Scudo Sports

En iyi patlak tamir etme ve korunma yöntemi

@MustafaNR
@ozdenmir
@S. Uzun
@çaylakşevik
@chnkrmz
@suat akman
@Arda Oral
@Mehmet Levent
@Ahmet Onur Çakmak

Dün, belirttiğim üzere İstanbul'a gidip bisiklet için gerekli ne varsa alıp gelerek, kendi işimi kendim halletme ile bir tamirciye gitme arasında kalmıştım. İlki çok zaman gerektiren zahmetli bir iş olduğundan, bunu ay sonuna erteleyerek tamirciye gittim. Dediğim gibi bisiklet yeni ancak akort ayarları yapılmalıydı. Teker pataktı. Vitesler ve fren ayarlanabilirdi. Bir de tamirci daha ilk bakımı yapılmamış bisikletimin ön arka teker göbeklerinin sökülmesi gerektiğini söylemişti. Forumdaki arkadaşlara sormam neticesinde vardığım kanaatle bunu yaptırmayacaktım. Ancak diğer bakımlar gerekliydi.

İşinde iyi olduğunu söyleyen tamirciye gittim. O esnada bir abinin bisikletinin sele borusuna çakar monte ediyordu. Ayrıca abi, sele rahatsız ettiğinden, hafif aşağı doğru öne meyil verilmesini istedi. Usta bu iş için yaklaşık 30 dk. belki abartmıyorum daha fazla uğraştı. Bu arada kiralama için gelenler oldu. Bi abi malzeme sordu. 10 dk. bekleyip fiyat alamadığından çekip gitti. Bu kişi çocuğunun bisikletinin tekerinin sürekli patladığından, tamirciye gitmekten bıktığından söz etti ustaya. Tabi ben konu hakkında epey bişey öğrendim ya bu başlıkta yazılanlardan, dinliyorum ne diyecek diye. Pek bişey diyemedi. Sonunda zırhlı lastiklerin olduğunu söyledi. Muhtemelen bilmiyordu şeridi slime yi. Tabi ellerinde ne gezer zırhlı lastik falan. Çanakkale koca bi köy. Kalite ve ihtiyaç adına ne varsa bulmanız çok zor. Hiç bir şey bulamazsınız. Ancak içkinin envai çeşidi yanıbaşınızda bakkal dükkanında bile bulunur. Ne de olsa binlerce şehidin yattığı mücadele toprakları. Bu halinizle o karşıda yatan dedeler var ya, kalksalar yattıkları yerden, gavurlardan önce sizi sürerler buradan. Herneyse. Konuyu dağıtmayayım.

Sonra bekliyorum, zamanım az. Zaten yeni bisikletin göbeklerinin komple dağıtılması lazım dediğini söylediğinde işkillenmiştim. Bir de yarım saatte bi şeyi ayarlayamadığını görünce ve patlaktan nasıl korunmalı sorusuna gerekli cevabı veremeyince ben de oradan diğer abi gibi sıvıştım.

İki tamirciye daha gittim. Göbekleri dağıtmaya gerek yok dediler. Birini gözüme kestirdim. Pratik bi şekilde akort ayarlarını taptı. Patlağı kontrol etti. Ben de izliyorum. Sen bi yerlere git, şöyle ilerde otur falan dese de suyuna giderek izledim öğrenmek için. Rahsatsız oluyorlar, öğrenmesin kimse diye. Bu arada tekerde patlak yokmuş. :) sibop sıkılmalıymış. Bilmiyordum. Öğrendim.

Neyse yanından kaçtığım ilk ustanın istediği paranın üçte biri kadarını istedi iş bitiminde. Biraz da bahşiş verdim.

Tabi gerçekten güvenebileceğin bir usta bulamıyorsun burada. Bu nedenle böylesine mahrumiyetler şehrinde kendi işimi kendim yapmanın en iyisi olacağı düşüncem daha bir ağırlık kazandı. Ay sonu İstanbul'dan bin iki bin liralık malzeme alıp geleceğim, en iyilerinden, ne gerekiyorsa.

Mesela bu tamirciye de sormuştum patlak hususta slime zırhlı lastik falan. Diyor ki hepsi yalan hiç biri işe yaramaz. Tek ve yegane çözüm dikenli yerlere girmemek ve patlayınca yama yapmak. Tabi şimdi bu başlık altında yazan o kadar kişi bişey bilmiyor mu.

Sonra frenlerim eskisinden daha kötü oldu. Söylememe rağmen bu kadar olur dedi. Üstelemedim. Daha başka bi kaç husus. Ancak sağolsun işimi gördü. Umarım akort ayarını iyi yapmıştır.

Ha bir de zencire ve arka rubleye pas sökücü sıktı. Bak dedi nasıl yağ gibi akacak bisikletin. İyi güzel de ben bunun yanlış olduğunu okudum forumda. Bu ürünler yağlama için değil temizlik için kullanılmalı. Sonrasında yağ kullanılmalı. Bunları kullanmak hiç yağ kullanmamaktan daha kötü diye okumuştum. Her neyse henüz elimde malzeme olmadığından ses çıkarmadım.


Neticeyi kelam Allah kimseyi ele muhtaç etmesin. Bisiklet zevkli bir iş. Kendi bakımını kendimiz yapsak daha bir huzur veren daha bir zevkli uğraş olacak. Şuan ghost trekking var. Bu bisiklette tüm bakım tamir işlerini öğrenir sonra güzel bir trekking alırım diye düşünüyorum Cube Koga Santos gibi.

Açıklamada bulunan herkese teşekkürler. Patlak ve önleme hususunda yeterli bilgi edindim.
 
Scudo
Bir acidan dogru:
Lastik patlar ve yamarsin! Ne yaparsan yap her lastigin patlama ihtimali vardir :)
Ancakzirhli lastik, zirh serit veya slime tarzi uygulamalar, patlama riskini ciddi oranda azaltir.
Ornek olarak uzun sure direnmeme ragmen yaz sicaginda sehirici ulasimda 1 haftada 9 kez lastik yamayinca zirh serit aldim taktim ve henuz sivri bir cisimden patlamadi yaklasik 8 aydir. Bir kere yandan tas yardi dis lastigi, bir kere siboptan problem cikardi, bir kerede eski yamalardan birisi koyverdi nedense o kadar :)

Bence binlerce TL yatirmana gerek yok. Duzgun bir tamir seti kur, zirhli lastik - zirh serit veya slime al, zincir yagi vb. edin tamamdir!
Hatta tamir setini yurtdisindan bir siteden getirtirsen 100 - 150 TL civarina mal edersin. Bunu yanina ingiliz anahtari, bir tornavida seti, pense /kargaburun/yan keski aldin mi oldu bitti iste!

Takildigin tamir konularinda forum ve youtube her zaman yaninda olur :)

@ebayusuff

Bu arada su konudaki gibi bir gunluk/kisa tur seti yaparsan ve patlak yamasini da ogrenirsen (elin alisinca hava basma kismi haric 5 dk. surmez :) ) cokta canini sikmaz ufak tefek sorunlar! Yolda bile halledersin ;)

Günlük Tur - Kısa Tur için Tamir Seti - ihtiyaç çantası - BisikletForum
 
@suat akman

Olası bir sorunun önünü bu denli kesebiliyorsak neden uğraşalım ki patlakla. Önce tedbir esastır. Sonrasında varsın patlasın eyvallah.

Evet

1. Çocuk koltuğu en az 200 lira civarı 500e kadar gördüm topeak amotisörlü. Alabilirim. Ya da daha başka alırım.

2. İşte patlak önleyici şerit olabilir belki lastik ya da slime. Ancak şerit uygun olur diye düşünüyorum.

3. Patlak tamir seti en iyi ne ise.

4. Bisikletin her bakım zamanlarında gerekli tüm kısımlarını söküp takmak için tamir seti. Ne gerekli ne olur bilmiyorum.

5. Gres yağı, amortisör, zincir yağı ve temizlik kimyasalı

6. Bebişim ve bana kask

7. Km. saati.

8. Belki bir kamera

9. Ön çanta asma aparatı ve çanta. Arkada oğlum olacak.

10 Güzel bir pompa ve belki basınç ölçer.

11. Güzel aydınlatma gereçleri.

Daha başka ne ihtiyaç varsa. O nedenle meblağı yüksek söyledim. Yoksa sadece patlak mevzu değil.

@suat akman

Okuyorum başlığı teşekkür.
 
  • Beğen
Tepkiler: suat akman
@ebayusuff

Allah bagislasin hep guzel gunlerde hep birlikte olun :)
Kac yasinda? Gerci bebisim demissiniz ama :)
Benimkiler kucukken dusundum cocuk koltugu ama her nedense almadim. Biri binse oburu kaliyor davasina. Kendi bisikletlerini kullaniyorlar. Bahce musait! Buyugu 8 yasinda benimle birlikte surerek okula kendi bisikletiyle gidip geliyor.
Ancak su alet hep ilgimi cekti. Cocuklar icin yorucu olabilecek eteplarda yoruldugu veya trafigin onun icin risk yaratacagi ortamlarda kullanisli ve pratik bir aparat! Belki siz veya sizin gibi kucuk yasta bisiklet seven cocuklu aileler icin ilgi cekici olabilir:

(link)

 
Güzel yazı olmuş

@suat akman

Daha bi netleşti bildiklerim.
 
önüne geçilse yarışlarda patlamayan lastik kullanırlardı biraz önce yine patladı selçuk izmir etabında dünyaca ünlü bir markanın takımının yarışçısının lastiği...
 
  • Beğen
Tepkiler: suat akman
@suat akman

Aynı dua ve temenni ile.

O hep bebeğim olarak kalacak inş. 5 yaşında. Büyük bebe :)

Çocuk koltuğu, iyisi olma koşuluyla rahat ve güvenli geliyor. Çocuk arkanda hemen yanında.

Bizim paylaşamama gibi sorunumuz olmaz. Diğer bebe 2 aylık. Henüz ellerinin ne işe yaradığının farkında bile değil. Biraz bekleyecek yani ç sonra zaten abisi kendi bisikletine biner. Buna da koltuk kalır.

Evet aparat güzel bi şey. Biraz tuzlu. Ancak BiZim ufaklığın henüz bisikleti yok. Önce bisiklet almalıyız bunun için. Ancak koltuk şimdilik yeter. Sonra düşünebiliriz aparatı.

@Cem Ç.

Abi biz tekerimiz hiç patlamasın demiyoruz ki. Sorunu mümkün olduğunca engelleyelim diyoruz. Tedbirimizi alalım ha yine patlatacaksa patlasın eyvallah.
 
  • Beğen
Tepkiler: suat akman
@ebayusuff sonuçta çok güzel bir noktaya varmışsınız: "kendi bisikletinin tamircisi olmak" bence en önemli mesele bu. Her ne kadar uğraşsak da istediğimiz ustayı herzaman bulmanız zor oluyor, iyi ustalar zaten çoğunlukla yoğunlar, bisikleti en iyi ihtimalle birkaç gün ya da bir hafta bırakmak gerekiyor. Bisiklete başladığımdan beri bir yandan da tamir ve bakım malzemesi edinmeye çalışıyorum, yatırımın bir kısmını tamir setlerine yapıyorum. Diğer yandan videolar seyredip forumlar da tamir ve bakım yöntemlerini araştırıyorum. Eğer bisikleti ustaya götürürsem muhakkak onu izlemeye çalışıyorum ve işin püf noktalarını edinmeye çalışıyorum. Mesela en son hidrolikte bir sorun vardı. Adını vermem sanırım doğru olmaz, X firmasında atölye kısmına müşteri girmesi yasak demelerine ramen ısrar ettim ve tamiri yapan çalışanın müsaadesiyle izledim. Şimdi o sorun tekrarladığında rahatlıkla çözebilirim. Zaten bisiklet böyle bir iş, onu yağdan ve kirden ayrı düşünmek imkansız. mekanik bilgisini geliştiriyor sonunda en ince detaylardan bile anlar ve tamirinizi bakımınızı kendiniz yapar hale geliyorsunuz. Tamircilik ve mekanik ustalığı bisikletin doğasında var arkadaşlar;)
 
ZEFAL şerit taktım ön arka. Kolay oldu. İyi olur umarım patlamaz
 
hayırlı olsun
lastikleriniz biraz kaliteli ise uygun basınçta şişirirseniz pek patlamaz
ben bir önceki ince teker bisiklette çok çekmiştim patlaktan
en fazla da şu snake bite denen jant tarafından patlardı, bir çukura düşünce hemen patlardı
bisikletten soğumak üzere iken internetten baktım swalbe sitesinde lastiklerin belli bir ağırlık limitleri olduğunu öğrenince kadroya sığan en geniş lastiği taktım janta da elektrik bandı çektim
hem konfor arttı hemde lastik patlamadı,
İlk zaman lastik tamir etmek için lastiği söküp takarken bile lastiği patlattığım hatta yardığım oldu, 700 * 23 den 700*28 e geçtim lastik söküp takmak için metal levye aldım; 700*28 lik lastiğin tellerini ortaya çıkardım kullanılamaz hale getirdim, baktım olmuyor internetten bu iş nasıl yapılır diye videolar izledim
şu anda levye alet olmadan ellerimle lastik söküp takabiliyorum.
fren ayarları da zor değil bir tane tornavida bir alyan 10 11 anahtarla bir kaç denemeden sonra halledersin

Tamir setini basit ucuz bir şekilde halledebilirsin, çok fazla alete ihtiyacın yok ama ileri aşamada; amaca yönelik özel aletlere ihtiyacın var,
ilk aşamada alyan anahtar, 8-9 10-11 (fren pabuç falan) 12-13 (sele bölgesi aynakol)14-15 (pedal) anahtar yeterli tornavida da gerekli
ben anahtarlar için küçük bir ingiliz anahtarı kullanıyorum
fren vites telleri için yan keski de gerekebilir ki teller düzgeün kesilsin.
lastik tamirinde de set kadar uygulama yöntemi de önemli, kirli elle yanlışlıkla lastik yamasının içine dokunursan o yama tutmaz hava kaçırır

sen sıkıntın olursa bu forumda paylaş herkes elinden geldiğince yardımcı olur (özelden bana da dönebilirsin)
 
  • Beğen
Tepkiler: ebayusuff
@dr_mrh

Okudum mesajını.

Teşekkür.

Teker sibop kökünden patlamış. Tamirci 2 defa suda kontrol etti ancak bulamamıştı. Patlak değil sibobu sıkmamışındır dedi. Sonra gene solmaya devam etti. Bu işi kendim hallederim dedim. Çanakkale gezi başlığımda sözünü ettiğim ve daha orada yazmadığım ni ton alet edevat aksesuar aldım netten. Sibop un kökünü jant kesmiş açıklık varmış bantta. Oraya zefal şeritten kesip siboptan geçirerek koruma yaptım. Sıfır iç lastik taktım Ön arkayı pudralayıp patlak şeridini güzelce taktım. Şimdi mis.

Bu arada akort sehpasına kadar aldım.

Yavaş yavaş bakım ve tamiri öğreniyorum. İhtiyacım ne varsa netten kapıma getiriyorlar en iyisini. Pazartesi ortlieb bike packer ve topeak modular java kafes siparişi vereceğim inş. Ortlieb ten bi başlığında söz ettim. Diğer ürün harika netten bakılabilir.

Bisiklet tamircileri mi? Şeytan görsün. Ne çektiğimi yazmıştım burada ve başka başlıkta.

Şimdi kafam rahat.
 
  • Beğen
Tepkiler: dr_mrh
bende çok çektim
bir çok seferde sorunu kendim çözmem gerekti
şu ana kadar beceremediğim iki şey var
biri jant ayarı, diğeri göbeklerin bakım ve montajı
 
  • Beğen
Tepkiler: ebayusuff
Bu sıvıdan aldık bekliyoruz
 
Schwalbe marathon lastik - Tamir için ise zefal kendinden yapışkanlı kit olabilir.

Şu sıvılardan şeritlerden vs. uzak dur bisiklete gereksiz ağırlık katıyor.
 
@Melih Akdogan

maraton lastikler gramaj 980*2: 1960 gr. zefal z liner: 60*2: 120 gr.

maraton lastikler en uygun fiyatla: 160*2: 320 zefal z liner: 30

ben önce şeridi denemeyi tercih ettim. Kimyasal işini sevmiyorum. Belli bir ömrü var. Sonra bazen janta ya da sibop a zarar verebiliyormug .

ayrıca zixtro wasp sele altı çantamda

http://i.imgur.com/AEs4Sr6.jpg
http://i.imgur.com/p8fXQ7o.jpg

bir adet cst yedek lastik

http://i.imgur.com/fKFrQtN.jpg


ve bir adet topeak rescue box

http://i.imgur.com/1Nz9rhB.jpg

solüsyonsuz yama kiti taşıyorum.

1 olası patlağa 3 tedbir yeterli. daha ne olsun.
 
Geri