Scudo Sports

El Yapımı Kadrolar

Scudo
Bu adamlar çeliğe aşık ederler insanı.Böyle işçlik görmedim.Paylaşım için teşekkürler...
 
1972 den beri yarış kadroları yapan Richard Sachs yaşayan en önemli
"el yapımı" kadro ustalarından biri kabul edilir. Halen üretimlerine Connecticut, USA daki atölyesinde devam eden Richard tam anlamıyla " one man show", yani üretimlerini sadece tek başına yapıyor. Senede 100-120 kadro üreten Sachs, Amerikada cyclo-cross ve pist yarışlarında, Japonya ve Avustralyada pist yarışlarında kadroları aranan bir yapımcı. Kendiside eski bir yarışçı olan Richard Sachs' ın sponsörü olduğu cyclo-cross takımıda var.
Kadro yapımı eğitimini Londra'da Witcomb Light Weight Cycles' da yapan Richard sadece çelik kadro üretiyor ve kullandığı borular "Columbus Spirit Niobium steel". Kadroların üzerinde göreceğiniz "Columbus PegoRichie" etiketi sizi şaşırtmasın, borular Columbus Spirit.
Sadece "Lug" (rekor) yöntemiyle üretim yapıyor ve TIG kaynağı kullanmıyor.
Aşağıdaki fotolarda Richard' ın bizzat bir Pist kadrosunun yapımını detaylarıyla verdim.

http://http://img259.imageshack.us/img259/2339/welding01qp2.jpg
 
Custom hand-made cross bike:
Brent STEELMAN, Redwood City, California, USA. Bu aşağıdaki " single speed crosser" özel sipariş yapılmış bir çelik kadro ( 2007). Borular Columbus, Kadro ağırlığı 1400gr.(55cm.), furj çelik 630gr. Bisikletin toplam ağırlığı pedallar hariç 7800gr. Kadro+ furj+ custom paint 3000$ civarı. ( komponentler hariç)

Cross bisikletleri ve yarışları Amerikada oldukça revaçta, neden diye sormayın
bu adamlar MTB' yi bize getirdilerse, cross bisikletlerininde (kökeni avrupa) keyfini
biliyorlar demektir. Aşağıdaki bisiklet show değil, gerçek bir yarış bisikleti ve dağ-bayır demeden sürülmeyi bekliyor.
Ben bu bisikleti görünce 1980 başlarında İstanbul Yıldız parkında kış aylarında katıldığımız " kros" yarışları aklıma geldi, artık o yarışlarda yok..

Steelman kadrolarını merak ediyorsanız bu konunun ilk sayfalarında olukça yer verdim.

http://http://img525.imageshack.us/img525/2263/steelman6agj9.jpg
 
Halil " Bob Jakson " kadrolarını hatırlattığın için teşekkürler.
Resimlerini koyduğun kadro meşhur " legend" modeli.
Bu yukardaki kadronun arka üçgenindeki boruların "S" çizmesi size komik gelebilir, fakat ilginç olarak bugünün top karbon kadrolarından Pİnarello'nun Prince modeli gibi bazı güncel örnekler bu tasarım yaklaşımlarından etkilenmişlerdir.

Bob Jackson Cycles Leeds, West Yorkshire, İngilterede. Kurucusu Bob jackson (master frame builder) ve Danny Foster. Bob Jackson kadroları hala dünyanın sayılı en iyi el yapımı kadroları arasındadır. Özellikle pist yarışlarında hala aranan kadrolar arasındadır.
Bob Jakson kadrolarında "nervex" lug ( rekor) ve reynolds 631-725-853 borularını kullanıyor. Eğer istenirse ayrıca Columbus Spirit borularıylada kadro yapılıyor.
Bob Jakson kadrolarında TIG kaynağı kullanılmıyor, sadece Lug konstrüksiyon ve gümüş kaynağı üretimi yapılıyor. TT/TRİ modelinde ise filet brazed kaynak kullanılıyor.
Jackson 1998 de vefat etti fakat Bob Jakson bisikletleri halen üretime el yapımı ve özel sipariş olarak devam ediyor.

http://http://img167.imageshack.us/img167/2805/bob001sr2.jpg
 
Şimdi bulamadım ama bir arkadaş bunları türkiyede üretip üretemiyeceğimizi sormuştu. Bu konuyu bende merak edip biraz araştırdım, tabi bu işler hiç kolay değil ama yol gösteren ve olayı en basit haliyle anlatan bir site buldum.

(link)

Parçalarda buradan sipariş edilebiliyormuş (Columbus tubing)

(link)

Umarım yardımcı olur, becerebilirseniz banada öğretin lütfen : )
 
  • Beğen
Tepkiler: Birdy
Mert, eline sağlık, teşekkürler. Bu önerdiğin siteler gayet net ve açıklayıcı.
Meraklı olan arkadaşlar bu sitelerden kadro yapımının ilk aşamalarını ve gerekli
malzemelerin neler olduğuna dair bilgi edinecektir.

İlk sitede ( (link)) örneği verilen usta, Avustralyadan bir kadın Suzy Jackson. Kendisi amatör kadro yapımcısı. Son derece detaylı ve açıklayıcı bir yazı. Kadro yapımıyla ilgilenen herkeze şiddetle son satırına kadar tavsiye ediyorum. Suzy garajında kendi kurduğu, primitif sayılacak bir atölyeyle kadro yapımını tüm aşamalarıyla anlatmış ve resimlemiş. İnanılmaz bir beceri, kaynak, boya ve hatta
su çıkartmalarının grafik -screen aşamalarına kadar kendisi imal etmiş.

İkinci site "http://www.framebuilding.com/" kadro malzemelerinin ingilizce literatürünü öğrenmek açısından bile çok faydalı.
İleride kadro yapımının atölye aşamasını hedefleyen bir konu başlığı hazırlamayı düşünüyorum, bu mesajları daha derli toplu olarak orada toplarız.:)
 
abi herşey çok iyi çok hoş izininiz olursa ben bunların hepsini bir başlık altında toplamak için bir konu açsam mesajlarınızı kopyalarayarak izin verirmisiniz ?? arayan daha rahat bulsun :)
 
@qweasdzxc

İlgin için teşekkür ederim.
İstediğine izin veremem, çünkü konu zaten bir başlık taşıyor ayrıca birinci sayfadan en son sayfaya genel bir konsept içermesi benim tek amacım.
Aradaki bazı tartışmalar, katılımlar, teknik içerikli fikir beyanları ( bazen zıt görüşler olsa bile) bunların hepsi benim amaçladığım konsepte destek oluyorlar.

Zaman zaman bu konuyu rafine etmek için her bir mesajı tekrar okuyup imla hatalarına kadar düzeltiyorum, bazen gereksiz mesajları silip ( kendiminki dahil olmak üzere), yanlış info taşıyan mesajları dahi edit ediyorum.

Amacım bu konuya giren arkadaşların hiç değilse aralarından bazılarının tüm sayfaları okuması ve bu araştırmalardan görsel olmakla birlikte teknik anlamdada faydalanmasıdır.
Zamanı geldiğinde yönetici arkadaşlarımdan bu konuyu sabit konu yapmalarını
isteyebilirim ve bu onların insiyatifine kalacaktır, fakat henüz böyle bir şeye gerek duymuyorum.
İşte bu nedenlerden dolayı konu içindeki mesajları kopyalamanızı arzu etmezdim.
Fakat konuyu arkadaşlarınıza tavsiye ederseniz sevinirim.:)
 
Bridgestone çok uluslu dev bir şirket, ve birçoğumuz ürettiği lastiklerle bu Japon şirketini biliriz.
BRIDGESTONE CYCLE CO.,LTD. 1949 da kuruldu, 1980 sonlarında Amerikadada
üretimine başlanan Bridgestone' nun (designer Grant Petersen) bu üretimi 1994' e kadar devam etti ve daha sonra "U.S. bicycle division" kapatıldı.
Japonyanın market lideri olan bu firma her tür bisikleti üretiyor.
Bridgestone' nun ürettiği el yapımı Keirin NJS onaylı çelik kadro Pist bisikletleri oldukça meşhurdur. 2007 tasarımı olan bu " high modulus carbon" pist yarış kadrosu tam bir sanat eseri. Gerçi bu kadro NJS onaylı değil yani Japonyadaki
Keirin pist yarışlarında koşamaz, çünkü kurallar karbon kadro veya komponent
kullanımını yasaklıyor. Keirin pist yarışlarında sadece çelik kadrolar kullanılıyor.
NJS: Nihon Jitensha Shinkokai-the Japanese Bicycling Association

Japonyadaki el yapımı kadro atölyesi sayısı şu anda İtalyadakinden fazla ve Amerikayla yarışıyor.
Ben konu boyunca Japon bisikletlerine yer vermedim, buradan japon el yapımı
kadrolara geçicez. Özellikle hand made KEIRIN Track Frames.:)

http://img164.imageshack.us/img164/4466/bridge01zc0.jpg

Not: üst borudaki plastik parça kazalarda gidonun kadroya hasar vermesini engelliyor, bunu birçok yerde görmüşsünüzdür.

Gidon: DEDA Cr-Moly dropbar, Boğaz: NITTO Cr-Moly. Çelik gidon ve boğazlar
pist yarışlarında yaygındır, rijitlikleri ve sağlamlıkları için tercih edilirler.
Crank arms Sugino, Hubs Dura-Ace NJS, Sele Kashimax, Jantlar Araya gold-tubular.
 
http://i218.photobucket.com/albums/cc25/zoeturkey/superpro_big.jpg

http://i218.photobucket.com/albums/cc25/zoeturkey/prestige_perve.jpg
 
Halil arkadaşımız bu güzel fotoları bize getirmiş. Bende biraz info ekleyeyim.

Ken Evans Avusturalyalı bir bisikletçi ( pist yarışları), Avusturalya içinde 1975-1990 arası oldukça büyük başarıları var. Sporculuğunun
yanında kendi adını taşıyan pist kadrolarıda üretmiş, aynı zamanda çok iyi bir bisiklet mekaniği olan Evans birkaç kitapda yazmış.
Kenevans markasıyla görülen kadrolar aslen yine Avusturalyalı frame builder Malcolm MacPherson tarafından imal edilmiş, üretim 1989 da bitmiş.
M. İçdağ

http://i218.photobucket.com/albums/cc25/zoeturkey/05-4.jpg
http://i218.photobucket.com/albums/cc25/zoeturkey/04-4.jpg
http://i218.photobucket.com/albums/cc25/zoeturkey/03-4.jpg
http://i218.photobucket.com/albums/cc25/zoeturkey/02-4.jpg
http://i218.photobucket.com/albums/cc25/zoeturkey/01-4.jpg
 
Crisp Titanium, kurucusu Darren Mark Crisp-2001.
Crisp Titanium kadroları dünyanın sayılı "top notch" el yapımı kadrolarından
(Merlin, Passoni, Litespeed' i unutmayalım).

Darren M. Crisp' in ilginç bir hikayesi var; Texas A&M de Mimarlık eğitimi aldıktan sonra Mississippi' de bir metal-heykeltraşlık atölyesinde çalışıp metal kaynak ve torna işçiliğini uygulamalı öğreniyor. 1995 den beri amatörce aluminium ve çelik kadro yapan darren, 2001 senesinde United Bicycle Institute'de (Ashland-Oregon, USA) titanium kadro tasarımı ve yapımı kursları aldıktan sonra full-time proje menejeri olarak çalıştığı Mimarlık şirketinden ayrılıp üzüm bağları ve şarapçılığın İtalyadaki yüreği olan Tuscany vadisine yerleşip kendi el yapımı kadro atölyesini açıyor. Bir amerikalının İtalyada kadro atölyesi açması delice bir fikir ama Darren kendini kabul ettirmiş. El yapımı kadro ustalarından Passoni, Pegoretti, Tommasini, Bertoletti gibi sayısı 20-30' u geçmeyen ve bizzat kendi elleriyle hala kadro yapan bu büyük ustaların arasına girebilmek gerçekten büyük başarı.
Darren tek başına çalışıyor, tüm tasarımları, çizimleri ve imalatı kendisinin yaptığı üretim senelik 150-200 kadroyu geçmiyor. Yol bisikletinden MTB nin her türüne ve her tip konfigürasyonuna kadar kişiye özel ( stok yok) üretim yapan Crisp malzeme olarak soğuk çekme, dikişsiz Grade 9( 3AL/2.5V) ve Grade5 (6AL/4V) titanium borular kullanıyor. Kadrolardaki çıkartmalar soyulur diye bir dert yok çünkü çıkartma yok, hepsi metale "etched" yani asit-indirme( laser etching' de olabilir). Özellikle gold-brass renginde( bu rengi titaniuma nasıl veriyorlar bilmiyorum) veya ham fırçalanmış Ti.maşalar inanılmaz.Ti. kadrolar 1300-1450 gr., maşalar ise 700-750 gr. arası ağırlıkta.

Bu özel el yapımı kadroların fiyatları 3000$ civarı, ayrıca Ti. maşalar ilave olarak600$ gibi. Bu fiyatlar birçoğumuza fazla gelebilir ama, uzakdoğudaki toptan imalatçısından 200$ a maledilen "Top carbon" kadroların etiketlenip vitrinlere 2000-3000$ larda geldiğini günümüzde, bu her anlamda üstün el yapımı kadroların fiyatları bana son derece normal geliyor..

http://http://img98.imageshack.us/img98/651/crisp02dg5.jpg
Enjoy the ride..
 
Gerçekten harika bir konu.

Böyle bilgilendirici bir konuyu foruma üye olan yaklaşık 15000 kişiye sunduğunuz için Mustafa Bey size gerçekten çok teşekkür ederim. Tabi bu arada konuya yorumlarıyla renk katan ve bu arvişi daha da güzel hale getiren arkadaşları es geçmemek lazım...

Her ne kadar okulum dolayısıyla Doruk Bisiklet'te pek fazla bulunamasam da İzmir'de tanıdığım ve ileride tanışacağım tüm bisiklet aşıklarına bu konuyu tavsiye edeceğim.

İyi akşamlar...
 
Selam arkadaşlar, bu "el yapımı kadrolar" başlığı altında gerek yol-yarış, gerekse MTB ayrımı yapmadan dünyada sayılı ve sıra-dışı kadro imalatçılarını tanıtmaya çalışıyorum. Araştırmalarım sırasında karşıma Almanya'dan bir imalatçı çıktı, isimleri "FIXIE Inc.". ((link))
Nedir, ne değildir derken, kurucularından birinin Türk (Recep Yeşil), diğerinin Alman asıllı ( Holger Patzel) olduğunu öğrendim. Açıkçası işin içinde bir Türk'ün
olması hoşuma gitti ve gurur duydum.
Aşağıda gördüğünüz kadro Cr-moly, Furş: Aluminium.

http://img504.imageshack.us/img504/8586/fixie02gv7.jpg
http://http://img504.imageshack.us/img504/8045/fixie01lv3.jpg
 
Gördüğüm en ilginç tasarımlardan birisi.
Arka göbek dişlilerini kastediyorum.

Aslında ilk bakışta "single speed" görüntüsü veren bu bisikletin arka tekerini söküp dönüş yönünün aksi yönde tekrar taktığınızda bu sefer göbeğin diğer kısmındaki (muhtemelen dişli sayısı farklı diğer) dişli sistemi devreye girerek vitesiniz değiştirilmiş oluyor. Hemde single speed görüntüsüne halel gelmeden, vites değiştirme işlemi biraz müşkül olsada. Ancak arka göbek civatası alyan olduğundan yine de bir kolaylık düşünülmüş bu sisteme denebilir.

Bence bu tasarım gerçekten çok çok sade ve çok çok sıra dışı.

Zannımca normal single speed aşamasına kadar Alman ortak projeyi yönetmişken, second speed dişliyi de Türk mühendis ilave etmiş olabilir. :)
 
Abi sanat eseri, birer şaheser bunlar.Binmeye kıyamaz insan ya :D Duvara asıp seyredeceksin.
 
Geri