Scudo Sports

Mekanik disk fren ayarlama rehberi

mehmet ulaş

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Temmuz 2014
Mesaj
1.061
Tepki
554
Şehir
İstanbul Çengelköy
Bisiklet
Mosso
Merhaba arkadaşlar.2-3 gündür mekanik fren kullanan arkadaşların ayarlama konusundaki sorunlarından dolayı oldukça muzdariptiler.Forumdada benim gördüğüm kadarıyla yeterli bilgi yok idi.Şimdi mekanik fren kullanan arkadaşlara gerekli fren ayarlarını yapmalarında yardımcı olmaya çalıçacağım.

Öncelikle mekanik disk fren nedir ? Mekanik disk fren v fren mantığıyla çalışan kullanıcıya çamur , su gibi çevresel etmenlerde v frene göre daha başarılı fren performansı sağlayan sistemdir.Çalışma mantığı ise şöyledir fren kolunu çektiğimizde uyguladığımız kuvvet tel ile kalipere taşınır, uygulanan bu kuvvet kaliperde ''tek yönlü'' olarak rotora aktarılır.Böylelikle durma veya yavaşlama işlemimiz gerçekleşmiş olur.Hidrolik fren sisteminden farklı olarak güç tek taraftan verilir.Hidrolik fren sisteminde iki taraflı olarak aktarılır ki hidrolik frenin iyi olmasının nedeni budur.Çift taraflı olması ve içerdiği yağdan dolayı bileklerin yorulmamasıdır. Mekanik fren sistemi ise bu nedenlerden dolayı fazla tercih edilmez hem ''disk bozulursa masraf '' hemde ''boşu boşuna ağırlık alırım v giderim'' anlayışından dolayı fazla görülmemektedir.Ama insan diskin görüntüsene aldanıp alabiliyor :)

Gelelim bu sistem nasıl ayarlanır ? Ülkemizde çoğu (istisnalar var) servis bisikletlere adam gibi bakmadığı için kendimiz bakmak zorunda kalıyoruz.İnternettede yeterli bilgi olmadığı için bu rehberi yapma gereği oluştu.

İhtiyacımız olan aletler sadece 4 ve 5 numaralı alyen anahtarları.

IMG_3758.JPG

Öncelikle ayarı rahat yapıp görebilmemiz için bisikleti ters çeviriyoruz.

IMG_3759.JPG

Ön frenimizin görüntüsü.

IMG_3755.JPG

Önce kaliperi rotorumuza ortalamakla başlıyoruz.

IMG_3762.JPG

Kaliperi kadroya bağlayan 2 adet vida vardır.Bu vidalar 5 numaralı alyen anahtarı ile çalışır.Bunları gevşetip yukarıdan bakarak rotoru kaliperin tam ortasında ve parelel olucak şekilde ortalıyoruz.

IMG_3763.JPG

IMG_3764.JPG

Kaliperimizi rotora tam göre ayarladık.

IMG_3773.JPG

IMG_3774.JPG

Kaliperi ortaladıktan sonra vidaları sıkıyoruz ki ayarı kaçmasın :).

Bazı arkadaşlar durumun bu olması karşısında frenin yumşak olduğunu belirttiler.Bunun nedeni mekanik disk frenin tek taraflı olmasıdır.Balataların yakınlığınıda ayarlamamız gerek.Örneğin gücün uygulandığı taraf rotara yakın ve güç uygulanmayan taraf rotora uzaksa freniniz performanslı olmaz.Şimdi balataları rotorumuza göre ayarlıyacağız ki frenimiz performanslı olsun.

Gücün uygulanmadığı taraftan bakınca bir vida göreceksiniz.

IMG_3768.JPG

Bu vida alyen anahtarı ile çalışmaktadır.5 numaralı alyen anahtarımız ile burayı yukarıdan bakarak sıkıyoruz.Balata rotora yaklaştığında vidayı çevirmeyi bırakabiliriz.Kendi el hassaslığınıza kalmış.Disk baltaya sürtmeyecek kadar yakınlaştırın yani.

IMG_3769.JPG

Şimdi gücün verildiği tarafa bakıyoruz.Oradada bir ayar vidası mevcut ama bu vida 4 numaralı alyen anahtarı ile sıkılıyor.

IMG_3771.JPG

Güç uygulanmayan tarafta olduğu gibi burdada alyen anahtarımızı alıp rotora yakın olucak şekilde sıkıyoruz.Yukarıdan bakarak sıkarsanız ne kadar kaldığını görürsünüz.

IMG_3772.JPG

Ayararınızı yaptıktan sonra olması gereken görüntüler.

IMG_3774.JPG

IMG_3775.JPG

Evet arkadaşlar kaliperle olan işimiz bitti .Sırada teli sıkma var.Burda kullanıcağımız alyen 5 numaralı olucak.Kaliperdeki kolu çektiğinizde güç uygulanır.Belirttiğim vidayı gevşetin.

IMG_3776.JPG

Kolu çekin balatanın durumuna göre sıkma işlemini yapın.Yani sizin ayarınıza kalmış ama olabildiğince yakınlaştırın.Telide sıkı tutmaya çalışın ayarınız tam olsun.

Evet arkadaşlar mekanik disk fren ayarını elimden geldiğince anatmaya çalıştım. Ayarlandığında çok sağlam bir fren sistemi olabiliyor size kalmış kısacası. Temel nokta rotora yakınlık ve telin gerginliği. Bu arada fren kolunun ayarlarınıda fren kolu ayar vidasından yapabilirsiniz.Başka sormak istediğiniz soru , öneri , görüş olursa konu altında belirtiniz :).

Görüşmek üzere :)
 

Dosyalar

  • IMG_3768.JPG
    IMG_3768.JPG
    64,1 KB · Okunma: 51
  • IMG_3760.JPG
    IMG_3760.JPG
    81,3 KB · Okunma: 42
Scudo
Çok teşekkür ederim.Yararlı paylaşım.Hemen deneyeyim. :D
 
Güzel anlatım olmuş eline emeğine sağlık
 
hidrolik frende bisikleti ters çevirmek sıkıntı çıkarmaz degilmi
 
@tege hidrolik fren sistemde boş yer kalmadığı için sıkıntı çıkaracağını sanmıyorum.Yağ akıtmaz biyerlerinden .
 
  • Beğen
Tepkiler: SerkanH
Çok yararlı bir konu ellerinize sağlık...
 
Emeklerin için teşekkürler, bazı teknik parça isimlerini anlamıyorum ama öğreniriz her halde...:)
 
@mehmet ulaş Kaliperi nedir rotor nedir, gerçi tahminle anlaşılıyor ama emin olmak için bilmek daha iyi...:)
 
Kaliper işlemleri yaptığımız ana parça,rotor o dönen demir parça , balata freni sıktığında hareket eden şey :D biraz garip oldu ama :D
 
Yani kaliper fren sistemini içine alan bölüm, rotor da bildiğimiz disk diyebilir miyiz...:)
 
  • Beğen
Tepkiler: mehmet ulaş
rehber için teşekkürler. bisikletimi yeni almıştım bu hafta ilk servisine gidecek. mosso wildfire 29 d var frenleri hakkında hiç bilgi yok kullanılan fren SPARKLE MK6.0 büyük ihtimal metal balata kullanıyor ve sürtme sesi var bakım sonrası devam etmez umarım ederse uygun organik balata bulabilirsem onlarla değiştiririm. mossoya uygun organik balata vardır herhalde piyasada. (mosso'cular burada diye buraya yazdım.)
 
  • Beğen
Tepkiler: yugioh
@tanchu

Aynı soruyu ben de soruyorum bizim frenler için uyumlu organik balatlar neler acaba?
 
@mehmet aşkın bunların balatalı çıkarmak kolay çıkartın balatayı şekli hangisiyse onu alın :D :D
 
Bi servise vereyim ilk sonra bakarım zaten servisi beğenmezsen götürmem birdaha
 
Servisi boş verin, değiştirecek olursak çıkarır bakar uygunu taraklar o zaman, zaten bilen yok gibi bunlara ne uyar ne uymaz...:)
 
Bidiklet yeni ilk ücretsiz servisine gidecek
 
@tanchu serviste herşeyini yaptır bazıları freni kontrol edip veriyp hemne
 
Götürürken fren akort ayarlarını bozup götüreyim en iyisi :)
 
Geri