Cem Şentin
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 28 Temmuz 2010
- Mesaj
- 1.411
- Tepki
- 1.268
- Şehir
- İstanbul
Merhaba arkadaşlar,
Dün Hürriyet Gazetesi'nin alışveriş eki Turuncu'nun dünkü sayısının 6. sayfasında bisikletle ilgili bir tanıtım yapıldı. Cansu Mansur'un yazdığı, ekin ilk sayfasında "Cep ve sağlık için pedal çeviriyoruz"la tanıtımı yapılan ve 6. sayfada "Bisiklet, ucuz ve sağlıklı ulaşım aracı olarak kabul gördü, 5 yılda satışları katlanıp 950 bine ulaştı" başlığıyla verilen ilgili haberde şu bilgiler var:
Çocukların vazgeçilmez karne hediyesi olarak görülen bisikletin, ucuz ve sağlıklı bir spor aracı olarak görülmeye başlanmasıyla birlikte kullanımı her geçen gün artmaya başladı. Bu da 5 yıl öncesine kadar yılda sadece 400 bin adet olan bisiklet satışlarının Türkiye'de de 950 bin adede ulaşmasını sağladı. Çin'den tüm dünyaya yayılan elektrikli bisikletin satışı da 20 bin adedi buldu. Tüm bunlar, çocuk bisikletlerinin toplam pazardan aldığı payın yüzde 40'a gerilemesini, buna karşın dağ ve şehir bisikletlerinin payının yüzde 60'lara ulaşmasını sağladı. Ancak, tüm bu gelişmelere rağmen, Türkiye'de hala bisiklet kullanımı oranı yüzde 5'ler seviyesinde bulunuyor.
Gelişmiş ülkelerin nüfus ve bisiklet kullanım oranı göz önüne alındığında Türkiye'de de yıllık bisiklet satışlarının 2.5 milyon adet seviyesinde olması gerekiyor. Bu da, bisiklet üreticileri ve profesyonel bisiklet kullanıcılarının, belediyelerle işbirliğine giderek kullanımın artırılmasına yönelik çalışmalar yürütülmesini sağlıyor. Bisiklet kullanımının bir ülkede benimsenmesi için coğrafi koşulların uygun olması gerekiyor. Bisikletin şehirlerde bir ulaşım aracı olarak değerlendirme aşamasına gelmesi için bisiklet yollarının yaygınlaştırılması ve devletin bisiklet kullanımını teşvik etmesi gerekiyor.
Dağ bisikleti öne çıkıyor
Türkiye'de satılan bisikletlerin yüzde 85'ini dağ bisikletleri, yüzde 15'ini de şehir bisikletleri oluşturuyor. Amortisörlü, kalın tekerlekli, çamurluksuz, bagajsız dağ bisikletleri gezinti, tur, dağlık arazi sürüşü gibi amaçlarla kullanılıyor. Bu tür bisikletlerin vites sayısı da bazı modellerde 27'ye kadar çıkabiliyor. Dağ bigsikletlerinin çift amortisörlü olan çeşitlerine talep son yıllarda giderek artıyor. Şehir bisikletleri ise daha ince tekerlekli, jant ve vites yapısı asfalt yola uygun dizayn ediliyor. Ulaşım amaçlı olarak kullanılan bisikletlerin vites sayıları genellikle 3-7 arasında oluyor. Türkiye'de en fazla bisiklet bulunan illerin başında Konya, Eskişehir ve İzmir yer alıyor. Bisikletin bu şehirlerde yaygın olarak kullanılmasının nedeni ise coğrafi konumunun düz olmasından kaynaklanıyor. Türkiye'de 14 büyük şehirde toplam 190 kilometre bisiklet yolu var. İstanbul'da 41, Konya'da 60, İzmir'de 20, Bursa'da 15, Kayseri'de 12, Antalya'da 7, Samsun'da 4, Ordu'da 2, Karadeniz Ereğlisi'nde 3, Adana, Mersin, Aydın, Yalova ve Nevşehir'de ise 6'şar kilometrelik bisiklet yolu bulunuyor. Trafiğin yoğun olduğu İstanbul'da, bisiklet yolları ulaşımdan çok, genellikle sahil şeridinde yer alıyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2023'te İstanbul'daki bisiklet yollarının uzunluğunu 630 kilometreye ulaştırmayı hedefliyor. İngiltere'deki bisiklet yollarının toplam uzunluğu ise 16 bin kilometreyi, 41 kilometrekare yüzölçümüne sahip Hollanda'da ise 15 bin kilometreyi buluyor.
Elektrikli yaygınlaşıyor
Çin'de başlayıp, başta Amerika ve Avrupa olmak üzere tüm dünyaya hızla yayılan elektrikli bisikletler Türkiye'de de talep görmeye başladı. 45 kilometre hıza ulaşabilen, şarj edildiğinde 50 kilometre gidebilen, 6 TL'lik elektrik sarfiyatıyla 1500 kilometre yol katedebilen bu yeni nesil ulaşım aracı, özellikle yaz sezonunda tatil yörelerinde tercih ediliyor. Yılda 20 bin adet satılan elektrikli bisikletler fiyatları ise 1300 TL ile 3 bin TL arasında değişiyor.
6 kişiden birinde bisiklet bulunuyor
Türkiye'deki en iyi bisiklet parkurları
Belgrad Ormanları: İstanbul'da Belgrad Ormanları içindeki 2.5 kilometrelik parkur, bisikletçilerin tercihinde başı çekiyor.
Polonezköy: Orman içinde yürüyüş ve bisiklet için yapılmış 4.5 kilometrelik bir parkur bulunuyor.
Çınarcık: Yalova Çınarcık'taki Teşvikiye Köyü'nden Armutlu Selimiye Köyü'ne kadar uzanan yaklaşık 30 kilometrelik parkur, profesyonel bisikletçilerin en çok kullandığı çalışmal alanlarından birini oluşturuyor.
Manavgat: Manavgat Irmağı'nın ilçe merkezinden geçtiği noktadan başlayan bisiklet parkuru, 18 kilometre uzunluğunda.
Kapadokya: Dünyanın en büyük beş bisiklet yarışmasından bir bu parkurda yapılıyor. Niğde'den başlayan toplam 115 kilometre olan parkur boyunca Avanos ve Göreme'den geçilerek Ürgüp'e varılıyor.
İzmir Mavişehir: İzmir, Bostanlı Mavişehir'den Üçkuyular'a kadar uzanan ve körfezi çevreleyen 30 kilometrelik sahil bandı bulunuyor.
Artvin-Trabzon: Trabzon-Artvin karayolunda yapılan bisiklet turu, 230 kilometreyi buluyor. Bisikletçilerin 3 etapa ayırdığı parkurun ilk bölümü Trabzon-Rize arası ve 80 kilometre. İkinci etap Rize'den Hopa'ya uzanan 85 kilometrelik yol. Hopa-Artvin arası ise 65 kilometre.
Antalya-Alanya: Antalya-Alanya arasındaki 120 kilometrelik D-400 Karayolu, Cumhurbaşkanlığı Uluslararası Bisiklet Turu'nda kullanılıyor. Yarışçılar ve bisiklet severler atarfından kolay bir parkur olarak nitelendiriliyor.
Ankara-Gölbaşı: Ankara'nın Gölbaşı ilçesi sınırları içerisinde yer alıyor. Eymir Gölü arazisi ÖDTÜ'ye ait. Doğal sit alanı olduğu için koruma amaçlı olarak gkontrollü giriş yapılıyor. Araç trafiğine de açık olan parkurun uzunluğu 14 kilometre.
Yayladağı: Hatay'ın Yayladağı İlçgesi'ndeki 40 kilometrelik tırmanma parkuru çevresi ormanla çevrili. Her yıl Antakya Defne Kupası Bisiklet Yarışları'na da ev sahipliği yapan parkur, yerli ve yabancı turistler tarafından ilgi görüyor.
Dün Hürriyet Gazetesi'nin alışveriş eki Turuncu'nun dünkü sayısının 6. sayfasında bisikletle ilgili bir tanıtım yapıldı. Cansu Mansur'un yazdığı, ekin ilk sayfasında "Cep ve sağlık için pedal çeviriyoruz"la tanıtımı yapılan ve 6. sayfada "Bisiklet, ucuz ve sağlıklı ulaşım aracı olarak kabul gördü, 5 yılda satışları katlanıp 950 bine ulaştı" başlığıyla verilen ilgili haberde şu bilgiler var:
Çocukların vazgeçilmez karne hediyesi olarak görülen bisikletin, ucuz ve sağlıklı bir spor aracı olarak görülmeye başlanmasıyla birlikte kullanımı her geçen gün artmaya başladı. Bu da 5 yıl öncesine kadar yılda sadece 400 bin adet olan bisiklet satışlarının Türkiye'de de 950 bin adede ulaşmasını sağladı. Çin'den tüm dünyaya yayılan elektrikli bisikletin satışı da 20 bin adedi buldu. Tüm bunlar, çocuk bisikletlerinin toplam pazardan aldığı payın yüzde 40'a gerilemesini, buna karşın dağ ve şehir bisikletlerinin payının yüzde 60'lara ulaşmasını sağladı. Ancak, tüm bu gelişmelere rağmen, Türkiye'de hala bisiklet kullanımı oranı yüzde 5'ler seviyesinde bulunuyor.
Gelişmiş ülkelerin nüfus ve bisiklet kullanım oranı göz önüne alındığında Türkiye'de de yıllık bisiklet satışlarının 2.5 milyon adet seviyesinde olması gerekiyor. Bu da, bisiklet üreticileri ve profesyonel bisiklet kullanıcılarının, belediyelerle işbirliğine giderek kullanımın artırılmasına yönelik çalışmalar yürütülmesini sağlıyor. Bisiklet kullanımının bir ülkede benimsenmesi için coğrafi koşulların uygun olması gerekiyor. Bisikletin şehirlerde bir ulaşım aracı olarak değerlendirme aşamasına gelmesi için bisiklet yollarının yaygınlaştırılması ve devletin bisiklet kullanımını teşvik etmesi gerekiyor.
Dağ bisikleti öne çıkıyor
Türkiye'de satılan bisikletlerin yüzde 85'ini dağ bisikletleri, yüzde 15'ini de şehir bisikletleri oluşturuyor. Amortisörlü, kalın tekerlekli, çamurluksuz, bagajsız dağ bisikletleri gezinti, tur, dağlık arazi sürüşü gibi amaçlarla kullanılıyor. Bu tür bisikletlerin vites sayısı da bazı modellerde 27'ye kadar çıkabiliyor. Dağ bigsikletlerinin çift amortisörlü olan çeşitlerine talep son yıllarda giderek artıyor. Şehir bisikletleri ise daha ince tekerlekli, jant ve vites yapısı asfalt yola uygun dizayn ediliyor. Ulaşım amaçlı olarak kullanılan bisikletlerin vites sayıları genellikle 3-7 arasında oluyor. Türkiye'de en fazla bisiklet bulunan illerin başında Konya, Eskişehir ve İzmir yer alıyor. Bisikletin bu şehirlerde yaygın olarak kullanılmasının nedeni ise coğrafi konumunun düz olmasından kaynaklanıyor. Türkiye'de 14 büyük şehirde toplam 190 kilometre bisiklet yolu var. İstanbul'da 41, Konya'da 60, İzmir'de 20, Bursa'da 15, Kayseri'de 12, Antalya'da 7, Samsun'da 4, Ordu'da 2, Karadeniz Ereğlisi'nde 3, Adana, Mersin, Aydın, Yalova ve Nevşehir'de ise 6'şar kilometrelik bisiklet yolu bulunuyor. Trafiğin yoğun olduğu İstanbul'da, bisiklet yolları ulaşımdan çok, genellikle sahil şeridinde yer alıyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2023'te İstanbul'daki bisiklet yollarının uzunluğunu 630 kilometreye ulaştırmayı hedefliyor. İngiltere'deki bisiklet yollarının toplam uzunluğu ise 16 bin kilometreyi, 41 kilometrekare yüzölçümüne sahip Hollanda'da ise 15 bin kilometreyi buluyor.
Elektrikli yaygınlaşıyor
Çin'de başlayıp, başta Amerika ve Avrupa olmak üzere tüm dünyaya hızla yayılan elektrikli bisikletler Türkiye'de de talep görmeye başladı. 45 kilometre hıza ulaşabilen, şarj edildiğinde 50 kilometre gidebilen, 6 TL'lik elektrik sarfiyatıyla 1500 kilometre yol katedebilen bu yeni nesil ulaşım aracı, özellikle yaz sezonunda tatil yörelerinde tercih ediliyor. Yılda 20 bin adet satılan elektrikli bisikletler fiyatları ise 1300 TL ile 3 bin TL arasında değişiyor.
6 kişiden birinde bisiklet bulunuyor
- Avrupa'da bisiklet kullanımı yüzde 15 düzeyinde iken bu rakam Uzak Doğu'da yüzde otuzu buluyor.
- Dünya'da her yıl ortalama 100 milyon bisiklet üretiliyor.
- En çok bisiklet kullanan ülkeler arasında Çin, Hindistan, İngiltere ve Hollanda başı çekiyor.
- Dünya'da her 6 kişiden biri bisiklet sahibi.
- Bu bisikletlerin yüzde 70'i ulaşım, yüzde 30'u eğlence ve spor amaçlı kullanılıyor.
- Dünya üzerinde her gün kat edilen mesafelerin yüzde 7'sinde bisiklet tercih ediliyor.
Türkiye'deki en iyi bisiklet parkurları
Belgrad Ormanları: İstanbul'da Belgrad Ormanları içindeki 2.5 kilometrelik parkur, bisikletçilerin tercihinde başı çekiyor.
Polonezköy: Orman içinde yürüyüş ve bisiklet için yapılmış 4.5 kilometrelik bir parkur bulunuyor.
Çınarcık: Yalova Çınarcık'taki Teşvikiye Köyü'nden Armutlu Selimiye Köyü'ne kadar uzanan yaklaşık 30 kilometrelik parkur, profesyonel bisikletçilerin en çok kullandığı çalışmal alanlarından birini oluşturuyor.
Manavgat: Manavgat Irmağı'nın ilçe merkezinden geçtiği noktadan başlayan bisiklet parkuru, 18 kilometre uzunluğunda.
Kapadokya: Dünyanın en büyük beş bisiklet yarışmasından bir bu parkurda yapılıyor. Niğde'den başlayan toplam 115 kilometre olan parkur boyunca Avanos ve Göreme'den geçilerek Ürgüp'e varılıyor.
İzmir Mavişehir: İzmir, Bostanlı Mavişehir'den Üçkuyular'a kadar uzanan ve körfezi çevreleyen 30 kilometrelik sahil bandı bulunuyor.
Artvin-Trabzon: Trabzon-Artvin karayolunda yapılan bisiklet turu, 230 kilometreyi buluyor. Bisikletçilerin 3 etapa ayırdığı parkurun ilk bölümü Trabzon-Rize arası ve 80 kilometre. İkinci etap Rize'den Hopa'ya uzanan 85 kilometrelik yol. Hopa-Artvin arası ise 65 kilometre.
Antalya-Alanya: Antalya-Alanya arasındaki 120 kilometrelik D-400 Karayolu, Cumhurbaşkanlığı Uluslararası Bisiklet Turu'nda kullanılıyor. Yarışçılar ve bisiklet severler atarfından kolay bir parkur olarak nitelendiriliyor.
Ankara-Gölbaşı: Ankara'nın Gölbaşı ilçesi sınırları içerisinde yer alıyor. Eymir Gölü arazisi ÖDTÜ'ye ait. Doğal sit alanı olduğu için koruma amaçlı olarak gkontrollü giriş yapılıyor. Araç trafiğine de açık olan parkurun uzunluğu 14 kilometre.
Yayladağı: Hatay'ın Yayladağı İlçgesi'ndeki 40 kilometrelik tırmanma parkuru çevresi ormanla çevrili. Her yıl Antakya Defne Kupası Bisiklet Yarışları'na da ev sahipliği yapan parkur, yerli ve yabancı turistler tarafından ilgi görüyor.