@Bisikolog
Ben pazartesi denedim o bisikleti, yıllardır şehir bisikleti, 2 gündür de bfold 500 kullanan biri olarak şöyle cevap vereyim:
Söz konusu katlanır bisiklet olunca performans beklememek lazım. Sportif amaçlı bir bisikletten çok kişiyi A noktasından B noktasına götüren bir cihaz söz konusu. Söz konusu yayanlıktan çıkıp, 10-15 dakkada gidilen mesafeleri 3-5 dakkaya düşürmek ise katlanabilir bisiklet çok avantajlı: sokakta bırakmak zorunda kalmıyorum, 1. Kattaki evime merdiven boşluğunda duvarlara sürtmeden elimde taşıyabiliyorum. Evde bisikleti kapının arkasına koydum, kimseyi rahatsız etmeden duruyor. Metroya ilk aldığım gün bindim, kimseyi rahatsız etmeden katladım kenarda sanki pazardan aldığım çuvalı duvara yaslamışım gibi durdu, kimse de bu ne bu demedi. Ki nispeten kalabalık da bir saatti, açık haliyle insanları rahatsız ederdi muhtemelen. Hafif olması da bir avantaj tabi. Ayrıca 20 jant tekerleklerin şöyle müthiş bir avantajı var: kaldırımda sürerken yayaları hiç rahatsız etmiyor. Çok düşük hızlarda yürüyen insanların peşinde hızlı denge manevralarını kimseye çarpmadan yapabilmek büyük avantaj. Kıvrak bir bisiklet, sivrisinek gibi dolaşıyorum ortalarda.
Burdan şehir bisikletine bağlayayım: katlanır bisiklet küçük jantlı olduğu için ve oturuş pozisyonu dik olduğu için ortalama hızı büyük ebatlı şehir bisikletlerine göre düşük, tek dezavantajı bu kanımca. Fakat bu avantaj mı dezavantaj mı karar vermek size kalmış: küçük jant, dik oturuş pozisyonu ve dik gidon düşük hızlarda müthiş bir kontrol sağlıyor. Yüksek hızlarda stabilitesi çok ciddi düşüyor tabi, dezavantajı bu. Kabaca özetlemek gerekirse: uzun mesafe kat edilecekse ve kaldırımda değil, asfaltta gidilecekse kesinlikle şehir bisikletinin performans farkı var. Fakat kaldırım=küçük jantın krallığı bence (bmx?

). Hele ki ara sıra toplu taşıma aracı kullanma ihtimaliniz varsa kesinlikle katlanır bisiklet tercih etmek lazım.
Bu arada henüz kendim ölçümler yapmadım, ama bir şehir biiskleti için ortalama hız düz yolda 20-25 km/saat iken katlanır bisikletle galiba 16 km/saat gibi bir ortalama hızınız olacak. Yokuş aşağı şehir bisikletiyle isterseniz 40'a kadar çıkarsınız mesela (50, 60, bana mısın demez aslında), ama katlanır bisiklet 20-25'ten sonra güven vermeyecek derece stabilite kaybı yaşıyor, kontrol etmek zorlaşıyor (ucundan tattım biraz, hakkaten fazla zorlamamak lazım gibi), böyle bir performans farkı gerçekten var. Kaldı ki bisiklet yollarından mahrum şehiriçi yollarımızda genelde bizim için şehiriçi ulaşım = kaldırım.
Gelelim 320 yerine neden 500 seçtiğime. Decathlon'da çalışan eleman bana şiddetle 320'yi önerdi. Stoklara yeni geldi ve muhtemelen haftasonunu görmeyecek dedi. Haklı olabilir, gerçekten son derece yeterli bir bisiklet ve decathlon kart çıkarttığınızda (bedavadır, kredi kartı değildir), ömür boyu garanti sahibi oluyorsunuz. Bence müthiş. Şöyle bir 15 dakka kadar 320'yi denedim, mağazadaki pistte fazla fikir sahibi olmak mümkün olmuyor, fakat bana "tamam işte, ihtiyacım olan şey bu" dedirtti. Sonra 500'le yan yana koydum karşılaştırdım, belli ki 500'e biraz daha kalite katmışlar, sele borusu kelepçesine siz de gidince dikkat edin mesela, 320'de biraz ucuza kaçılmış, 500'ünki daha bir tatmin edici. Sonra 500'ün lastikleri kesinlikle daha iyi. 500'e oturunca çok hakiki bir bisiklet hissi verdi bana, 320'de o his yoktu, 500 tekerleklerin 20 jant oluşunu hiç hissettirmedi bana. Neye bağlıdır bilemiyorum, ama hissiyat işte, belki mühendislik, belki o anda denediğim bisikletlerin tesadüfi sele boylarıyla bile alakalı olabilir, kesin bir şey söylemem doğru olmaz. Sonra
@evren ünver 'in de dediği gibi, elcikler ve sele gibi detaylar daha üst kalitedeydi, ben de 3 kuruş fazla olsun, kırmızı olsun dedim

300'ü hiç denemedim bile, çünkü yardımcı olan arkadaş sayım yapıyordu, almayacağımı bildiğim için boşuna zahmet ettirmedim. Düşük vites önemli benim için önemli ve göz kararı anladığım kadarıyla 300'ün tek vitesi mesela 500'deki 4.-5. Vitese denk gibi. Yayaların arasından giderken, ışıklarda tümseklerde, kaldırıma inerken çıkarken en sık kullandığım vites 1. Vites oldu bu 2 gün içerisinde. Eğer tek vitesli bisiklet kullanabileceğiniz bir yerdeyseniz yaşadığınız yer şehir bisikleti için de uydgundur muhtemelen, şehir bisikleti alın
@Kazuya teşekkürler!
