Yağı emmiş orijinal balataların çöp olduğunu söyleyenleri artık unutun!
Birkaç ay önce benim de başıma bu olay geldi malesef. Kaldığım ilde bisiklet fren balatası satan hiçbir yer olmadığından forumlarda, gruplarda şimdiye kadar gördüğüm bütün yolları denedim, Artık bıkmıştım, bisiklet 3 gün yatıyordu ve ben de vakit buldukça balataları temizleme kafasındaydım çünkü bisikleti her gün kullanıyordum, başka bir aracım yoktu. Uzatmadan anlatayım.
Temiz, içinde taş, kum olmayan toprak veya çamur lazım.
Diski temizlemek kolay, dışarıda duran, içine su, yağ çekmeyen bir disk sonuçta. Cif ile de temizlenir, balta spreyiyle de ve yaptığım gibi, kara kazanları temizlediğimiz çamur ile =). Eski bir çaputa, beze çamuru yedirdikten sonra veya çamuru direkt diske sürüp elimizle, diski çizmeyecek bir maddeyle de temizleyebiliriz.
İçinde taş, kum olmamasına dikkat edin lütfen. Diski çizmek istemeyiz tabi ki. Balataları anlatayım hemen:
Bir cezveye veya küçük bir tasa o yağı dibine kadar emmiş balataları atıyoruz. *Balataların metal kısmı altta, balata kısmı üstte olması bizim için daha iyi.
Bulduğumuz çamuru, toprağı da cezvenin içine atıyoruz ve buraya dikkat edelim, su miktarını katı bir çamur veya çok sulu bir karışım olmayacak şekilde ayarlayalım yani biraz da su katmamız gerekecek.
Kabımızı ateşin altına koyuyoruz ve kaynamaya başladığı anda bir yandan sallamaya başlıyoruz. Yapabilir iseniz bir yandan da balatalara hafiften tıklatın, titreştirin onları.
Bir süre kaynadıktan sonra, gözle net olarak görünmese de balatamızdan çıkan yağ kabın üstünde toplanacağından, öncelikle çamuru boşaltıyoruz ki balataları alırken tekrar üstte biriken yağ bulaşmasın.
Kabımıza tekrar temiz, kullanılmamış çamur ve su ilave ediyoruz ve aynı işlemi yapıyoruz ve sonrasında balatayı yıkıyoruz. İçindeki suyu bekletsen de kurur, takıp kullansan da. Olup olmadığında sabırsızlanıyorsan, balatanın metal kısmını ateşte ısıt, içindeki su buharlaşsın, en ince zımpara ile balatayı da biraz zımparaladıktan sonra tozunu da aldıysan tamamdır. Sadece disk ve balata ile sınırlı kalma derim. Kaliperi de, fren mekanizmasını da sil belki oralara da bulaşmıştır sonrasında yağmur, su ile tekrar gelip bulaşmasın.
Peki neden çamurda kaynattık?
Normalde çamuru veya diğer kullandığımız malzemeleri, Cif i, balataların içine yedirmemiz, dibine kadar nufüz etmesini sağlamamız zor, belki de olmaz. Çamuru kaynattığımızda maddelerin titreşmesinden dolayı balatanın içine çamur inat etse de o durumda giriyor ve bir yandan bunu kaynattığımız için çamur o sıcaklıkta yağın temizlenmesini, sökülmesini sağlıyor. Oradaki yağın cinsine göre ne kadar sürede yukarı çıkacağı değişir tabi. Balata kısmı yukarı baktığından dolayı yağ, zorlanmadan çamurun üstüne çıkıyor zaten.
Nedeniyle birlikte ayrıntılarını da anlattığımdan dolayı uzun bir yazı oldu. Ben yaptım, başardım. Umarım siz daha iyisini yaparsınız.
Sağlıcakla kalın. Teşekkürler