Scudo Sports

Kilitli Maşa vs. Sabit Maşa

Bisiklet alırken ileriyi de düşünün bence. Şimdilik sizin veya eşiniz aklınızda sahil yolunda 5-10 km kadar sürmek olabilir ama bisiklet çok farklı bişeydir zamanla hadi şuraya da gidelim hadi buraya da gidelim demeye başlarsınız sonra bi bakmışsınız ki 40km, 50km belki daha sonra da şehirlerarası gitmeye başlamışsınız :) Soruya dönücek olursak sabit maşa bisikletleri hiç kullanmadım ama kendi kilitlenebilir maşa hibrit bisikletimde maşayı kapattığm zaman bozuk asfaltta sürüşüm açısından kötü oluyor. Ben şehir içinde genelde açıyorum maşayı hem konfor açısından iyi oluyor geçtiğiniz çukurları, tümsekleri bayağı düşük bi seviyede hissediyosunuz. Ayrıca orhan arkadaşıma da katılıyorum, bilmediğim rampalarda veya bildiğim asfaltı bozuk rampalarda aşağı inerken amörtisörü hep açarım, hatta bi keresinde amortisör sayesinde kurtuldum diyebilirim. Yani diyeceğim o ki kilitli maşaya kesinlikle değiyor.
 
Scudo
Olaya soyle bakmak lazim bence:

Rigid masa - hafif, dengeli, bozuk zeminlerde titresimi bilek ve dirseklerinizle hafifletirsiniz.
Amortisorlu masa - rigid masaya gore agir, frenlemede ve sert ziplamalarda alisana kadar dengesiz gelebilir, bozuk zeminlerde (toprak asfalt vb.) titresimleri amortisor emecegi icin ozellikle uzun suruslerde eklem agrilarini ciddi sekilde onler.

Uzun yillar sabit masali bisiklet ile sehirde ve off road kullandim. Amortisor hic dusunmemistim. Gidonu sıkmadan gevsek birakir (kontrolsuz bırakarak degil sıkıca kavramadan tutun) bozuk zeminde seleye agirliginizi vermezseniz, diz ve kol eklemlerinizi cok sarsmadan kullanirsiniz ve bir sikayetiniz olmaz.

Ancak amortisorlu masa ozellikle kilitli ise oldukca konforlu. Tipki hidrolik fren gibi dusunun. Agirligini ve bakimini dusunmuyor, sessizligi, guclu fren hakimiyeti ve jant ayarini aksatsaniz bile verimli olusu nasil sizi cezbediyorsa amortisorlu masada oyle.
Sadece duz yolda asfaltta kullaniyorsaniz duz masayi tercih edin. Off road olarakta kullaniyorsaniz amortisorlu mutlaka dusunun. Sehirde, duzyolda, rampa cikislarda kilitlersiniz. Bozuk zemin ve arazide acarsiniz. Hatta arazide tirmanirken kilitlediginizdede veriminiz artar. İlk etapta dikkat edeceginiz amortisorunuzu ne kadar ayarlasanizda on teker inisinde (kaldirim inisi gibi), on frene asildiginiz durumlarda amortisor asiri sekilde calisabiliyor ve takla atabilirsiniz. O yuzden ozellikle rampa inislerde, zemin yuksekligi farkli inislerde ozellikle on frene asilmayin ve amortisorun tepkimelerine alisana kadar dikkatli olun :)

Ama sonucta uzun yillar yasi biraz buyuk olanlar amortisorden habersiz sabit masa ile yillarca bisiklete bindi. Hafiflik ve bakim soz konusu ise sabit masa olmasi oncelikli. Konfor istiyorsaniz amortisorlu (ozellikle gidondan kilitleme) tercih edilmeli.
 
  • Beğen
Tepkiler: ilker_ege
@Ozan Cansel

Mevcut bisikletlerimizi bu düşünceyle aldık ama şimdiden haftasonları 30 -40 kmlik turlara başladık. Daha da devam edeceğiz gibi duruyor, bisiklet değişikliğine gitme sebebimiz de biraz bu bu yüzden.
 
Bugün yorumu yazdıktan sonra bisikletle dışarı çıktım. Böyle parke yol oluyor ya onda özellikle maşayı bi açık bi kapalı sürdüm, amortisör bayağı işe yarıyor. Mesela maşa kapalı(amortisörsüz) gitseniz teker(dolayısıyla siz de) çukurun tamamını hissederek geçicek, esniyicek yer bulamıyıcak ve hızınız düşücek ama açık sürdüğünde amortisör bu tarz engebelerin bi kısmını emdiği için daha rahat ve sabit bi hızda gitme imkanı oluyor, hız düşüşleri de daha az belirgin oluyor. Pek anlatamadım gibi ama umarım anlamışsınızdır :) Bu arada eşinizin de böyle bi şeye meraklı olması çok iyi ilerde evlenirsem bu tarz şeyleri göz önünde bulundurcak gibiyim :D
 
Gelen cevaplar sonrası kendimce şöyle değerlendirme yaptım:

* Sabit maşa; daha hafif, daha rahat hızlanabilir, güç kaybı yaşatmaz. Şehiriçi bozuk yollar için olmasa da olur, yol sarsıntısını sömüren el ve bilekler olacağı için biraz ağrı yapabilir. Şehir ve tur amaçlı kullanımda olması şart değil.
* Kilitli maşa; ekstra ağırlık, yol sarsıntısını emdiği doğru ancak karşılığında sabit maşaya göre daha çok yorar.

Benim durumuma gelince, şehir bisikletlerinde boyuma (1,63) göre seçenek çok az. Dün bayileri aradım, İzmir'de uygun Sedona 321 kadrosu bulamadım. Zaten renk olarak da 2012 kadrosu hoşuma gitmişti bu yılkinden ziyade.

Yeni yıl modelleri yılbaşından önce geliyor mu? Yoksa daha fazla beklememek için şehir bisikleti yerine dağ bisikleti tercih edeceğim. O zaman sabit maşa kendiliğinden elenmiş oluyor. Artık kilitli maşa / ince lastik ile idare edeceğiz. Carraro CRS 600, Merida Matts 20-V, Sedona 711'den birine yönelebilirim.

Bir de çoğu sürüşü eşimle yapacağım için zaten belli bir hızın üstüne çıkmayacağız, bu yüzden pedal çevirirken daha çabuk hızlanmadan ziyade konfor ön planda olacak. Benim tercihim kilitli maşa olacak gibi gözüküyor. Artık tecrübe ederek göreceğiz kararın doğruluğunu. Boyuma uygun kadro bulsaydım düz maşa deneyebilirdim.
 
  • Beğen
Tepkiler: suat akman
@ilker_ege
Metin Bisiklet' te bir adet 17' Sedona 321 görmüştüm geçtiğimiz hafta. Bir arayın isterseniz.
 
Merhabalar düz maşayı kilitliye dönüştürebilirmiyiz
 
@hasanben Yapmak istediğiniz eğer düz maşayı kilitlenme özelliği olan bir ön amortisör ile değiştirmek gibi bir dönüşümse evet değiştirebilirsiniz.
 
@hasanben Yapmak istediğiniz eğer düz maşayı kilitlenme özelliği olan bir ön amortisör ile değiştirmek gibi bir dönüşümse evet değiştirebilirsiniz.
Aynen öyle peki neye göre ne almam gerekiyor teknik olarak bisiklet fatbike 26 inch
 
Aynen öyle peki neye göre ne almam gerekiyor teknik olarak bisiklet fatbike 26 inch

Bir fatbike'ı neden amortisörlü maşaya çevirmek istiyorsunuz?

Lastiklerinizin darbe sönümlemesi, düşük orta seviye bir kitlenebilir amortisörlü maşadan fersah fersah fazladır.
 
Geri