Arkadaşlar.. Önceki yazıda bir eksikler hissediyordum zaten.. Ama yazının ilk bölümünü buldum işte:
Daha iyi Yokuş Çıkma Teknikleri
Bisiklet, insan enerjisini harekete çeviren bir araçtır, yani enerjinizi verimli kullandığınız ölçüde daha uzun mesafeleri daha kolaylıkla aşabilirsiniz. Enerjisini verimli kullanma yeteneğini geliştirmiş bir bisikletçi bunun en büyük yararını yokuş çıkarken görür. Uzun turların hemen hepsi önemli miktarlarda yokuş çıkmayı gerektirirler ki üstelerinden sadece güçlü olmakla değil, doğru teknikleri bilmek ve uygulamakla gelinebilir.
Bisikletinizi hafifletin; Tırmanma, esas olarak yerçekimine karşı verilen bir savaştır. Bisikletinizden ve ekipmanlarınızdan azaltabileceğiniz fazla ağırlıklar yokuşları daha kolay tırmanılır yapacaktır. Bisikletinizin herhangi bir parçasını değiştirirken veya yeni bir aksesuar satın alırken, “hafiflik” daima göz önünde tutmanız gereken bir özellik olmalıdır. Ve tabii, yokuşları bol olan bir turdan önce, size o turda gerekmeyecek her türlü ekipmanı ve aksesuarı bisikletinizden sökün.
Kendinizi hafifletin; Eğer fazla kilolarınız varsa, bisikletle yokuş tırmanma yeteneğiniz olması gerekenden daha düşük demektir. Sadece sağlıklı kilonuza düşerek bile veriminizi tahmin edebileceğinizden daha fazla arttırabilirsiniz.
Lastiklerinizi en üst basınç değerinde şişirin; İyi şişirilmiş bir lastiğin yol ile temas ettiği yüzey azalacağı için lastik ile yol arasındaki sürtünmeden doğan direnç de en aza indirilmiş olur. Böylece tırmanma verimliliğiniz artar. Tabii ki bu öğüdümüz asfalt ya da benzeri sert zeminli yollarda yapılacak turlar için geçerlidir.
Rüzgar direncinizi azaltın; Yokuş yukarıya oldukça düşük bir süratle tırmanırken bile aerodinamik bir sürüş pozisyonunun önemi vardır. Ayakta sürüş oturmaya, oturarak sürüş ise öne doğru eğilerek pedal çevirmeye göre daha az hava direnci yaratır. Aerodinamik bir pozisyonda pedal çeviren bisikletçi daha az enerji harcar, çünkü bisiklette ileriye hareketi engelleyen tüm etkenlerin içerisinde, vücudun oluşturduğu hava direncinin payı yaklaşık %70’dir. Rahat nefes alıp vermenizi de sağlayacak şekilde, seleye oturarak ve vücudunuzu iyice alçaltarak yokuş çıkın.
Yokuştan önce vites değiştirin; Zamanında vites değiştirerek pedal çevirme ritminizi bozmadan yol almaya devam ederken enerjinizi de en verimli şekilde kullanmış olursunuz. Vites değiştirmekte geç kalmanız ritminizi bozacak ve daha büyük bir arka dişliye geçmeye çalışırken, pedalın sertleşmesi yüzünden hızınızı önemli ölçüde düşüreceksiniz.
Kullanmanız gereken vitesi önceden tahmin edip zamanında değiştirerek iniş-çıkışlı bir turda daha başarılı bir bisikletçi olursunuz.
Küçük vitesle başlayın; Tırmanmaya, ihtiyaç duyduğunuzdan daha küçük bir vitesle başlayın. Bu, özellikle uzun yokuşlarda çok daha önemlidir. Başlangıçta rahatça pedal çevirmenizi sağlayan bir vites, yokuşun ilerleyen metrelerinde kaslarınızın ihtiyaç duyacağı enerjiyi korumuş olur. Yokuşun sonuna kadar aynı viteste, aynı ritimde pedal çevirebileceğiniz gibi, bir üst vitese bile geçebilirsiniz.
Başlangıçta büyük bir vitesle başlayanlar çabuk yorulup, vites küçültmek zorunda kaldıklarında, siz yanlarından geçip giderken onlar da sanki geri geri gidiyorlarmiş gibi görünürler.
Antrenörlerin yarışçılara verdiği şu öğüt, aslında tüm bisikletçiler için geçerlidir; Yokuş tırmanmanın prensibi daha küçük viteslere değil, daha büyük viteslere geçmektir.
Ayaktayken vites büyütüp, otururken küçültün; Ayaktayken, otururken olduğu kadar hızlı pedal çeviremeyeceğiniz için seleden kalkmadan hemen önce bir üst vitese (daha küçük bir arka dişliye) geçin. Pedal çevirme ritminizin yavaşlamasına rağmen hızınızda fazla bir değişiklik olmayacaktır. Aynı şekilde, oturduktan sonraki ilk pedalda vitesinizi küçültün (daha büyük bir arka dişliye geçin). Vites küçültmeyle birlikte hızlanan pedal çevirme ritminiz süratinizi koruyacaktır.
Ayaktayken bisikleti yanlara doğru sallayın; Pedala basmak üzere olan bacağınızın kuvvetini daha dik olarak uygulayabilmek için, ayaktayken bisikletinizi bir yandan diğer yana sallayın. Bir metronomun ritimsel hareketlerine benzeyen bu teknikle tırmanışı, daha doğal ve kolay bir hale getirebilirsiniz. Eğer uygun da bir vitesteyseniz, bu harekete neden? “pedalların üzerinde koşmak” dendiğini daha iyi anlarsınız.