Selam,
HT bir kadroyu FS bir kadro karşısında değerlendirirken tek avantajının dış görünüşü olduğunu savunmak son derece yanlış bir tutum.
Dünya genelinde HT fr sınıfı bisikletler çok popülerdir ve ayrı bir hayran kitlesi vardır.Öyle kolayda değildir kullanmak.Dahada önemlisi HT bir kadro bisiklet hakimiyeti ve kullanım performansını geliştirmek açısından çok faydalıdır.‘’Fundamental’’ yani başlangıç ve gelişim sürecini geçirme aşamasında da FS kadroya göre çok daha avantajlıdır.Heleki ileride FS bir kadroya geçiş yapacaksan faydasını görmemen söz konusu dahi olamaz.Bisiklet hakimiyetini olumlu yönde geliştirir bir kere bu tarz kadrolar.
Gelelim asıl konumuza,
Bana sorarsan eğer sana burada tavsiye yapılmadan önce sorulması gereken bir soru var.
Oda, sen nasıl bir kullanıcısın,ne tarz bir sürüş disiplini planlıyorsun kafanda.
Yani alıp bisikletini dağlara çıkıp sürekli arazi performansımı sergileyeceksin –ki böyleyse tabikide FS kadro – yada yok ben araziye girceğim ama şehir içinde de agresif sürüşler yapacağım,merdivenlerden inip,kaldırımlardan atlayacağım,küçük parklarda,bahçelerde performans sergileyeceğim (urban assault deniliyor bu türe -şehiriçi fr de diyebiliriz-) diyor ve arada da selemi iyice kaldırıp tırmanış yapacağım biraz pedal çevireceğim diyorsan o zamanda kesinlikle HT bir kadro kullanman gerekiyor.Yani bu iki türü karşılaştırıken sana daha efektif bir yardımda bulunabilmek için;FS daha güzel demek değilde senin nasıl kullanacağını önce öğrenmek gerekiyor.
Yukarıdaki açıklamadan sonra,senin başlıkta sorduğun şekilde cevap vermek açısından şunları söyleyebilirm.
Yani HT bir kadro istediğin yönünde.
Öncelikle şunu söyliyeyim 3500 ytl ülkemiz içinde çok iyi,dünya genelinde de iyi bir miktar.Tabi iş ülke sınırları dışına çıkacaksa mevcut miktara vergi konusu dahil olmadığı sürece.Aksi takdirde hedef küçültmek gerekebilir.
İlk etapta yurt içi tavsiye olarak şunu diyebilirim.Yukarıda diğer arkadaşlarında belirttiği gibi bu tarz yani HT fr sınıfı kadro ülkemizde yok gibi bir şey.Eldeki fırsatlarla bana sorarsan alabileceğin en iyisi Scott’ın Yz sınıfı olabilir.Sanırım 130-140 mm lik maşalarla rahatlıkla kullanılabilir ve senin beklentilerinide ciddi şekilde karşılar.Diğer mevcut markaların yani Cannondale,Mosso,Cesur vs gibi markaların ürünleri daha çok street/dj tarzı kadrolar.Bunların yanında Scott sanki biraz daha arada yani street – agressive xc tarzı bir yerlerde duruyor.Bu konuda sanırım etraflıca bir araştırma yapman gerekir.
Bir şey daha diyeceğim oda 160 mm lik maşalara çok fazla takılmaman.Eğer tercihini yurt içinden yapacaksan,zaten bu mesafeyi kaldıracak kadro sanırım bulamassın.Yurt dışında bu maşaları kaldıracak ve ciddi pedallama performansı alacağın kadrolar var tabikide.140 mm (Fox 32 serisi-vanilla bana sorarsan-/RS Tora)lik bir maşa her türlü talebini karşılayacaktır bana sorarsan.
Gelelim yurt dışına.Bu noktada tabikide hayal gücümüz genişliyor.Elindeki miktarda buna fazlasıyla yeterli.Heleki sadece kadro getirtmeyi düşünürsen iş dahada kolay olacak.Ancak bu konuda yurt dışında bir tanıdığın varmı sorusu akla geliyor tabiki.Eğer varsa ve vergi ödemeden bu kadrolara ulaşma imkanı bulacaksan çok iyi bir kadro satın alabilirsin.
Yukarıda Nicolai tavsiye edilmiş.Bana sorarsan gerek yok zira dünyanın en pahalı kadrolarını üreten firmaların başında geliyor Nicolai.Avrupa’nında sanırım Commencal ile birlikte en pahalı markası.Gerek yok bence.Diğer yandan bu markanın 2bmxtb modeli tavsiye edilmiş bence oda gereksiz çünkü tamamen süper agressive sürüşler için tasarlanmış fr/dh sınıfı bir hardtail.Ben illa Nicolai tercih edecek olsam HT enduro/fr sınıfı modeli Argon Fr’yi seçerdim.
Diğer dünya markalarında ise çok isim var tabikide.Dediğim gibi iş yurt dışına çıkınca hayal gücüde çok genişliyor haliyle.
Banshee/Morphine,Iron Horse/Yakuza chimpira,Devinci/Hucker,Santacruz/chameleon vs modeller sayılır.Dahada gider bu liste tabi.
Benim kişisel tavsiyem Avrupa kıtasından olacak sana.Dünya genelinde çok bilinmeyen ama yinede bu işin anavatanı olarak kabul edebileceğimiz Amerika kıtasında da kullananlarını gördüğüm bir marka var.Polonya menşeeli Duncon (DC) isimli bir firma bu.Avrupa’da bir çok yerde distribitörü olan ve yine avrupalı Fr/Dh kullanıcıları tarafından çok tercih edilen,hakikaten iyi bisikletler üreten bir firma Duncon.Amstaff isimli enduro/fr sınıfı HT modeli tam senin aradığın bisiklet bence.Renk olarakta çok güzel seçenekler sunuyorlar ayrıca.İmkanın varsa yönelebilrisin bu markaya. (link)
Kısacası buraya bisiklet modelleri yazmak kolay.Ama önemli olan bence senin ne istediğin nasıl bir kullanış profiline sahip olduğun.HT alma FS al bence faydalı bir yaklaşım değil senin sorun doğrultusunda.
Yoksa sadece kadroya 1000 dolar veririm dersen git Knolly/Freeradical al ön tarafada RS Totem (180mm)takıver.Sonrada Bukefalos’un üzerindeki Büyük İskender edasıyla dolanırsın etrafda. (link)
‘’Want to really show your friends how to ride ?’’
Bu cümle HT kadroların performans konusundaki yeteneklerinede iyi bir cevap olur sanırım...Sadece görünüşü avantajlı demek olmamış kısacası.
''Knolly'' Kanada'da bulunan ve en üst seviye Fr bisikletleri üreten butik(fiyatlar dudak uçuklatır haliyle)bir markadır.Bu markanın V-tach modeli, dünya üzerindeki tartışmasız 1 numaralı FS fr bisikletidir.:Skull-175
‘’Lord of the FR bikes’’ da diyebiliriz kısaca
Son tahlilde benim tercihim;
Yurtiçi:Scott Yz kadro,fox 32 vanilla 140 mm yaylı (bu benim tercihim sen float yada talas'da tercih edebilirsin zira ben havalı ve travel adjustable maşaları sevmiyorum) yahut RockShox Tora(85-130mm),Dual ring donanım(çift yapraklı aynakol),sağlam bir jant seti,şehiriçi ağırlıklı düşünerek 2.20 yoksada 2.35 lastikler gayet performanslı bir bisiklet olabilir.
Yurtdışı: Duncon Amstaff kadro ve yukarıdaki donanımın aynısı.Mükemmel kadro boya seçenekleri(yıldırım efektli,kamuflaj desenli vs) çok havalı ve farklı bir bisikletin olabilir.
En hayırlı kararı vermen dileğiyle,hoşçakal...