Scudo Sports

El Yapımı Kadrolar

slm mustafa abi ve forum dostlarım

konu el yapımı kadrolar ve bende el yapımı bir kadroyu kendim yapmayı planlıyorum...
fakat açıları sabitlemek boruları tutturmak için çok değişik sistemler gördüm bunun daha basit yada kolay yoldan yapılabileceği bir örnek gösterebilirmisin abi?

kulağa hoş gelmiyor ama demir yığını da olsa bir tane kendi açılarımı verdiğim bir kadro yapmayı planlıyorum...
tabi sonrasında da FS bir kadro... teknik çizimlerim var şuan elimde açılar ölçüler vs ama kadroyu nasıl sabitleyerek kaynaklayacağım konusunda pek bir fikrim olmadığı gibi kadronun birleşim yerlerinde olan ve traşlanmış olan boruları nasıl kavis vereceğimi bir türlü bulamadım...

yardımcı olursan sevinirim...
 
Scudo
@Mustafa İçdağ

abi aşk olsun diyorum resmen, bu nasıl bir güzelliktir yarabbim? gözlerimden yaşlar geldi :River-102
 
  • Beğen
Tepkiler: ali ayhan cıvıl
@Mustafa İçdağ


Üstad.
Sizi referans gösterip Serotta'ya işçi olarak müracaat etsem şansım olur mu acaba? :rolleyes:

O atölyede(yada fabrika) boş boş bakıp sadece etrafı seyretsem yeter. Para da istemem. :)



@Ercan Bayram
Hoşgeldin Ercan.
Seninle yüzyüze kavuşanların gözü aydın. :)

Mustafa Beyin teknik desteğine ilaveten ben de motivasyon bağlamında yardımcı olmak isterim.
Hatta belki senin elyapımı kadrondan spariş dahi verebilirim. ;)
 
@tayfur

Tayfur hoş geldin.
Bisikletleri görünce mi gözlerin nemlendi yoksa çil çil altınları mı? :)

Balerin gibi, leydi gibi bisikletler. Bisiklet değil, bisiklet şekli verilmiş mücevher bunlar sanki.. :eek: ;) :)
 
@Ercan Bayram

Selam Ercan; Bu işin daha basit veya kolay yolu yok.

Herşey mükemmel bir aparat masası ile başlıyor ( fotolarını daha önce buraya koydum, Richard Sachs örneklerine bak). Kaynaklama işlemleri bu aparatta başlar, ve ilk başlanan nokta "bottom bracket lug" olacak, tüm kurulum burdan başlar ve head tube'e doğru gider, en son rear stays bağlanır ve kaynağa geçilir.
Kaynaklama bitince, tesviye öncesi "alignment table" a kadroyu yatırırsın ve kaynaktan doğan çekmeleri, geri çektirerek açıları mükemmele getirirsin, daha sonra tesviye yapılır.

Eğer lug konstrüksiyon yapıyorsan: kaynaktan önce boruları lug'lara alıştırıp, çivileme metodu ( pinning) diğer bir deyişle çivi ile "kavela" yaparak açılar oturtulur, ve gümüş/sarı kaynağına geçilir.

Yok eğer lug kullanmadan TIG kaynak (argon etc.) metodu yapıyorsan, yani boruları birbirlerine "kurt ağızı" alıştırıp direk kaynağa geçiyorsan ( allah kolaylık versin) mükemmel bir aparat masan olacak ve onun üstünde çalışacaksın.

Borular birbirlerine nasıl alıştırılır? ; bunun adı boruları "kurtağızı" hazırlamak yani "mitering the tubes", bunun için kadro yapımcılarının kendi hazırladıkları bir cins torna aparatı vardır, ellede yapabilirsin fakat çok tecrübe ister. Sen en iyisi çevrendeki bir "paslanmazcı" atölyesine git ve onlara boruların nasıl alıştırılacağını sor, görsel olarak algıla.
Bir diğer metod 3D CNC -laser torna tezgahında bunları yaptırtmaktır fakat oldukça pahalıya çıkacaktır.

Bu sayfaları bir gözden geçir:
https://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=20979
https://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=17705&page=13

Kolay gelsin
 
@Mesut Girgiç

Mesut aman sakın beni referans verme, adama geçmişte kadrodan borcum kaldı, hatırlar falan:D :D
 
Serotta kadrolar çok zarif kadrolar gerçekten.Bir arkadaşımda komple çelik kadrosu vardı,dokunmaya korkardım kırılacak diye:)


@Mustafa İçdağ

Mustafa abinin bahsettiği gibi ben üç tür ağız hazırlama metodu gördüm.Birincisi CNC lazer kesim,seri üretim dışında pek kullanıldığını görmedim.İkincisi uygun çapta bir freze çakısıyla genelde freze bazen de tornada ağzı hazırlamak.Üçüncüsü şerit zımpara makineleri;bazı modellerinde borulara ağız hazırlama işlemi yapılabiliyor.Şeritin sarıldığı silindir,farklı çaptaki silindirlerle değiştirilerek istenelen ölçü elde edilebiliyor.

Son olarak ta elde hazırlanabilir.Güzel bir şablon hazırlayıp boruyu işaretleyerek elle tesviye etmek te mümkün ama çok zahmetli bir iş.Bir günde üç boruyu bitirebilmiştim ben anca.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafa İçdağ
Yukarıda Sinan arkadaşın da dediği gibi Serotta'lar o kadar narin görünümlüki, insan kırılır diye binmeye korkar.
Fakat Serotta'ların bir ünü varki oda muhteşem dayanıklı olmaları, Serotta'nın hiç bir karbon kadrosu 1100gr., titanium kadroları ise 1250gr. altına inmez, çünkü konstrüksiyonda taviz vermiyorlar. Çelik kadroları ise 1550gr. civarıdır ve TIG kaynak olmalarına rağmen inanılmaz sağlam kadrolardır.

Bence Serotta'ların bu denli narin görünümlü olmaları tasarımlarından ve seçilen
malzemelerin gerek karbon olsun gerekse titanium veya çelik metal olsun mükemmel bir işçilikle bir araya getirilmelerinden kaynaklanıyor.

Serotta karbon malzemeyi 2002 lere kadar kullanmadı ve idaası şuyduki " karbon fiber boruların henüz yeterli sağlamlığa belli boru çaplarında ulaşamaması ve hafifliğin sağlanması için boru çaplarının komik denecek genişliklere getirilmesi ve aynı zamanda resin bond yani yapıştırma konstrüksüyonun (henüz) uzun ömürlü olmaması, beni karbon kadro yapımından uzak tutuyor."

Son 5-6 sene içerisinde Reynolds, Columbus, Dedecciai vb. gibi boru üreticileri
karbon fiber malzemedeki teknolojik ilerlemeleri takip ederek eskilerinden kat be kat daha güçlü, içten yivlenmiş yeni jenerasyon çapları azaltılmış karbon boruları kadro imalatçılarına sunmaya başladılar. Bunun yanında carbon fiber rekorlarda (lugs) gündeme gelmeye başladı.
İşte bu ilerlemeleri takip eden Serotta gibi "trend" dışı imalatçılar zarif, sağlam ve dayanıklı kadrolarının imalatına carbon fiber borularıda dahil ettiler.

Aşağıdaki kadro Serotta HSG, fiyatı biraz daha anlaşır:)D ) düzeyde ve full karbon kadro+maşa 4250$ gibi. Bu kadro stok imalat yapılıyor, yani istediğiniz zaman gidip alabilirsiniz.

http://img158.imageshack.us/img158/6973/hsg02by6.jpg

Devam edecek.
 
Bu konuyu baştan sonra gözden geçirdikten sonra Tıp Fakültesini bırakıp kendime bir bisiklet atölyesi açmaya karar verdim. Egzotik el yapımı kadrolarla hem yol hem MTB yarış parkurlarında fırtına gibi esicem. :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Hekimoğlu
Serotta Legend Ti+Carbon.
Bu kadro adı üstünde bir efsane, 1993 den beri üretimde ve halen bir numara.
Aşağıdaki örnekte seat stay carbon ( fish tail design) olarak kullanılmış, maşa carbon, geri kalan konstrüksiyon tamamı Titanium 3AL/2,5V.
Kadro+maşa 1550gr. ve fiyatı 5000$. İsteyenlere "slope geometri" de yapıyorlar.

Eğer Titanium kadrodan bahsediliyorsa dünyada üç büyük isim vardır;
Merlin, Passoni ve Serotta.
Aralarından Merlin ve Serotta 2000 başlarına kadar İtalyanın sayılı bisiklet firmalarının titanium kadrolarını fason olarak imal ettiler.
Yine bunların arasında Passoni İtalya'nın belkide tek gerçek Titanium kadro
yapımcısıdır ve halen öyle. Nedense İtalyanlar titaniumu sevmediler.

Not: birileri hemen "Litespeed" diye atlamasın, litespeed başlangıcında metal torna atölyesidir, bisiklete sonra geçti.:D
Litespeed titanium ve aluminium alaşım malzemelerde ihtisas bir firmadır, geçmişte ve halen orduya ve NASA'ya üretim yapmaktadır.

http://img143.imageshack.us/img143/3880/legend02gu2.jpg
 
  • Beğen
Tepkiler: Raven_35
@Mustafa İçdağ
Evet Litespeed Ti ilgilenen ve bu işi çok iyi yapan bir firmadır ... Şimdiye kadar onların Ti ile yaptığı kesitleri başka kimsede görmedim... Ama Mustafa abininde dediği gibi esas olay demircilik :) Kadro yapmakbambaşka bişey...

Acaba bu adamların yanına stajyer olarak gidebilirmiyim benim gibi azimli bir mühendisi yanlarına alırlar mı? Elimde her işe yatkındır :)
 
@Hasan Çağrı

Hasan kap bir green card, seni hemen stajyer olarak alırlar işe.:D

Açıklığa kavuşturmak adına;
Litespeed için sıradan yada kötü kadrolar üretir gibi bir yorumum yok, olamazda zaten, adamların yaptıkları Ti. kadroların kalitesi dünya çapında ünlü.
Şunuda belirteyim Litespeed, Merlin ve Quintana Roo kardeş firmalardır ve hepsi "American Bicycle Group" adı altında tek bir firmaya bağlıdır.

Merlin ( Tom Kellogg) ve Serotta ( Ben Serotta), bu adamlar hem birer usta kadro yapımcısı hemde tasarımcı, özellikle Titanium kadro denince amerikada( ve hatta dünyada) ilk akla gelen yapımcı Merlin olur. Bu adamlar 1980 den bu yana titanium kadrolarla haşır neşirler ve talepleri doğrultusunda boru üreticileri titanium boru üretimlerini gönümüze getirmişlerdir.

Passoni ise başlı-başına bir efsane, yaptığı titanium kadrolar sele boruları, gidon ve boğazları, kaset dişlilerle daha 1985 lerde komple yol-yarış bisikletinin ağırlığını 7500gr.lara indirmişti, tabiiki bunlar çok az sayıda özel üretimlerdi.
 
ya bi sorum olcak bu kadroların hammaddesi ne benim tanıdıklarım var o halka kaynağın aynısını yapıo yanı çocukluğundan beri uraşıo demirlerle o konuda usta ben de kendim el yapımı yaptırmak istiyorum olurmu ???
 
Serotta Ottrott, mix- material kadrolara iyi bir örnek.
Top tube, down tube, seat stays ve maşa karbon. Head tube, seat tube ve chain stays titanium. Chain stay'in titanium olması çok iyi bir fikir çünkü kadro zincir çarpmalarından zedelenmeyecektir buda kadronun ömrünü uzatır.
Bütün karbon borular titanium rekorlara boylu boyunca yerleşiyorki buda bağlantılarda son derece rijid bir konstrüksiyon sağlıyor.

Ottrott 2002 senesinden beri imalatta, slope ve klasik geometri olarak her iki tiptede imal ediliyor. Kadro+maşa: 1550 gr.


http://img377.imageshack.us/img377/9029/ottrott02hr8.jpg

http://img377.imageshack.us/img377/3043/serodetail05mg1.jpg
 
mustafa abi, olmo ve guerciotti yazılarını sabırsızlıkla bekliyorum, peşinden viner tabii...
 
Bu son Serotta beni benden aldı. Titanium rekorlar, karbon borular ve 1¨ alın borusu. 1550 gram frameset. Ah, ah (Dev iç çekiş)
 
@uyku evi

Şöyle bir sorun var; Olmo ve Guerciotti benimde çok sevdiğim kadrolar.
Fakat Olmo'nun dişe dokunur kaliteli fotolarını bulamıyorum, özellikle eski 1990 lara kadar olan kadrolarını.
Olmo bir zamanlar Türkiye'ye çok girdi ve kullanıldı, özellikle pist kadroları.
Yeni Olmo'nun sitesindeki resimler beş para etmez, zaten yeni üretimleride tasarım olarak çok zayıf ve el yapımından uzaklaştı artık hemen hemen tamamı Çin'de fason üretiliyor, geriye birtek ismi kaldı, bende bu yüzden pek yer vermiyorum.

Guerciotti ise halen gayet güzel kadrolar yapıyor, hatta geçen sene tour de France'de bir takımda kullanıyordu, bu muhteşem marka tekrar gündeme geldi.
Yakın zamanda Guerciotti'ye yer verceğim burada.

Viner markasına gelince, 1947'de Viviano Nerozzi tarafından kurulan firmanın bugün geriye sadece adı kaldı ( tıpkı Bianchi, Olmo vs.).
Firmanın el değiştirdiğine eminim, yeni ürünleri ise bana tasarım olarak herhangi bir orjinalite veya yenilik göstermiyor, bu nedenle pek yer vereceğimi sanmıyorum.
 
Merhabalar Mustafa

Cok guzel bir arastirma tesekkurler. Bende birkac resim ve anilarimla katkida bulunayim dedim.

Asagidaki bisikleti 1986'da aldim Alman mali Kalkhoff, bir aralar Almanyada bircok yarista goruluyordu. Ama buyuk bir hata yapip o guzelim orjinal boyasini renkten renge degistirdim, cahillik iste:)

http://img379.imageshack.us/img379/3050/gmpr006dy1.jpg

Bu bisikletin en onemli ozelligi klasik Dura Ace donanimli olmasi. Aslinda 5'li rubleydi biraz degisiklikler yapinca malzemeleri de degistirdim ancak eskileri hala bende. Bir ara satayim dedim ama alan cikmadi bu yazilarindan sonra bir hatira olarak bulunduracagim

http://img525.imageshack.us/img525/87/gmpr007mi9.jpg

Ayni bisiklet dagisik bir renkte ve kilolarca yuk altinda.

http://img386.imageshack.us/img386/1806/89124dn4.jpg

Karbonun ilk ortaya ciktigi yillarda 1989 da bu bisikleti aldim. Kadronun egimlerine ve dizaynin asiktim, ancak yer darligindan dolayi icim kan aglayarak sattim.:brutal324

http://img386.imageshack.us/img386/4475/img0177rd5.jpg



(link)

Daha onceden seninde dedigin gibi 22 mm lastikler kullanirken ozenerek aldigim bu Daccordi 50 inci yil kadrosuna (SLX) her parcayi tek tek monte ettim. Asagidaki resim orjinali. Artik 22 mm'lerden 32-35mm ye ciktigim icin bu bisiklet odamda yatak dolabini uzerinde bekliyor. Son yillarda rahat oldugu icin MTB'ye dondum ama kalbim yol bisikletinde

http://img386.imageshack.us/img386/6865/uktr2001034vh7.jpg

Ayni bisikleti zorunluluktan dolayi bir defalik tur bisikleti olarak kullandim. Suratli bir tur bisikleti harika birsey.

http://img386.imageshack.us/img386/8488/uktr2001032tb0.jpg

Daccordinin elimde resimleri olmadigi icin internetten ayni renkte bir benzeri asagida. Benimki Campagnolo Super Record STI 8 vitesli...Dedimki madem kadro Italyan bunada Campagnolo yakisir, Shimano biraz abes kacar diye dusundum. Birde Campagnoloda kablolar gidonun icinden gectigi icin kablolar pek rahatsiz etmiyor.


http://img378.imageshack.us/img378/18/dacfullwide2sf8jj4.jpg

http://img171.imageshack.us/img171/6105/daclowsiderx1gr5.jpg
(link)

http://img525.imageshack.us/img525/3677/dacfrontsq4ud8.jpg

Su anda elimde bir Aliminyum tur bisikleti var. Bu yazilardan sonra uygun bir Ti kadrosu ariyorum. Bakalim evde nereye koyacagim.
Selamlar
 
Ahmet paylaşım için gerçekten teşekkürler, çok güzel bir koleksiyonun var.

Giant cadex' ten kurtulduğuna üzülme, bu kadroyu bende 1991-92 arası Amerikada iken kısa bir süre kullandım çok yumuşak ve dengesiz bir bisikletti ve bu kadrolar 3-4 sene içinde dağılıyorlardı çünkü karbon borular aluminium rekorlara yapıştırma tekniğiyle gidildiğinden ve furjları aluminium( sanırım giant furjlarını Kinesis den alıyordu) olduğundan ön takım ecel beşiği gibi sallanırdı. Gerçi şunuda belirteyim cadex'in kadro tasarımını bende çok beğenirdim, son derece estetik bir kadroydu

Fakat Daccardi!! Bu bisikleti hemen indir ve yola çıkar, muhteşem bir kadrodur, hele Campy record 8 speed STI' lar ölümsüz, bende hala aynısını kullanıyorum ( 1995 record) ve çok memnunum.:)
 
Geri