Scudo Sports

Jant örmek

Heralde kronik olarak şu jant işinden kimse benim çektiğim kadar çekmemiştir... Ama basitçe yine de anlatmak istiyorum...

Hayatımda üniversiteye kadar hiçbir şekilde akora götürmemiştim ben ta ki gidipte performans serilerine geçene kadar...
İlk jantı rigida çember, choosen göbek, dt tellerle ördürdüm, bir de tabi kırmızı aliminyum jant tel başları ... Sonuç ayda bir akora giden jant setleri elde etmiş oldum sırf hafif ve akışkan olsun birazda görsel olsun diye dedim. Bu jantlardan tam 1 2 yıl çektim. He birde yüke gelmeyişi ayrı bir dertti. He ne güzeldi tam renkleri istediğime göre ve bakımı acayip bir kolay jant yapmıştım. Belki çelik ya da başka tür orijinal bir jant tel başı kullanmış olsaydım başıma hiçbir şey gelmeyecekti.

İkincisi tüm bunları düşününce gittim hazır jant seti aldım. Mavic crossride aldım. Harikaydı ucuzdu görseldi performansını çok beğenmiştim. Ne oldu bir gün akor edilme zamanı geldi. Bunu bilmeyen o kadar usta var ki. Akorunu yapamadılar tam aero teller diye. Ve üstüne orjinal örümü değiştirip gidip kafaısna göre örüp jantlarımı hatalı ördü bir daha orjinal haline getirtmek için usta aradım.Sonuçta aero olduğu için adamlar daha çok işçilik alıp o ilk haline getirmesi zor bir jant haline geldi...

Sonuç : Sonuçta iki tane şansın var... Ama örüm işi biraz pahalı. Sen jant olayına nasıl bakıyorsun bilmiyorum ama ben uzun süre uğraşmak istemiyorum dersen eline kağıdı kalemi alıcaksın agırlık performans göbek tipini düşünüp 1.000 tl i geçse bile öyle bir jant seti yapıcaksın ki bidaha asla sorun yaşamayaksın. Bu da çok telli rulman göbekli bir jant demek... He örümün hepsine 120 tl 100 tl gibi bir parayı da gidip harbiden erdoğanlara vericeksin. Ve bidaha hiç uğraşmayacaksın.

Ya da uygun fiyatlı olarak hazır set halinde alıcaksın ve burnun b...ktan kurtulmayacak. Eminim sorun yaşamamış arkadaşlarda vardır kurulu setten ama ben kendi deneyimeme göre ve ülke koşullarına göre yedek parçasını kolay bulacağın rulman göbekli ve özellikle jant tel başının çok önemli olduğu bir seti kendi yapmandır. Ve fiyat olarak evet biraz pahalıya gelse de istediğin şeyi elde edersin. Jant tel uzunluğuna takılma... Erdoğanlarda her boya uygun var. O nedenle bir kutu telde fazladan alsan telin kopsa bile yerine koymanda kolay olur... Benim tavsiyem bunlardır sana.
 
Scudo
@Emre Nakipoğlu bursada esad komtandan kralini tanimam emre :D gecen bi akort yaptirdim jantlara 40 lira aldi ama helali hos olsun , janti bi ceviriyosun önce dejavu yaşiyorsun sonra sonra derken " ben bu sahneyi daha evel yasamistim" modundan cikamiyorsun ehehehe
 
@mariokaldato esad ustayı bilirim. Biraz sert örer biraz sert davranıyor malzemelere. Ama eğer malzemeler kırılmadan dayanmışsa ona :D o zaman harika oluyor. Ünideyken ona bir jant ördürdük. Hope göbekler, dt swiss çember, dt revo jant telleri. tam 5 -6 tane tel kopardı :D düşün yani :D
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
@Emre Nakipoğlu
Ahahaha :D iron man esad presidint :D
 
@mariokaldato
Mutevazilik konusunda cok iddialiyiz. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
Küçük bi hortlatma

Şu an kullandığım jant seti 28 delik.32 delik olana geçmeyi planlıyorum.Jant tellerini tekrardan başka bir jantı örmek için kullanabilir miyim ? Yoksa yenisini mi almak lazım?
 
@Uğur S.
Hiç araştırdınız mı, tarihte ilk jantı kim ördü acaba?
Anladığım kadarıyla araştırmacı bir kişisiniz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Uğur S.
Hiçbir sıkıntı yaşamassınız jant tellerini kurmak için bunun üstüne 150 kg yükle çukura girmeniz gerek tamam 224 üst seviye tur bisikleti olmayabilir ama okadar kötü bisiklette değil bu bisikletle dünyayı bile gezersin zaten 36 tel var kolay kolay bişey olmaz fazla detaylara takılmayın kazasuz sürüşler
 
  • Beğen
Tepkiler: elric1982
@Infinity dragon Jant göbeğinin de 32 delikli olması gerekir. Jant teli uyumluluğunu hesaplamak için internet siteleri var, gerekli bilgileri giriyorsunuz kaçlık jant teline ihtiyacınız olduğunu hesaplıyor.
Google a spoke lenght calculator yazın birçok site var.
Şu ilk karşıma çıkan: (link)
 
@Uğur S.
Buna rağmen tarih sahnesinden silinmeye engel olamadılar.
O son tel başını sıkmayacaklardı.
Sıktılar.
Ve akord bir daha hiç tutmadı..
 
  • Beğen
Tepkiler: TafLan ve Uğur S.
@Infinity dragon Şansını deneyebilirsin. 32delikli janta yetişir mi bilmem göbeği de ona göre değiştirmen şart göbek ile çember varsa bu işe kalkış(32delikli) yoksa dizili jant al
@Kook Arkadaşın dediği konu jant telleri 32liğe yetişir mi muhtemelen
 
herkese iyi akşamlar Bisikletimin arka göbeğinin sürekli ayarı bozulmakta teker sağa ve sola oynamakta buda frenlerin sürekli sürtmesine yol açıyor bakım yaptırıyorum 1 ay sonra durum yine aynısı bende bu yüzden yeni göbek almaya karar verdim lakin bisikletçilerimiz sağolsun 60 tl gibi bi göbek fiyatı kadar örme parası talep ediyor acaba kendim alsam beceremezmiyim çokmu zordur bu iş tekerler 29 jant bu arada iyi forumlar

Bisikletimin göbeğinde sürekli sorun olması nedeniyle yeni bi arka göbek almaya karar verdim lâkin ördürme parası bana aşırı çok geliyor göbeği alsam kendim halledemez miyim veya 2.el bi jant almam dahamı mantıklı jant 29" bu arada iyi forumlar
 
IMG_20200226_223141.jpg
Bisikletimde 36 telli jant vardı vidalı gobekti bunun yerine centrrlock göbek aldım 10 a kadar destekleyen .jantı yeniden ordurdum ancak teller eskiden kesisim noktasında bir birine değerdi şimdi aralarında 2 3 mm var akorda problem yok . Jantı mi yanlis ormusler yoksa normal mi
 
@mahmut krt İlk defa görüyorum bu şekilde, ben de uzun zaman önce 26 jantımı söküp yeni göbek ve yeni tel başları ile kendim örmüştüm. Ama teller birbirine değiyordu. Bir terslik olabilir. Bir kaç farklı açıdan fotoğraf atabilir misiniz? Bir de kısa bir deneme sürüşü yapın, anormal bir durum zaten belli eder kendini.
 
@mahmut krt normalde iç teller ile dış teller ile çapraz örülüyor, yani iç ve dış teller temas ediyor. bunun amacı tekeri tork aktarımı bakımından biraz daha rijit bir hale getirmek. ama 3 cross pattern olduktan sonra (sendeki bu şekilde) bunun rijitliğe katkısı çok çok azdır. ören kişi muhtemelen bu tellerle çapraz ördüğünde tellerin boyu kısa kalıyordu. o sebeple böyle ördü. ben de yapıyorum teller 1-2mm kısa geldiğinde. bi sıkıntısı olmaz, rahat olabilirsin.
 
  • Beğen
Tepkiler: mahmut krt
@engin güner hocam eski göbeğim vidalı ruble sistemine sahip 6 vida gobekti . Yeni aldığım göbekte 6 vida şeklinde
@can_celik yani eski göbek ile yeni göbeğin çapı aynı tel uzunluğu da aynıdır çünkü 6 vida göbekten tekrar 6 vidaya geçtim yani sanki bir taneyi ters atmista öyle gitmiş yoksa ust üste geliyor gibi . Henüz kullanmadım umarım problem olmaz
 
Bisikletimi yaklaşık olarak 4.5 senedir kullanıyorum. Son zamanlar arka jant telleri çok sık bir şekilde kopmaya başlamıştı. Tel başlarının neredeyse hepsi paslanmıştı. Akort yapılsa bile bu paslanmadan dolayı akort tutmuyordu. Önce yeni bir jant seti almak istedim. Fakat fiyatlar bana çok uçuk geldi. Bir jant setine o kadar para vermektense kendim örerim dedim. Aradaki fiyat farkıyla da rulmanlı orta göbek, rulmanlı jant göbekleri, 6'lı megarance ruble ve 42 dişli aynakol aldım. Eski göbeklerim shunfeng diye bir markanın bilyalı göbekleriydi. Bu sefer aynı markanın rulmanlı göbeklerini aldım.

Ben 36 telli bir jant kullandığım için 36 telli bir jant örümü yapacağız. Fakat yazının içinde 32 ve 28 telli bir jant içinde 3 kesişmeli bir jant örümü aynı şekilde olacaktır.

  • Jantımıza uyumlu jant telleri almamız gerekiyor. "Spoke calculate" diye google'da aratırsanız jant çemberi ve jant göbeğinizin ölçülerini girerek uygun jant teli boyunu hesaplayabilirsiniz. Fakat ben jant çemberimin ve göbeğin ölçülerini alıp autocad'de iki boyutlu çizerek jant teli uzunluğunu hesapladım. Jantlardan söktüğüm tel ile karşılaştırınca da aynı sonuca ulaştığımı gördüm.
  • Jant tel başına uygun akort anahtarınız olması gerekiyor.
  • Tel başlarını sıkıştırırken başlangıçta 3 ya da 4 tur atarak sıkarsanız son telleri atarken sıkıntı yaşamazsınız.
İlk olarak jant çemberimizi ve göbeğimizi ruble tarafı bize bakacak şekilde aşağıdaki görseldeki gibi tutuyoruz. Bazı jant çemberlerinde jant teli deliklerinin yarısı içe yarısı dışa doğru bakar. Eğer elinizde böyle bir jant çemberi varsa sibop deliğinin sol tarafında bulunan ilk delik size yakın olacak şekilde jant çemberini tutmanız gerekiyor.

1

Göbeğimizde bize yakın taraftan herhangi bir delikten dıştan içe doğru ilk telimizi atarak sibop deliğinin sol tarafında bulunan ilk deliğe monte ediyoruz.

2

Hem jant göbeğinde hem de jant çemberinde sol tarafa doğru devam ederek; göbekte bir delik, jant çemberinde 3 delik boşluk bırakarak ve jant tellerimizi dıştan içe doğru atarak 8 telimizi de monte ediyoruz.
3

İlk 9 teli attığımızda jant göbeğinde oluşacak görüntü aşağıdaki (4. görsel), jantta oluşacak görüntü ise yukarıdaki (3. görsel) gibi olmalıdır.

4

Göbeğin karşı tarafında bulunan telleri monte etmeye başlamadan önce ruble tarafına bir tel monte edeceğiz. Göbekte monte ettiğimiz ilk telin (yani sibop deliğine attığımız tel) üstünde bulunan deliğe içten dışa doğru bir tel atarak jant çemberinde sol tarafa doğru gidip, telimizi ilk iki telin üstünden 3. telin ise altından geçirerek; geçirdiğimiz 3. telin sol tarafına doğru arada bir boşluk kalacak şekilde monte ediyoruz. Bu teli monte etmeye çalışırken şunu göreceğiz: Otomatik olarak göbeğimizi saat yönünün tersine (yani sola doğru) döndürmemiz gerekecek. Jant göbeğimizin janta göre alacağı konumun böyle olması gerekiyor. Bu sebeple bu teli monte ettik.

4.JPG

5.JPG

Jant göbeğimizde karşılıklı olarak bulunan delikler birbirini simetrik şekilde karşılamaz. Eğer tüm delikler tek bir tarafta olsaydı aşağıdaki gibi gözükecekti.

6.JPG

Mavi ve pembe delikler ruble tarafında bulunan deliklerimizdir. Siyah delikler ise karşı tarafta bulunan deliklerimizdir. Görüldüğü üzere göbekler imal edilirken delikler birbirini ortalayacak şekilde imal edilmiş.

Bu bilgiden sonra karşı taraftaki telleri monte etmeye başlayabiliriz.

Janta bakış yönümüzü değiştirmeden(ruble tarafından bakmaya devam ederek), göbekte sibop deliğinin sol tarafına attığımız ilk telin üstünde 7. sırada bulunan telin karşı sol tarafında (ruble olmayan tarafta) bulunan deliğe (referans olması için 7. delikten dik bir şekilde bir jant teli geçirin. Bu tel karşı tarafta iki deliğin ortasına denk gelecektir. Sol taraftaki deliğe) içten dışa doğru telimizi atarak sibop deliğinin sağ tarafında bulunan ilk deliğe monte edeceğiz.

7.JPG

8.JPG

Janta bakış yönümüzü değiştirmeden(ruble tarafından bakmaya devam ederek), bu sefer sağa doğru göbekte 1 delik jantta 3 delik atlayarak içten dışa doğru kalan 8 telimizi monte ediyoruz.

9.JPG

11

Janta bakışımızı 11. görseldeki gibi yaparak (ruble olmayan taraftan), jant göbeğinde sibop deliğinin solundaki ilk telin üstünde bulunan deliğe, dıştan içe doğru bir tel atarak, jant çemberinde sol tarafa doğru gidip, telimizi ilk iki telin üstünden 3. telin ise altından geçirerek; geçirdiğimiz 3. telin sol tarafına doğru arada bir boşluk kalacak şekilde monte ediyoruz.

12

Aynı şekilde kalan 8 telimizi de monte ediyoruz. Oluşacak görsel aşağıdaki gibi olmalıdır.
13

Son olarak ruble tarafında eksik 8 tane telimiz kaldı. Janta bakışımızı ilk konuma getirip kalan 8 telimizi de geçtiği ilk 2 telin üstünden 3. telin ise altından olacak şekilde monte ediyoruz.

14

3 kesişmeli (3x Cross) jant örme işlemini tamamladık. Tel başlarını, ilk aşamada jant teli üzerinde bulunan vida kanalının sonuna kadar sıkıyoruz. Bundan sonrasında ise jantımızın akordunu yapmak kalıyor.

IMG_20201206_121358.jpg


IMG_20201206_121414.jpg

Arka tekeri 3 kesişmeli, ön tekeri ise 2 kesişmeli olacak şekilde ördüm. Bilgisayarda çizim yaparken ön jant teli uzunluğunu hesaplarken de yanlışlıkla arka göbeğini kullanmışım. Bu sebeple jant telleri kısa kaldı. Ben de 2 kesişmeli olacak şekilde ördüm.

Akort İşlemi

Akort ayarı için aslında videolu anlatım çok daha faydalı olacaktır ama ben yaparken sırasıyla şu adımları yaptım.

1. Tüm telleri tel başı anahtarıyla 1'er tur sıkarak 3 sefer döndüm ve belli bir gerginliğe ulaştım.
2. Sonra jantın sağ tarafına boştaki bir jant telini dik olacak şekilde yaklaştırarak sürten tarafın karşı yönünde bulunan telleri çeyrek tur çeyrek tur sıkarak ilk sürtmeyi engelledim.
3. Sonra jantın sol tarafına jant telini yaklaştırarak yine sürten tarafında karşısından bulunan telleri çeyrek tur sıkarak sürtmeyi engelledim.
4. Bu şekilde her seferinde yaklaştırdığım jant telinin mesafesini azaltarak çeyrek turdan da az sıkarak belli bir seviyede yanal sapmayı azalttım.
5. Sonrasında dikey sapmayı azaltmak için jant telini jantın alt tarafınan tutarak sürten yerdeki jant tellerini sıkarak içe doğru jantı çektirdim. Bu işlemde de her seferinde jantı biraz daha yaklaştırarak minimum sapma payı ile işlemi tamamladım.
6. Sonrasında tekrar yanal sapma için jant telini 2 taraftan yaklaştırarak çeyrek turdan da az sıkarak minimum sapma olacak şekilde ayarladım.
7. Jant teli gerginliklerini teker teker ölçtüm. Elimdeki alete göre ruble tarafının ortalaması 20 birim, ruble olmayan tarafın ise ortalaması 15 birim çıktı. Burada gerginliği karşılıklı olarak fazla olan jant tellerini karşılıklı olacak şekilde çeyrek tur gevşettim veya az olanları karşılıklı olacak şekilde çeyrek tur sıktım. Zaten jant tellerinin yarısı sağa yarısı sola doğru çekme yapmak istediği için bu gevşetme ve sıkma işlemlerini yaparken jantta yanal ve dikey olarak bir sapma olmadı.

Sonuç olarak ilk deneme ve elimde akort sehpası olmadan yaptığım bir işlem için gayet iyi bir sonuca ulaştığımı düşünüyorum. 2 gün boyunca toplam 15 saat uğraşarak ön ve arka jantın örme ve akort işlemini tamamladım. Cuma günü de 70 km'lik bir test sürüşü yaptım. Rulmanlı göbeklerle birlikte gayet akıcı ve keyifli bir sürüş oldu.

VID_20201213_140844 (online-video-cutter.com).mp4 dosyayı görüntüle
MALİYET:
Jant teli (76 adet) : 22,80 ₺ (4 adet yedek)

Jant göbekleri (ön-arka rulmanlı shunfeng): 70 ₺

Jant Çemberi: Mevcut

Toplam: 92,80 ₺

Jant tel başı anahtarı ve gerginlik ölçme aleti elimde vardı.
 
Son düzenleme:
Geri