Fixed Bisiklet Nedir?
Birbirinden güzel renkleri ve dizaynları olan, bazen yüksek profile sahip jantları olan, herhangi bir vitesi ve hatta freni bulunmayan, yolda denk geldiğinizde dönüp tekrar baktığınız o bisikletlere,
Fixie ya da
Fixed deniyor. Bu isim, bisikletlerin
Fixed Gear olmasından kaynaklanıyor. Yani, arka dişliler, arka tekerleğe sabitlenmiş
-fixed- durumdadır. Bu bisikletler, sıklıkla
Single Speed yani vitessiz veya tek vitesli diye geçen bisikletlerle karıştırılırlar. Ancak, bu vitessiz bisikletlerde dişliler arka tekerleğe sabitlenmemiş oluyor ve hatta ön veya arka frenleri de olabiliyor. Siz pedal çevirmeyi bırakmak istediğinizde bırakabiliyorsanız, o bisiklet Fixed değildir. Arka tekerleğiniz boşta dönebiliyorsa ve dönerken aynı anda pedalı da çevirmiyorsa, o bisiklet tek vitesli ya da vitessiz bisiklet dediklerimizdendir ve bu bisikletlerin bazılarında (link) diye bilinen yöntemle frenleme yapmak mümkün. Yani, pedalı geri çevirmek istediğinizde, arka tekerleğinizle fren yapmış oluyorsunuz. Bazılarında ise geleneksel ön ve arka fren sistemi mevcuttur.
(link)
Fixed bisikletler, genel itibariyle ön ve arka freni bulunmayan, bir dönem bisikletli postacıların da kullandığı ve eski bisiklet modellerinde sıkça rastlanan kontra-pedal sistemi ile frenleme yapılabilen, arka tekerleği dönerken pedalı da döndüren bisikletlerdir. Bazılarını ön fren takılmış halde de görmeniz mümkün. Kullanıcının tercihine kalmış bir durum. Fixed bisikletlerde arka tekerlek ve pedal, birbirinden bağımsız hareket etmez. Pedal çevirmeyi bırakmak isterseniz, pedala güç uygulamayı bırakmanız gerekir. Pedallar tekerlekle beraber dönmeye devam edeceğinden, ayaklarınız da o pedalların üzerinde dönmeye devam edecektir. İster ayaklarınızı yanlara ayırın veya yukarı toplayın, ister güç uygulamadan pedalların üzerinde bırakın, bisiklet bir süre daha gitmeye devam edecektir. Pedala, bacaklarınızın farklı kas gruplarını kullanarak ters yönde güç uyguladığınızda ise fren yapmış oluyorsunuz ve bisikletiniz yavaşlamaya başlıyor. (link) yarışçılarının da kullandığı bu bisikletleri şehir içinde kullanmak oldukça tehlikeli. Yeni başlıyorsanız, bisiklet yollarında alışmaya çalışmanızda fayda var. Hızlanmak çok zevkli ama aynı çabuklukta duramazsanız bir kazaya sebep olmanız oldukça muhtemel. Hele eğim olan bir yolda hızlanıyorsanız, bu işin uzmanı olmuş olmanız gerekiyor. Aksi takdirde, aniden karşınıza çıkabilecek herhangi bir şeye çarpma olasılığınız çok yüksek.
Denge Tekeri Org sitesinden alınmıştır
Fixed Bisiklet Nedir?
fixie ya da sabit vitesli bisiklet
(link)
Fixed gear ya da kisaca fixie. Amerikada son yillarda giderek populerlesen bir bisiklet. Bir yasam bicimi. Bir kendini ifade edis bicimi. Bir kulturel sembol. . Bisikletle bir olmanin yolu. Ya da sadece bir hipster olmanin yolu. Sehrin cocugu, trafigin sorf tahtasi. Sade, fonksiyonel, saglam ve estetik. Arka disli arka tekere sabitlendigi icin, bisiklet gittigi surece pedallar da donuyor, pedallari durdurdugunuzda arka teker de duruyor. Bisikleti surerken ters yone pedallayarak fren yapabiliyorsunuz. Bisikleti surdugunuz surece pedal cevirmek zorundasiniz, durup dinlenmek yok. Tabi yokusa gelince siginacaginiz vitesler de yok, tek bir vitesle daglari taslari asmak gerekiyor. Kim boyle bir bisikleti kullanmak ister? Velodramlarda yarisan pist yariscilari yillardir antreman ve yaris amacli kullaniyorlar. Ama Velodram dedigin dairesel bir duz pist, orada kullanmak mantikli da kim asil bu aletleri sehirde kullanmak ister? Bisiklet kuryeleri. Sehir merkezlerinde sabahdan aksama gokdelenlerden gokdelenlere pedal basan kuryeler icin bisikletleri ekmek tekneleri. Ama duzenli kullanilan bir bisiklet, hizla yipranmaya da mahkum. Fren papuclari, kablo aksamlari, disliler, vites attiricilar vs. bir ton parca, bir ton pahali parca, bir ton cabuk eskiyen parca. Kuryeler velodramlarda ki tek vitesli fixieleri gorunce her halde Arsimed gibi Eureka! diyip hamamdan ciril ciplak firlamislardir. Bu minimal bisikletler, minimal olduklari icin cok saglamlar, cok hafifler, cok efektifler. Ustune ustluk ayni kalitedeki vitesli bir bisiklete gore cok daha ucuzlar. Yaris icin tasarlanan govdeleri agresif bir surus, ani manevra kabiliyeti, cabuk hizlanip cabuk durabilme yetilerini yaninda getiriyor. Butun gunlerini sehir trafigi icinde arabalarla geciren kuryeler icin bunlar tam da aradiklari ozelliklerdi.
(link)
Fixie’ler su anki popularitelerini bisiklet kuryelerine borclu. Fixielerin kuryelerden bisiklet camiasina yayilmasi ve bir kulte donusmesi cok uzun surmedi. Kuryelerin kendileri, giyim tarzlari, yasam bicimleri zaten populer kulturu uzun bir suredir besliyordu. Kurye tipi cantalar (messenger bags) 90larin basindan beri oldukca moda. Yukselen cevresel degerler, daha yesil bir yasam, daha az tuketim beraberinde arabalara karsi bisikleti koyan, cabuk eskiyen narin giyim kusam yerine ucuz ve saglam kiyafetler, gicir gicir dukkandan taze alinmis parlak cillop bir goruntu yerine eskimis old school havasinda bi imaj, cok fazla seye sahip olmak yerine az ve oz seye sahip olmak ve daha niceleri gibi degerleri de yaninda getirdi. Bisiklet butun bu kulturel donusumun bas kosesine gecerken, fixie tek kelime ile bu alt kulturun simgesi haline geldi. Bu alt kulturun tum degerleri fixielerin celik govdelerinde vucud buluyordu. Tabi bir de bu sade bisikletlerin estetigini de hesaba kattginizda, bir moda objesi olmalari cok uzun surmedi.
(link)
Bu alt kulturden bahsederken onun dogma buyume sehirli oldugunun altini tekrar tekrar cizmek lazim. Her ne kadar cevresel degerleri olsa da, dogayla bir butun olalim, cayirlara cimlere acilalim tendansina sahip degiller. Bu sehrin sokaklarinda ortaya cikan, sehrin sokaklarinda yasayan ve sehrin sokaklarindan beslenen tekno-kulturel bir hareket. Fixieler her ne kadar saglam olsalar da, sehrin asfalt yollarinda gidebilirler ancak. Sehrin bittigi yerde fixielerin saltanati da biter. Sadece bisikletleri degil, kulturleri ile de sehre baglilar. Sanati graffiti, gosteri sanatlari ve diger bilimum sokak sanatlari, mekanlari sehirlerin parklari cafeleri barlari, muziklerinde turn table, bol bol sampling ve dj’ler, yasamlari da oldukca dijitalize.
(link)
Fixie surenlerin tekrar tekrar dondukleri bir nokta da bisikletle bir butun olma hissi. Cok Zen bir duygu diye tanimliyorlar, sen ile bisiklet degil, senden ve bisikletten ote ikinizin bir pota altinda eriyip baska bir sey, bir butun oldugu bir tecrube. Bam baska bir farkindalik hali, bam baska bir varolus. Beatnikler gibi konusuyorlar, onlar gibi asiler, onlar gibi budist referanslari da var, ama Hindistana kacmak yerine kendi sokaklarinda kendi degerleri ile yasamayi tercih ediyorlar. Sanayi devrimi ve sehirlesme berberinde yabancilasmayi da getirmisti. Uretime yabancilasan isci. Kamusal alana yabancilasan, arabasinda ve apatmaninda izole edilmis sehirli. Beatnikler buna isyan edip dogaya kacmayi denemislerdi. Yeni yeni insanlar kafalarini cikarmaya basladilar icine tikildiklari deliklerden. Yeni yeni insanlar teknolojiyi izole eden bir duvar degil, kendilerine yeni imkanlar sunan birer arac olarak gormeye basladilar. O teknolojik duvarlari teknolojiyle asan yeni bir kultur de sokaklari geri alma pesinde bu arada. Ruhunu kaybetmis sehirlere yeniden ruh verme pesinde, sehirli degerlerle dogayi yok saymadan. Duvarlari boyamasi bundandir. 70leri 80leri kurcalamasi bundandir. Cevreci olmasi bundandir. Sokaklarda pedal basmasi bundandir. Celikle bir butun olmasi bundandir.
NazIm
(link)
Benim Şahsi Görüşüm
Arkadaşlar bir kaç siteye baktım , hoşuma gidenleri kopyaladım , bu başlık altında fazla bilgi kirliliği gibi olacak ama , nedir , ne değildir fikrimiz olsun dedim. Şahsi görüşüm bu bisikletler hakkında kullanması beceri gerektiriyor. Daha çok şehir yada yol sürüşlerine hitap etmesi de dezavantaj benim için. Fakat diyorum eğer dağ bisikletinden dönüş yaparsam şehir yada yol tarzına fixie bisiklet kullanıcısı olmayı isterim , çünkü aksiyon demek fixie , estetik bir sürüş gerektiriyor.
Peki fixie neden sevilmiyor ? Aslında sevilmiyor diye bir şey yoktur. Sonuçta maddeden yapılmış bir alet, şehirde doğmuş fakat vites fren sistemi yok yada kısmi var. İnsanlar her zaman işin kolayına kaçar ,yada daha güvenlisine neden fixie olsun? Fiyat performans olarak her ne kadar ucuz gibi gözükse de , markadan markaya değişen fiyat aralıkları ve parça aralıkları var ve o kadar da hesaplı değil. Neden teknik özellikleri az olan bir bisiklete daha fazla para vereyim?
Eğer bisiklette amaç daha çevreci olmaksa , bu sözü söylemekten hiç haz almıyorum ama bisikletler çöp olduğunda yada atık hale geldiğinde fixie daha az kirletiyor doğayı. Bu patronların işine gelir mi elbette gelmez , hem ham maddeden hem çöpten para kazananlar neden sevsinler fixie ?
Roma ikiye ayrılınca doğu roma yani Bizans'ın ilk isyanı ne oldu Ayasofyayı yaptırmak. Zamanın en yüksek binalarından ve dehşetli kiliselerinden , İstanbul da gezdiğim ilk tarihi yapı ve İstanbul'daki tek aşkım ,
Moğol istilasında Selçuklu yıkıldı sonuçta Osmanlı kuruldu,
İngiliz imparatorluğuna isyan eden Amerika bugün dünyaya patronluk yapıyor,
Fixie her ne kadar kullanım amaçlı tasarlanmış olsa da beceri ve agresif bir sürüş tarzı gerektirdiği için bisiklet dünyasının asi ve dümdüz giden çocuğu. Çocuklara bakıyorum ben 14-15 aralığı ister şehir olsun ister dağ ister yol agresif sürüş yapıyorlar , bisikletlerini kullanım amacı dışında kullanıyorlar , lan oğlum ne yapıyorsunuz öyle nasıl sürüyorsunuz deyince ne yapalım amca hoşumuza gidiyor diyorlar bana. Benim iki oğlum henüz ufak onlara da dağ bisikleti aldım , eminim ki isyan yakın 3-5 yıl sürer sürmez 😃 Çocuğumun bana karşı direnç getirmesi iyi bir şey mi elbette iyi , ileri de gittiğimde ayakta durmaları gerekiyor. Diyeceksiniz ki saçmalıyorsun. Düşünsenize sistemi olan bir bisiklet kullanıcısının ( vitesli- frenli- havalı-cıvalı-boyalı)gerçek bisiklet becerisinden yoksun yetiştiğini. Hem çocukların bisikletleri daha az vitesli yada vitessiz olmuyor mu, sadece frenleri var bir çoğunun. Biz daha sonra ne yapıyoruz çocukları sürüş becerilerinden alıyoruz , vitesli ve bilmem ne frenli bisikletler alarak aman oğlum düzgün sür , bak vites dişlilerine bir şey olmasın, kaldırımdan inerken takma bir yere , sürekli vites değiştirme ayarını bozarsın.
Yıllardır bisiklet kullanırım ama fixieyi vitessiz yada kontra pedal sanırdım , isyanmış aslında ben buradayım diyen ve pusuda yatan , bisikletin çıplak haliyim , olduğum gibiyim diyen, ben bile o kadar hoşgörülü değilim niye seveyim bu tarz bir bisikleti
Sanırım en büyük problem bakış açımız olabilir, malum tanımadığımıza düşman olma yada hor görme gibi bir eğilimimiz var. Çok fazla saçmaladım bilmediğim bir konu hakkında belki ama saçmalamak bir arayış kimseye zarar vermediğin yada kimseyi incitmediğin sürece.
Fixie yi sevdim , çünkü bana rakip olamaz, araziye girince

ve yine fixie yi sevdim çünkü aksiyon gerektiriyor ,eee dağ bisikletinde alışkınız biz ona. Tamam saçmaladım kesiyorum 2 gün sonra 44 diyeceğim orta yaş bunalımı kusura kalmayın.
@Anonim ve Ali Kılıç'a teşekkür ederim sayelerinde az da olsa tanıdım fixie yi
