Scudo Sports

Karbon nedir, Ne değildir?

Boran Selçuk

Daimi Üye
Kayıt
29 Eylül 2015
Mesaj
261
Tepki
326
Şehir
Ankara
Bisiklet
Cube
Bir bisiklet satın almaya gittiğinizde şüphesiz herkesin gönlünden bir karbon bisiklet almak geçer. Karbon almak istersiniz, çünkü ihtiyaçlarınız ve vücut ölçülerinizi karşılayacak en doğru bisikletin Karbon kadrolarda olabileceğini düşünürsünüz. Veya erteler en azından şu an için Karbon bir bisiklete ihtiyacınız olmadığını düşünür, bir sonraki hamlenize saklarsınız.

Karbon potansiyel bir sihir olmaya adaydır ancak sihrin kerameti karbon bir kadronun inşa edilirken içine neler koyulduğu ile çok orantılıdır.

Bu konu Specialized Bicycle Components University (SBCU), tarafından oldukça yüksek ARGE araştırmalarına konu olmuştur. Hatta bugün firmanın Karbon araştırmaları konusunda ayırdığı ARGE bütçesinin tüm bütçesinin %10 unu bile geçtiği söylenir. Karbon konusunda bir çok patente ev sahipliği yapmalarının yanı sıra üretimde karbon mühendisliğini ilk geliştiren firmadır.

Bir karbon kadro inşa edilirken, kullanıcının vücut ölçüleriyle olan fitliği, rijitliği ve gücü nasıl ileteceği esas alınır.

Karbon bisikletler kesinlikle eşit yaratılmamıştır. Ve dolayısıyla bütün karbonlarda eşit değildir. Bir çok farklı Karbon fiber vardır.

Yüksek modüllü karbon fiber içindeki sertliği, rijitliği ve bükülmezliği temsil eder. Yüksek rijitliğe sahip bir karbon daha güçlü iken(Stronger) daha hafif olanı çok daha gevrek ve kırılgan ancak çok daha pahalıdır. Bu nedenle bisikletinizdeki karbon farklı fiber komponentleri gözetilerek yapılır. Mesela özel bir ihtiyaca göre yapılması planlanan bir kadro da bu komponentlerin oransal dağılımı farklı iken bir diğerinde bu oran çok daha basit ama sofistike bir dizaynı gerektirir. Iyi bir karbon işte bu nedenle pahalıdır. Yani birbirine tezat gibi görünen iki kavramı bir araya getirir.

Screen Shot 2017-06-26 at 12.08.28.png

Seçilen karbondaki fiber oryantasyonu bir başka önemli konu olup Karbon örümü yani oryantasyon olarak anılır.

Örüm karbonun kadro üzerinde hangi oryantasyonla sarıldığı veya kadro üzerinde hangi oryantasyonla diziliminin yapıldığı anlamında kullanılır.

Fiber oryantasyonu KADRO PERFORMASINI 100% ETKİLEYEN BİR DURUMDUR VE BU NEDENLE UZMAN MÜHENDİSLİK GEREKTİRİR.

Screen Shot 2017-06-26 at 12.09.53.png


Mesela Specialized’s (link) modeli buna çok iyi bir örnektir. Çok daha iyi bir güç transferi için Kadro üzerindeki alt kol ve üst tüp E390 yüksek modüllü karbon fiberle örümü yapılmıştır. Rijitliği sağlama adına neredeyse sıfır eğimli bir fiber örümü gerçekleştirilmiştir.

Test süreci iyi bir karbon kadro geliştirmenin olmaz ise olmazıdır. Kalitatif ve kantitatif bir mühendislik gerektirir. Gerçek yaşam koşulları ile test yapabilmek ve sürüş esnasında farklı gerilim bu testin en can alıcı noktasıdır. Bu nedenle markaların verdiği garantilerin tarafınızca kesinlikle dikkate alınması gerekir.

Bu nedenle ağır olması kötü bir kadro olduğunun göstergesi değilse de hafif olması da çok iyi bir kadro olduğunun göstergesi değildir. Çünkü kadro modelleri farklı amaçlara hizmet eder ve bu amaç firmalarca mümkün olduğunca fazlaca çeşitlendirilir. Dolayısıyla büyük beklentilerle satın aldığınız bir modelin size uygun olmadığını anladığınızda bazen binlerce km geçmesi gerekebilir. İşte Alüminyum ile Karbon kadro kavramı burada belirginleşir. Çünkü Alüminyum kadrolarda gücün iletimi kadro malzemesi ile çok orantılı değildir, en azından karbon kadrolar kadar.

Bu nedenle karbon kadroya sahip bir bisikletin satın alınması Alüminyum kadro ya sahip bir bisiklete göre çok daha soru işaretlidir. Çünkü Karbon kadrolarda Kadro geometrisi ile kadro yapımında kullanılan komponent ve sarım arasında neredeyse 100% e varan farklılıklar bulunur. Zaten firmaların modeller arasında rekabeti de bundan kaynaklanır.

*Not: Çeviridir
 
Scudo
Peki karbon bir bisiklet alicak olsak nerden bilecegiz orum sayisini vs malum markalarin sitelerinde bazen agirligi bile bulamiyoruz
 
  • Beğen
Tepkiler: ilberto
Karbon neydi? Karbon iyilikti, dostluktu, karbon emekti..
Durursam bir daha kurtulamam..
Ziyanı yok, sürüşü yeter bize..
Yüreğim kaydıysa günah mı?..
Çamura saplansam yardıma gelir misin?..
Yoksa ne işin var arkadaş 5k lık karbon bisikletle çamurda mı dersin...
(Selvi boylum karbon kadrolum) :D:p
 
@alperenakal Tabii ki bunu bilemezsiniz. Ancak no name kadrolara şüphe ile bakmak için yeterli bir sebep bu. Bu forumda bir ara Çin'de yapılan karbon kadroların markalarla eşdeğer olduğuna dair yazılar vardı. Bu yazıdan bunun aslında pekde öyle olmadığı anlaşılıyor. Ama aynı zamanda bu konuda kendini kanıtlamış firmalara mahkum olmak mecburiyetini de getiriyor. Mesela Specialized farklı kadrolardaki karbon modelleri arasında büyük uçurumlar olduğunu söylüyor. Ama bu son kullanıcı olarak sizin hangi amaçla neyi almak istediğinize bağlı. Bu nedenle piyasadaki her karbonu almak yerine her markadaki modelin kendi kullanımınıza uygun olanını almak gerekiyor. Mesela rüzgara karşı mı kullanacakmısınız? Çok mu tırmanacaksınız. Bir sprinter mısınız vs. Ve yine bazı markaların bazı modellerinde verilen hızlarda güç(watt) tasarrufu vaat eden kadroları var. Yani karşımıza hep ne için kullanacağınız sorusu geliyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Onurcaglar
Vidaları sıkmak için bile tork anahtarı gerekiyor güvenemem.
 
@Guanzo
Elbette olumsuz değil ancak her kadronun önerilen azami yük sınırı farklı. Şayet alacaksan bu durumu göz önünde bulundurmalısın.
 
@Bigpatron

130 kg sorun olmaz diyorsanız 90 kgluk bir adam hayli hayli biner diyorsunuz yani
 
@Bisiklet sever 93
Şuan 82 kiloyum ancak karbon bisikletimi aldığımda 96 kilodaydım ve herhangi bir sorun yaşamadım bisiklet ile. Diğer arkadaşa belirttiğim gibi önemli olan kadronun kullanımı için önerilen azamî yük miktarı. Misal azami 100 kilo verilen bir kadroyu 130 kiloluk birisi kullanırsa elbette sorun yaşanabilir.
 
Karbon nedir? Karbon, yiğittir, atiktir, nazenindir karbon. Cep yakar karbon, hülyadır karbon. Olmasını istediğin ama eşdeğeri alümyonu görünce yohaaa 2500 lira fark mı dedirten cepteki akreptir karbon. Bineni havalarıdırır karbon, binemeyeni kıskandırır karbon. Olursa ne ala, olmazsa buna şükürdür karbon. Ölmeden herkeşe karbona binmeyi nasibeylesin canab-ı allah. Belki ilerde tabutlar karbon fiber olur, hiç olmadı ona binerde gideriz gitçeğimiz yere.
 
Üst seviye, el yapımı, kişiye özel çelik kadrolar varken o kadar para verip de asla almayacağım kadro üretim malzemesidir.

15 bin liralık karbo alacağıma kişiye özel çelik kadro yaptırmayı tercih ederim.

Kişisel bir tercih olayından çok makul bir tercihtir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Upper Architect
@Mehmet Metin Levent çelikle başladım, alüminyuma geçtim. şimdi karbonu kıskanıyorum evet. hani bisiklet cebin dostuydu. alış veriş bir bitmiyor. karbon kullanan biri olarak bitti mi istekleriniz :( :):):)
 
  • Beğen
Tepkiler: BarkinD
@dtcf31
Ben karbon kullanmıyorum. İsteklerim bitti. 1992 yılında alınan bianchi aspide uzun kapt pantul ile biniyordum. Body building yapanların eldivenlerinden kullandım kaç yaz. Elim mavi siyah renk olurdu. Kot terden yapışırdı. Kafa 62 cm olduğu için kask bulamadım kafama. Numaralı gözlük kullandığım için hala afilli bisiklet gözlüğün yok. Amatör ruhu özledim ve ona donüyorum. Tek lüksüm tayt. Ondada sakallı kefereler, karımız kızımız var diye üzerime zopayla yürüyene kadar tayt. Kask hala zor buluyorum. Karbon almak istemiyorum. Deoreli karbon yerine slx lı alümyon tercih ederim. Xt lı alümyona göbek atarım. Hayalimdeki bisiklet 2000 yuro. Dünyanın uydusu ay bana bu bisletten daha yakın. Eid mubaraq
 
@Mehmet Metin Levent güzelmiş. ben de tayt bakıyorum 30 km lik sürüş yapıyorum jelli kılıf aldım kesmiyor tayt da pahalı geldiği için seneye bıraktım. şehir bisikleti aldım ama keşke yol da alsaydım diyorum (gerçi bizim ilçede yollar kötü diye vazgeçtim) şunu bunu derken hep birşey alma hastalığı başladı :) ama sonra dedim ki en iyisi şehir iki yola da geliyor. karbon yol bisikletleri aklımı çeliyor arada ama kendimi zapt edebiliyorum şimdilik. okul açılınca sezon bitecek artık :)
 
@dtcf31
İnsanların istekleri bitmez. Üzerinde mutlu olduğunuz bisiklet en iyi bisiklettir. Yok bisikleti için yol lazım. Evet yol yaptılar ama ama otomofillere göre o yollar.
 
@Mehmet Metin Levent ben de bisikletime alıştım artık. evet her yere yol yapılmadı. özellikle bisiklet yolu
 
130 kilolardaysan çelik veya aliminyum daha guvenli ve iyi olacaktir zira o kilo ile benim düşünceme gore cok bir fark olmayacaktır.@Guanzo
Hem bu kilolara biraz zorlayan ve agir bisiklet daha iyidir.kilo vermeyi hızlandırır
 
Geri