'nun sanıyorum alivio serisine kadar olan rapidfire vites attırıcılarında solda ve sağda (ön ve arka çarklar için) o anda bulunulan carkın numarasını gösteren bir gösterge sistemi var. Ama Deore'den itibaren üst modellere doğru çıkıldıkça bu gösterge sistemi değişiyor, mantık tersine dönüyor, rakamlar yerine her iki tarafta da üçe bölünmüş bir pencere ve bunların içinde sağa sola hareket eden kırmızı bir gösterge ile karşılaşıyoruz. Bunun niye böyle olduğunu ilk başlarda anlayamamış, alışamamıştım. Sonradan bunun mantığını kendimce şu şekilde izah ettim: Eğer her iki tarafta da kırmızı işaret aynı bölünmüş pencere içerisinde ise zinciri çapraza düşme riskin yoktur. Bu sistemin bu mantık çerçevesinde çalıştığını düşünüyor, büyük ihtimalle de bu akıl yürütmenin doğru olduğunu varsayıyorum. Doğru muyum?
Sonuçta öyle ya da böyle bir süre binince hiç gösterge olmasa da artık insanın eli alışıyor ve doğru vitesi bulmakta refleksif bir şekilde hareket ediyor ama yine de ürün tasarımlarında bir şeyin neden o şekilde yapıldığı, tasarımlardaki ufak ve dikkat çekmeyen detaylarla üretenin kullanıcıya ne tür mesajlar ilettiği gibi konular her zaman için ilgimi çekmiştir. Bu çerçevede de şu vites göstergesindeki üçe bölünmüş pencere mantığını bir bilene onaylatsam da rahat etsem diyordum. Bu konu açılınca da sorayım dedim. Bilgisi olan arkadaşlara 10 puanlık uzman sorusu. :)
 
Bu 3'e bölünme konusunda zaten sol vites kolunda sorun yok :). 1-2-3 dişli, 1-2-3 bölme...
Sağ tarafta da durum bunun bir benzeri. ilk 3 dişli için bir bölüm, 2. üç dişli için orta bölüm ve son 3 dişli için yine bir bölüm ayrılmış (Gerçi bazen tutmuyor bu aralıklar :)).
Fakat, örneğin arka dişli (büyükten küçüğe doğru) 5. dişlide ise ayna kol da 1. dişli de ise bu göstergelerin mantığına göre çaprazlık söz konusu olmalı. Fakat bu gayet kullanılabilir bir kombinasyon.
Bu nedenle uygun kombinasyonlar için pek kullanılabilir olmasa da vitesin yerini görmek adına bu göstergeler işe yarayabiliyorlar.
Zaten LX'ten itibaren bu göstergeler (Rapid Fire kollar için) sökülebilir özelliktedir. Ben XT kullanıyorum ve göstergeleri söktüm. Çünkü bacaklarım uygun vitesi bana göstergelerden daha iyi söylüyor :).
 
Konunun adı neden bu kadar çok vites var? Ben de son zamanlardaki düşüncelerimi belirteyim. Bence 27 vitese gerek yok. Zaten aslında 27 değil 14 farklı vites var. Bence bisiklette 12 vitesle de gayet düzgün bir kombinasyon kurulabilir. Nasıl mı? Bakın bu aynakol ile T.A Cyclotouriste 46-26 aynakol. İsterseniz 44-24, 42-22, 48-28 de olabilir. 2'li aynakol ve arkada da IRD marka her parçası ayrı CNC'lenmiş ve en kaliteli biçimde yapılmış 13-32 freewheel kullanırsanız 12 vitesli bu sistemle dünya turu bile yapabilirsiniz. İlle de kaset kullanıcam, freewheellar için yapılmış inanılmaz güzellikte ve gayet de ucuz olan Phil Wood göbekler bana gelmez derseniz arkada 11-32 kaset kullanın. Gene 16 vitesle gayet rahat bir sisteminiz olur. İlle de 27 vites olacak diye birşey yok. Farkettiyseniz üzerinde yeni Deore değiştirici, eski Mavic ön değiştirici, Tiagra fren kolları, Dia-Compe frenler, Suntour vites kolları ve Shimano 11-34 9'lu kaset var. Neymiş? Eskiyle yeniyi birleştirince böyle fantastik bir bisiklet ortaya çıkabiliyormuş. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Hasan Hakan Koç
bu konuyu araştırdım ve bir yazı buldum.bunu kim mi yazdı?Gürsel abi yazmış.tekrar çok teşekkürler gürsel abi annem bisikletten pek anlamaz ama bunu hemen anladı.gerçekten çok güzel bir yazı olmuş.çok kolay anlaşılır bir yazı.işte yazı:
Vitesler, Dişliler

Dağ bisikletinizde, büyük bir olasılıkla arkada 7, 8 veya 9, önde 3 dişli vardır. 7X3=21 veya 8X3=24 vites demektir.

Doğru mu? Hayır, yanlış.

Gerçekte (21 vites olduğunu varsayalım), 13 farklı vitesiniz var. Bunlar son yıllarda dağ veya şehir bisikletlerinin çoğalmasıyla kafaları karıştıran rakamlardır. Bunları bilerek, hem bisikletinizi daha iyi tanır, eğer yeni bisiklet alacaksınız da daha çabuk karar verebilirsiniz.

21 yerine, gerçekte 13 vitese sahip olmanızın nedeni iki yönlüdür: Biricisi, bazı kombinasyonlar 1 pedal devrinde aynı mesafeyi kat ettirir. Örnek olarak, benim bisikletimde en düşük vites önde (en küçük) 24 dişli “çark” arkada 30 dişli “çark” (en büyük) vardır. Bu da, 24 / 30=0.8 ve 0.8 X 26=20.8 vites katsayısı verir.

Burada 26, dağ bisikletlerindeki teker çapıdır (inch olarak). Vites katsayısı pi sayısı ile çarpıldığı zaman tekerin 1 pedal devrinde kat ettiği mesafeyi buluruz. 20.8 X 3.14=65.3 inch (1 inch=2.54 cm), 65.3 X 2.54=165.9 cm.

Eğer zinciri ön, en küçükteyken (24 diş), arkayı da 3. büyük dişliye (20 diş) geçirirsek bu da bize 31.2 vites katsayısı verir. Sonra, önde zinciri ortaya (36 diş), arkada en büyük dişliye (30 diş) geçirirsek, görürüz ki sonuç yine 31.2’dir. Diğer dişlilerde de bu hesabı uyguladığımızda birbirinin aynı veya birbirine çok yakın kombinasyonlar görürüz. Aslında, daha az vitese sahip olmamızın nedeni, zincirin olmaması gereken konumlarından ileri gelmektedir. Şimdi zincirinizi ön orta dişlideyken, arkada da orta dişliye geçirin. Sonra bisikletin arkasından zincir hizasına eğilip, zincire bakın. Zincirin dümdüz durduğunu göreceksiniz. Şimdi de, zinciri öndeki en küçüğe aktarın ve tekrar bakın. Zincirin biraz bükülmüş durumda olduğunu fark edeceksiniz. Sonra bu konumda zinciri arkada en küçük dişliye geçirin. Bükülme iyice artar. Bunun tersini yaptığınızda, yani zinciri önde büyük, arkada da en büyük dişliye geçirirseniz bükülme daha da fazla olur.

Bu bükülme zincirde, rublede, (arka dişli takımı) ve ayna dişlide (ön dişli takımı) erken aşınmaya, zincirin yük altında kopmasına neden olur. Şunu unutmayın: Zincir önde en küçükteyken, arkada en büyük 3, zincir önde en büyükteyken, arkada en küçük 3, zincir önde ortadayken arkadaki tüm (7) dişlilerde bulunabilir. Fakat ön orta konumdayken arkada zinciri en büyük ve en küçük dişlide uzun süre ve zorlayarak kullanmaktan sakınmalıdır. Böylece “bu kadar vitese ne gerek var ?” diye düşünenlerin kafalarındaki sorulara yanıt vermiş oluyoruz. Gelelim bu vitesleri, hangi koşullarda, nasıl kullanacaksınız. Öncelikle unutulmaması gereken bir koşul var: Pedal devrinizi mümkün olduğu kadar, en az 60 devirde tutmanız gerekir. Bu, randımanlı bir sürüş için gerekli olduğu kadar, dizlerde oluşabilecek sakatlıkları büyük ölçüde engeller. Diz ağrılarının nedenlerini soran bisikletçi arkadaşlardan birkaç yüz metre kadar bisikletlerine binip, pedal çevirmelerini istiyorum. Ağrılarının nedeni hemen kendini ele veriyor. Bu arkadaşlar çok alçak devirde çevirdikleri pedallara sanki ezercesine basarlar. Zincirleri de genelde önde en büyük dişlide, arkada da ya en küçükte veya 2. küçükte bulunur. Yani bu arkadaşların ancak oldukça süratli giderken (30-40 km./saat) kullanacakları vites kombinasyonunu 10-15 km. hızla giderken kullanmaları söz konusu. 1 dakikada çevirdikleri pedal sayısı da 25-30’dur. Böylece 3. ya da 4. viteste kalkmaya çalışan otomobil motorunun dişlilerine binen yükün benzeri dizlere biner. Pedallara kuvvetlice basıp, bacaklarda da yük hissedilince, bisikletin daha hızlı gittiği düşünülür. Çabuk yorulup, tükenmek de yanında hediyesidir. Aşırı yüklenen her türlü adale fazla oksijen tüketir. Yüklenme de bisikleti düşük pedal devrinde kullanmaktır ve kaçınılması gerekir.

Tüm yapacağınız biraz daha fazla pedal çevirmek ve bunu elinizin altındaki vites kollarıyla ayarlamaktır. Zinciri, genelde önde orta dişlide bırakıp arkada çoğunlukla ortalardaki dişlileri kullanabilirsiniz. Bu durum, “genelde” düz ya da eğimli yollar için geçerlidir. Fakat bazı yanıltıcı yayınlarda olduğu gibi “düz yol vitesi”, “yokuş vitesi” gibi tanımlar yanlıştır. Viteslerin konumunu belirleyen birçok faktör vardır; sürat, teker çapı, “çarklardaki” diş sayıları, pedal kollarının uzunluğu (170-175-180 mm.), lastiklerin dış yapısı (yüksek ve seyrek dişli/ sık dişli, dişsiz) yolun yapısı, eğimi, yumuşaklığı (asfalt, çamur, ıslak, toprak, taşlık, kuru), rüzgarın yönü, kuvveti, ayakta pedal basılması ve son olarak da bisikletçinin fizyolojisi.

Tüm bu sayılanlar pedal devrinizi doğrudan etkiler. Sizin yapmanız gereken bu koşullara ayak uydurarak viteslerinizi ve pedal devrinizi ayarlamaktır. Örnek olarak, dik sayılabilecek bir asfalt yokuşta tırmanırken kullanılan vites kombinasyonunu, düz fakat iri taşlı, yoğun çamurlu veya kumlu yolda da kullanılabilir. Ya da az eğimli bir yolda tırmanırken karşıdan gelen kuvvetli bir rüzgar sizi en düşük vitese geçirmeye zorlayabilir.

Görüldüğü gibi her koşula göre viteslerinizi ayarlamanız gerekiyor. Eğer bunlara uyarsanız bisikletinizi verimli bir şekilde kullanmış olursunuz. Bu verimde ancak pedal devrinizi en az 60’ta tutarak elde edilir. Bu koşula uymak bazı durumlarda zor olabilir. Özellikle ayakta yokuş çıkarken pedal devri daha düşük olmak zorundadır. Ayakta pedal çevirmek genelde bir küçük dişliyi kullanmaya olanak verir.

Dönelim bisikletinizdeki vites kombinasyonlarına. Zinciri “genellikle” ön dişlide bırakıp, değişen koşulları çoğunlukla arka vitesle idare edebilirsiniz. Öndeki en küçük ve en büyük dişlileri, özellikle yeni başlayanların daha iyi anlayabilmesi için bir anlamda “takviye vitesleri” olarak adlandırabiliriz. En küçük dişli, ”ön orta dişli/arka büyük dişli” kombinasyonunun yetmediği durumlarda imdada yetişir. Bu durum, dik bir yokuş ya da yukarıda söz edilen koşullardan biri olabilir. Öndeki büyük dişli de, yine orta dişli/arka küçük dişliler kombinasyonunun yetmediği durumlarda kullanılır. Tabii, bu en yüksek vitese geçebilmeniz için de pedal devrinizin en az 60 olması demektir. Bu da 26 tekerli “dağ bisikletlerinde” hatırı sayılır bir sürattir. (30-40 km/saat). Örnek olarak, öndeki en büyük “çark” 48, arkadaki en küçük de 13 dişli olduğunu varsayalım. 48/ 13=3.692, 3.692 X 26=96. Tekerin bir pedal devrinde aldığı yol da 96 X pi(3.14)=301.5 inch ya da 301.5 X 2.54=766 cm.dir,yani 1 saniyede alınan yol. Pedal devrinin de 60 olduğunu kabul edersek bu da hızın 27.5 km/saat olduğunu gösterir.

Bu örneği bir de yol bisikleti (27” tekerli) kombinasyonunda görelim: Ön 52, arka 11 olsun. Bu durumda 60 pedal devrindeki sürat 36.6 km/saat olur. Zaten 60 devir yol bisikleti yarışçıları için çok düşüktür. Onlar çoğu zaman 90, hatta bazen 110-120 devirde kullanırlar. (120 devirde aynı kombinasyondaki sürat: 73.2 km/saat).

Umarım artık şu vitesler kafanızı karıştırmıyordur.. Bu bilgilerkafanızın bir kenarında dursun ama siz pedal basmaya devam edin.

Bol pedallı Günler!
Not:yazan Gürsel abidir.yeşil bisikletin sitesinden alınmıştır
 
gürsel abiye çok teşekkür ediyorum sitesinde böyle güzel bir yazı yazmış ve t-genc sanada çok teşekkürler bunu burada bizle paylaştığın için
 
Geri