@Çetin ŞAHİNÖZ
Aslında bu firma değil, Türkiye'de neredeyse tüm firmalar aynı şekilde günden güne değişim gösteriyor. Bunun sebebi firmaların kurumsallaşmamış olması büyük oranda. Yani diyaloğa girdiğimiz kişiler (gerek firma sahipleri, aileleri, gerekse işçiler) profesyonel satış, teknik destek, ticaret etiği gibi konularda eğitim almış kişiler değil. Hal böyle olunca da kişinin biraz iyi niyetine, insafına, o günkü ruh haline kalıyor işimiz. Genelde çok iyi niyetli ve yardımsever olan kişiler bile, misal o gün şekerinin düşmesi, moralinin bozuk olması gibi durumlarda müşteriye kötü bir yaklaşım gösterebiliyor. Tabi burada tüm kabahat satıcıda değil, müşterilerin de zaman zaman çileden çıkaran soruları, tavırları ve sabırsızlığı bu durum üzerine tuz biber ekmiş oluyor.
Firmalarımız biraz da olsa eğitime, çift taraflı bilgilendirmeye ve müşteri memnuniyetine özen göstermeye başlarsa bu sorunlar yavaş yavaş çözülecektir. Basit de olsa bir çağrı merkezi kurulması, personelin eğitilmesi, teknik konularda bilgilendirilmesi ve özenli çalışmaya teşvik edilmesi gerekiyor. Ancak bu gibi durumlar da hem zaman, hem maliyet anlamına geliyor. Zaten fiyatlardan sürekli şikayet halinde olan bizlerin ise bu maliyet bize yansıtılırsa yerli satıcılardan alışverişi toptan keseceğini tahmin etmek güç değil.
Belki de bu forumda tartışmamız gereken en önemli konulardan birisi bu. Yerli bisikletçilerin ve sektörün bir şekilde gelişmesi ve profesyonelleşmesi. Bir çıkış yolu çizmek gerekirse bence öncelikli konular:
- Devletin bisiklet, parça ve aksesuarları ile ilgili vergileri en azından bir süreliğine olabilecek en düşük seviyelere çekmesi,
- Firmaların da aynı özveriyle yaklaşıp fiyatları olabildiğince makul seviyelere (özellikle parça ve aksesuar için) çekmeleri,
- Bisiklete gönül veren kişi ve firmaların bu konuda ciddi yatırım ve sermaye ortaya koyması, belki birkaç büyük firmanın bu amaçta birleşmesi,
- Hem devlet, hem de özel sektördeki firmaların bisiklet sporu için çalışması. Değişik yerlerde parkurlar oluşturulması, yarışlar ve tanıtımlar düzenlemesi gibi konularda çalışmalar yapması (bizlerin de öncü ve destek olması),
- Bisiklet kullanıcılarının yerli firmalara destek vermesi, en azından %10-20 gibi bir kar etmek için yurtdışından alışveriş yapmaması.
Eğer yabancı firmalara ya da Alibaba'ya mecbur kalmak, bazen ürünlerin gelmesini aylarca beklemek, ürünleri görmeden-dokunmadan almak istemiyorsak; eğer yabancı sitelerde paylaşılan, yurtdışında yapılan yarışları, aşılan parkurları, çeşit çeşit bisikletleri ağzımızı açarak seyretmek istemiyorsak bu konuyu en azından Türkiye'nin bu konudaki en aktif forumunda ciddi olarak tartışmamız ve çözümler üretmek için elimizden geleni yapmamız gerekiyor.
Belki öncelikli olarak bu adımlar atılır ve bir gelişme sağlanırsa, sonraki aşamalarda firmaların profesyonel bir hizmet vermesini, yüksek seviyede müşteri memnuniyeti sağlamasını beklemek daha gerçekçi olacaktır.