Scudo Sports

Karbon Maşa darbeleri nasıl emiyor?

Veysel A.

Daimi Üye
Kayıt
1 Ağustos 2014
Mesaj
216
Tepki
63
Yaş
43
Şehir
Bursa
İsim
Veysel AMCALAR
Arkadaşlar, bisiklet konussnda çok az bilgim var. Süspansiyon ve düz maşa hakkında anlayamadığım bazı şeyler var;

1-Karbon maşaların Süspansiyonlu Maşalara oranla çok daha hafif olduğunu biliyorum. Hafiflikten öte darbe emici özelliği de oluyormuş. Yani darbe ellerimize ulaşmadan filtreleniyor. Bunun mantığı nedir? Bunu anlatan grafik/video vs. gibi bir multimedya var mı?

2-Karbon Maşalardaki bu darbe emme olayı süspansiyon gibi etkili olamaz diye düşünüyorum, doğru mudur?

3-Bisiklet hem hafif olsun hem de süspansiyonlu gibi konforlu olsun dersek ne yapacağız? Karbon düz maşa mı yoksa kaliteli, olabildiğince hafif süspansiyonlu maşa mı?

4-Gidondan kilitlemeli maşalarda sürüş esnasında kilitlemek ve düz maşaymış gibi devam etmek mümkün mü yoksa durup üzerinden ağırlığımızı eksiltip öyle mi kilitlememiz gerekiyor?

Teşekkürler...
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafa Zeybek
Scudo
Karbon maşa; yumruk büyüklüğünde taşa çarptığınız zaman oluşan darbeyi değil, yolun bozukluğundan kaynaklanan titreşimi emiyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: dgny.berke
@Murat B. Mutlaka, sonuçta fiziksel olarak gözle görülür bir esneyeme sözkonusu değil. Karbon maşa ile asfalt bir yolda giderken düz betonda gidilmiş gibi oluyor diyebilir miyiz? Ayrıca bu titreşim emilimi nasıl gerçekleşiyor, mantığı nedir?
 
1-) Onun bir videosu vardı ancak şimdi bulamadım, ikiside yere atılıyordu, alüminyum olan baya sesli olarak yere vururken, karbon olandan pek ses çıkmıyordu. Yani metale göre titreşim emen yapısı var, sonuçta metal değil, carbon lifleride titreşimi iletmiyor. Daha iyi anlaman için alyan anahtarla hafif bir alüminyum yada çelik maşaya vur, tınnnn edicek ve titreşim uzuyucak, karbonda ise sadece tok bir ses çıkar.

2-) Bu senin konfor anlayışına bakar, bana sorucak olursan, sürücüler zamanla konfordan yani süspansiyondan vazgeçip, hafifliğe - rijitliğe yöneliyorlar, en hafif süspansiyonlar zaten bisiklet parası, en hafif karbon maşalar ise çok çok uçuk paralara satılmıyor ve ondan daha hafiftir.

3-) Gidondan kilitlemeli yada normal kilitlemeli maşalarda sürüş esnasında kilitlerken extra bir şey yapmana gerek yok. Ama bana göre düz maşa kadar rijit olmuyor kilitlensede, kimi maşalarda biraz boşluk olabiliyor kilitli olsada.

İkisi arasında çok çok konfor farkı yok, yani asfaltta sürerken, kaymak beton hissi falan yaratmaz. Öyle bir his istiyorsan lastik basıncını düşürmelisin.
 
ortada öyle bir müthiş bir vibrasyon emilimi yok.
normal sabit alüminyum maşadan belki olsunda olsun %3-5 arası vibrasyon emiyordur.

sabit maşada birinci amaç hafiflik ikinci amaç işe rigitlik ile enerjini yola en az kayıpsız olarak aktarılmasıdır.
bunu karbon yaparak bu 2 amacı dahada yukarı taşıyorsunuz.

karbon materyal olarak torka daha dayanıklıdır.
çelik 400nm'de kendini kayberdeken karbon 1500 nm torka kadar sağlamlığını korur.
birbirne bağlı liflerden oluşan karbon bu lifler sayesindede darbeyi iletmez.
 
(link)

bu belki bir fikir verir. çelik 1500 nm , karbon 4500 nm dayanıyor.Karbon lif makaralardan kumaş gibi imal edilen bir malzeme niye halen bu kadar pahalı? inşallah zamanla dahada ucuzlar.
 
Tatmin edici açıklamalar olmuş, teşekkür ederim. MEtaldeki tizlik karbon maşada daha az açığa çıkıyor, burayı tecrübe edemesem de kafamda canlandırabiliyorum. Süspansiyonlu maşaların kilitlendiğinde bile düz maşa kadar stabil performans göstermemesi düşündürücü. Aklıma katlanabilet bisikletlerin kadrosunun diğer bisiklerler kadar güçlü olamayacağı düşüncesini getiriyor. Lastik basıncını düşürmek de çok altın dipnot oldu. teşekkürler tekrar. Ben de çok mucizevi bir emilim oalcağını tahmin etmiyorum. Ama ne yalan söyleyeyim, satıcılar bu durumu öyle ballandırarak anlatıyorlar ki sanki "o düz maşa ile çakıllar arasında gitsen beton üzerinde gidecekmişsin gibi olacak, karbon bu..." hissiyatı veriyorlar. Fazla kapılmamak lâzım...
 
Üreticilerin farklı kombinasyonlarıda var, örneğin trek in iso speed teknolojisi. Daha çok engebeli yarışlarda kullanılıyor, bu sistemler ön maşada, arka bacaklarda, kadroda yada sele borusunda bile olabiliyor, araştırılınca normal karbon fibere göre daha etkili, yanılmıyorsam darbe emilimi ve titreşim kesme oranı daha yüksek. Tabi bu yüksek mühendislikte baya tuzluya patlıyor.
 
Şimdi biraz araştırdım da, sanırım bu teknoloji bisikletteki bâzı bölümlerin kendi başlarına diğer donanımlara bağımlı kalmaksızın hareket etmesini sağlıyor, çok mantıklı. Bir yer darbe alıyor diye o yere bağlı diğer yer orayı hissetmek zorunda değil...(İşin maddi yönünü es geçerek kurdum bu cümleyi!)
 
IsoSpeed güzel tabi de en ucuz Domane'in 5500 TL olduğunu görünce... :)
 
Lastik basıncını düşürdüğümüzde konforu artırmanın yanında yuvarlanma direncini de artırdığımızı unutmayalım
 
Her lastik için üzerindeki ağırlığa göre optimum performans veren bir basınç değeri var. Bu basıncın üzerine çıkmak yuvarlanma direncini değil sadece konforu azaltıyor:(link)

@Veysel A. Karbon maşanın sadece vibrasyon emici özelliği vardır. Biraz orta ölçekli bir darbe aldığında ise tam tersine kesinlikle esnemez, darbeyi tümüyle size yansıtır. Geniş bükümlü, rake'i yüksek bir çelik maşa ise, esnekliği ile orta ölçekli darbeleri de emebilir. (Ancak vibrasyon emiciliği karbon maşa kadar değildir) Ve tabii ki biraz daha ağırdır. Sonuçta ne olursa olsun hiçbiri bir amortisörün görevini yapamaz, offroad kullanımına gelmez. Öte yandan hafiflik ve konforu birlikte arıyorsanız; dolayısıyla amortisör kullanmayacaksanız lastik seçimi çok önemli: hiçbirşey vibrasyonu lastik kadar iyi sönümleyemez. Lastik kalınlığını 3-5mm artırmak bile, konforu maşadan kat kat fazla etkiler ve Hayır, lastiği kalınlaştırmak doğrudan yuvarlanma direncini artırmaz.
 
Kesinlikle doğru 23c lastikten 25c ye geçtim konfor farkını net bir şekilde hissettiriyor. :)
 
@Veysel A.

1. Karbon darbe degil, titresim onleme konusunda iyidir.

2. Olmaz. Hic bir karbon masadan, amortisorlu masa kadar rahatlik bekleme.
Karbon masa;

3. Duz masali bir bisiklete olabildiginca kalin lastik takip dusuk basincta kullanacaksin.

4. Bir cok duzgun modelde mumkun diye biliyorum. Fakat duz yolda masayi kitlemene gerek yok. Anca tirmanislarda ayakta giderken vs. kitlemelisin. Diger kosullarda masanin acik ya da kitli olmasi bir sey degistirmez.
 
@Veysel A.

Karbon maşanın sadece vibrasyon emici özelliği vardır. Biraz orta ölçekli bir darbe aldığında ise tam tersine kesinlikle esnemez, darbeyi tümüyle size yansıtır.
Geniş bükümlü, rake'i yüksek bir çelik maşa ise, esnekliği ile orta ölçekli darbeleri de emebilir. (Ancak vibrasyon emiciliği karbon maşa kadar değildir) Ve tabii ki biraz daha ağırdır. Sonuçta ne olursa olsun hiçbiri bir amortisörün görevini yapamaz, offroad kullanımına gelmez.

Öte yandan hafiflik ve konforu birlikte arıyorsanız; dolayısıyla amortisör kullanmayacaksanız lastik seçimi çok önemli: hiçbirşey vibrasyonu lastik kadar iyi sönümleyemez. Lastik kalınlığını 3-5mm artırmak bile, konforu maşadan kat kat fazla etkiler.
Ve Hayır, lastiği kalınlaştırmak doğrudan yuvarlanma direncini artırmaz ;)
bu yorumda eksik yada yanlışlık var mı. Yıl olmuş 2021 :) belki üzerine eklenecek yada değiştirilecek bır seyler vardır. Uzatmaz isem tamamen doğru kabul edilebilir bır yorum mu bu
 
Karbon maşa mutlaka etki ediyordur ama tam etkisini anlamak için maşa + furş + gidon ve gidon boğazı nın tümünü aynı anda karbon kullanmak gerekir. Ben bunu bizzat tecrübe ettim diyebilirim.. Burada söz konusu ölçü, darbe büyüklüğüdür.. Örn otomobillerden örnek verirsek eğer, amortisör çukur veya tümseklerde iş yaparken, düz ve asimetrik olmayan, otoban asfaltı tabir edilen yolda ise çalışmaz ya da çok çok az çalışır.. Yayları basık ya da amortisör çalışma aralığı dar (genelde spor otomobiller) arabalarda ufak çukur ve tümseklerde top gibi seker, böbrek yaşınız varsa da dökersiniz 😅 oysa düz yolda yola tutuş, Stabilite, küçük engebelerde daha verimli çalışma sağlanır..bisiklette de karbon maşa bu noktada çalışmaya başlar.. Stabilite, rijitlik, eylemsizlik gibi kavramlara daha yakındır.. Zaten mtb ve yol bisikleti farklarında en başta bu gelir.. Kaldırıma girerken amortisörlü bir bisikletle dalın, hiç bir şey olmaz ama karbon maşayla girmeyin 😅
 
Karbon maşa mutlaka etki ediyordur ama tam etkisini anlamak için maşa + furş + gidon ve gidon boğazı nın tümünü aynı anda karbon kullanmak gerekir. Ben bunu bizzat tecrübe ettim diyebilirim.. Burada söz konusu ölçü, darbe büyüklüğüdür.. Örn otomobillerden örnek verirsek eğer, amortisör çukur veya tümseklerde iş yaparken, düz ve asimetrik olmayan, otoban asfaltı tabir edilen yolda ise çalışmaz ya da çok çok az çalışır.. Yayları basık ya da amortisör çalışma aralığı dar (genelde spor otomobiller) arabalarda ufak çukur ve tümseklerde top gibi seker, böbrek yaşınız varsa da dökersiniz 😅 oysa düz yolda yola tutuş, Stabilite, küçük engebelerde daha verimli çalışma sağlanır..bisiklette de karbon maşa bu noktada çalışmaya başlar.. Stabilite, rijitlik, eylemsizlik gibi kavramlara daha yakındır.. Zaten mtb ve yol bisikleti farklarında en başta bu gelir.. Kaldırıma girerken amortisörlü bir bisikletle dalın, hiç bir şey olmaz ama karbon maşayla girmeyin 😅

yok benim merak ettiğim daha çok alıntıladığım mesajdaki şu olay;

"karbon maşanın sadece vibrasyon emici özelliği vardır. Biraz orta ölçekli bir darbe aldığında ise tam tersine kesinlikle esnemez, darbeyi tümüyle size yansıtır.
Geniş bükümlü, rake'i yüksek bir çelik maşa ise, esnekliği ile orta ölçekli darbeleri de emebilir. (Ancak vibrasyon emiciliği karbon maşa kadar değildir) Ve tabii ki biraz daha ağırdır. "
 
  • Beğen
Tepkiler: SerdarCYCoo2Bursa
yok benim merak ettiğim daha çok alıntıladığım mesajdaki şu olay;

Aslında bunu deneyimlemek istiyorsanız, bizzat selle borusunu karbon tercih ederek de yapabilirsiniz. Yani titreşim emme yeteneği konusunda karbonu ölçme şansı bana göre sele borusunda daha fazla.. Bu konuyla ilgili bisiklet hakkında genel bilgi ve teknik kapasiteye sahip ancak yarış etap vs iddiası olmayan, hobi sürücülerinden pek çoğu, yol ya da şehir bisikleti seçerken çelik ya da kromoly çelik bisikletlerinde karbon maşa belki kullanıyorlardır ama daha çok tercih ettikleri karbon kompenent sele borusu oluyor.. Bununla ilgili içerikte değiniliyor bu videoda.. Hem anlatımı da keyifli bir arkadaşımız

 
bu yorumda eksik yada yanlışlık var mı. Yıl olmuş 2021 :) belki üzerine eklenecek yada değiştirilecek bır seyler vardır. Uzatmaz isem tamamen doğru kabul edilebilir bır yorum mu bu

1 kiloluk karbon boru ile 1 kiloluk çelik boruyu karşılaştırırsak karbon daha esnemezdir. İlk darbeyi karbonda daha fazla hissedersiniz.
Aynı esnemezlikteki karbon boru ve çelik boruyu karşılaştırırsak, karbon boru çok daha hafif olur. Bu durumda iki boruda da ilk darbeyi aynı şekilde hissedersiniz.

Bu konu dışında karbonun rahatlık konusunda ekstra bir özelliği vardır. Vibrasyon söğürme denebilir. Mesela gergin bir gitar telini çekip bıraktınız, o ding sesini duydunuz. Bundan sonra tel durur pozisyona gelmeden ileri geri titrer, sesin tınısı devam eder, öyle hemen çat diye durmaz. Bu titreme bisikletlerde de olur ve karbonda çelik ve aluminyumdan daha küçüktür. Bunun da "rahatlığa" pozitif etkisi vardır.
 
  • Beğen
Tepkiler: osmancan71
@Veto8 Materyal Bilimi diye bi ders vardı ordan aklımda kalanlarla konuşacağım. Sünek-Gevrek materyal sınıflandırması vardı. Karbon, çeliğe ve alüminyuma kıyasla gevrek materyal sınıfına giriyor sanırım. Çekme testinde koptuğu andaki yüzdesel uzamasının diğerlerine göre düşük olması bunu gösteriyor. O zaman, yüzeydeki bozukluklarda (yani yük artışında/azalışında) daha az şekil değiştirmesi, haliyle sarsıntıyı daha fazla hissettirmesi gerekmez mi?
 
Geri