Scudo Sports

Hidrolik pres testi: Karbon vs Çelik vs Alu vs Titanyum

Dayanıklıdan dayanıksıza sıralama tahmininiz nedir?

  • Titanyum > Karbon > Alu > Çelik

    Katılım: 8 15,7%
  • Titanyum > Çelik > Alu > Karbon

    Katılım: 19 37,3%
  • Karbon > Titanyum > Çelik > Alu

    Katılım: 9 17,6%
  • Karbon > Çelik > Titanyum > Alu

    Katılım: 2 3,9%
  • Çelik > Karbon > Titanyum > Alu

    Katılım: 0 0,0%
  • Çelik > Titanyum > Alu > Karbon

    Katılım: 9 17,6%
  • Alu > Karbon > Çelik > Titanyum

    Katılım: 2 3,9%
  • Alu > Titanyum > Çelik > Karbon

    Katılım: 2 3,9%

  • Toplam katılım
    51

Road_Runner

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Mesaj
6.003
Tepki
24.909
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
Selamlar. Bildiğiniz gibi son zamanlarda her türlü materyalin hidrolik preslerle test edilmesi viral oldu. Çoğu tabiki meraktan, çekiç koyan mı dersiniz balyoz koyan mı domates koyan mı :snzdglsn:

Fakat denk geldiğim bir videoya adeta aşık oldum! Çünkü bu videoda, aynı ebatlara sahip (duvar kalınlığı, yükseklik ve çap tamamen aynı) boru kesitleri test ediliyor ve inanılmaz! Videoda PVC ve pirinç boru da teste tabi fakat ben bunlarla ilgilenmiyorum. Bizim ilgi alanımız tabiki bisiklet kadrolarımızın yapılabildiği malzemeler: Çelik, Aluminyum, Karbon fiber ve henüz tam olarak ne olduğunu pek deneyimleme şansımız olmamış olsa da Titanyum!

Tahminleriniz? Sizce hangisi Çelik, hangisi Aluminyum, hangisi Karbon ve hangisi Titanyum? Grafik, basınca karşı koyabildikleri ağırlıkları gösteriyor.

test.png

Tam şu anda ankette tahmininizi işaretleyebilirsiniz! :harika:

Testin yapılış şekli

1.png

Aynı ebatta, farklı malzemelerden yapılmış boru kesitlerimiz var. Soldan sağa > düşük kalite çelik, örüm çelik, paslanmaz çelik,karbon fiber, titanyum, pirinç, PVC ve akrilik :snzdglsn:

2.png

Test öncesi parçalar teker teker ölçülüyor ve hepsinin aynı (yaklaşık) boyutlarda oldukları gösteriliyor:

3.png

Uzunluk bilgisi paylaşılmamış ama eşit uzunlukta kesildiler. Hepsi de 25mm Dış çap, 2mm et kalınlığına sahipler :harika:

Test öncesi, ağırlık kıyaslaması da paylaşılmış ve Titanyumun ağırlık kıyaslamasını hiç bilmiyordum, görünce inanamadım.

4.png

2 hatta 3 farklı çelik var testte. Steel seam pipe, çelik örümlü boru demekmiş. Bizim kadrolarımızda kullanılan çeliğin "stainless steel" (paslanmaz çelik) olan olduğunu düşündüm ve varsaydım :harika:

Test çok basit: Bunları teker teker hidrolik prese atıp, seyretmek :snzdglsn:

Baba yadigarı, dede yadigarı, çelik:
çelik.png


Muhtemelen çoğumuzun ilk market bisikleti materyali olan aluminyum:
alu.png


Bisiklet hobisi bağımlılığının pençesine düştükten sonra uğruna herşeyden kısıp, bir ondan kısmadığımız karbon fiber:
carbon.png


Elit bisikletçi videolarında görüp duyduğumuz, şimdilik bizim için fantazik bir malzeme, titanyum:
titanyum.png

Bundan sonrası sizi videoyla başbaşa bırakıp, sonucu kendiniz görmeden önce birkaç şey söylemek isterim. İlki, spoiler vermemek için sonuçları yazımın hiçbir yerinde paylaşmıyorum :harika: İkincisi ve daha da önemlisi, biliyorum ki karbon boru kesitine dikey basınç uygulanması bizim için kesinlikle bir sağlamlık veya direnç testi olamaz. Hiçbir kadro üreticisi hiçbir kadrosunu böyle test etmiyor :snzdglsn: Evet, bunun farkındayız ama bu gerçek videonun bizim için değerli ve merak uyandırıcı olduğu gerçeğini değiştirmez :harika: Bir diğer mesele, bildiğiniz gibi karbonun da farklı örüm sıklıkları, hatta bunların farklı dayanım güçleri, hatta isimleri var. Örneğin Specialized firmasının "Fact Carbon 11r", 12r gibi ifadeleri. Ayrıca Çin'den bir karbon kağıt sipariş etmeye niyetlendiğinizde de örüm sıklığını temsil eden 3K 12K gibi farklı sayılarla ifade edildiğini görüyorsunuz. Fakat videoda kullanılan karbon kesitinin çoğumuzun karbon kadrosunda kullanılan, en yaygın karbon örümüne sahip olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Elbette karbonun örümü, dayanıklılığını arttırır veya azaltır, bunun da farkındayız, ama bu video hala heyecan uyandırıcı :harika:


Test!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sonsöz

Siz bu test ile ilgili neler söylemek istersiniz? İlginizi çekti mi? Sizce malzemelerin basınca dayanıklılıkları, onların sağlamlığı konusunda fikir verebilir mi? Esnekliği veya ömrü konusunda fikir verebilir mi? Sizce en iyi ağırlık/sağlamlık oranına hangi malzeme sahip? Çıkan sonuç, tahmininizle ne derece uyuşuyor? Siz olsanız, bu testi başka hangi şekillerde yapmayı deneyebilir veya geliştirebilirdiniz?

Ve daha aklınıza gelen her türlü fikir, öneri ve yorum için konu resmen tartışmaya açılmıştır :D
 
Son düzenleme:
Scudo
Testi bir de boruları yan yatırarak yapsak tablo nasıl olurdu acaba? :)
Bisiklet kullanıcısı bir Türk vatandaşının asıl endişesi kadronun yük taşıması beklenmeyen yönlerden gelecek darbelerde ne olacağı. Avrupalı ertesi gün yeni karbon kadrosunu, hatta yeni bisikletini sipariş geçer ama benim gözümden yaş gelir. :)
 
Testi bir de boruları yan yatırarak yapsak tablo nasıl olurdu acaba? :)
Bisiklet kullanıcılarının asıl endişesi kadronun yük taşıması beklenmeyen yönlerden gelecek darbelerde ne olacağı.

Elbette denenebilirdi :harika: Günümüz kadro üreticilerinin kabaca yaptığı testler şu şekilde:


Bu testlerde özellikle maşa için çok farklı mekanizmalar kullanılıyor. Farklı bisiklet türlerinin farklı türde dayanımlara sahip olması beklendiği için (örn yol bisikleri vs downhill bisikleti) bu bisikleterin test mekanizmaları da oldukça farklı. Fakat ortak nokta, kadronun tüm uç noktalarına (sele, tekerlekler, orta göbek ve gidon) farklı varyasyonlarla basınç uygulanıp hedeflenen sağlamlıkta olması bekleniyor :harika:
 
Bisiklet kadrosunda basma (negatif gerilme) degil de, cekme (pozitif gerilme) baskin oldugundan kadro adina pek bisey ifade etmiyor bu testler. Cekme (ing. tensile) testlerinde karbonfiber dayanim/agirlik olarak rakiplerinden acik ara ustun cikiyor beklendigi gibi. Mesela bu testte 2 cm genisligindeki karbonfiber serit 1630 kilogramda! kopuyor. 200 milimetre uzunlugundaki numune 1630 kilogram ile gerilirken sadece 5.4 mm esniyor. 100 yil onceki materyal bilimcilerine ileride boyle bir materyal yapilacagi soylense dalga gecerlerdi.

 
15800 dediği paslanmaz çelik, yani kadrolarda kullanılan çelik değil. Çelik bisiklet kadroları da paslanıyor. Kaliteli çelik bisikletlerde kadronun dışını boyamanın haricinde içerisine de pasa karşı koruyucu bir kaplama uygulanıyor. Yani sözün özü çelik kadro, titanyum kadrodan daha dayanıklı değildir. Muhtemelen burada ele alınmamış olan surgical grade (cerrahi aletlerde kullanılan) çeliğin dayanımı standart paslanmaz çelikten de yüksek olacaktır.
 
Bisiklet için kıstas alınacak bir test değil.

Daha bir çok parametre var. Önceden çelik kadro üretimi yaygındı sonradan bir çok üretici hafifliğinden ve yüksek dayanımından ayrıca paslanmaya olan karşı dirayetinden dolayı aliminyum kullanıyor.

Öyle ki Fiat Tempra araçlarında ilk kez aliminyum şasiyi kullanmıştır.

Karbon malzeme kopma testinde çok dayanıklı yukarıda yazan olmuş . Aslında kopma testini incelemek daha mantıklı olacaktır gibime geldi.

O kalitede paslanmaz çelik bence sadece silindir yapısında olan araç motorları hidrolik liflerde falan kullanılmıştır. Bisikletin neyine gerek ?
Elbette denenebilirdi :harika: Günümüz kadro üreticilerinin kabaca yaptığı testler şu şekilde:


Bu testlerde özellikle maşa için çok farklı mekanizmalar kullanılıyor. Farklı bisiklet türlerinin farklı türde dayanımlara sahip olması beklendiği için (örn yol bisikleri vs downhill bisikleti) bu bisikleterin test mekanizmaları da oldukça farklı. Fakat ortak nokta, kadronun tüm uç noktalarına (sele, tekerlekler, orta göbek ve gidon) farklı varyasyonlarla basınç uygulanıp hedeflenen sağlamlıkta olması bekleniyor :harika:
İşte görmek istediğim test bu .
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner
Karbon fiber ile extra güvenlikli acayip ekipmanlar da üretiliyor kask gibi F1 aracı gibi ancak yol bisikletleri ağırlık kaygısından olsa gerek dayanım sınırları tam sınırda ayarlanıyor gibi hissediyorum.Kimse 5000$ verdiği kadrosu ile pedalı sokemeyip yan yatıp çeki borusunu catlatmak istemez.
 
Karbon fiber ile extra güvenlikli acayip ekipmanlar da üretiliyor kask gibi F1 aracı gibi ancak yol bisikletleri ağırlık kaygısından olsa gerek dayanım sınırları tam sınırda ayarlanıyor gibi hissediyorum.Kimse 5000$ verdiği kadrosu ile pedalı sokemeyip yan yatıp çeki borusunu catlatmak istemez.


Başka bir mesajimda soylemistim bunu bazi arkadaslar alay konusu yapmisti 😅😅 İnceleme firsati buldugum karbon kadrolu yol bisikletleri ile, yine fuarda inceledigim Ducatinin üst seviye bir spor motosikletinin karbon şasisinin alakasi bile yok. Hic materyal bilgisi olmayan kahveden adam cagarsiniz anlar farkini olcmeye bicmeye bile gerek yok.

Yogunluk farkı, ısıl işlem farkı, epoksi farkı bagariyor boyle.
 
videolardan gördüğüm kadarıyla en sağlam malzeme hidrolik press makinesinin malzemesi :D hepsini ondan yapmak lazım :D
 
  • Hahaha
Tepkiler: el Cezeri
Geçtiğimiz günlerde batan oceangate denizaltısı normalde titanyumdan yapılması gereken kabini karbon fiberden yaptığı için patlamıştı. Titanyum hafiflik hariç her konuda karbondan daha üstün. Titanyum bisikletim olsun isterdim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mythshaman
Geri