Scudo Sports

Klasik bisiklet üzerine lakırdılar

Burdan devam edelim. "Klasik" sayılmasa da, yerli malı yurdun malı 90'lar çeliklerinden sonuçta. Foruma bu bisikletin fotosuyla adım atmanız çok hoş oldu. Çelikçiler günden güne azalıyor. Boyası orjinal boyası sanırım? İskeletin borularının yakından fotolarını görebilir miyiz mümkünse? 30 yıl sonra ne durumda merak ediyorum.

Selamlar.
delibalta'nın mont-blanc ile ilgili yazdıklarını görünce konuya ilgili mont-blanc'ın akıbetini paylaşmak istedim :)

Öncelikle bisikletin boyası orjinal. Üzerinde siyah ve beyaz bant şeritleri var. çocukluğumda çekmiştim. Boyayı kaldırır diye artık çıkartamıyorum maalesef. Kapalı alanda saklanmasının avantajı olarak hala kullanılabilir durumda. Yine çocukluğumdan kalma düşme ve yan yatma çizikleri mevcut.
biraz geçte olsa iskelet resimlerini ekliyorum.

2023_07_11_19_41_IMG_1702.JPG2023_07_11_19_41_IMG_1705.JPG2023_07_11_19_41_IMG_1706.JPG2023_07_11_19_41_IMG_1711.JPG2023_07_11_19_42_IMG_1712.JPG2023_07_11_19_42_IMG_1715.JPG2023_07_11_19_42_IMG_1719.JPG
 
Scudo
@Can Çelik Abi bu haftasonu Fischer için jant akorduna girişeceğim. En son kullanan arkadaşım arka frenleri düzeltmeye çalışmıştı ama akorttan kaynaklı sürekli janta sürttüğünü belirtmişti. Akort sehpası ve gerginlik ölçer şuan elimde mevcut. İki hafta önce kendi bisikletimin akordunu hallettim. Disk frenli janttan daha kolay olur diye düşünüyorum. Bu hafta onu çözdükten sonra hafta sonundan hafta sonuna yavaş yavaş söküp boyama işine girişeceğim.

Gerekli göbek anahtarlarını aldım. Şimdi bir sorum olacak. Fx 2 üzerinde olan 2x9 vites sistemini ben bu bisiklete takabilir miyim? İleride sistemi güncellemeye kalktığımda grupset boşa düşecek de. Aynakol orjinal kalıp sadece aktarıcıları buraya geçirsem. Vites kolları için de kadro üstü klasik vites geçişi yapan parçalardan bulsam. Modern aktarıcılar ile çalışır mı bu ekipmanlar? Çalışmazsa kısa düz gidon da takabilirim. Eğer çalışırsa dropbar takmayı düşünüyorum. Bisiklete geçen hafta yine alıcı çıktı bir tane ama kıyamadım. Gerçekten çok az para teklif ediyorlar. Onun yerine yeniden toplayıp eşimin kullanabileceği bir bisiklet haline getirmeyi düşünüyorum.

Bir diğer alternatif de Fixie dediğin olay. Yokuşlarda çok mu yorar?
 
@-Deniz- Fischer'in jantları belki 40 sene önce toplandığı için, nipelleri zor dönecektir. Nipelleri kare anahtarla çevirmeyi düşünme derim. Nipeller zor döneceği için nipellerin hatta anahtarın yalama olma ihtimali var. Lastiği ve jant şeridini çıkarıp çemberin içinden düz tornavidayla denemek lazım. Hatta mümkünse nipele kuvvetlice basarak. Sehpan nasıl bişey bilmiyorum. Katlanırlar narin yapılı oluyor, o kuvvete dayanamazlar. Kaya gibi olan sehpalarla rahat oluyor dediğim işlem. Tabii pahalı bu sehpalar.

2x9 attırıcıları takabilirsin, fakat harici kulak alman lazım. Ön attırıcının kelepçe çapı büyük gelir muhtemelen. Adaptör alman lazım. Bulamazsan kendi attırıcısını da kullanabilirsin. Alt borudan kullanılan kollar vardı galiba, onları kullanabilirsin yine. Yeni kol almaya gerek yok.

Vitessiz olması için fixie olma şartı yok. Kumpas frenli veya göbekten kontra frenli bir single daha uygun, özellikle fixie deneyimlemek istenmiyorsa.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
Bu arada son mesajdan önceki mesajları tam okumadan sorumu buraya yazmıştım. Dün gece biraz okuduktan sonra şu fikir geldi aklıma. Forumda bir ihtiyaç var arkadaşlar. Şimdi klasik bisiklet ayrı bir kategori onu artık herkes anlamıştır diye umuyorum. Ama eski bisiklet restorasyonu da bu konu üzerine konuşuluyor. Haliyle bu konuyu takip eden arkadaşlar ile buraya problemini çözmek için gelen arkadaşlar arasında polemik oluyor.

Bir döneme damgasını vurmamış benim Fischer gibi 50 yıllık bisikletlerin tamiri ve restorasyonu konusunda yardım alabileceğimiz bir başlığı bu konuda yetkin bir arkadaş açabilirse çok sevinirim. Böylelikle bu konu amacına daha fazla hizmet eder hale gelir. Zira bu hafta sonu yavaş yavaş yenilemeye girişeceğim ve sormam gereken sorular olacak :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Hakan Vidilli
@-Deniz- Restoreleri burada konuşmamız mantıklı bence. Zaten 3-4 kişiyiz çelik bisikletle uğraşan, onu da 2-2 şeklinde bölmeyelim.
 
@-Deniz- Restoreleri burada konuşmamız mantıklı bence. Zaten 3-4 kişiyiz çelik bisikletle uğraşan, onu da 2-2 şeklinde bölmeyelim.
Benim açımdan bir problem yok. Hatta burada eski model çelik bisikletler hakkında bilgili insanlara daha rahat erişebiliyorum ama bir memnuniyetsizlik varsa sonra laf yemek de istemem :)
 
@-Deniz- Restoreleri burada konuşmamız mantıklı bence. Zaten 3-4 kişiyiz çelik bisikletle uğraşan, onu da 2-2 şeklinde bölmeyelim.

İnsan soyadı öyle diye bu kadar çelik ayrımcılığı yapar mı? Belki ben alüminyum bisiklete antikacıların yaptığı gibi önce eskitme sonra restorasyon yapacağım, klasik diye satacağım. Canımızın istediği bisiklete klasik deme özgürlüğümüz engellenemez.
 
20230805_010255.jpg
Scott buldum bir tane 😀 Ön fren Magura, büyük sürpriz oldu 😊
 
Akorda bugün oturabildim. akort anahtarı ile oynamaz kaynamıştır dediğiniz için şöyle bir aparat aldım tel başından sıkmak için fakat oturmuyor. Teller hep somundan çıkmış. Normal mi bu durum? Yoksa telleri jant teli çıkmayacak konuma getirip öyle mi akortlamalı?IMG_0198.jpegIMG_0199.jpeg
 
@-Deniz- Jantı örerken yanlış (uzun) boy tel seçilmiş. En azından sağ tarafın (ruble tarafının) uzun olduğu garanti. Sol tarafın nipellerini iyice gözden geçirip onlar da uzun mu gözlemleyip, sonrasında jantı dağıtıp uygun boyda tel alıp tekrar örmen lazım. Böyle uğraşa uğraşa öğreniliyo bu işler. Ucu nipelin oluğuna ulaşmayan telleri düz tornavida, ulaşmışları akort anahtarı ile çevirerek jantı dağıt şimdi.
 
@-Deniz- Jantı örerken yanlış (uzun) boy tel seçilmiş. En azından sağ tarafın (ruble tarafının) uzun olduğu garanti. Sol tarafın nipellerini iyice gözden geçirip onlar da uzun mu gözlemleyip, sonrasında jantı dağıtıp uygun boyda tel alıp tekrar örmen lazım. Böyle uğraşa uğraşa öğreniliyo bu işler. Ucu nipelin oluğuna ulaşmayan telleri düz tornavida, ulaşmışları akort anahtarı ile çevirerek jantı dağıt şimdi.
Bu arada rubleyi de sökmeye çalışıyorum ama sanırım 50 yıldır açan olmamış açamıyorum 😀 eski rubleler için olan aleti takıyorum. Zincir anahtarı da sabitliyorum. Deli gibi kuvvet uyguladım açılmadı.

20230806_160358.jpg20230806_160347.jpg
 
Zincir kamçısı kaset rubleler için. Vidalıda ihtiyacın yok. Göbeğin milini çıkar öncelikle, ki anahtarı göbeğe bastırdığında mile değil de rubleye bassın. Mengene olsaydı çok basitti. Mengene yoksa, ikinci kişiye ihtiyacın var. Anahtar rubleye takılı ve yere temas edecek şekilde jantı yere koy. 2. kişi anahtarın kolunu sabit tutacak. Sen de iki elinle jantın karşılıklı 2 noktasından yere doğru basarak saatin tersi yönde çevireceksin, gemi dümeni tutar gibi. Burada bahsetmiştim.
 
Pas çözücü alıp iyice yedirip en az bir gün bekletin derim. Diğer türlü açılması çok zor oluyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
Zincir kamçısı kaset rubleler için. Vidalıda ihtiyacın yok. Göbeğin milini çıkar öncelikle, ki anahtarı göbeğe bastırdığında mile değil de rubleye bassın. Mengene olsaydı çok basitti. Mengene yoksa, ikinci kişiye ihtiyacın var. Anahtar rubleye takılı ve yere temas edecek şekilde jantı yere koy. 2. kişi anahtarın kolunu sabit tutacak. Sen de iki elinle jantın karşılıklı 2 noktasından yere doğru basarak saatin tersi yönde çevireceksin, gemi dümeni tutar gibi. Burada bahsetmiştim.
Evet cahillik işte yeni yeni öğreniyorum. Soruyu sorduktan sonra bir videoda denk geldim zincir aleti olmadan söktüklerine. Göbek milini çıkarttım zaten QR. Onun dışında yukarıdaki fotoda göbeğin içinde bulunan birbirine monteli iki vida şeklinde bir şey var onu da mı sökmek gerek? Açıkçası ikinci bir eleman için 14 15 sene beklememiz lazım benim oğlan büyüyene kadar. Başka türlü ben kendi başıma yapamaz mıyım mengenesiz? Wd40 falan sıksam arkadaşın dediği gibi biraz bekletsem?
Pas çözücü alıp iyice yedirip en az bir gün bekletin derim. Diğer türlü açılması çok zor oluyor.
20230806_171418.jpg
 
Evet cahillik işte yeni yeni öğreniyorum. Soruyu sorduktan sonra bir videoda denk geldim zincir aleti olmadan söktüklerine. Göbek milini çıkarttım zaten QR. Onun dışında yukarıdaki fotoda göbeğin içinde bulunan birbirine monteli iki vida şeklinde bir şey var onu da mı sökmek gerek? Açıkçası ikinci bir eleman için 14 15 sene beklememiz lazım benim oğlan büyüyene kadar. Başka türlü ben kendi başıma yapamaz mıyım mengenesiz? Wd40 falan sıksam arkadaşın dediği gibi biraz bekletsem?

307908 dosyayı görüntüle
Sürekli tork uygulamanın işe yaradığını düşünüyorum. Wd40 vs de kullanılabilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
Göbek milini çıkarttım zaten QR. Onun dışında yukarıdaki fotoda göbeğin içinde bulunan birbirine monteli iki vida şeklinde bir şey var onu da mı sökmek gerek?
Çıkarttığın şey, QR çubuğu (ing. skewer). Mil, göbeğin içinde durmaya devam ediyor. En dıştaki somunları birini kurbağacıkla diğerini açık ağız anahtarla tutarak gevşeteceksin. Somunlardan hangisi gevşediyse milin o tarafındaki elemanlarını (somun, spacer vs) çıkartıp, mili diğer taraftan çekeceksin mil gelecek. Pas çözücü, WD-40 vs ile vidalı rubleyi rahatlatamazsın. Zaten rahatlatmayı geçtim, o dişlere nüfuz edemezsin. Uygun mekanik yöntemle kolayca çıkar ruble. Bisikletçiye götür en temizi, anahtarı mengeneye bağlayarak çıkarsın rubleyi.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
Çıkarttığın şey, QR çubuğu (ing. skewer). Mil, göbeğin içinde durmaya devam ediyor. En dıştaki somunları birini kurbağacıkla diğerini açık ağız anahtarla tutarak gevşeteceksin. Somunlardan hangisi gevşediyse milin o tarafındaki elemanlarını (somun, spacer vs) çıkartıp, mili diğer taraftan çekeceksin mil gelecek. Pas çözücü, WD-40 vs ile vidalı rubleyi rahatlatamazsın. Zaten rahatlatmayı geçtim, o dişlere nüfuz edemezsin. Uygun mekanik yöntemle kolayca çıkar ruble. Bisikletçiye götür en temizi, anahtarı mengeneye bağlayarak çıkarsın rubleyi.
Tamamdır teker göbeği için olan anahtarlar ile mili söktüm. Bu işe yarıyormuş demek 😀 mili söktükten sonra anahtarı göbeğe daha rahat oturtup iyice güç uyguladım. Sıkma yönüne tekrar kaktırınca hafif oynuyor gibi ama gevşeme yönüne çeviremiyorum.

20230806_184003.jpg20230806_184015.jpg

Youtubeda da eski tip ruble sökerken wd40 kullanmış bir adam ve direkt söküyor. Benim göbek gres içinde acaba ondan mı zorlanıyorum? Önce gresi gaz yağıyla falan temizlemeye mi çalışsam?

En kötü sökmesi için bir bisikletçiye götüreceğiz artık ne yapalım.


Bu arada süreç çok ağır işliyor 😀 bir yandan da çocuk ağlayınca ona dönüyorum.

Ben bu göbeği single için kullanabilir miyim? Yoksa madem tekeri baştan örecekken ona göre bir göbeğe öreyim. Tel başlarını kontrol ettim. Tamamı uçtan çıkmış. Nasıl kullanmışlar bu halde anlamadım.
Şimdi de şöyle birşeye denk geldim.

(link)
 
Vida dişlerine WD-40'ı ulaştıramazsın, çünkü rublenin kapağının altında kalıyo dişler. Zaten wd-40 ile sıkı vidalanmış bir vidayı/somunu da rahatlatamazsın. Yok öyle bişey.

Şu aklıma geldi, hanımların yapabileceği bişey bu. Yazdığımı dikkatle oku. Madem mili çıkarttın... Yere bir sunta/sac parçası koy, maksat zemin zedelenmesin. Sol tarafı yere bakacak şekilde tekeri yere yatır. Yere otur. Anahtarı rubleye tak. Sol elinle anahtarın ucunu, sağ elinde de çemberi tutacaksın. Hanım bir ayağına sert tabanlı bir ayakkabı giysin ve o ayağıyla anahtarın kafasına bassın (diğer ayağı da yerden kesilmiş olmalı bütün ağırlığını verebilmesi için), böylece ruble ile göbek arasındaki sürtünme kuvveti azalacak, sol kolunla bütün gücünle anahtarı saatin tersi yönde abanacaksın ve ruble çözülecek. Komik ama uygulanabilir :koptum:
 
Geri