Scudo Sports

Jant örgüsü

Mustafa İçdağ

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2007
Mesaj
1.277
Tepki
3.216
Şehir
Kadıköy, İstanbul
Bunu başka bir konu altında yazmıştım, fakat yeni bir konu altındada
tekrar yazmak sanırım faydalı.

Lacing patterns: jant örgüsü

3 cross (çapraz): Endüstri standartıdır, tel jant ile göbek arasında 3 telin üzerinden çapraz geçer. Bu örgülü jantlar güçlü ve dayanıklı olacaktır.

2cross: Teller 2çapraz atlarlar, tel boyu kısalır, dolayısıyla jant biraz daha hafifler (15-30gr.). Bu teknikte örülen jantlar daha "resilient" dır,yani tekerleğin dönüş yönünde teller daha az esner, tekerlek daha hızlı reaksiyon gösterir( responsive). Pist yarışlarında özellikle yaygın bir jant örgüsüdür.( sadece pistte kullanılır demiyorum.) ön jantlar ve 28 delikli jantlar için iyi bir seçimdir.

0 cross(radial): en hafif jant örgüsüdür, teller göbekle jant arasında, çapraz tel atlamadan düz gider. Daha "stiffer" yani sert ve esnemeyen jant oluşturur.
Dolayısıyla 3X veya 2X ' e nazaran tel koparma olasılığı yüksektir.
Radial örgü ön jantlarda veya arka jantın ve rublesiz (non drive) tarafında tercih edilebilir, fakat ruble tarafı için kullanılmamalı ( en azından bildiğim bütün
wheel builder'lar bunu söylüyor.)

Yukardakilerin dışında, çok daha karmaşık örgü teknikleri vardır.Veya bazı jantlar G3 tarzı hazırlanır ( campy: scirocco, eurus, zonda etc.)

Aşağıda örneğini verdiğim set(28 spoke) benim en favori jant örgülerinden.( DT Swiss şart değil, campy olur, mavic olur, shimano veya chris king göbek olur.)

Eğer daha dayanıklı bir jant derseniz, ön 32 hole- radial örgü, arka 32 hole
komple 2 cross veya 3cross örgü derim.

Jant telleri (spoke) : DT Swiss revolution( double butted) teller hem hafif hemde oldukça sağlamlar.
Nipple: Brass(pirinç alaşım) olanları standarttır, biraz daha ağırdırlar fakat uzun ömürlü olurlar ve kolay kolay ayardan kaçmazlar.
Alloy nipples, hafiflik açısından size ön+arka jantta (32 hub) toplam 50gr.
kazandırır. Dezavantajları ise, çabuk korozyana uğrar ( özellikle denize yakın yerlerde) ve ayar esnasında sıyırmak kolaydır.

Şunuda eklemek istiyorum: Tecrübeli sporcu arkadaşlar bunu zaten bilir, fakat yol bisikletine yeni iseniz ve yeni bir çift jant yaptıracaksanız
özellikle tecrübeli bir ustaya-atölyeye, ve mümkünse antrenör-mekaniğe danışın derim. Çünkü hazırlatacağınız jantların sadece
nekadar-çok hafifliği (kataloglardan okuma-kulak dolgunluğu) ile gidilmez, en pahalı teker-seti, sizin için en iyisi olmayabilir,
işin içine, kilonuz, boyunuz, kullanma ortamınız ve şartlarınızda girer.

http://http://img180.imageshack.us/img180/2986/wheel0001nk6.jpg
 
Scudo
Mustafa abiye paylaşımından dolayı teşekkür ediyorum, bir de ekleme yapayım;
Radyal örülmüş tekerler dikey olarak esnemezlik gösterirler.Bu bakımdan diğer şekillerde örülmüş tekerlere göre daha esnemezdirler (rijittirler) fakat yanal esneme konusunda ise diğerlerine göre daha kolay esnerler, çünkü çapraz tel kesişmesi ve bu kesişen tellerin birbirlerine destek olması olayı ortadan kalkar.
Bunların dışında pek görülmese de (daha çok mtb'lerde görülüyor) bir de Kök dizme yöntemi var.Örgü stili de denilebilir.

http://img206.imageshack.us/img206/5473/adsz2mz7.jpg


Teller, tel başlarına yakın noktalardan bükülerek örülür.Doğal amortisör görevi görür.Telleriniz fazla uzun gelmişse bu yöntemi kullanabilirsiniz.Zaten ilk böyle ortaya çıkmış sanıyorum.Fakat iyi örülmediğinde çok fazla esneyen bir tekeriniz olabilir.

G3 tarzındakiler, Radyal olanlar ve Kök dizme şeklindekiler en hoş görünenleri.
 
Kök dizme yöntemini denemek istiyorum sanırım.
Bildiğimiz tellerden alıp elimizle büküp, o şekilde takıyoruz değil mi?

Bu arada kafama takılan bir soru var:
Acaba bükmekten kaynaklanan bir dayanıksızlık olur mu?
 
Kök dizim sisteminde, o teller o şekilde elle mi buruluyor, yoksa özel bir anahtarı var mı?
 
  • Beğen
Tepkiler: S26
@ultegrax

Ben bu tarzda jant dizilimini 5 yıl önce kullanmıştım...Bildiğim kadarıyla elle buruluyor, dizimi, burma işlemi ve akordu benim gözlerim önünde yapılmıştı.
 
@Serden Us

eski bi başlığı çıkarmak istiyorum k.bakmayın...
bu sorunun cevabını ben de merak ediyorum...
 
(link)

Elimden geldiği kadar yardımcı olucağını düşündüğüm için kendi çapımda bir hesap yapdım belki bir çok kurallara uymayan bir şey yapdım biliyorum ki bir çok kişi daha iyisini yapabilirdi ama akıllarda takılan bir şey var ise bunun yanıtı olucağını düşündüğümden böyle bir şey yapmak istedim umarım faydalı olur
 
@restart

doğal bi yaylanma olacağı kesin...ama benim aklıma takılan nokta şu:
bükülmemiş bir tel,bisikletle (atıyorum)100 zıplamaya dayanıyorsa,bükülmüş bir tel de 100 zıplamaya mı dayanır?(sanırım bu soru daha açık olmuştur)
 
  • Beğen
Tepkiler: şener incesu
elimdeki 28tel mavic jant setimi satacağım, 32 tel bir set toplayacağım, (belki ön 28 arka 32 tel olabilir) bu konuyu diriltmek istedim, önemli bir konu, ama malesef fotoğraflar gözükmüyor, örnek fotoğraflar ile konu üzerinde biraz konuşsak...



@Mustafa İçdağ
 
@Doğukan Akdoğan

başlığa katkım olsun :
(link) *rahmetli olmasaydı ne yapardık biz...
(link)

2cross - 3cross un ne olduğunu anlamamıştım ben...
http://www.danscomp.com/faq/images/3_cross_wheel.jpghttp://www.danscomp.com/faq/images/4_cross_wheel.jpg
 
  • Beğen
Tepkiler: cihan aksoy
bu iki jant teli örümünün artıları ve eksileri nedir acaba ikiside 3 cross dediğiniz tanıma uyuyor gerçi ben 4 teli üst üste görüyorum ama 4 cross tanımlamamışsınız
(link)
(link)
 
Selamlar, 27" klasik bir bisikletim var. Geçtiğimiz günlerde yeni bir jant çemberi aldım ancak taktığımda teller uzun kaldı. Ne tarz bir örme stili tavsiye edersiniz?
 
Örme tipini tellerin tutması için mi istiyorsun? Yardım isterken biraz detay verirsen gereksiz soru-cevap bekleyişlerinden kurtulmuş olursun.
 
Evet şu anda taktığım teller çembere göre uzun kalmakta. Daha önce kullandığım çelik jant çemberini söktüm, yerine alüminyum profilli jant çemberi aldım. Ancak 3cross dizdiğimde tel başları profilin dış deliklerine geliyor. İç deliklere denk gelip tutması gerekiyor, bunun için hangi örme tipini tercih etmeliyim? (36h)
 
Son düzenleme:
Evet şu anda taktığım teller çembere göre uzun kalmakta. Daha önce kullandığım çelik jant çemberini söktüm, yerine alüminyum profilli jant çemberi aldım. Ancak 3cross dizdiğimde tel başları profilin dış deliklerine geliyor. İç deliklere denk gelip tutması gerekiyor, bunun için hangi örme tipini tercih etmeliyim? (36h)

Bence yeni tellerle yine 3x ama hesaplayıcılarda 4-cross ördüğünüzde gereken tel uzunluğunu hesaplayın, eski tellere yakın çıkıyor mu diye bakın.
 
  • Beğen
Tepkiler: awakening
1 - Klasik bisiklete çift kat jant klasiğe görsel bakımdan ihanet etmek olur. Ben olsam yapmazdım. Hafifleşme isteniyorsa 28" tek kat alü çember ve ona göre boyda tel alıp işi götürürdüm.
2 - Tel boyu tutturmak için 4x'e geçmek mantıklı bi hareket olmaz kanımca. Muhtemelen boy yine tutmayacak. Ayrıca, çember delikleri yüksüksüz ise ileride delik yırtılması ihtimalini arttırır 4x. Teller 3x'e kıyasla daha çapraz bi açıyla giriyor çünkü çembere. Yine şahsi olarak 4x'in kötü gözüktüğünü düşünüyorum.
 
Arka jant akordu dikey eksende birkaç noktada 1-2mm bazında kaçık düzeltmeye çalıştığımda bu sefer tel tensionları ciddi ölçüde değişiyor. Muhtemelen zamanla uzayan yada kısalan teller mevcut. İstanbul da tel tensionlarını ölçerek hassas akort yaptırabileceğim yer bilen var mı?
 
Son düzenleme:
Tel tension'ını bilmem ama tel tansiyon'unu akort yapan bütün bisikletçiler ölçer akort yaparken.
 
Tel tension'ını bilmem ama tel tansiyon'unu akort yapan bütün bisikletçiler ölçer akort yaparken.

bütün değil, bazı bisikletçiler yapıyor. Sadece parmaklarına güvenen ya da "gerginliğe" hiç önem vermeyenler de var.
 
Geri