Scudo Sports

El Yapımı Kadrolar

Yukarda "Litespeed Ghisallo" modeli için arkadaşların yaptığı düzeltmelere teşekkürler. Gözümden kaçan bir model. Tüm forum boyunca örneklediğim kadrolar 55cm.- medium size ölçeğine ve yarışlarda kendini ispatlamış geçmişe dayalı ürünler olmuştur. "Litespeed Ghisallo" bence show amaçlı bir kadro, 1 kg. ve altındaki denediğim bütün Carbon veya titanium kadrolar son derece esnek ve titrek sürüş kalitesi verdi. Kadroları sadece ağırlık ratio'ları ile örnek alamayız. Titanium kadrolarla devam edelim; Amerika bazlı MERLİN Titanium kadrolarda kendini ispatlamış ve bu işin önderlerinden ve en iyilerinden. 1986 da ilkti. MTB kadro, 1987 de Tom Kellogg' tasarımlarıyla ilk Ti. yol kadrosunu yaptı. Merlin 1kg. ye kadar yol kadrosu yapıyor ( extralight). Aşağıda örneğini verdiğim kadrolar en iyiler arasında.
 
Scudo
gerçekten çok çok güzel şeyler. fakat ufak bir kitle dışında kimseye ulaşamayacaklar. iyi ki seri üretim olarak çelik değil de alüminyum kadrolar üretiliyor artık ve sadece azınlığın değil çoğunluğun da sürüş keyfi artabiliyor.

en uç nokta hep ve sadece bisiklette değil her konuda tartışmalı olmuştur. acaba el yapımı çelik mi yoksa titanyum mu yoksa karbon mu; bence çelik biraz "vintage" severler dışında pek kimseye hitap etmiyor artık, titanyum mu karbon mu tartışmasında ise karbon önde gözüküyor. tabi burada verilenler gibi bir çelik kadrom olsa da onu kullansam o ayrı, uzanamadığız ciğerlere mundar demeyelim :D
 
Ben böyle düşünmüyorum. Hafiflik uğruna alüminyum kadrolara boğulan bisiklet endüstrisinin bir şekilde çelik kadroya dönüş yapacağını düşünüyorum. Çelik, sürüş konfrou en yüksek, alüminyum ise en düşük olan kadro malzemesi. Şu anda sınırlı bütçe nedeniyle alüminyum kadro kullanan biraz bilinç sahibi bir bisikletçi er ya da geç çeliğe dönecektir. Milisaniyeler peşinde koşmayan herkes şunu farketmeli; yorucu olan ekstra 1kg kadro ağırlığı değil, yoldaki her detayı hissetmektir.

Konforu ile çok savunulan karbon kadroların da sıkıntısı var. Düzgün bir yolda keyfine diyecek yok, yoldaki küçük hataları çok iyi absorbe eder fakat, karbon kadro çelik ve titanyumun tam tersine yük altında lineer bir deformasyona sahip değildir. Yüzey biraz bozulduğunda o keyifli kadro bir anda kabusa dönüşür ve sertleşir. Karbon kadro sahipleri hep iyi günlerini, düzgün yolları hatırlayarak yorum yapıyorlar.
 
teknik olarak bişi diyecek değilim belki ama yanlışım varsa düzeltin çelik dediğiniz kadrolarla bizim köydeki hi-ten kadrolar aynı şeymi? bu bir. Aynı değilse Alimünyumun 10 katı fiyat verip bu çelik kadrolardan alacak arkadaşlar elkaldırsın lütfen. Bu sorularıma verilecek cevaplara göre kararımı verecem.Saygılar
 
ben yapıcam ama öylesine :D

Yapıp Araba tekeri vs. oturtup devasa bişey düşünüyorum seneye
 
@edi55

Ben bu sorudan pek bişey anlamadım ama, konunun başına gidecek olursanız burada el yapımı, alanında en üst düzeydeki kadroları ve yapımcılarını tanıtmaya çalışıyorum. STEELMAN çelik MTB kadrosu "marzocchi S Fork" ile birlikte 2500$ geliyor, sadece maşa 500$ civarı. Bu el yapımı, 1700gr. lık kadro ile aşağıdaki Aluminum kadroları ve fiyatlarını karşılaştırırsanız aralarında 1000$ lık bir fark vardır, bu farkıda kaliteye ve dayanıklılığa ödüyorsunuz, yada ödemezsiniz 500$ a komple bisiklet alırsınız, tercih bizim. Bu her iki Aluminum kadroda alanının en iyilerinden. KLEIN ( Gery Klein) alu. MTB. kadro yapımcılarının en iyilerinden, amerikada bir efsane, taaki KLEIN 1995 de Trek'e satılana kadar. KLEIN 1975 lerde kadro yapımına başladı, MTB kadro dalında 18 kayıtlı patent sahibi, 1980 lerde kadroları 2000$ lara satılıyordu. Halen el yapımı ve seri üretim.
 
Çelik var dediğinizgibi ,çelik var bahsi geçen kadroların herbiri sanat eseri insan bakmaya doyamıyor.:rolleyes: Ama aramızda eskiden çelik kadro kullanmış,bugün karbon veya alu yada titanyum kullanmakta olanlar özelliklede değişik yol şartları ve mesafelerdeki izlenim ve deneyimlerini bizlerle paylaşırlarsa çok memnun olurum.Konuya oldukça açıklık gelmiş olur. Binlerce dolardan bahsediyoruz a tüh keşke titan alsaymışım:( demesin insanlar yada tersi. Veya ne amaçlı alacaklar hangisini, Arkasına yük koyup pazar yapacaksak marzocchi S Fork" ile birlikte 2500$ lıklardanmı alalım misal:D yada eski çelik bisikletimi karbonuyla değiştirmek isteyen olursa gaza gelip hemen beni araya bilir,not titanyum ve aluya fark alabilirim onagöre.:D
 
Hi-Ten, hafif ve idare eder sağlamlıkta bir çelik türü. Cromoly (Krom Molibdenum) alaşım çelik kadro malzemesini üreten en ünlü firmalar Colombus ve Reynolds. Bu çeliğin de onlarca farklı kalitesi var, en yaygını 531'dir. Bu pahalı çelik kadrolar genellikle her parçası farklı 851, 531 vs. malzemelerden seçilerek en iyi şekilde hazırlanıyorlar. Cromoly kadrolar kaynak sırasında %40 mukavemet kaybına uğrarlar, buna rağmen senelerce problemsiz iş görürler. Yeni sayılabilecek bir alaşım olan Nivachrome ise sadece %10 kayıpla kaynaktan kurtuluyor. Bu da daha ince malzemelerin kullanılmasını mümkün kılıyor = ciddi şekilde hafif, ama ağır olanlarla aynı sağlamlıkta çelik kadrolar.

Hi-Ten genellikle alt sınıf BMX'lerde kullanılan, yol bisikletlerinde rastlayamayacağınız ucuz bir çelik. Amatör BMX kullanıcısının bile tercih etmediği bisikletlerde kullanılır, hoplamaya zıplamaya gelmez.

Ayrıca bu özel yapım bisikletlerin pahalı olmalarındaki neden isminde yatıyor: Özel Yapım. Sizin için, en rahat edebileceğiniz şekilde, zevkinize hitabeden, bakmaya doyamayacağınız detaylarla hazırlanıyor. Harcanan emek ve know-how karşısında bence fiyatlar gayet makul. Terziye özel kıyafetler ısmarlamak gibi... Mağazalarda üzerinize uyacak birşey mutlaka vardır, ama asla size özel yapılmış bir takım gibi oturmazlar.

@edi55

Üslubunuz rahatsız edici, kimse size birşey kanıtlamak ya da beğendirmek için yazı yazmıyor, burası bilgi paylaşımı için sanal bir buluşma yeri. Bu kadrolar için yıllarca sıraya girip bitmiş bir bisiklet için 8-10 bin USD ödeyen kişiler tahmin ediyorum 1/10 fiyata satılan alüminyum kadrolarla ilgilenmiyorlar. 'Snob' oldukları için değil, pek çok bisikletin tadına bakıp en lezzetlisine karar kıldıkları için bakmıyorlar. Herkes bütçesine göre bir tercih yapıp mutlu mesut bisiklete biniyor, bazılarımız daha iyisine biniyor, birileri de daha lezzetlisine...
 
verdiğiniz bilgiler için teşekkürler. sizin kadar teknik detay sahibi değilim bu sebepten bir soru sormak istiyorum fikrinizi öğrenmek için. aslında daha önceki mesajımda da aynı şeyi söylemeye çalışmıştım fakat anlatamamışım sanırım.

sizce, alışılageldik çelik kadrolar mı(yani hepimizin bi zaman kullandığı, özel imalat veya özel çelik alaşımlarından imal edilmemiş) yoksa bugün kullandığımız, gittikçe yaygınlaşan alüminyum kadrolar mı yeğdir, yani sizce o kadroların sürüş zevkleri bugünkü yaygın kullanılan alüminyumlara göre daha mı iyidir veya teknik detaylara baktığımızda objektif olarak daha iyidir diyebileceğimiz özelliklere hangisi sahiptir? bu bahsettiğim genele hitap eden çelik kadrolar ve aynı şekilde genele hitap eden alüminyum kadrolar arası karşılaştırmada çelik sizin tercihiniz ise, bugün alüminyumun bu pazarda çeliğin yerini alması nasıl açıklanabilir?

gerçekten merak ettiğim için sordum, yanlış bir anlaşılma olmasın.
 
Çelik kadroda kullandım,aliminyumda kullandım,titanyumda kullandım,crommoly de kullandım,karbonda kullandım. Kullandım derken öyle birkere binip inmedim hepsi ilede uzun yol yaptım,yokuş çıktım bu kadroları karşılaştırmama gerekirse en üstün sürüş keyfini veren (bnm fikrim) karbon kadro oldu gerçekten işte budur dedim.Bikere kadro metal değil ametal. Kadronun bir sıcaklığı bir albenisi var. İkinci favorim titanyum kadro hem hafif hemde sağlam,fakat metal. karbondaki tokluk hissi kesinlikle yok.3. sıraya crommly kadroları koyarım özellikle colombus marka. çok çok uzun sireler yarıştığım ve hala daha antremanlarımda kullandığım kadrodur.kesinlikle çok sağlam ve rijid fakat ağırlığı dezavantajı.Aliminyum kadrolar ise beğenmediğim kadro materyali. Crommoly e göre çok hafif değiller ama esneme payları daha fazla.Çelik için çok fazla birşey diyemeyeceğim.Dayanıklı olabilirler fakat ağırlar. Günümüzde diğer seçenekler varken çelik kullanmam.
 
Mithrelios:

Öncelikle yol bisikleti meraklısıyım, o yüzden MTB ve DH bisikletler için bir fikir yürütmediğimi belirteyim. Her ne kadar yazdıklarım onlar için de geçerli olsa da benim ilgisiz ve bilgisiz olduğum bisikletler... Çelik diye bahsettiğim kadrolar Cromoly ya da Nivachrome'dur.

Kendi fikrimi yazayım, sonra da başkası olsam ne yapardım diye yazacağım:

Bisiklete keyif almak için biniyorum, biraz da spor olsun diye... Keyif almam için ne gerekiyor? Bisikletimi sevmem, komponentlerin saat gibi çalışması, aktardığım yükün minimum kayıpla hareket oluşturması ve sürüş konforu. Düşünmeksizin çeliği tercih ederim. Konforunu 1000gr. hafifliğe değişmem. Çelik kadrolar daha zarif oldukları için gözüme de hitap ediyorlar. Alüminyum kadrolar kırılgan olmasınlar diye etli ve büyük çaplı borulardan imal ediyorlar, çoğunlukla da oval borulardan. Ben beğenmiyorum. Zevkler ve renkler... Tartışamayız.

Alüminyum neden daha çok satılıyor? Öncelikle, ülkemizde çok satılıyor, çünkü çelik kadro satılmıyor. Ya da benim bilmediğim biryerlerde satılıyor. Alüminyum kadrolar çelik kadrolardan daha ucuz değiller, kaynağı çelikten daha pahalı, şekle sokmak da daha masraflı. Çeliği kesmesi ve işlemesi zor değil, şekle de sokmuyorsunuz, hazır tüpler var (Reynolds, Colombus). Fabrikalarda kimse eline testere alıp boru kesmiyor, yani işçiliği daha dertli değil. Ağırlık yarışına girmiş gibi herkes komponentleri tartıyor, 500gr. hafiflemek için bir bisiklet parası daha harcıyor. Daha keyifli bir bisiklet için hafiflemek çok doğru bir düşünce. Nereden hafiflemek lazım? Jantlar, tubular lastikler, jant telleri, aynakol ve pedallar... Bunlar gerçekten hafiflemenizi sağlar.

Başkasının yerinde olsaydım, önce kullanacağım mesafeye bakardım. Bir çıkışta 5-10km yapıyorsam kadronun cinsi pek umrumda olmazdı. Ama 20km ve daha üstünde yol yapıyorsam konforu ciddi ciddi düşünürdüm. Konfor sadece keyif için değil üst bedeninizin sağlığı için de önemli, bir de yorulmamak için... Kozmetik olarak ne tür kadrolardan hoşlandığınız da önemli. Kalın boruları olan, biraz high-tech görünen, karbon kadroları andıran bir bisiklet de hoşunuza gidiyor olabilir...

Yarışmak amacıyla bisiklete binen biri için alüminyum daha mantıklı olabilir, pek esnemediği için güç aktarımı daha başarılı olacaktır ve rampalarda, dönüşlerde de avantajları olacaktır. Ama ucuz alüminyum kadrolar bu ihtiyaçları karşılar mı, şüpheli...
 
Sayın Miura öncelikle konuyu daha akıcı olması,teknik sıkıcılıktan uzaklaşması,sert polemiklere dönüşmesinin baştan önünü kesmek, espirili bir uslubu olsun düşünceleri ile ele alış biçimim sizde rahatsızlıkı yarattı ise kusura bakmayın. Konuya gelince eskiden mozart dinlemek için senfoni orkestrası konserine giderdiniz,parası olmayan dinleyemezdi,Konsere gidenler de snob olduklarından gitmiyorlar tabiki,para ve zamanımız yoksa cd den dinliyoruz. Nivachrome kadrolar buna benziyor gibi geldi bana,dolayısıyla pekçok insanı hi-ten den kurtarıp bisiklet sürme zevki ile tanıştıran aluminyum bahsi geçen tüm malzemeler kadar belkide daha çok değerlidir bu bağlamda. Ayrıca tüm kadrolara binmiş ve sorduğum sorunun cevaplarını üşenmeden cevaplayan oksal arkadaşıma da teşekkür ediyorum. Size de bizi bu güzel sanat eseri kadrolarla tanıştırdığınız usanmadan teknik detaylarını bizlerle paylaştığınız için teşekkür ederim saygılarımla Ediz Tevfik Özgan.
 
Konumuza MTB kadrolarla geri dönelim, aşağıda örneğini verdiğim USA bazlı firmalardan VENTANA el yapımı Aluminium (6061 Alu-mag) MTB kadrolarıyla en iyilerinden, SALSA ise seri üretime dönük ama yine iddalı kadrolar üretiyor. Fiyat ve ağırlık ratio'larına bakacak olursanız her ikiside birbirine yakın, sadece kadro yapımlarında seçtikleri malzemeler farklı, aluminium yada çelik her ikisi de kullanıcının ihtiyacına yönelik en iyi malzemeleri kullanıyorlar.

SALSA Ale Carte- True Temper S3 Steel tubing (OX platinum composition)
VENTANA - 6061 Aluminium ( Alu-Magnesium alloy)
 
Gerçekten teknik anlamda da çok şey öğreniyorum konudan böyle devam eder umarım ;)
 
Karbon kadrolarda İtalyanlar ; USA bazlı kadro yapımcısı KESTREL in 1986 da başlattığı ve önderlik ettiği karbon kadro yapımında İtalyanlar tasarımlarıyla yine modada öncüler ve muazzam kadrolar üretiyorlar. KESTREL - Santa Cruz, CA, USA; dünyanın ilk karbon kadro yapımcısı, Bu adamlar sadece karbon kadro yapmadılar, kitabınıda yazdılar ( italyanca ve fransızcaya daha sonra çevrildi !!) Kurucuları Bevil Hogg- Tom French ( 1970 lerde TREK bisikletlerinin kurucuları) ve Brent Trimble 1986 de KESTREL'i kurdular, 1986/87 dünyanın ilk karbon kadrosunu, 1989 da ilk karbon maşayı ürettiler. Fiyatları avrupalı meslektaşlarından daha düşük olmasına karşılık satın alınabilecek en iyi karbon kadrolardan. " mean road machines ". Ben ilk KESTREL 4000 bisikleti 1992de amerikada kullandım, mükemmeldi. Maalesef Türkiyede bu kadroları göremiyoruz. Kestrel 2002' ye kadar Kaliforniada üretiliyordu, şu anda üretim uzakdoğuya kaydırıldı ( üretimci Martec). KESTREL Talon 1300 gr.- 2000$, RT 700 1100 gr.-5800$
 
Ben de bir şeyler ekliyim; Arkadaşlar çelik kadrolar şu anda özel bir kaç firma tarafından özel alaşımlama ve ısıl işlemlere tabii tutularak gerçekten düşük ağırlıklara ulaşabiliyor ve kullanılan boru çapları vs. değiştirilerek aluminyumlardan da daha rijit (esnemez) kadrolar üretilebiliyor.

Aluminyum kadroların en kötü tarafı ise oversize boru çapları nedeniyle rijitlik artarken bisikletin yanal rijitliğide artıyor ve bunun sonucunda sürüş sırasında kadroda ölü hissi denilen şey oluyor. canlı, kımıl kımıl değil yani :D

Karbonda ise istenilen bölgelerin rijitliği arttırılırken, aynı zamanda sürüş karakterine uyan yumuşak huylu bir kadronuz oluyor (izotropi :) ). Karbon kadroların sürüşünün etkilemesinin nedeni budur. İçim dışım kadro oldu

Ve el yapımı karbon üreticilerinden Parlee, firma ara boruları hazır satın alıyor, sadece lungları (birleşim yerleri) kendileri hazırlıyor. grafik tasarımları çok hoş kadrolarıda mevcut.
 
Hornet öncelikle seni giriştiğin projenden dolayı tebrik ederim, kişisel olanaklarla
prototype-karbon kadro yapımına girmek ciddi adanmışlık ve emek istiyen bir iş.
Çalışmalarını ve ve araştırmalarını devam ettirmen dileğimle..
Mustafa İçdağ.

Düzeltme: "Lung değil, LUG, yani türkçesi rekor.

INDY FAB (independent fabrication) Massachusetts-USA bazlı, custom-el yapımı bisiklet kadrosu imalatçıları..Bu firma yaptığı çelik kadrolarla top10+. Kullandıkları Reynolds 853 ve 953 çelik bazlı borularla kadro ağırlığını 1100gr. ye indirdiler. Colnago karbon kadroda "1000gr. benim limitim" dediği bir zamanda, Steel frame 1100 gr. ???

Şimdi bu nasıl oldu? Reynolds ( özellikle), Colombus, Dedacciai ve True Temper
gibi çelik ve aluminium boru üreticileri son yıllarda muazzam çelik alaşımlarını üretime soktu ve INDY FAB, STEELMAN, Tommasini vb. gibi custom frame builders bu süpermetal-alaşımlı boruları seri üretim derdi olmadan kadrolarında kullandılar ve test ettiler.
Bu boru firmaların bütün üretimlerini burda anlatmaya zaman yok ben sadece top örnekle açıklayacağım. REYNOLDS 953 Mar-Aging Stainless Steel alloy ( paslanmaz vari çelik):Bu malzeme artık 0,3mm çeper inceliğine kadar soğuk çekme boru olarak farklı çaplarda üretiliyor. Bu Anti-korozyon metal, bilinen bütün boru/metal alaşımlardan daha güçlü ve en hafifleriyle denk ( 3Al-2.5V Titanium ve X-100 Lithium-Aluminium-Copper veya Aluminium 6061 dahil ), ayrıca paslanmıyorda! Bu malzemenin bir özelliği daha var, kaynak sonrası bu çelik, kaynak noktalarında soğumadan sonra dahada sertleşiyor ve güçleniyor. Bu süper-steel yakında seri üretim olarak kullanılmaya başlandığında, kadro yapımında geriye iki malzeme kalacak gibi, Carbon fibre ve Çelik. Bu benim araştırmalarımdan çıkardığım sonuç.

Aşağıda örneğini gördüğünüz SSR 953 kadronun arka-üst maşası ( seat stays)
carbon olarak kullanılmış ve kadro 1150 gr. indirilmiş.( tam çelik kadronun iyi bir fotorafını bulamadım.)

Hepinizin sabrına teşekkürler.
 
Mustafa Bey, her yerde rastlanmayacak bisiklet ve kadro üreticilerini araştırıp, yeri geldiğinde yabancı kaynaklı yazıları Türkçe'ye çevirip bir de resimlerle desteklediğiniz bu konuyu kadro malzemeleri ile ilgili mesajlarla böldüğümüz için kusura bakmayın. Bu bölüntülere rağmen vazgeçmeyip, devam ettiğiniz için sizi tebrik ediyorum. Farklı bir konu açıp malzeme tartışması yapmak gerekse de son gönderdiğiniz mesaj sayesinde bir bütünlük sağlandı, konu daha da güzel bir hale geldi. Umarım uzun süre üst sıralarda kalır ve daha çok insan faydalanır.
 
Her karbon kadro aynı değil. Velocista TOMMASINI ' nin top of the line karbon kadrosu. Eklemeden edemedim. El yapımı-custom bir kadronun kısadan hikayesi. Niçin bu kadrolar pahalı oluyor? u anlamamıza yardım eder diye düşündüm. Koichi YAMAGUCHI - Master - Olympic Frame Builder Koichi YAMAGUCHI Japon asıllı yaşayan-efsanevi kadro yapımcısı: 1987de 3RENSHO bisiklet firmasından ayrılıp, Amerikada atölyesini kurdu, 1988 de Amerika milli bisiklet takımı için mekanik olarak seçildi ve olimpiyatlar için prototype kadro yapımına başladı. 1989-1992 arası Milli takımın resmi kadro yapımcısı olarak görevlendirildi. Bu yetkiyi sponsörlük parası ödemeden, şahsi atölye olarak kazandı. Aralarında; Lance Armstrong, Mike Mc Carthy, Steve Hegg, Rebecca Twig vd. bulunduğu birçok sporcuya kadro imal etti. Yamaguchi 1998 de Amerikada "Frame Building School" açtı ve devam ediyor. Kadrolarında sadece en üstün çelikleri kullanıyor ve "bu kadro kaç kilo tutar?" ile çalışmıyor, özel üretimlerin fiyatları 1200$- 2500$ arası değişiyor, siparişlerde sporculara öncelik tanıyor ve indirim yapıyor.
 
Geri