Scudo Sports

K2 Dağı'nın (8611m.) dağcılık tarihindeki ilk kış çıkışı gerçekleştirildi

Adem Tırpancı

Daimi Üye
Kayıt
5 Nisan 2011
Mesaj
372
Tepki
1.205
Şehir
Kahramanmaraş
Başlangıç
1990—91
Bisiklet
Sedona
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
k2.jpg

Bugün dünya dağcılık tarihinde çok önemli bir gelişme yaşandı.

Dünya üzerinde 8000 metreden yüksek 14 tane dağ bulunuyor. Himalayalar denilen bu dağlar Nepal, Pakistan, Çin, Tibet ve Hindistan gibi ülkelerde bulunuyor. Bunlardan birisi var ki çok uzun yıllardır kış sezonunda zirvesine çıkış yapılamayan tek 8000 metrelik dağ. Everest'ten (8848m.) sonra dünyanın en yüksek 2'nci, aynı zamanda en zor ve en ölümcül dağı olarak nitelendirilen K2 Dağı (8611m.). Dağ üzerinde ana kamp dışında 4 tane kamp noktası bulunuyor. Ölüm oranının 1/3 olan K2'de kış şartları da eklendiğinde bu oranın 1/2'ye düştüğü istatistikî bir gerçek. Şu ana kadar K2'de 87 kişi öldü ve 300 civarı dağcı da başarıyla zirveye ulaştı. K2'nin zorluğu sürekli dikeylik sergilemesi ki bu dikeylik kimi yerlerde 65-70 dereceye kadar ulaşabiliyor. Dağın ana kampına ulaşmak için bile 125 km. yürümek gerekiyor.

Aralık ayının başlarında 19 ülkeden 56 dağcı K2'nin ilk kış çıkışını gerçekleştirmek üzere Aralık ayının ortalarından itibaren K2'nin ana kampına ulaşmak üzere Pakistan'a gitti. İlk kış çıkışını gerçekleştiren Nepal ekibinden Nirmal Purja, insanların uzun yıllardır gerçekleştirmek için uğraştığı 14x8000 projesini 6 ay 6 gün gibi kısa bir sürede tamamladı. İlk kış çıkışından sonra zirveden yamaç paraşütüyle inmek gibi çılgın bir planı olsa da bu plan gerçekleşmedi. Türkiye saatiyle 15.20 gibi zirveye ulaşan ekip şu an 3. kampa sorunsuz bir şekilde ulaştı. Hâlâ dağ üzerinde zirve tırmanışı için bekleyen birçok grup bulunuyor.

Şu an itibariyle İspanyol bir dağcı 1. kamptan ileri ana kampa inerken düşmesi sonucu hayatını kaybetti.

K2 Dağı'nın kış ekspedisyonu kronolojisi (7000m. ve üzeri):

1987-88: Polonya, Kanada, İngiltere ekspedisyonu (7300m.)
2002-03: Polonya ekspedisyonu (7650m.)
2011-12: Rus ekspedisyonu (7200m.)
2017-18: Polonya ekspedisyonu (7600m.)
2020-21: Nepal ekspedisyonu (8611m. Zirve)
 
Son düzenleme:
Scudo
Üniversitedeki dağcılık günlerim aklıma geldi. Çok güzel bir paylaşım olmuş, teşekkürler.
 
"K2 Dağların Dağı Kitap Açıklaması
K2 DAĞLARIN DAĞI 2012 yılında Tunç Fındık'ın, yeryüzündeki en zor tırmanış olan, 8611 metrelik yüksekliği ile dünyanın en yüksek ikinci dağına çıkışını anlatıyor. Detaylı bir tarih bölümüyle beraber, Tunç'un 2 ay süren K2 tırmanışında tuttuğu kişisel günlüğünü renkli fotolarla veren 206 sayfalık kitap Tunç Fındık yayınlarından çıktı."
 

Dosyalar

  • IMG_8703.jpg
    IMG_8703.jpg
    155,1 KB · Okunma: 39
"K2 Dağların Dağı Kitap Açıklaması
K2 DAĞLARIN DAĞI 2012 yılında Tunç Fındık'ın, yeryüzündeki en zor tırmanış olan, 8611 metrelik yüksekliği ile dünyanın en yüksek ikinci dağına çıkışını anlatıyor. Detaylı bir tarih bölümüyle beraber, Tunç'un 2 ay süren K2 tırmanışında tuttuğu kişisel günlüğünü renkli fotolarla veren 206 sayfalık kitap Tunç Fındık yayınlarından çıktı."
Tunç'un 14x8000 projesinin bitmesine 1 tane kaldı. Mart - Nisan gibi Nanga Parbat tırmanışı için Pakistan'a gidecek. Şu an dünya çapında bu projeyi bitiren 19 milletten 43 dağcı var. Tunç da bitirince ilk ve tek gururumuz olacak inşallah. 😍
 
@Adem Tırpancı
Dağcılık açısından büyük bir haber gerçekten. Diğer taraftan da artık hedef mi kalmadı nedir😀
Şaka bir yana ben şahsen bu kış bekliyordum bunu. İklimin bu halde olmasından dolayı. Hava şartları sanırım şimdiye kadarki hiç bir kış kadar çetin değildi.
Şöyle söyleyeyim, şu an ağrı Doğubayazıt'tayım. Ağrı da kar yok diyeyim siz anlayın :(
 
Sabrin ve istikrarın bile çaresiz kaldigi nadir olaylardan biride bu yüksek tırmanışlar olsa gerek
 
@Adem Tırpancı
Dağcılık açısından büyük bir haber gerçekten. Diğer taraftan da artık hedef mi kalmadı nedir😀
Şaka bir yana ben şahsen bu kış bekliyordum bunu. İklimin bu halde olmasından dolayı. Hava şartları sanırım şimdiye kadarki hiç bir kış kadar çetin değildi.
Şöyle söyleyeyim, şu an ağrı Doğubayazıt'tayım. Ağrı da kar yok diyeyim siz anlayın :(
Bence 8000'lik dağlarda yaz - kış farketmez. Çünkü bu dağlar her zaman soğuk ve oralarda her zaman buzul ve kar vardır. Sıcaklık yazın -40, kışın -70 lere kadar ulaşabiliyor. Burada birçok faktör var ama en önemlisi Sherpa faktörü şahsî görüşüm. 8000'lik dağların 8 tanesinin Nepal'de yer almasından ve Nepal'in geçim kaynağının doğa turizmi olmasından dolayı Sherpalar dağcılıkta önemli becerilere sahiptir. Tabi bu becerileri edinmelerinin ana kaynağı ise genetik faktörleri. 2010 yılında bir çalışma yapılmış ve Sherpaların vücudunu yüksek irtifalara uygun hale getiren 30'dan fazla genetik faktör belirlenmiş. Bu da düşük oksijenli ortamlarda rahat hareket etmelerini sağlıyor. Ölüm bölgesi denilen 8000 metre ve sonrasında bile oksijen tüpü kullanmıyor çoğu ve uluslararası dağcılık camiasında yüksek rakımlarda sağlamlıkları, uzmanlıkları ve deneyimleri ile ünlüdürler. K2 kış zirvesini yapan 10 kişilik ekibe ve liderlerine baktığımızda da çoğunun zaten 14x8000 projesini bitirmiş ya da birçok 8000'lik tecrübesi olduğunu görüyoruz ki Nirmal Purja bu projeyi 6 ay 6 günde bitirdi. Tabi 1,5 milyon sterlinlik bir projeydi bu. Demem o ki para varsa her şey mümkün olabiliyor. Bol oksijen, bol Sherpa ve her türlü ekipman ve lojistik desteği, dağların ana kamplarına yürüyerek ya da araçlarla değil de helikopterle ulaşım vb. Dünyaca ünlü alpinist Denis Urubko bile sanki bu tırmanışa atıfta bulunurmuşçasına bir paylaşım yapmış (link). Kendisi 14x8000 projesini oksijen kullanmadan tamamlamıştır.
 
Son düzenleme:
Demem o ki para varsa her şey mümkün olabiliyor. Bol oksijen, bol Sherpa ve her türlü ekipman ve lojistik desteği, dağların ana kamplarına yürüyerek ya da araçlarla değil de helikopterle ulaşım vb.
Oh Eun-Sun un 14 sekizbinliği tamamlaması sırasında ana kamplar arasında helikopterle geçiş yapması bir hayli eleştirilmişti.
Burada da aynı durum olmuş. Maalesef tüm sekiz binlikler için iyi bir dağcı olmak kadar hatırı sayılır miktarda para da gerekiyor. Klasik bir everest yaz tırmanışı için en az 40 bin dolar ve iki aya ihtiyaç varken, bizim gibi 2500 liralık malzemeyi alabilmek için bir yıl para biriktirmek zorunda olanlara hayal ötesi gibi bir şey 8000 lik yapmak.
Bu konuda söylenecek çok şey var ama neyse. Paran kadar 8000 lik diyerek bağlayalım.
 
Bence 8000'lik dağlarda yaz - kış farketmez. Çünkü bu dağlar her zaman soğuk ve oralarda her zaman buzul ve kar vardır. Sıcaklık yazın -40, kışın -70 lere kadar ulaşabiliyor. Burada birçok faktör var ama en önemlisi Sherpa faktörü şahsî görüşüm. 8000'lik dağların 8 tanesinin Nepal'de yer almasından ve Nepal'in geçim kaynağının doğa turizmi olmasından dolayı Sherpalar dağcılıkta önemli becerilere sahiptir. Tabi bu becerileri edinmelerinin ana kaynağı ise genetik faktörleri. 2010 yılında bir çalışma yapılmış ve Sherpaların vücudunu yüksek irtifalara uygun hale getiren 30'dan fazla genetik faktör belirlenmiş. Bu da düşük oksijenli ortamlarda rahat hareket etmelerini sağlıyor. Ölüm bölgesi denilen 8000 metre ve sonrasında bile oksijen tüpü kullanmıyor çoğu ve uluslararası dağcılık camiasında yüksek rakımlarda sağlamlıkları, uzmanlıkları ve deneyimleri ile ünlüdürler. K2 kış zirvesini yapan 10 kişilik ekibe ve liderlerine baktığımızda da çoğunun zaten 14x8000 projesini bitirmiş ya da birçok 8000'lik tecrübesi olduğunu görüyoruz ki Nirmal Purja bu projeyi 6 ay 6 günde bitirdi. Tabi 1,5 milyon sterlinlik bir projeydi bu. Demem o ki para varsa her şey mümkün olabiliyor. Bol oksijen, bol Sherpa ve her türlü ekipman ve lojistik desteği, dağların ana kamplarına yürüyerek ya da araçlarla değil de helikopterle ulaşım vb. Dünyaca ünlü alpinist Denis Urubko bile sanki bu tırmanışa atıfta bulunurmuşçasına bir paylaşım yapmış (link). Kendisi 14x8000 projesini oksijen kullanmadan tamamlamıştır.
Sherpaların sendikası var mı bilmiyorum fakat örgütlenip bir genel greve gitseler bir Allah'ın kulu zirve bile yapamaz.Eşyayı sherpa taşısın, çadırı kursun , ekmeği pişirsin, yemeği yapsın, çayı demlesin , buzul yarıklarından geçecek oldukları merdiveni bile onlar yerleştirsin ,kendilerinin kullanmadığı oksijen tüplerini bile onlar taşısın ama dağcılar zirve yaptık desin .. peehh !
Bu arada Everest'i bile çöplüğe çevirdiler , çöplerini kendileri taşıma zahmetinde bulunmayıp dağa bırakıyorlar.
(link)
 
Son düzenleme:
Dağcılık sporu ile ilgilenmediğin dolayı çok fazla detayını bilmiyorum ama izlediğim tüm belgesellerde @Ronin45 dediği gibi durumla karşılaşıyorum. Elbette takım sporudur fakat bu olaya takım dayanışması denir mi bilemiyorum.
 
Sherpaların sendikası var mı bilmiyorum fakat örgütlenip bir genel greve gitseler bir Allah'ın kulu zirve bile yapamaz.Eşyayı sherpa taşısın, çadırı kursun , ekmeği pişirsin, yemeği yapsın, çayı demlesin , buzul yarıklarından geçecek oldukları merdiveni bile onlar yerleştirsin ,kendilerinin kullanmadığı oksijen tüplerini bile onlar taşısın ama dağcılar zirve yaptık desin .. peehh !
Bu arada Everest'i bile çöplüğe çevirdiler , çöplerini kendileri taşıma zahmetinde bulunmayıp dağa bırakıyorlar.
(link)
Söylediklerinizde haklılık payı var ancak yine de bu yorumunuz 14x8000 projesini oksijen desteksiz tamamlayan alpinistlere, hele hele Annapurna'nın (8091m.) güney duvarını oksijensiz ve free solo tırmanan Ueli Steck gibi bir ustaya haksızlık olur diyorum naçizane.

 
Sherpaların sendikası var mı bilmiyorum fakat örgütlenip bir genel greve gitseler bir Allah'ın kulu zirve bile yapamaz.Eşyayı sherpa taşısın, çadırı kursun , ekmeği pişirsin, yemeği yapsın, çayı demlesin , buzul yarıklarından geçecek oldukları merdiveni bile onlar yerleştirsin ,kendilerinin kullanmadığı oksijen tüplerini bile onlar taşısın ama dağcılar zirve yaptık desin .. peehh !
Bu arada Everest'i bile çöplüğe çevirdiler , çöplerini kendileri taşıma zahmetinde bulunmayıp dağa bırakıyorlar.
(link)

Gerçekten o yok x kere K2 yaptı, yok dağ leoparı unvanı aldı haberlerinde hiç o emekçilerden bahsedilmiyor bile. Adamlar ömrü boyunca sayısız zirve yapıyor hemde sırtında onlarca kilo yükle ve yerel kıyafetleri ile. Bizim batılı dağcılara da son teknoloji pahalı kıyafetleri ve ultra light ekipmanları ile zirve yaptı diye şöhreti kalıyor. Asıl unvanı madalyayı iltifatı hak eden şerpalar.
 
Söylediklerinizde haklılık payı var ancak yine de bu yorumunuz 14x8000 projesini oksijen desteksiz tamamlayan alpinistlere, hele hele Annapurna'nın (8091m.) güney duvarını oksijensiz ve free solo tırmanan Ueli Steck gibi bir ustaya haksızlık olur diyorum naçizane.

Haksızlık olsun diye yazmadım istisnalar kaideyi bozmuyor maalesef. Bu camianın içinden değil de dışından biri olarak objektif yorum yapmıştım. Herkesin emeğine ve mücadelesine saygı duyuyorum.
 
Gerçekten o yok x kere K2 yaptı, yok dağ leoparı unvanı aldı haberlerinde hiç o emekçilerden bahsedilmiyor bile. Adamlar ömrü boyunca sayısız zirve yapıyor hemde sırtında onlarca kilo yükle ve yerel kıyafetleri ile. Bizim batılı dağcılara da son teknoloji pahalı kıyafetleri ve ultra light ekipmanları ile zirve yaptı diye şöhreti kalıyor. Asıl unvanı madalyayı iltifatı hak eden şerpalar.
Everest'e ilk çıkmayı başaran Edmund Hillary ile Tenzing Norgay'in hikayesini yeni okudum. Şerpaları tırmanışlarda kaale almayan dağcılara örnek olabilecek bir olay.
 
Abi kardeş, omuz omuza Nepal millî marşını söylerken zirveye birlikte yürüdük. K2'nin kışın ilk tırmanışı olan bu tarihî başarıya imza atmak için zirveye 10 metre kala durduk, arkadaşlarımızı bekledik ve ekip olarak zirveye yürüdük... demiş Nirmal Purja


Bu arada Pakistanlı ünlü alpinist Muhammed Ali Sadpara, Oğlu Sajid Sadpara ve İzlandalı alpinist John Snorri, dün akşam Pakistan saati ile 21.00'de ana kamptan ayrılarak zirve denemesi için tırmanışa geçtiler. Hedefleri doğrudan 3. kampa gidip burada dinlenmek ve hava koşullarına göre de zirve denemesi yapmak.
 

1 kişinin 3. kamptan helikopterle kurtarıldığı bilgisi var ama haber şüpheli olabilir. Helikopterlerin 6400 metreden yüksekte uçamadığını biliyorum, fikri olan var mı? K2'nin 3. kampı 7000 metre civarında. Bu arada dün Pakistanlı alpinist Muhammed Ali Sadpara, oğlu Sajid ve İzlandalı alpinist John Snorri 3. kampa yükselmişlerdi.
 
Son düzenleme:
@Adem Tırpancı
Video güncelse hava berbat. Helikopterin uçabileceği bir irtifa mıdır bilemem ama, Nepal ekibinin zirve yaptığı hava şartlarıyla alakası yok.
Bir an önce, eğer yapabiliyorlarsa, alçalmaları gerekiyor bence. Umarım sağ salim inerler ana kampa.
 
Geri