Scudo Sports

Karbon

Demek ki Karbonun en büyün tercih sebebi hafiflik. Sağlamlık için İyi bir çelik kadro, hafiflik ve sağlamlık için iyi bir alüminyum bisiklet mi?
 
Scudo
@gurol


gıda türü ilfler v.s. bunların hepsi tamam arkadaşım

endüstride fiber plastik imalatında bir çeşidine kullanılan terim ben demiyorum fiber plastiğe denir yazıları iyi oku fiber liftir genel anlamda ama sanayi alanında endistriyel anlamda fiber plastik imalat ındaki çeşitlerde kullanılır .

aliminyum fiber terimi duydunuzmu. yada çelik fiber

abi daha ne deyim ( fiber sözlük anlamından bahsetmiyorum )

liftir liftir liftir tamam ama neyden üretilen liftir kadro yaparken bu liflerin hammaddesi nedir. carbon fiberin hammaddesi nedir ?
 
@hakkoy
Hakkoy, ülkemizde ne yazıkki bazı kelimeler yanlış kullanılıyor ve yanlış algılanmış. Bunun bir çok örneği var. Belli ki Fiber de bunlardan biri.
 
@hakkoyKarbon-fiber, karbon atomundan oluşturulmuş lifleri ifade ediyor. Yani hammaddesi karbon. Bu lifler oldukça ince, 0.005mm çapında. Bu liflerden oluşturulmuş kumaş kesilip birbirine yapıştırmak (epoksi) sureti ile kadro haline getiriliyor.

Monokok kadrolar ilk yapıştırıldığında tıpkı kumaştan yapılmışcasına yumuşak oluyor. Daha sonra bu yumuşak kadro sıcak kalıp içinde içten basınç verilerek şişiriliyor. Dıştaki kalıp sayesinde son şekli belirleniyor. Isı sayesinde de epoksi kadroyu bütün haline getiriyor ve işlem sonunda sertleşiyor.

Son olarak kalıptan çıkan sertleşmiş karbon fiber kadro zımparalanıp boyanıyor/vernikleniyor.
 
@suzunkopru

hayır Titanyum bisiklet. :) Güzel memletimizde bulunmuyor diye kıyaslamalara pek dahil edilmiyor kendisi :D Kişisel görüşüm bisiklet kadrosunun en iyi materyali titanyum dur. Hafif dersen hafif, çelik kadar sağlam ve daha uzun ömürlü.

Ayrıca eklemek istediğim bir husus daha var. Sağlamlık ve uzun ömürlülük biraz farklı kavramlar. Sağlam malzemeyi esneme yapmayan malzeme olarak tanımlarsak karbon ve hatta aliminyum titanyum ve çelikten saha sağlamdır. Ama işin asıl önemli boyutuna bakarsak mesela ortalama şiddetle kullanılmış 4-5 yaşında bir aluminyum kadroyu gününün birinde ansızın kırmak pek süpriz olmaz çünkü sert ve darbe hafızası olan bir malzeme. Darbelere karşı biraz daha unutkan bir malzeme olan karbon ise tıpkı cam gibi derin çizikleri olan yerlerden kolayca kırılabilir.

Darbeleri emebilme ve unutabilme özelliği daha iyi olan çelik ve titanyum uzun ömür konusunda liderler. Çeliğin paslanma mevzusu var ve nispeten ağır ama herşeyde olduğu gibi parayı verirsen burada da düdüğü çalıyorsun :) Mesela elyapımı kadrolar bölümünde konuyla ilgli çok güzel bilgiler verilmiş.
 
  • Beğen
Tepkiler: Onur Kula
@raven1442

Artık çeliğin paslanma mevzusu yok, REYNOLDS 953 Mar-Aging Stainless Steel alloy adı altında yeni soğuk çekme dikişsiz borular kadro yapımında kullanılmaya başlandı.:)

kaynak/info:
https://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=17705&page=4
https://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=17705&page=20

Aluminium kadrolarla ilgili olarak, daha doğrusu Yol yarış kadrolarında kullanılan aluminium boruların aniden kırılma olayı pek doğru değil, darbe hafızası olarak söylemeye çalıştığın şey sanırım malzeme yorulması. Aluminium kadrolardaki malzeme yorulmasından kaynaklanan zaman içerisinde esneme olayı bir miktar doğrudur fakat kadro kırılma olayı daha çok zayıf kaynak görmüş ucuz kadrolarda söz konusudur.
Örneğin aluminium kadroda ihtisas olan Canondale 'in CAAD serisi çok uzun yıllardır imalatta ve ben 1990 başlarında imal edilen CAAD3 serisinin hala kullanıldığını gördüm.
Tabii şu varki aluminium kadrolar düşme esnasında veya kulakçık yamulmalarında daha kırılganlar, bu malzemenin doğası.

Aluminium kadroların kırılgan olma efsanesi bence MTB den, yani arazide sert ve zor koşullar altında, birçok çarpmaya maruz kalmalarından kaynaklanıyor, buda çok doğal, o şartlarda ne olsa kırılabilir.
 
Mustafa hocam yorumlarınız için teşekkürler. Evet sizin açtığınız konuları takip ediyorum ve paslanmayan çelik kadroları okumuştum :) Yazımda arkadaşa orayı referans göstermiştim. parayı veren düdüğü çalar lafımla, güzel çelik malzemelerin olduğunu ama fiyatlarının biraz yüksek olduğunu anlatmak istemiştim :) Gerçi sizinde dediğiniz gibi birkaç bin dolarlara satılan nerede üretildiği belli olmayan Carbonfiber kadrolarla kıyaslandığında aslında pahalı değiller.

Alu kadrolarla ilgili yazarken gelende mtb leri düşünerek yazmıştım. Benim gibi biraz downhill ve biraz freeride aksiyonlara meraklı olan arkadaşlara önerilerde bulunmak istedim.
 
@raven1442

titanyum konusunda söyleyebileceğim şey işlenmesi zor ve aliyetli bir matal ayrıca ısıl işlemlere tepkileri çok değişken olduğundan sadece asitle işlenen bir metal.

bunun bisiklet kadrosunda kullanımına gelince saf titanyum bir kadro yoktur ama aliminyum ile titanyum alaşımlı kadrolar yapılmaktadır.
tr'de bulunmadığı için pek ele alınmadı ama haklısın titanyum çelikten bile daha sağlam bir materyaldir ama bir o kadarda pahalı bir materyaldir .

hammaddesi carbondur konusuna gelince carbon nun atom molekül v.s. yapıldığını yazmış arkadaş bildiğim kadarı ile carbon bir metal değil bir element ve doğada katı halde bulunmaz gaz ve sıvı halini bilirim ama katı halinin bilmem .

ama daha önce vediğim bir öenek le fikrimi söyleyebilirim

ahşap işinde sunta olayının imalatına benzeyen bir yöntem. talaş tozları tutkal ile karıştırılır ve preslenerek şekillendirilir.

carbon fiber kadroda aynı mantığa dayalı katkat plastik liflerin carbon tatbiki ile sertleştirerek ve liflerin birbirine reçine ile yapıştırılarak üretildiğini biliyorum .

yani demek istediğim hammaddesi plastik carbon uygulanarak sertleştirilen bir malzeme

teşekkürler
 
@hakkoyHakkoy, bilgilerini gözden geçirmeni rica ediyorum. Elbette en kolay hatırlanan karbon çeşitli kimyasal bileşiklerdedir. Mesela Karbondioksit gazdır. Ancak karbonun en katışıksız halinin elmas ve grafit olduğunu hatırlatırım. Ayrıca internette kısa bir arama yaparsan Karbonun Ergime noktası 4027-4427 °C, Kaynama noktası ise 3727 °C olduğunu bulursun. Yani yeryüzü koşullarında katı haldedir. Evet bir konuda haklısın Karbon metal değil ametaldir.

Son olarak yukarda yazdığım karbon kadro üretim biçimi "bana öyle geliyor" yada "tahmin ediyorum" değil gidip bizzat gözlerimle gördüğüm yöntemdir.
 
Bu arada araştırmak isteyen olur ise Karbon fiber ile ilgili asıl hammadde Polyacrylonitrile dir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Raven_35 ve tayfur
Polyacrylonitrile homopolimerler ve kopolimerler olarak kullanılan, fibröz bir hammaddeymiş. Homopolimer, tek bir molekülün çoklu sıralanmasıyla oluşan büyük moleküle, kopolimer ise birden fazla küçük molekülden oluşan büyük molekkülerdeki küçük molekül yapıtaşlarının her birine verilen isimdir. Fibröz demek ise lifli yapılar oluşturan demektir.

Polyacrylonitrile ilk defa ünlü DuPont (Teflon vb pek çok teknolojik maddenin kaşifi) şirketinde, 1941 yılında ipliklere ¨iğrilmiş¨ ve buna hepimizin bildiği ¨Orlon¨ adı verilmiş. Anlayacağınız ucuz kazaklarla karbon fiber bisikletler aynı hammadelerden geliyorlar. :rolleyes:

Boru üretiminde sıkça kullanılan ABS plastik de polyacrylonitrile'lı polimerlerin yakın akrabalarındanmış.

Kaynak: Wikipedia
 
  • Beğen
Tepkiler: Raven_35
@hakkoy

Fiber kavrami dogal (pamuk gibi) veya yapay (naylon gibi) lifleri tanimlar, sanayi icin de bu gecerli. Yani sanayide fiber sadece plastik anlamina gelir, demek hatali. Mesela fibreboard "SIKISTIRILMIS BITKI LIFLERINDEN YAPILMIS MUKAVVA VEYA TAHTA" anlamina gelir. Ayrica herhangi bir kavramin sadece sozluk anlami olur, sozlukte bahsi gecmeyen subjektif anlamlar (yani 'biz ona oyle deriz' turunden tanimlamalar) gecerli degildir.
 
dayanıklılık konusunda ne tür reçine kullanırlarsa kullansınlar sonuçta çelikten üç kat daha dayanıklıdır=) tanımına okdar takılmamak gerek bnce=)
 
Geri