Scudo Sports

Fizik matematik açısından mtb ve yol farklı

Scudo
@mustafa akman

Eğer ispatlamak istediğiniz gidondan çekme kuvveti ise, hesabı her açıdan yapmalısınız. Kolunuzun sizin hesabınızdaki açı haricinde birde yatayla yaptığı açı var. Yatayla yapılan açıya bakarsak; Yol bisikletçisi gidonu üstten tutarsa fark azalır ama alttan tutarsa daha az kuvvet kullanır.
Başka bir açıdan; Gidonun geniş olması ayakta yokuş çıkarken bisikleti daha rahat sallamanızı sağlar ki bisikleti sallamanın pedala olan kuvvetini tartışmaya bile gerek yok.

Eğer MTB yle yol bisikletini bu tarz konularda karşılaştırmak istiyorsak bisikletleri sadece bir donanımıyla yargılamak hata olur. İki bisiklette kadrosuyla+gidonuyla+tekeriyle+lastiğiyle+dişli oranlarıyla kendine hastır, oldukları gibidir ! :)
 
@Yasin Kukur

sevgili yasin
avatarına bakarsak sen yol gidonunu alttan ayakta tutabilirsin
ama ben asla tutamam

sallama konusunda da yol gidonuna haksızlık yapma

tüm parametreleri kullanmak imkansız

sadece 12 derecelik açının farkını belirtmek istedim

aslında mtb"den kastım uzun gidon
yoldan kastım da kısa gidon olmuş oluyor

belki de başlık böyle olmalıydı

ama ne yapalım
mtbler 60 cm
yollar 40 cm üretiliyor
 
sallama konusuna bir vurgu
yol gidonunu x ve y eksenlerinde tutabilirken (hatta z ekseni bile var)
mtb gidonunu sadece tek eksende tutabiliyorsun ki
bu olumsuzluk oluşturabilir
:D
 
mtb tek eksen değil diye
kararı siz verin
http://help.adobe.com/tr_TR/FlashPlatform/reference/actionscript/3/images/xyzAxes.jpg
mtb gidonu
http://www.outdoorbikeshop.com/image/cache/data/amoeba%20scud%20gidon-500x500.jpg
bu da yol gidonu
http://www.aktifpedal.com/image/cache/data/prods/2109-1580-150x150.jpg

biri bana hangisinde x y ve z olduğunu
ve
diğerinde olmadığını söylesin

hepinizi seviyorum
 
evet yol gidonunda 3 eksen de var,mtb gidonuna değiştirilmiş barent takamaz mıyız yola çıktığımız zamanlarda amorisörün üzerine? bunu en kısa zamanda denemek istiyorum hoşuma giderse paylaşım yaparım.
 
Arkadaşlar aslında 3 boyutlu çizmem gerek ama aceleyle bir çizim yaptım umarım açıklayıcı olmuştur. Bu arada dikkat ederseniz birbirini götüren kuvvetler var. :)
Bu arada F.siny tırmanırken bisikletinizin ön tekerinin kalkma sebebi. :)
http://img341.imageshack.us/img341/4452/izim.jpg
 
  • Beğen
Tepkiler: mustafa akman
genelde yol bisikletlerinin kadro ve donanımları mtb lerden hafif olması, ince tekerleklerle yola aktarılan sürtünme kuvvetinin azalması, duruş pozisyonunun yol bisikletlerinde daha işlevsel olması(pedala aktarma açısından. yani duruş şekli optimum rahatlıkta ve optimum verimlilikte iken) ve hava sürtünmesinin daha az olması başlıca kolaylıktır kanımca yol bisikleti açısından.

iki türde bisikleti sürerken aynı oranlarda vitesleri kullanarak( eşit momentli vitesler) F.x ve F.r çarpımları sabit olursa her iki bisiklette de ortadaki farkı oluşturan şey yol bisikletinin yol için dizayn edildiği gerçeğidir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yasin Kukur
@mustafa akman
:eek:
Bakın burada önemli olan gidon değil, gidonun tutulduğu yer ! Yani yol gidonu veya açılı yada açısız mtb gidonu kullanmak değil !
 
@Gökhan Oğuz
zannımca(doğrusunu yalnız Allah bilir)
sürtünme arttığında
zannedilenin aksine
yere yapışma artar ve verim artar
mtbnin tırtıkları yere yapışmayı önler

o sebeple F1 lastikleri slicktir
tam yapışır
http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/racing-gear/cabinet/dips0215.jpg
ortamda yağmur varsa
oluk yapılır ki kızaklama olmasın
lastik tam yapışsın

şunu müsait bir zamanımda deneyeceğim
mtbnin kalın tırtıklı lastiğinin
yere bastığı yüzey ile
yolun ince lastiğinin yere bastığı yüzey
bana eşittir gibi geliyor

ölçmek lazım

yasine cevabım da şu
tuttuğumuz noktanın 3 boyutu var
ama
el bileğimizin tutma yeteneği için çeşitli pozisyopnlar vermemiz lazım
onu düz gidon sağlayamaz
onun için şu elcikleri seviyoruz
tek ekseni 2 eksen çıkarıyoruz
http://www.velespit.com/content_files/prd_images/G%C4%B0DON%20VE%20G%C4%B0DON%20BO%C4%9EAZI/velo%20elcik_B.jpg

dur bakali konu nereye gidecek
 
  • Beğen
Tepkiler: sonEr´´
@Gökhan Oğuz

kendimi düzelterek gideyim

‘kaymadan yuvarlanma’ sırasında, lastiklerde enerji kaybının olmaması gerekir. Fakat, lastik yol boyunca ezişip büzüşerek, şekil değiştirip durmaktadır ve ideal esnek bir malzeme olmadığından, kısmen de plastik şekil değiştirmelerine uğramaktadır. Şekil değiştirmelerin bu plastik bileşeninin emdiği enerji, geriye alınamaz olup, ısıya dönüşür. Öte yandan, tekerleğin aksında, metalin metale sürtünmesinden dolayı sürtünme kayıpları vardır. Kaldı ki, lastikler ara sıra patinaj yaparak kayarlar da...


gidon tutuşu olarak mtb nin genişliğinin verdiği hakimiyet hissini yol bana vermiyor malesef :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Yasin Kukur
hatta 100 bar basılmış bir ince yol lastiği daha zor kayar gibi düşünüyorum
deneyen vardır

bir de şu var
yüzey genişledikçe(aynı kilodaki bir bisikletçi için elbet)
birim alana uygulanan kuvvet azalır ki
bu da kaymayı artırır
bu açıdan da yolun ince tekeri daha az kaymalı
 
Gösterdiğiniz elcikler en ergonomik tutuş için. Bilekleriniz elin kavrama yeteneği için döner. ellerin suruş açısına değil kolun duruş açısına bakın.
 
  • Beğen
Tepkiler: mustafa akman
bütün gün oturdum hastanede
şimdi acil bir vaka çıktı
20 sene(belkide daha eski) bilgilerimle
ki ben onları okurken daha sizler hayatta değildiniz,
bu bilimsel oturuma katılmak bana zevk verdi.

devam ederseniz zevkle takip ederim
 
  • Beğen
Tepkiler: sonEr´´
Yol bisikletlerindeki oturur pozisyondaki duruş gidonun alttan tutulmasıyla ağırlığı daha çok öne vermemizi sağlar.Bu da çekiş sistemi-ön teker momentiyle gücümüzü ağırlık ile dengeleriz.Yol bisikletinin bu avantajı tartışılmaz bence.
 
@Yasin Kukur

Buna cevabı bi arkadaş vermişti zaten.
MTB kullananlar rahat rahat yarım saatte çıkar yokuşu. Biz biraz zorlanırız,fakat 10dk sürer tepeye ulaşmamız. Sonra oturur sizin gelmenizi bekleriz :ci:
 
@Yasin Kukur

Yasin sana bilmişlik yapamam fen öğretmenliği okuyorsun ama yanlış var yukardaki açıklamada. F azalıyor tamam, peki x ne oluyor? X yani yol artacak tabi ki. Daha fazla pedal çeviriyoruz sonuçta. Ayrıca iş sabittir zaten her türlü. iş kendini ve bisikleti yukarı çıkarmak.
Diğer bir konu da lastiğin sürtünmesi. Bisiklette çok bilgili değilim ama fizik kurallarına göre konuşuyorum. Lastiğin yere değdiği alan ne olursa olsun toplamda oluşacak sürtünme kuvveti kütle aynı olduğu müddetçe sabitir. Yol tutuş ve yorma konusu başka etkenlere bağlı olmalı. Aklıma ilk gelen lastik hava basıncı.
 
  • Beğen
Tepkiler: mustafa akman
Geri