dişlilerde ani atmalar

Barışasd

Üye
Kayıt
7 Şubat 2014
Mesaj
29
Tepki
0
Şehir
İç Anadolu
Arkadaşlar benim yaklaşık 7 yaşında (ama en fazla 2 yıl kullanılmış) 26 jant çift amortisörlü 21 vites ve çeker takımında beyaz parlak bir metal kullanılmış baybis marka bir bisikletim var. Bisiklete biraz acemiyim. 2013 yazında bisikletimi aktif olarak kullandım ve bisikletin başına gelmeyen pek az şey kaldı.
Ön teker patladı. Sehir(telefonda büyük ş yok ta) Sivas ve bozkır hakimiyeti var. Böyle bir bitkinin dikeni batmış. Tamir ettirdik ama ertesi gün tekrar patladı. Sonra arka teker eskilikten hava tutmaz olmuş o değişti.
Herhal bir ara o da patlamıştı. Sonra ön tekere cam battı. Neyse yani yarım senede 5kez falan patladı. Papuçları eskiydi değişti. Vites kollarını numaralı bir modelle değiştirdim. Ön teker iç dış değişti. Küçükken bisikleti ilk sürdüğümde pedal vites atıcısı çalışmaz hale gelmişti. Tamirci bisikletin vitesini durduğu sırada değiştirdiğim için olduğunu söyledi. Onu tamir ettirdik. Yüksek bir kaldırımdan inerken seleyi kırdım. Yrni sele alındı. Geçen sene bisikletimi benden habersiz biri daha kullanmış ve sanırım küçüklükten yaptığım hatanın aynısıyla baya hasar vermiş. Vites atıcıları yeniden ayarlandı.

Buraya kadar belki önemli birşey vardır diye yazdım. Asıl konu şu:

Ben bayağı güç uyguluyorum bisiklete. Bacak geliştirmek için 21 vitesde yokuş çıkmaya çalışıyorum. Aniden zincir atar gibi oluyor. Bir anda geri toparlıyor ama güç götürüyor. Yani sanki bir an için zincir çıkıyor da geri yerine oturuyor gibi. Sorun bisikleti zorladığımdan ve başkasının benim bisikletime bindiğinden beri var. Binilmeyecek bir seviyeye vardı. Sonra 2 gün önce tamirciye götürdüm. Zinciri eğilmiş. Değiştirildi. Arka dişliyi çıkardı.
Baktık ki bayağı eğiklik var. Değiştirildi. Yağlandı. Bu arada bir darbe sonucu orta dişlilerdeki koruyucunun kırıldığını yazmayı unutmuşum. Onda da eğiklik vardı ama kaldı. Sürdüm dün. Bayağı düzelmişti. Ama hala atıyordu. En son orta dişliyi de değiştirtdim. Ama o pek fark etmedi.

Sorun en çok 21 viteste oluyor. 14 viteste pek olmuyor. Bütün parçalar orjinaline uygun durumda ve yeni. Sadece atıcılar eski. Bir de gövdesi.

teşekkürler
 
Scudo

S26

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2007
Mesaj
2.741
Tepki
1.453
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Amoeba
Bu durumda ilk aklıma gelen zincir baklalarından birinin sıkışmış olabileceği. Pedalı boşta yavaşça ve yük vermeden çevirirken arka dişlilerin ve vites makaralarının oraya bakın. Tam dönmeyen zincir baklası var mı diye. Dişlerle tam birleşmeyen dik kalan bir bakla olması gerekir eğer sıkıştıysa. Belki de bakla dönüyordur dişli konumuna göre ama az dönüyordur. İlk takılan sıfır zincirde bile sıkışma olabiliyor bazen. Eğer sıkışma varsa baklalar arasında, elle sağa sola yamulmayacak derecede zorlayın. Bu şekilde açılacaktır büyük ihtimalle.

Diğer aklıma gelen ise rublenin iç tırnaklarının işlevini yitirmeye başlaması ki bu durumda rublenin değiştirilmesi gerekir. Ruble eğer kaset dişli ise iç kısmı değiştirilebiliyor ancak vidalı ruble ise komple dişlinin değişmesi gerekiyor. Arka dişliyi çıkardı demişsiniz, eğer dişlileri komple çevirerek çıkardı ve taktıysa bu vidalı rubledir. Yok aletle öndeki parçayı söküp sonra dişlileri komple öne doğru çekerek aldıysa bu da kaset rubledir.
 
  • Beğen
Tepkiler: enes savaş

Barışasd

Üye
Kayıt
7 Şubat 2014
Mesaj
29
Tepki
0
Şehir
İç Anadolu
eğer ruble dediğiniz 7 li dişliyse araba tekerlerinin vidasını söker gibi ortasındaki vidayı sökerek çıkardı. Oyenisiyle değiştirildi sorun nerdeyse çözülmüştü.

Zinciri kontrol edeyim sobucu yazarım teşekkürler
 

S26

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2007
Mesaj
2.741
Tepki
1.453
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Amoeba
O parça değiştiyse sağlamdır o zaman herhalde. Sıkıntı büyük ihtimalle zincir baklalarındadır.
 

Mert S.

Daimi Üye
Kayıt
9 Ağustos 2013
Mesaj
325
Tepki
224
Şehir
Ankara
Bisiklet
Carraro
@Barışasd
(link) Yazıyı okumanızı tavsiye ederim..
 

Gültekin R. Demirkaya

Forum Demirbaşı
Kayıt
28 Haziran 2013
Mesaj
422
Tepki
275
Yaş
45
Şehir
İSTANBUL
Bisiklet
Kron
Genelde uzun kullanım sonucu ruble ( kaset ya da normal ruble ) değiştirildiğinde zincirde de değişik gerekebiliyor. Benzer bir durum yaşamıştım. Shimano rublem vardı bayağı bile km'den sonra değiştirdim aynı sıkıntı 21 viteste hep sorun oluyordu. Yeni zincirle bir sıkıntı kalmadı

Aşınmış rubleden sonra yeni güçlü dişlileri olan ruble takıldığında zamanla sakız gibi olan zincir bol gelebiliyor
 

Barışasd

Üye
Kayıt
7 Şubat 2014
Mesaj
29
Tepki
0
Şehir
İç Anadolu
Abilerim ablalarım çok teşekkür ediyorum yazılarınız için zincire baktım görünür bir anormallik göremedim ancak maalesef hala atmalar var acaba arka atıcıyla kaynaklı olabilir mi diye soracaktım çünkü şimdi farkettim atma sırasında zincir arka atıcıdan çıkıyor ve ve atıcıda eğiklik var gibi

bu arada yazmadığım şeyler vardı.
arka atıcı 6 yaşında saiguan marka arka dişli megarance focus super low 14 34t şeklinde yazıyor ön tarafta aynı takımlar model
"baybis escort" sanırım hepsi bu
 

Murat Cömez

En yeni üye - Kayıt: Az önce
Kayıt
21 Nisan 2013
Mesaj
7.786
Tepki
19.416
Yaş
51
Şehir
Giresun
İsim
Murat Cömez
Bisiklet
Colnago
Kadro kulagi egilmis olabilir, genelikle kulak egilince ayar tutmuyor ve disli üzerin de zincir atar gibi oluyor. Dedigin gibi aktarici egri duruyorsa kulak egilmistir.
Kulak egilmesi genelikle bisikleti aktarici üzerine yatirmaktan ileri geliyor. Düzeltmeyi gözkarari yapamasin, bisikletci de bunun düzeltme aleti var ve 5 dakikada düzeltir.
Yine de biraz gözkarari düzelte bilirsin, Aktariciyi elinle düz duracagi posisyona cekerek. Fazla cekme yada zorlama yoksa kirarsin.
 

suat akman

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Mayıs 2013
Mesaj
2.391
Tepki
4.895
Yaş
50
Şehir
Muğla - Bodrum
Başlangıç
1985—86
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Genel olarak bakarsak oncelikle uygun fiyatli parcalar kullandiginiz bir bisiklet zorladiginiz durumlarda daha cabuk ayar kaciaracak ve asinacaktir.
21. viteste yokus cikmaya cabalayarak zincir ve arka ruble kucuk dislisine asiri yuk verdiginiz icin dislilerde asinma yuksek oranda olmustur. Bu nedenle zincir disten kayiyordur. Bu olay buyuk ihtimalle rahat tempoda giderken degil, pedala yuk verdiginizde daha cok tekrar ediyordur. Kacirma yapan disliyi veya ruble kaseti komple degistirmeniz buyuk ihtimalle sorunu cozecektir.
Gelelim 21. viteste yokus cikarak bacaginizi guclendirmeye:
Kas yapmak ve formda kalmak istiyorsaniz bu dengeli olmalidir. Yani baska sporlara da yer vermelisiniz kol, ust govde vb. kas gruplari icin. Ayrica kasa asiri yuklenerek guclenmeye calismak buyuk hata. Kaslar spor oncesi isitilmali, kaldirabilecekleri yukler altinda bol tekrarli calismalidir. Bisiklette bu sekilde yuklenmek kaslarinizi guclendirmek yerine diz ekleminizi zorladiginiz icin eklem deformasyonu, meniskus, capraz bag sorunlari gibi dizinizi onarilmasi zor saglik sorunlarina surukleyecektir. Diz ve bacak sagliginiz icin hafif tempo ile baslayin, isindikca yuklenin. Genel tercih ortalama 60-70 devir dakika pedallayacak vites aralıklarinda bisiklet kullanmaniz olmali. Kaslariniz uzun rotalarda bu sekilde surekli calistikca guclenir ve dayanikliliginz artar. Yoksa yakinda diz sorunlari yasamaya baslarsiniz. Yanlis kullanim ve zorlama nasil bisikletinizi asindirir ve yipratirsa bu vucudunuz icinde gecerli...
Eger yanlis bildigim ve yazdigim varsa bilen arkadaslar duzeltsin lutfen...
 

Barışasd

Üye
Kayıt
7 Şubat 2014
Mesaj
29
Tepki
0
Şehir
İç Anadolu
@suat akman

Yazılarınız için teşekkür ediyorum.
Şimdi ben(1 2 aydır spor yapmadığım kısmı saymassak) yaklaşık 2 sene spor yaptım. Spor dükkanlarında. Son aylarda ayrıldım ve bisiklet yavaş yavaş o zaman girmeye başladı sporuma.
Genel olarak çalışma şeklim şöyleydi. 1 hafta yada bazen 2 hafta(haftada 3 gün giderdim) aynı ağırlığı yapardım. Sonra ağırlık artırırdım. Bu şekilde yüksek ağırlıklara varabildim. Vücut geliştirme yapmadım. Daha çok kısa mesafe hız için çalıştım. Aslında zaten istediğim şey kısa mesafe koşusuydu. Ve engel aşma sporları. Bazı kısımlarımı çok iyi geliştirdim. ama zayıf yanlarım oldu. Onlar da şunlardı:
Kol iç kaslar
bacağı katlayan bazı kaslar
nefes kontrolü

Bende sinüzit vardı. Sporun 2 saat sürerdi ve hep bir an önce bitsin isterdim. Ama uzun süreli koşulara uyum sağlayamıyordum. Sebebi nefesimi kullanmayı öğrenememem ve sinüzitten dolayı boğaz akıntısının geriye kaçıp beni boğmasıydı. Biraz düşündüm ve galiba kısa mesafede daha yetenekliyim dedim. Çünkü kaslarımın iç kondüsyonu iyiydi. Yani dinlenirken kolay toparlanıyordum. Futbol antremanına benzer antremanları, ipi falan kolay yapabiliyordum ama uzun mesafe koşuda nefes problem çıkartıyordu. Sonra farkettim ki nefesime kendi yaptığım müdaheleler yüzünden oluyordu. Nefes tekniklerini denerdim ama bir türlü işe yaramadı. Ben de gelişmemi bunu düşünerek yaptım.

Spor dükkanından ayrıldığımda 17 ay civarı bir süre geçmişti. Yazın başındaydım. Bütün kaslarım az yada çok güçlenmişti. Genel olarak yaptığım şey, yapacağım işte nefese dikkat etmeden yada nefesi tutarak, yada her hamle başına nefes kullanarak, kaslara yüksek ağırlıkta kullanabiliyor yada koşabiliyor sıçrayabiliyordum. Spor dükkanından ayrıldığımda yeni bir çalışma izledim ve kaslarımdaki açıkları kapatıp bazı hareketleri koşullar gereği değiştirdim ve bu kaslara kondüsyon katma meselesi, bu konuda geliştim. son 1 2 ay hariç böyleydi.

Sakatlıklar atlattım. Dizim sakatlandı. Menisküs kistiydi. Sonradan sakatlık nedeniyle kaldığım yeri aştım. Ama ani hamleler hala acıtıyor.
Kardiyoloji göz nöroloji ortopedi kuşak burun boğaza da gittim. Onlarda sağlandın dediler.

Yani bunları yazma amacım şuydu. Benim alıştığım şekil yüksek devire uygun değil. Bunu denersem hem düşük devire göre daha kısa mesafede ya bırakmam gerekir yada kendi tükürüğümle boğulmaya başlarım. Dahası zaten işin doğrusu bacaklarımı çok hızlı çeviremiyorum. Bu sorunu atlatmak için yan antremanlara başladım ama(kardiyolojiye gitme sebebim bundan dolayı yaşadığım göğüs ağrılarıydı, 1 2 hafta dinlenince geçti) öte yandan düşük devirde bacakların için bu zorlama zayıf olabiliyor. bu sürede nefesi kendi haline bırakıyorum. Beklerken nefes nefese, kararmış şekilde ve bacaklarım karıncalanmış halde oluyorum ama 2 3 dakika sonra yeni birşey yapabilecek halde oluyorum. Tamamen düzelmem yaklaşık 2 gün(kaslardan birini çok zorladıysam 1 hafta) oluyor.

Eminim ki yüksek devir iyi bir fikirdir. Ama bu bana biraz yabancı bir durum. Eğer bu durumu düzeltebilmem için bir fikriniz varsa okumaya açığım
 

Çetin Güzel

Daimi Üye
Kayıt
6 Eylül 2013
Mesaj
331
Tepki
197
Şehir
istanbul
@Barışasd

Dostum kendine yeni bir ruble ya da hangi dişli atıyorsa değiştirtmen lazım; çünkü dişlerde erime yapmışsındır. Erimenin nedenide ya zaman aşımı ya da vitesleri düzgün kullanmamış olabilirsin.
 

Barışasd

Üye
Kayıt
7 Şubat 2014
Mesaj
29
Tepki
0
Şehir
İç Anadolu
@Çetin Güzel

arka dişliler değişince bayağı düzeldi. teşekkürler ama tam düzelemedi
 

Çetin Güzel

Daimi Üye
Kayıt
6 Eylül 2013
Mesaj
331
Tepki
197
Şehir
istanbul
@Barışasd

Zinciri değiştirdin mi birde ayna kolun dişlilerinide bir gözden geçir ondan da kaynaklanıyor alabilir. Zaten bu üç etken dışında birşey kaymasını sağlamaz.
 

Barışasd

Üye
Kayıt
7 Şubat 2014
Mesaj
29
Tepki
0
Şehir
İç Anadolu
"ayna kol" nedir? terimlerde zayıfım da
zincir orjinal zinciri değil ona baktırırım ama gözle görünür bolluğu yok tamirci ayarlamıştı zaten.
 

Gurkan Ortamevzi

Aktif Üye
Kayıt
11 Temmuz 2013
Mesaj
114
Tepki
168
Şehir
KIEV
Bisiklet
Trek
Arkadasim sana ilginc bir tavsiyem var. Gordugum kadariyla bisiklet sporuna hevesli bir arkadasimizsin.
O elindeki bisiklet herkeste kabul ederki alt seviye, spora uygun olmayan bir bisiklet. Bence kendine tamir takimlari al, o bisikleti en son vidasina kadar parcala mekanizmalarin nasil calistigini ogren. Bu arada forumu da cok dikkatli bir sekilde her parcayi detayli şekilde oku ogren. Evet ben bu isi tamamen ogrendim dedigin de de yeni bir bisikleti forumdaki tecrubeli arkadaslara danışarak tartisarak al. Bu sporun temeli tamirden mekanigini iyi bilmekten gecer.
Saygilarimla
 

S26

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2007
Mesaj
2.741
Tepki
1.453
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Amoeba
Arka dişli yeni, zincir de yeni anladığım kadarıyla. O halde vites ayarında problem yoksa Murat Bey'in bahsettiği kadro kulağının yamulması bu şekilde bir atlamaya neden olabilir gibi görünüyor. Tabi zincir-ruble de birbiriyle uyumlu olmalı. Bu uyum olayı bisikletinizdeki donanım için nasıl ayırt edilebilir tam bilemiyorum.

Şu durumu da bilgi olarak aklınızdan çıkarmamanız ileriye dönük de olsa iyi olabilir: Eski zincir ile yeni ruble veya eski ruble ile yeni zincir çoğu zaman bu tip atlamalar veya tıkır tıkır sesler yapar. İlk 200-300 km gittikten sonra zincir ve ruble, aşınma yoluyla birbirine uyum sağlamaya başlar ve sesler-atlamalar kesilir.
 

Barışasd

Üye
Kayıt
7 Şubat 2014
Mesaj
29
Tepki
0
Şehir
İç Anadolu
@Gurkan Ortamevzi

Çok ağır yaa.. Yani dikkat çekecek derecede ağır. Gözde tamamen çelikten yapılmış. Biraz da eski olması var.

Ama şunu merak ediyorum. Dediğim gibi ben bayağı acemiyim. 21 vites aynı gövde tasarımlı 26 jant aynı pabuç frenli 200 liralık ve 700 liralık bir bisikletin ayrımı nedir? Yani ben tam bunu anlayamıyorum. Tamirciye bunu sorduğumda "kaynak kalitesi fark ediyor" dedi ama 500 liralık farkı kavrayamıyorum.

Yine araştırırım ama acaba üstünden bir geçebilirmiyiz bunun?

yazılarınız için teşekkürler
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
Nefes tutarak spor yapmak ilginç geldi bana; karıncalanmanın sebebi bu zaten. Karıncalanma bölgeye oksijen gittiği için oksijenli yanma neticesi oluşan acıdır.


Tapatalktan gonderdim Turkce karakter varsa "tepetaklak" olmus olabilir
 

suat akman

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Mayıs 2013
Mesaj
2.391
Tepki
4.895
Yaş
50
Şehir
Muğla - Bodrum
Başlangıç
1985—86
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
@Barışasd

Goruntude ayni geliyor olabilir ancak ciddi fark var. Araba gibi dusun; aksesuari, motor gucu, uretim yili vb. bile degiskenlik verir fiyat, kalite, performansta. Bunu bir de cesitli marka kalitelerine uygula...
Bisiklette malzeme kalitesi ve markasi fiyati degistirir. 200 TL ye celik kadro alirsin, 700 TL ye aluminyum. Agirlik ciddi fark eder. Bu lastikte, jantta, vites sisteminde, fren sisteminde de bu sekilde devam eder. Anlamanin en iyi yolu ayarlari duzgun 700 TL lik bir bisiklete binmen ve sonra seninki ile tekrar devam etmen olacaktir. O zaman kimsenin bir sey demesine gerek kalmaz. 200 TL ye komple bisiklet satilirken, bir cifti 250 TL ye yol tutusu, yol direnci, patlak korumasi dengeli lastik satiliyor. Kalite ve tasarim farki yani. Bunlar da surus konforu, guvenlik ve performansa yansir...