Scudo Sports

Düz Gidondan Riser Gidona Geçiş...

Mehmet Altuğ

surrender.to.music
Kayıt
10 Ağustos 2008
Mesaj
2.856
Tepki
9.363
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Scott
Merhaba,

Uzun süreden beri aklımda olan bir değişimi bugün nihayet gerçekleştirebildim: Bisikletimdeki düz gidonu riser türü bir gidonla, GRIP tipindeki vites kollarını da TRIGGER tipindeki vites kollarıyla değiştirdim. Bu süreçte edindiğim tecrübeleri siz değerli arkadaşlarımla da paylaşmak istiyorum.

Gerek parçaların temininin zaman almasından, gerekse de üşengeçliğimden epeydir erteliyordum bu değişimi. Nihayet, eksik son parça olan Ritchey WCS Carbon Rizer gidonu da bu hafta temin ettikten sonra, artık hiçbir bahanem kalmamıştı :) Bu değişim için temin ettiğim parça listesi şu şekilde:

Ritchey WCS Carbon Rizer 620 mm. Gidon

https://i.hizliresim.com/wzQE2B.jpg

Ritchey ürünlerinin piyasada epey miktarda replikası var, o yüzden ürünün orijinal olup olmadığını anlamak için bazı noktalara dikkat etmek gerekiyor. Internet üzerinde yapacağınız ufak bir araştırma, orijinal ve replika Ritchey ürünlerini birbirinden nasıl ayrıdedebileceğinize dair size bazı ipuçları verecek. Gidonlar söz konusu olduğunda, gidonun gidon boğazına bağlantı yapılan kısmına dikkat etmek gerekiyor. Aşağıdaki resimde de görülebileceği gibi, orijinal gidonlarda bu bölge hissedilebilir şekilde pütürlü (textured) bir dokuya sahip; replika üründe ise dokunuşla pek hissedilmeyen ancak pütürlü bir görüntü elde etmek amacıyla o bölgeye bulanık bir görüntü veren bir kaplama uygulanmış:

https://i.hizliresim.com/KnYYd0.jpg

Ben gidonu sahibinden.com sitesinde satış yapan bir kullanıcıdan aldım. Gidonu satan kişi bana, bu gidonu ABD - New Jersey'den gelirken beraberinde getirdiğini söylemişti. Gidona ait herhangi bir fatura, belge vs. olmadığından dolayı, ürünün orijinalliğini doğrulamak için yukarıda bahsettiğim yönteme başvurdum ve satıcıdan ürünün yakın plan çekilmiş fotoğraflarını rica ettim. Sağolsun kendisi beni kırmadı ve gidonun detaylı resimlerini bana yolladı. Resimlerde, gidonun orta kısmının pütürlü bir yüzeye sahip olduğu açıkça belli oluyordu. Böylelikle ürünün orijinal olduğuna kanaat getirip ürünü satın aldım. Gidonun bana maliyeti kargo dahil 160 TL oldu.

SRAM X0 3x9 TRIGGER Vites Kolları & AVID Juicy Matchmaker Kelepçe

Bu vites kollarını satın almam biraz tesadüf eseri oldu diyebilirim :) Yine sahibinden.com sitesinde, SRAM sticklerları ararken denk geldim bu vites kollarına. Aslında halihazırda kullandığım SRAM X0 GRIP vites kollarından memnundum ancak daha önce SRAM'ın TRIGGER tipi vites kollarını hiç kullanmadığımdan, merakımı gidermek için, fiyatının da uygun olduğunu görünce satın alıp bir kenara koydum seti. Kollar hiç kullanılmamış, sıfır ürünlerdi ve maliyeti kargo dahil 250 TL oldu.

Vites kollarını, üzerlerinde gelen kelepçelerle gidonunuza sabitleyebiliyorsunuz. Ancak bu noktada, SRAM'ın daha pratik, daha az yer kaplayan ve dolayısıyla ağırlıktan da tasarruf ettiren bir çözümü var; Matchmaker. Mathcmaker kelepçe parçalarıyla, vites kollarınızı fren kollarının kelepçelerine monte edebiliyorsunuz; dolayısıyla tek bir kelepçe ile hem fren hem vites kollarını monte etmiş oluyor ve ağırlıktan tasarruf ediyorsunuz. Bisikletimde kullandığım AVID Juicy Ultimate fren kolları ile yeni aldığım SRAM X0 vites kollarının Matchmaker bağlantı yöntemine uyumlu olduğunu teyit ettikten sonra, Matchmaker kelepçe arayışına girdim ve Erdoğanlar Bisiklet'in stoklarında ürünü buldum. Ürünün fiyatı, yurtdışından temin edeceğim ürünlerle aynı fiyata geliyordu, bu yüzden 10-15 gün kargo beklememek için Erdoğanlar'dan sipariş vermeyi uygun buldum. Gelgelelim, ürünün bana ulaşması yine 10 günü buldu :) Çünkü Erdoğanlar Bisiklet'in stok takip sistemi, web sitesiyle uyumlu çalışmıyor ve stokta olmayan bir ürünü stoktaymış gibi görebiliyorsunuz. Ancak sağolsunlar, siparişi verdiğim ertesi günü firmadan bana telefon geldi ve üründe stok sorunu olduğu, bir hafta içinde SRAM'dan sevkiyat beklendiği söylendi ve bekleyip isteyip istemediğim soruldu. Siparişimi iptal etmedim, ve telefonda söz verdikleri gibi ürün 10 gün içinde elime geçti. Bu kelepçelerin bana maliyeti 50 TL oldu.

https://i.hizliresim.com/ey2nma.jpg | https://i.hizliresim.com/wjzYnm.jpg

Rock Shox PushLoc Knuckle Adaptör; AVID Matchmaker Uyumlu

Bisikletimde Rock Shox SID Team maşa bulunuyor. Maşanın PushLoc tipinde gidondan kilitleme aparatı var. Bu aparat da gidona kendi kelepçesiyle bağlanıyor. Ancak Matchmaker kelepçe kullananlar için, PushLoc aparatını da Matchmaker grubuna dahil etmenin bir yolu var; o da aşağıda resmini görebileceğiniz ara bağlantı aparatını (orijinal ismi Knuckle olarak geçiyor) edinmek. Bu parçayı, Matchmaker kelepçesi ile vites kolu arasına koyuyorsunuz ve PushLoc kilitleme aparatını sabitleyebileceğiniz bir somun yuvasına sahip oluyorsunuz. Böylelikle PushLoc aparıtını gidona sabitlemek için fazladan bir kelepçe kullanmaktan kurtuluyor ve haliyle ağırlıktan da tasarruf etmiş oluyorsunuz.

Bu ara bağlantı aparatını Türkiye'de bulamadım ve ebay'den sipariş etmek zorunda kaldım. Kanadalı bir satıcıdan ürünü kargo dahil 23 USD'ye satın aldım ve 15 gün sonra parça elimdeydi. Paketten hem sağ, hem de sol kola bağlantı yapmanızı sağlayacak iki adet knuckle çıkıyor.

https://i.hizliresim.com/eWWrPq.jpg

Ritchey TGV Elcik

Elcikler konusunda çok fazla araştırma yapmadım denebilir; bu noktada kişisel kullanım tecrübelerimle hareket ettim. Halihazırda kullanmakta olduğum Ritchey'in WCS sünger elciklerde, ıslandıkları zaman kavrayış yeteneğinde bir miktar azalma oluyordu. Bu yüzden hazır vites kollarını değiştirmişken, başka tür bir elcik de deneyeyim dedim; zira GRIP vites kollarımın elcikleri yarım boy olduğu için bu elcikleri TRIGGER vites kollarıyla beraber kullanamayacaktım.

Ritchey'in TGV Dual Compound kauçuk elcikleriyle ilgili yurtdışı forumlarda epey olumlu yorumlar okumuştum; elcikler ıslansa bile kavrayış yeteneklerini kaybetmiyorlar söylendiğine göre. Biraz da bu iddiayı sınamak amacıyla, Ritchey'in TGV elciklerini Erdoğanlar Bisiklet'ten satın aldım. Elciklerin bana maliyeti 33 TL oldu.

https://i.hizliresim.com/emq8V4.jpg

Montaj Aşaması

Geldik işin en zevkli kısmına :) Montaj aşaması çok kolay ve zahmetsiz oldu diyebilirim. Bu aşamada beni en çok elciklerin gidona montajının zorlayacağını düşünüyordum ancak işin püf noktasını öğrenince elcikleri kolayca gidona monte edebildim. Püf noktası şu: Elciklerin iç kısmını hafifçe ıslatın ve biraz da saç spreyi sıkın. Böylelikle iç kısımda geçici olarak kaygan bir tabaka yaratacaksınız ve elciklerinizi gidona kolayca geçirebileceksiniz. Su ve saç spreyi kuruduğundaysa, elcikleriniz gidona sıkı sıkı tutunuyor olacak :)

Yeni gidonu gidon boğazına takarken dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, somunları sıkarken uygulayacağınız tork kuvveti. Ritchey, karbon-fiber gidon parçalarının montajında 5 Nm tork uygulanması gerektiğini vurguluyor; zaten bu değer de somun yuvalarında açıkça belirtilmiş. 5 Nm'den daha fazla kuvvet uygulanması karbon-fiber parçalara zarar verebiliyor, daha az kuvvet uygulanırsa da somunlar gerektiği gibi sıkılmadığı için güvenlik riski ortaya çıkabiliyor. Elinin altında tork göstergeli anahtar olanlar veya eli alışık olanlar için sorun yok tabii; ancak benim gibi amatörleri düşünerek Ritchey çok güzel bir somun sıkma anahtarı üretmiş: Ritchey TorqKey. Torqkey anahtarı, önceden 5 Nm tork uygulamak için ayarlanmış ve somunu sıkarken 5 Nm kuvveti geçtiğiniz anda anahtar bir "tık" sesiyle beraber boşa dönmeye başlıyor.

TorqKey anahtarının bir eski, bir de yeni modeli mevcut. Eski modelde uç sabit ve değişmiyor, yeni modelde ise uçlar değişebiliyor ve anahtar beraberinde 4 farklı uçla geliyor (M5/4/3/T-20). Anahtarı satın almak isteyen arkadaşlar bu noktaya dikkat ederlerse iyi olur.

Ben TorqKey anahtarını ebay üzerinden satın aldım. Ürünün maliyeti kargo dahil 17 USD oldu ve 10 gün içinde elime ulaştı. TorqKey anahtarı, bisikletinde karbon-fiber parçalar olan herkesin alet çantasında bulunması gereken bir ürün bence.

TorqKey haricinde, montaj aşamasında ufak ama çok önemli bir görev üstlenen diğer bir aletten de söz etmek istiyorum; İzeltaş kablo kesme aleti :) Bu alet sayesinde, vites tellerini çok temiz bir şekilde ve tek bir harekette kesebiliyorsunuz; vites telinin ucu açılıp dağılmıyor. Aletin keskin uçları da kolay kolay körelmiyor. Bu alet, hırdavatçılarda 45-50 TL gibi bir fiyatla satılıyor; biraz sıkı pazarlıkla 35 TL gibi bir fiyata satın alabiliyorsunuz. Fiyatı biraz pahalı gelebilir ancak inanın verdiğiniz fazladan paraya değiyor. Piyasada 15-20 TL'ye satılan Çin malı kablo kesme aletlerinin çoğunu, yanımda vites teli de götürerek birebir denedim ve hiçbirinden istediğim sonucu alamadım. Hiç kullanamayacağınız bir alete boşu boşuna para vermektense, kesenin ağzını biraz daha açıp İzeltaş gibi bilinen firmaların ürünlerine yönelmekte fayda var.

Solda Ritchey TorqKey, sağdaysa İzeltaş kablo kesme aparatı:

https://i.hizliresim.com/wLdYbo.jpg

Bisikletimin montajdan önceki hali şöyle idi (Ritchey WCS Carbon düz gidon & SRAM X0 GRIP vites kolları ile)

https://i.hizliresim.com/KnY5bM.jpg

Montaj sonrasına ait birkaç resim:

https://i.hizliresim.com/eonYNR.jpg

https://i.hizliresim.com/wzQ2L4.jpg

https://i.hizliresim.com/KlB0RB.jpg

https://i.hizliresim.com/Kd4WE7.jpg

https://i.hizliresim.com/xY3jRA.jpg

Eski gidonum ve vites kollarım; biraz boynu bükük kaldılar ama bana bugüne kadar sorunsuz hizmet ettiler. Onlara teşekkürü bir borç bilirim :)

https://i.hizliresim.com/xGbpgN.jpg

Dilim döndüğünce edindiğim tecrübeleri sizlerle paylaşmaya çalıştım. Yazdığım şeyler arasında kısa bir cümle, önemsiz gibi görünen bir ayrıntı bile birilerine bir fayda sağlar ise ne mutlu bana. Vakit ayırıp okuyan herkese teşekkür ederim :) Mutlu seneler...
 
Scudo
Hocam Elcikler Soğuklarda Elinizde Acıtma Oldumu Yazılı Kısımlarda (Eldivensiz)
 
Bence gayet geniş ve aydınlatıcı bir anlatım olmuş, teşekkürler.

Riser gidon da kullanmış ama bir türlü alışamamış, 2 sene sonra yine düz gidona dönmüş biri olarak sormak isterim: Neden riser gidon tercih ettiniz?
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafa Zeybek
@MustafaNR

Bugün sadece montajı bitirebildim, dışarı çıkıp süremedim yani bisikleti :) Zaten biraz hastayım, birkaç gün daha bisiklete binebileceğimi zannetmiyorum. Ama önümüzdeki haftasonuna kadar iyileşip bisiklet sürebilecek duruma gelirsem elcikler konusunda tecrübelerimi de yazarım buraya.
 
  • Beğen
Tepkiler: MustafaNR
@Najaz

Bekliyorum Hocam Çok Teşekkürler Geçmiş Olsun :)
 
@Serden Us

Serden bey, benim tercih sebebim de sizinkiyle benzer sayılır, alışkanlık :) Daha önceki bisikletlerimde hep riser tipinde gidon kullanmıştım, o yüzden tekrar riser gidona dönüş yapmak istedim.
 
  • Beğen
Tepkiler: S26
ÇOK GÜZEL VE AÇIKLAYICI YAZMIŞSINIZ... ELİNİZE SAĞLIK...
Benim içimde de uzun zamandır boynuz gidon kullanmak var ancak Merida 20 hd hibrid bisikletim düz gidonlu. benden tecrübeli bir kaç kişiyle konuştuğumda uğraşma çok pahalıya patlar tarzında konuştular. Şehir bisikletleri çin tavsıye edebileceğiniz gidon türü var mıdır? şimdiden teşekkürler.
 
@Mehmet Altuğ

Bir hafta kadar gecikmeyle, bugün havanın da yumuşak olmasını fırsat bilerek bisikletle araziye çıktım :) Arazide yaklaşık 3 saat kadar sürüş yaptım ve riser gidona dönüş yapmanın ne kadar isabetli bir karar olduğunu anladım. Bisiklete hakim olma noktasında düz gidon - riser gidon arasında benim açımdan hatırı sayılır bir fark var. Riser gidon ile özellikle dar alanlarda daha kolay manevra yapabiliyorum.

Elcikler konusuna gelince, Ritchey'in elcikleri yüzümü kara çıkarmadı. Genelde uzun parmaklı kışlık eldivenle (Gore Bike Wear Mistral) sürdüm, elciklerin ıslak durumdaki kavramasını sınamak için özellikle ıslattım ve kavramada, tutuşta kayma, kayıp gitme vb. sorun yaşamadım. Çıplak elle kullanımda, bozuk satıhta eli biraz acıtıyor yalnız elcikler; mümkünse eldivenle kullanılmalı bozuk zeminde.

Gidon ve elciklerle ilgili deneyimlerim böyle. Daha uzun sürüşlerde yeni deneyimlerimi de yazarım fırsat buldukça.
 
Paylaşım için teşekkürler. Özellikle orijinal ve çakma arasındaki farklar kısmı için :) Umarım yaptığınız değişikliklerden memnun kalmışsınızdır.
 
@Mehmet Altuğ

Her şey çok güzel anlatılmış ama ufak bir sorum var.
*Manevra kabiliyeti arttı
*Artık daha rahat dönüşler yapıyorum
Fiziksel açıdan rahatlık var mı? Yani düz gidon ile Riser gidon arasında bedenimize bir yararı olabilir mi? Ör: Bel ağrısı, sırt ağrısı, kol ağrısı, bilek ağrısı gibi? :) Teşekkür ederim..
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafa Zeybek
Konuyu biraz hortlatmis olcam ama abi riser gidonla flat gidonun avantajı dezavantaji nedir?
 
@M.Furkan Kurt flat gidon bildiğim kadarı ile uzun mesafelerde bilekleri yoruyor ve buna bağlı olarak omuz boyun ağrılarına yol açıyor,estetik açıdan flat gidon benimde çok hoşuma gidiyor fakat riser kullanıyorum ;)
 
  • Beğen
Tepkiler: M.Furkan Kurt
Geri