Atalay bey'in demek istediklerini anlıyorum aslında. Özellikle şu cümlesi;
Öte yandan oldukça hızlı büyüyen bir endüstrinin iştahları kabartan pazarı olduğumuzu unutmayalım.
Bisiklet ve donanımı, erişilmez ya da çok pahalı, markaların yarıştığı bir alan olduğu taktirde gerçek ve öncelikli güvenlik önlemi olan geniş kitlelerin kullanımı hedefine ulaşmak geç ve zor olacaktır.
Peki. Mevzu bahis donanımımız kask olduğuna göre kask maliyetleri üzerinden gidelim. Kask bisikletin olmazsa olmazı diye bir iddiamız var. Peki bu bisiklet sporunu, (bisikletin kendisini hariç tutarsak) aksesuarları pahalı yapıyor mu?
Delta Bisiklet'ten orta karar, hava kanallı bir kask: 73 TL
(link)
Futbolu hepimiz seviyoruz. Halı sahaya gidiyorsak halı saha ayakkabısıyla gideriz. Peki bu ayakkabılar ne kadar?
Öyle Adidas, Puma, Nike falan değil. Kinetix marka halı saha ayakkabısı: 65 TL (halı saha kirasını katmadım)
(link)
Peki basketbol? Ülkemizde oldukça popüler. Bu sporu yapıyorsanız, iyi kötü bir basketbol ayakkabınız olur.
Reebok, standart basketbol ayakkabısı, indirimde, 47 numarası kalmış: 60 TL
(link)
İstanbul bir araba cenneti. Sanırım milyonlu rakamlarda otomobil var. Bir tek benzinlikte durup depoyu fulletmek yerine kaç tane kask alabilirsiniz? Bakım masrafı ne kadardır?
Bisiklet ucuz bir spor mudur? Bu ne kadar para harcadığınıza bağlı, diğer bir çok sporda olduğu gibi. Forması, taytı, karbon komponenti, elektronik vitesi derken fiyatların gidebileceği nokta çok uçtadır.
Kask ucuz bir ekipman mıdır? Evet! Ortalama bir kask, ortalama bir futbol ayakkabısından, basketbol ayakkabısından, tenis raketinden, havuzlu spor salonu üyeliğinin taksidinden, tek sezonda rengi solmayacak kaliteli bir şort mayodan, aylık sigara masrafınızdan, caddede arabanızı tüm gün park etmenin 2 haftalık maliyetinden, yarım depo benzinden ve 100'lük yeni rakıdan ucuzdur.
Market Bisikleti tanımı sadece bu foruma özgü birşey değildir. Amerikan bisiklet forumlarında Wal-Mart Bike olarak adlandırılır. Buradaki asıl konu ise "dalga geçmek" değildir, "ucuz etin yahnisi yavan olur"dur, yani tam tersine bisiklete, bindiği bisikletten zevk alacak birini daha kazandırmaktır. Zira market bisikleti olarak adlandırılan bisikletler, eşek ölüsü gibi ağırdırlar, problem çıkartmaları çok muhtemeldir ve kullanım ömürleri çok uzun değildir. Geçilen dalgalar yüzünden değil, bu eksiklikleri yüzünden belirli bir süre sonra sizi -eğer ki mecbur değilseniz- bisiklet kullanmaktan soğuturlar ve bu hevesinizi yanlış bir bisiklet yüzünden bırakırsınız. Yok mecbursanız, zaten market bisikleti diye kullanmamazlık etmezsiniz. Market bisikletine binip bisikletten bıkan ve yıllar sonra burda tavsiye edilen bisikletlere binip rahatlayan onlarca insan var.
Doğru diye söyledikleriniz ECF'nin doğruları. Burada ise gerçekleri anlatıyoruz.
Ha ama, bilimsel çalışma istiyorsanız da ECF'nin -gene bence anlamsız istiatistiklere dayalı- kask karşıtlığı kadar kaskın gerekliliğini savunan binlerce kurum da var:
(link)
(İngiliz Ulusal Sağlık Servisi: 6 tane güvenlik ipucundan biri kask takmak)
The American Medical Association has stated that "helmet use is an effective public health intervention".
Buraya kadar bisikletçiler değil, mevzu bahis yaralanma olunca daha çok söz sahibi olduğunu düşündüğüm iki tane otoriteden iki görüş verdim.
Bakın burda da güzel ve ECF'nin "bisiklet kullananlar yayalarla aynı risk seviyesinde, e yayalar da mı kask taksın o halde" temelindeki saçma istatistiğinden daha ciddi araştırmalar:
There are several meta-analyses and reviews which synthesize and evaluate the results of multiple case-control studies. A Cochrane review of case-control studies of bicycle helmets by Thompson et al. found that "helmets provide a 63 to 88% reduction in the risk of head, brain and severe brain injury for all ages of bicyclists. Helmets provide equal levels of protection for crashes involving motor vehicles (69%) and crashes from all other causes (68%). Injuries to the upper and mid facial areas are reduced 65%.".
(link)
A 2001 meta-analysis of sixteen studies by Attewell et al. found that, compared to helmeted cyclists, unhelmeted cyclists were 2.4 times more likely to sustain a brain injury; 2.5 times more likely to sustain a head injury; and 3.7 times more likely to sustain a fatal injury.[34][35]
(link)
(link) (çok güzel ve kamuya açık bir çalışma, okumanızı öneririm)
A 2012 re-analysis of the 16 studies in the Attewell meta-analysis, by Elvik, found that, compared to helmeted cyclists, unhelmeted cyclists were 2.5 times more likely to sustain a brain injury; 2.3 times more likely to sustain a head injury; and 4.3 times more likely to sustain a fatal injury.[36][a] When 5 new head-injury studies were added to the model, Elvik found that unhelmeted cyclists were 1.9 times more likely than helmeted cyclists to sustain a head injury. When head, face and neck injuries were combined, Elvik found that unhelmeted cyclists were 1.4 times more likely than helmeted cyclists to sustain an injury to the head, face or neck. The odds ratio for brain injuries reported by Elvik (95% CI 0.33-0.50) is consistent with the odds ratios using hospital controls reported in the Cochrane review (0.05-0.57 for brain injury and 0.14-0.48 for severe brain injury). In noting that the results of the meta-analysis were inconsistent with the results of the Cochrane review, Elvik may have been referring just to the head injury results (95% CI 0.26-0.37 in the Cochrane review; in Elvik's meta-analysis, 0.38-0.48 using the studies in the Attewell analysis, 0.49-0.59 when 8 new studies were included).
(link)
Demek ki neymiş? ECF'nin "tartışılmaz dogmalar ve mutlak gerekli kurallar" diye nitelendirdiği şey, öyle de olabilirmiş.
Tıpkı sizin gibi ben de burada doğruyu kovalıyorum, ama en azından bu taraftaki doğruda risk biraz daha az.
Bonus Track: Bu kadar kask muhabbeti yapmışken, 2003'te Kask takmadığı için Paris Nice'teki kazada kafasını yola vurup hayatını kaybeden Andrei Kivilev'i de analım. O sırada finişe 40 km vardı, tempo normaldi ve kazaya karışan diğer iki sporcuya hiç birşey olmamıştı. (UCI bu kazadan sonra kask takmayı zorunlu hale getirmiştir) (link)