Robert Knepper
Aydos
- Kayıt
- 3 Temmuz 2012
- Mesaj
- 950
- Tepki
- 1.388
- Yaş
- 35
- Şehir
- istanbul
- Başlangıç
- 2010—11
- Bisiklet
- Salcano
- Bisiklet türü
- Katlanır
Bir miktar tecrübeye sahip olduğum için hakkında genel bir bilgilendirme ve tavsiye yazısı yazmak istediğim ulaşım aracı. benzer yazılar vardır ama anlatacaklarım yine de faydalı olacaktır.
malum, normal bisikletten farklı olarak bataryadan aldıkları elektrik enerjisini bir motor aracılığıyla kinetik enerjiye dönüştürerek daha hızlı ve güçlü bir sürüş sağlayan aletlerdir bunlar. (pedalı hiç olmayanları elektrikli bisiklet olarak saymıyorum. moped falan deniyor zaten onlara, bizim onlarla bir işimiz yok.) 2 çeşit motor vardır bunu sağlayan:
1) hub motor: gömülü olduğu tekerleği hareket ettirir.
2) mid-drive (ortadan göbekli) motor: bisikletin zincirini hareket ettirir.
bu tanımlamaları bilerek böyle en kısa ve basit haliyle tuttum. cümle uzadıkça iş karışıyor çünkü. hele mid-drive tanımına bakıyorsunuz “bir aktarıcı mekanizma aracılığıyla…” diye giriyorlar lafa. yemin ederim bir tane youtube shorts videosunda kör göze parmak görene kadar anlamamıştım mid-drive motorun mantığını. aktarıcı mekanizma ne dayı? zinciri döndürüyormuş işte motor alt tarafı. bunu şöyle basit anlatmak çok mu zor? bu başlığın en beğenilen etrysi de “mid-drive pedala güç verir” demiş mesela. pedala güç? bunlar yüzünden pedal sürücüden bağımsız dönüyor zannedecek insanlar, oysa alakası yok. zinciri pedaldan bağımsız döndürüyor mid-drive motor. bu kadar.
motor türleri netleştiyse şimdi elektrikli bisiklet satın almada seçebileceğiniz farklı senaryoları harf harf isimlendirip sonra bu senaryoların detayına gireceğim. ancak şunu en baştan söyleyeyim, bu ucuz bir hobi değil. belki orta seviye bir motosiklet parası vermeyeceksiniz ama satın aldıktan sonra dahi bazı meblağlar harcamayı göze almadan bu yola girmeyin, sonu hüsran olabilir…
ha bir de menzil konusuna girmeyeceğim çünkü o mevzu bataryanızın voltaj ve amper rakamıyla doğrudan ilgilidir. konumuz şimdilik batarya değil o nedenle geçiyorum.
senaryolar:
a
marketlerde bile yer yer satılan çin menşeili markalara ait katlanır ve genelde kalın lastikli elektrikli bisiklet satın alıp kullanmak. (hub motor)
b
a senaryosundaki katlanır elektrikli bisiklete daha güçlü harici motor veya motorlar monte ettirmek. (hub motor)
c
kaliteli markaların (giant, cannondale, carraro vs) genelde katlanır olmayan elektrikli bisikletlerini satın almak (mid-drive, nadiren hub motor)
d
normal elektriksiz bir bisiklete sonradan motor monte ettirmek. (hub motor)
e
normal elektriksiz bir bisiklete sonradan motor monte ettirmek. (mid-drive motor)
f
a senaryosundaki bir elektrikli bisiklete mid drive motor monte ettirmek. (hybrid)
şimdi derine inelim.
---
senaryo a:
elektrikli bisiklet için en ucuz alternatifinizdir. türkiye’de 250 watt motor gücü ve 25km/h hız sınırı olduğu için (üstü rakamlar trafik tesciline tâbi) hemen hepsi birbirinin aynısıdır. bunların performansı düz yolda fena değildir. yokuşta ise yormaz ama yavaş çıkartır, eğer yokuş çok dikse veya bataryanızın şarjı azaldıysa çıkartmayabilir de. düz yolda maksimum 30-35 km/h civarı bir hız yapabilirsiniz. (25 km/h hız sınırı basit bir ayarla kaldırılabiliyor)
uzun kullanımda bu bisikletlerde yaşayacağınız en önemli sorun frenlerdir. mekanik disk fren vardır ve açık konuşayım, tutmaz. bunları hidrolik frenler ile değiştirmek gerekir, hidrolik sağlamdır. bir diğer yaygın sorun arka lastiğin sık patlamasıdır. alet hem ağır hem hızlı olunca bu kaçınılmaz oluyor. bunun çaresi de dış lastikleri zırhlı olanlarla değiştirmek ve iç lastiklere patlama önleyici sıvı uygulamaktır. bir de yağışlı havalarda veya ıslak yollarda kalın tekerler kayabiliyor aman dikkat edin. kaymayı önleyen lastik var mı o kadar bilmiyorum ancak satın aldığınızda üzerinde bulunan lastik muhtemelen sizi üzecektir. kalın lastik almak zorunda değilsiniz bu arada, ben manasız buluyorum ama genelde öyle satıyorlar milletin de hoşuna gidiyor maalesef. yoksa ince teker modeller de var.
özetle, en ucuz alternatif olsa bile temel kullanım için bazı masraflardan kaçmamanız gereken bir senaryo. özellikle fren konusu gerçekten önemli.
senaryo b:
bir ara çok moda oldu, hala yapanlar var sanırım. 750, 1000, 1500, 2000, 3000 watt gücünde motorları 250 wattlık arka hub motor ile değiştirmek veya ön tekere ek olarak takmak... bu seçenek ile gerçekten güçlü bir alet elde edebilirsiniz. yapabileceğiniz son hız 70-80 km/h bile olabilir ettiğiniz masrafa göre. tabi bisikletin ağırlığını daha da arttırırsınız ve bu durum güvenlik anlamında bazı riskler barındırır. özellikle ön tekerin ağırlığını yüksek wattlı motor montajı yaparak arttırmak pek tavsiye edilmez. ben böyle montajlar yapıp sonradan ciddi kaza geçiren birini duymadım ama aynı şekilde bu montajı yapıp istikrarlı bir şekilde ulaşımını sağlayan da pek görüp duymadım. biraz para isteyen fantezi bir hareket, işin doğrusu. ama 750 watt ile sınırlı kalırsanız fazla abartmadan makul hızda bir alet elde etmek mümkün.
a senaryosunda bahsettiğimiz sorunlar burada yine mevcut. bu bisikletler malzeme kalitesi noktasında çok iyi olmadıkları için sürekli parça yenileme/değiştirme ihtimali hep akılda tutulmalıdır.
senaryo c:
ürünler pahalıdır ancak kafanız rahat eder. bu ürünlerde genelde bosch veya shimano marka mid drive motor kullanılır ve bunların ömürlük olacağını söyleyebiliriz. fazla parayı en baştan ödersiniz sonradan pek masraf çıkmaz.
dezavantajı nedir peki? yukarıda bahsettiğim hız sınırını kaldırma mevzusu bu aletlerde pek kolay değildir. legal sınır neyse ona daha sıkı bağlılar, malum. bir yolu belki gene bulunur, ben bilmiyorum. fakat dünya para verip potansiyelin çok daha fazla olduğunu bildiğim halde 25 km/h ile sınırlı kalmak bana uygun değil açıkçası. hız meraklısı değilim ama 25 kesinlikle makul bir rakam değil.
senaryo d:
normalde sürdüğünüz elektriksiz bir bisikletinizi elektrikli bisiklete çevirebilirsiniz. bunun için batarya ve motor kitleri satıp monte eden bazı firmalar var, internette araştırırsanız hemen karşınıza çıkar. avantajı, aşina olduğunuz bisikletinizi daha hızlı ve keyifli bir şekilde kullanabilirsiniz. takacağınız kitin seviyesine göre bu işi daha ucuza halletme ihtimaliniz de vardır. ancak yüksek performans istiyorsanız gene bir miktar parayı gözden çıkarmalısınız. hem ön hem arka tekere motor takarak çift motorla farklı deneyimlere yelken açabilirsiniz, b senaryosuna benzer şekilde.
dezavantajı ise en baştan elektrikli üretilmeyen bisikleti sonradan elektrikliye dönüştürmek bazı uyumsuzluklara yol açabilir. frenler yeterli gelmeyebilir mesela, lastik boyutu uyumsuz kaçabilir. bu tarz riskler barındırır. bir de bisikletin ağırlığı artacağı için “bugün de elektriksiz süreyim” deme şansınız ortadan kalkar. zira o artık dönüşmüştür. dümdüz yolda belki bir nebze sürersiniz ama en ufak yokuşta bile o ağırlıktaki bir aleti elektriksiz sürmeye kalkmak sizi perişan edecektir.
senaryo e:
d senaryosuna göre daha iyi sonuç alabileceğiniz bir yol. mid-drive motorların fiyatı daha pahalıdır ancak sürüş keyfi ve performansı çok daha tatmin edicidir. bu noktada hub motor ile mid drive motor arasındaki farklara ufak değinebiliriz. hub motor ilk kalkışlarda etkilidir fakat sonrasında fazla bir tork sunmaz. mid-drive ise sunduğu yüksek tork sayesinde yokuşlarda size inanılmaz destek olur, normal yolda da daha keyifli bir sürüş sağlar. hissedersiniz bisikleti. lastiklerde motor yükü yoktur. motor hem daha hafif hem ortada olduğu için daha dengelidir. dezavantajı ise zamanla daha hızlı aşınan zincir yer yer bakım veya değişim ister. çok düşük bir ihtimal tabii ama zincir bir şekilde kırılırsa yola mid drive ile devam edemezsiniz. hub motorda böyle bir risk yoktur.
bu senaryo seçilirse tercih edeceğiniz markalar (link) veya (link) olacaktır. bosch, shimano gibi markalarda bulunan saçma sapan kısıtlamalar bunlarda bulunmaz, çin menşeili oldukları halde kalite konusunda da bir eksikleri yoktur. tongsheng başlığındaki ilk ve tek entry şimdilik bana ait, ekstra detaylara oradan ulaşabilirsiniz.
senaryo f:
zekice fakat istisnai bir yol, kendimden başka uygulayan süren görmedim. jeep ydııı diye a senaryosundakine benzer ince lastikli bir e-bike’a mid-drive motor (bafang 750w) monte ettirdim. böylelikle hem hub motorun hem mid-drive motorun avantajlarından faydalanıyorum. kalkışlarda hub motoru kullanıyorum mesela, biraz hızlanınca mid-drive motorla devam ediyorum. yokuşlarda iki motoru birden kullanıp uçuşa geçiyorum. hem pratik hem inanılmaz keyifli... ağırlığı da çok artmadı bisikletin, katlanır ve süper konforlu bir bisiklet oldu. adeta hibrit kullanımı keşfettim diyebiliriz .d
---
zorlanırsa senaryolar elbette arttırılabilir ancak elektrikli bisikletle alakalı olabilecek satın alma senaryolarının %97’sine falan değindim diye düşünüyorum. bunlar tecrübelerim ışığında yazdıklarımdı, teknik olarak bir hakimiyetim yok konuya. ihtiyaç duyanlara bir ışık olur inşallah tecrübelerim
Eksisozluk.com
malum, normal bisikletten farklı olarak bataryadan aldıkları elektrik enerjisini bir motor aracılığıyla kinetik enerjiye dönüştürerek daha hızlı ve güçlü bir sürüş sağlayan aletlerdir bunlar. (pedalı hiç olmayanları elektrikli bisiklet olarak saymıyorum. moped falan deniyor zaten onlara, bizim onlarla bir işimiz yok.) 2 çeşit motor vardır bunu sağlayan:
1) hub motor: gömülü olduğu tekerleği hareket ettirir.
2) mid-drive (ortadan göbekli) motor: bisikletin zincirini hareket ettirir.
bu tanımlamaları bilerek böyle en kısa ve basit haliyle tuttum. cümle uzadıkça iş karışıyor çünkü. hele mid-drive tanımına bakıyorsunuz “bir aktarıcı mekanizma aracılığıyla…” diye giriyorlar lafa. yemin ederim bir tane youtube shorts videosunda kör göze parmak görene kadar anlamamıştım mid-drive motorun mantığını. aktarıcı mekanizma ne dayı? zinciri döndürüyormuş işte motor alt tarafı. bunu şöyle basit anlatmak çok mu zor? bu başlığın en beğenilen etrysi de “mid-drive pedala güç verir” demiş mesela. pedala güç? bunlar yüzünden pedal sürücüden bağımsız dönüyor zannedecek insanlar, oysa alakası yok. zinciri pedaldan bağımsız döndürüyor mid-drive motor. bu kadar.
motor türleri netleştiyse şimdi elektrikli bisiklet satın almada seçebileceğiniz farklı senaryoları harf harf isimlendirip sonra bu senaryoların detayına gireceğim. ancak şunu en baştan söyleyeyim, bu ucuz bir hobi değil. belki orta seviye bir motosiklet parası vermeyeceksiniz ama satın aldıktan sonra dahi bazı meblağlar harcamayı göze almadan bu yola girmeyin, sonu hüsran olabilir…
ha bir de menzil konusuna girmeyeceğim çünkü o mevzu bataryanızın voltaj ve amper rakamıyla doğrudan ilgilidir. konumuz şimdilik batarya değil o nedenle geçiyorum.
senaryolar:
a
marketlerde bile yer yer satılan çin menşeili markalara ait katlanır ve genelde kalın lastikli elektrikli bisiklet satın alıp kullanmak. (hub motor)
b
a senaryosundaki katlanır elektrikli bisiklete daha güçlü harici motor veya motorlar monte ettirmek. (hub motor)
c
kaliteli markaların (giant, cannondale, carraro vs) genelde katlanır olmayan elektrikli bisikletlerini satın almak (mid-drive, nadiren hub motor)
d
normal elektriksiz bir bisiklete sonradan motor monte ettirmek. (hub motor)
e
normal elektriksiz bir bisiklete sonradan motor monte ettirmek. (mid-drive motor)
f
a senaryosundaki bir elektrikli bisiklete mid drive motor monte ettirmek. (hybrid)
şimdi derine inelim.
---
senaryo a:
elektrikli bisiklet için en ucuz alternatifinizdir. türkiye’de 250 watt motor gücü ve 25km/h hız sınırı olduğu için (üstü rakamlar trafik tesciline tâbi) hemen hepsi birbirinin aynısıdır. bunların performansı düz yolda fena değildir. yokuşta ise yormaz ama yavaş çıkartır, eğer yokuş çok dikse veya bataryanızın şarjı azaldıysa çıkartmayabilir de. düz yolda maksimum 30-35 km/h civarı bir hız yapabilirsiniz. (25 km/h hız sınırı basit bir ayarla kaldırılabiliyor)
uzun kullanımda bu bisikletlerde yaşayacağınız en önemli sorun frenlerdir. mekanik disk fren vardır ve açık konuşayım, tutmaz. bunları hidrolik frenler ile değiştirmek gerekir, hidrolik sağlamdır. bir diğer yaygın sorun arka lastiğin sık patlamasıdır. alet hem ağır hem hızlı olunca bu kaçınılmaz oluyor. bunun çaresi de dış lastikleri zırhlı olanlarla değiştirmek ve iç lastiklere patlama önleyici sıvı uygulamaktır. bir de yağışlı havalarda veya ıslak yollarda kalın tekerler kayabiliyor aman dikkat edin. kaymayı önleyen lastik var mı o kadar bilmiyorum ancak satın aldığınızda üzerinde bulunan lastik muhtemelen sizi üzecektir. kalın lastik almak zorunda değilsiniz bu arada, ben manasız buluyorum ama genelde öyle satıyorlar milletin de hoşuna gidiyor maalesef. yoksa ince teker modeller de var.
özetle, en ucuz alternatif olsa bile temel kullanım için bazı masraflardan kaçmamanız gereken bir senaryo. özellikle fren konusu gerçekten önemli.
senaryo b:
bir ara çok moda oldu, hala yapanlar var sanırım. 750, 1000, 1500, 2000, 3000 watt gücünde motorları 250 wattlık arka hub motor ile değiştirmek veya ön tekere ek olarak takmak... bu seçenek ile gerçekten güçlü bir alet elde edebilirsiniz. yapabileceğiniz son hız 70-80 km/h bile olabilir ettiğiniz masrafa göre. tabi bisikletin ağırlığını daha da arttırırsınız ve bu durum güvenlik anlamında bazı riskler barındırır. özellikle ön tekerin ağırlığını yüksek wattlı motor montajı yaparak arttırmak pek tavsiye edilmez. ben böyle montajlar yapıp sonradan ciddi kaza geçiren birini duymadım ama aynı şekilde bu montajı yapıp istikrarlı bir şekilde ulaşımını sağlayan da pek görüp duymadım. biraz para isteyen fantezi bir hareket, işin doğrusu. ama 750 watt ile sınırlı kalırsanız fazla abartmadan makul hızda bir alet elde etmek mümkün.
a senaryosunda bahsettiğimiz sorunlar burada yine mevcut. bu bisikletler malzeme kalitesi noktasında çok iyi olmadıkları için sürekli parça yenileme/değiştirme ihtimali hep akılda tutulmalıdır.
senaryo c:
ürünler pahalıdır ancak kafanız rahat eder. bu ürünlerde genelde bosch veya shimano marka mid drive motor kullanılır ve bunların ömürlük olacağını söyleyebiliriz. fazla parayı en baştan ödersiniz sonradan pek masraf çıkmaz.
dezavantajı nedir peki? yukarıda bahsettiğim hız sınırını kaldırma mevzusu bu aletlerde pek kolay değildir. legal sınır neyse ona daha sıkı bağlılar, malum. bir yolu belki gene bulunur, ben bilmiyorum. fakat dünya para verip potansiyelin çok daha fazla olduğunu bildiğim halde 25 km/h ile sınırlı kalmak bana uygun değil açıkçası. hız meraklısı değilim ama 25 kesinlikle makul bir rakam değil.
senaryo d:
normalde sürdüğünüz elektriksiz bir bisikletinizi elektrikli bisiklete çevirebilirsiniz. bunun için batarya ve motor kitleri satıp monte eden bazı firmalar var, internette araştırırsanız hemen karşınıza çıkar. avantajı, aşina olduğunuz bisikletinizi daha hızlı ve keyifli bir şekilde kullanabilirsiniz. takacağınız kitin seviyesine göre bu işi daha ucuza halletme ihtimaliniz de vardır. ancak yüksek performans istiyorsanız gene bir miktar parayı gözden çıkarmalısınız. hem ön hem arka tekere motor takarak çift motorla farklı deneyimlere yelken açabilirsiniz, b senaryosuna benzer şekilde.
dezavantajı ise en baştan elektrikli üretilmeyen bisikleti sonradan elektrikliye dönüştürmek bazı uyumsuzluklara yol açabilir. frenler yeterli gelmeyebilir mesela, lastik boyutu uyumsuz kaçabilir. bu tarz riskler barındırır. bir de bisikletin ağırlığı artacağı için “bugün de elektriksiz süreyim” deme şansınız ortadan kalkar. zira o artık dönüşmüştür. dümdüz yolda belki bir nebze sürersiniz ama en ufak yokuşta bile o ağırlıktaki bir aleti elektriksiz sürmeye kalkmak sizi perişan edecektir.
senaryo e:
d senaryosuna göre daha iyi sonuç alabileceğiniz bir yol. mid-drive motorların fiyatı daha pahalıdır ancak sürüş keyfi ve performansı çok daha tatmin edicidir. bu noktada hub motor ile mid drive motor arasındaki farklara ufak değinebiliriz. hub motor ilk kalkışlarda etkilidir fakat sonrasında fazla bir tork sunmaz. mid-drive ise sunduğu yüksek tork sayesinde yokuşlarda size inanılmaz destek olur, normal yolda da daha keyifli bir sürüş sağlar. hissedersiniz bisikleti. lastiklerde motor yükü yoktur. motor hem daha hafif hem ortada olduğu için daha dengelidir. dezavantajı ise zamanla daha hızlı aşınan zincir yer yer bakım veya değişim ister. çok düşük bir ihtimal tabii ama zincir bir şekilde kırılırsa yola mid drive ile devam edemezsiniz. hub motorda böyle bir risk yoktur.
bu senaryo seçilirse tercih edeceğiniz markalar (link) veya (link) olacaktır. bosch, shimano gibi markalarda bulunan saçma sapan kısıtlamalar bunlarda bulunmaz, çin menşeili oldukları halde kalite konusunda da bir eksikleri yoktur. tongsheng başlığındaki ilk ve tek entry şimdilik bana ait, ekstra detaylara oradan ulaşabilirsiniz.
senaryo f:
zekice fakat istisnai bir yol, kendimden başka uygulayan süren görmedim. jeep ydııı diye a senaryosundakine benzer ince lastikli bir e-bike’a mid-drive motor (bafang 750w) monte ettirdim. böylelikle hem hub motorun hem mid-drive motorun avantajlarından faydalanıyorum. kalkışlarda hub motoru kullanıyorum mesela, biraz hızlanınca mid-drive motorla devam ediyorum. yokuşlarda iki motoru birden kullanıp uçuşa geçiyorum. hem pratik hem inanılmaz keyifli... ağırlığı da çok artmadı bisikletin, katlanır ve süper konforlu bir bisiklet oldu. adeta hibrit kullanımı keşfettim diyebiliriz .d
---
zorlanırsa senaryolar elbette arttırılabilir ancak elektrikli bisikletle alakalı olabilecek satın alma senaryolarının %97’sine falan değindim diye düşünüyorum. bunlar tecrübelerim ışığında yazdıklarımdı, teknik olarak bir hakimiyetim yok konuya. ihtiyaç duyanlara bir ışık olur inşallah tecrübelerim
Eksisozluk.com
Son düzenleme:


