Scudo Sports

Jant çemberi yüksekliği?

Sahinoz

Forum Demirbaşı
Kayıt
27 Ekim 2007
Mesaj
574
Tepki
148
Şehir
İstanbul
İsim
Ahmet Sahinoz
Netten jant çemberi incelemesi yaparken önceden farketmediğim bir şey farkettim, genişliğin etkisini biliyorum ancak "profile height" denilen ölçünün sürüşe etkisini bilmiyorum. Büyük balatalar kullanılmasına müsade ederek v-brake performansını artırmak için olduğunu düşündüm.

Örneğin DT Swiss EX serisindeki iki jant: (link)

Frenin disk olduğunu düşünürsek, bu jantlar arasında profil yüksekliğinden dolayı pratikte bir fark olur mu?
 
Scudo
Pratikte ağırlığın artmasından başka bir fark olacağını zannetmiyorum, balata açısından da fark yapmaz zira bir çok üretici özel büyük pabuçlar yapmıyor. Genelde standart profiller (mavic 717 xc gibi) tercih edilmeli aksi halde lastik zor oturması gibi sorunlar olabilir...
 
  • Beğen
Tepkiler: Sahinoz
Cemberin yükselmesinin bana göre 2 temel nedeni var. Ilki tabi ki daha saglam cemberler üretmek. Ikincisi ise janti daha fazla genisletebilmek.

Bunun getirdigi de daha genis lastik kullanabilme avantaji, özellikle DH ve FR ile ilgilenen arkadaslar icin bu durum önemli, malum 2,35'in altinda lastik pek kullanmiyorlar.
 
Yüksek profilli jantlar daha rijid oluyorlar. Yol bisikletlerinde ise yüksek profil kullanmanın en önemli sebeplerinden biri aerodinamik avantaj sağlaması.

Daha geniş v-fren pabucu diye birşey duymadım ben Ahmet. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Sahinoz
tayfur inan ben de duymadım orası baya sallama oldu :D

Halil abi bahsettiğim jantlar arasında XC jantları da var, örneğin DT Swiss 4.1 20.2mm profile sahip.

Mesela örnek olarak EX serisindeki iki modeli karşılaştıralım: EX 5.1d ve E 540
(link)

İki jantın da genişliği aynı, fakat profil yüksekliği farklı, rijitlik olabilir yükseğin avantajı, peki alçak profilin avantajı nedir, her yönüyle bir karşılaştırma yapmak istedim..
 
  • Beğen
Tepkiler: tayfur
4.1'in yüksek olmasinin teknik olarak tek bir nedeni var, o da disk olaniyla V fren olaninin ayni olmasi, disk olani sadece yanaklari inceltilmis hali. O nedenle cok yüksek. Yani jantin V fren yanagi gibi yanaklari var.

E serisi icin birsey diyemeyecegim. Rijitlik olabilir, saglamlik olabilir. Belki daha kisa jant teli kullanildigi icin sagladigi bir avantaj vardir, belki sadece tasarimdir.
 
Yol bisikletiyle alakalı daha yeni bir makale okudum. Zipp marka falan, aerodinamikliği aşmış yüksek v-profil jantlar var, karbon. Lakin aerodinamik açıdan çok başarılı olmalarına rağmen sağlamlık açısından çok başarılı değillermiş, bundan dolayı tek günlük klasiklerde ¨kutu profilli¨ (box profile) aluminyum jantlar kullanılırmış sağlamlık için. Malum Liege-Bastogne-Liege vs tarzı yarışlarda şose yollardan geçilir.

Hatta ve hatta benim de pek sevdiğim George Hincapie bir gün böyle şoseli-bozuk yollu bir yarışta v-profil Zipp kullandığı için heder olmuş, çember kırıp liderlerin çok gerisine düşmüş.

Falan gibi gereksiz bilgiler işte. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Sahinoz
Mtb için çok net farkları var mı diye merak etmiştim, daha çok yol bisikletlerinde önemliymiş, herkese teşekkürler..
 
Profil yükseltmenin amacı daha fazla rijitlik yaratmak içindir(Yol bisikletindeki bir başka amacı da aerodinamikliktir).Yüksek profilli jantlarda sekme daha az oluşur, ayar zor kaçar fakat esneme çok azalır bu da konfordan ödün vermek demek.Profili yükselttikçe ağırlık artar(Bu ağırlık artışını azaltmak için et kalınlıkları düşürülür).Yol bisikletçileri de bilirler yüksek profilli hafif karbon jantlar aşırı sert oldukları için bozuk zeminde esnemezler ve çatlarlar.Kısaca sertliği artırmak,sekmeyi önlemek amacıyla yapılır.
 
  • Beğen
Tepkiler: Turkishflier
Geri